מאז ומתמיד חלמה מיכל מונצ'ז, היום העורכת הראשית של "אחת שיודעת" ובעברה עורכת ראשית של "ערב טוב עם גיא פינס", לפתח את תחום הכתיבה. אחרי שנים של עשייה טלוויזיונית אינטנסיבית, היא החליטה לקחת לעצמה פסק זמן, ולהגשים את החלום שתמיד בער בה. "תמיד כשהלכתי לעבודה בפינס ועצרתי לקחת את הקפה שלי בבוקר, כל כך קינאתי באלה שיושבים שם עם הלפטופים, ונשארים לכתוב שם. לא שלא נהניתי בפינס, נהניתי מאוד, אבל תמיד קינאתי בהם וגיליתי שהחיים שלהם באמת מדהימים. זה לא היה כזה: 'חכי שאת תעשי את זה, זה סיוט', אני ממש ממש לא חוויתי את זה ככה – עפתי".
אמנם כבר יצא למונצ'ז לכתוב קריינויות ותסריטים לתכניות שאותן היא עורכת, אבל הפעם החליטה לפנות לכיוון אחר. "אחרי, אני חושבת, 15 שנה בפינס, החלטתי שאני לוקחת צעד ונרשמת לסדנת כתיבה של אבנר ברנהיימר. לקחתי חופשה של שלושה חודשים, שזה משהו שלא עשיתי אף פעם ודרש הרבה העזה, מבחינתי לפחות. התחלתי ללמוד לכתוב אצלו, ואז קרני זיו, מנהלת מחלקת הדרמה של קשת, שמעה שאני נורא בעניין של כתיבה. היא סיפרה לי על המפיקה דנה עדן, ושיש לה איזשהו רעיון בחיתוליו על סדרה, ושכדאי לי לחבור אליה".
מונצ'ז אכן חברה לעדן, ויחד הן צירפו את התסריטאי אבנר ברנהיימר לכתיבה, שלקחה שלוש שנים. כך למעשה נולדה סדרת הדרמה "יש לה את זה" (הערב ב-21:50, ערוץ 12), שמגוללת את סיפורה של נטלי לוי (ניב סולטן), צעירה בת 23, שבאה לטרוף את עולם הזוהר התל אביבי, אבל כמעט נטרפת בעצמה. בדרך, היא הופכת להיות הסטייליסטית האישית של הכוכבת הכי מפורסמת במדינה, שירז אוחיון (מגי אזרזר) שנשואה לזמר ליאור אלימלך (עוז זהבי).
"אני תמיד מסתכלת על ילדים, על כל משחקי ה'בכאילו' שלהם, ואני אומרת איך, איך אנחנו מפסיקים לשחק בכאילו. כאילו זה הדבר הכי מושלם אבר. לדמיין שאתה מישהו אחר ובעולם אחר. הכתיבה זה אשכרה זה. את נכנסת בבוקר לנעליים של איזו בחורה צעירה בת 23, שאומרת מה היא רוצה, ויש לה כל מיני רומנים נורא מסעירים, וקורים לה דברים נורא נורא מגניבים, והיא חיה את החיים שלה. אז עפתי, עפתי על זה באמת".
עוד ב"יש לה את זה":
- מגי אזרזר: "למה קותי פחות חתיך מעוז זהבי?"
- שלומית או שפרה: מי אחראית לטרנד הקסדות בארץ?
- מהפח אל הנחת: המהפכים הכי מדהימים של הסלבס
איזה חלק בנטלי רצית שיהיה לך יותר?
"תראי, זאת אהבה נורא נורא גדולה לאופנה, שאצלי היא ממש מינקות, אפילו לא מילדות. יש בי איזה משהו שהיה רוצה בעוד איזה גלגול של קריירה לעבוד בו. זה דבר אחד, ודבר שני אני חושבת שמה שנורא מאפיין אותי, בכל השנים האלה של העבודה, זה שאני נורא אומרת את האמת. תראי, העולם הזה של השואו ביז, הוא עולם שיש בו המון המון צביעות ופוליטיקה, והחיסרון והיתרון שלי הוא שנורא קשה לי, זה ישמע כאילו אני עפה על עצמי, כי אני כנה ואני זה, אבל נורא קשה לי עם הצדדים האלה. אז מזה הכנסתי המון לנטלי. זה שהיא לא מבינה שמעבר לכישרון צריך המון פוליטיקה, וצריך להתחנף ולבלף פה ושם. וזה החלק שאני מרגישה שהכי נכנס ממני בה. מה שכן, אני לא חושבת שהעזתי לפתוח את הפה כמוה".
כשהגעתם לשלב הליהוק, השחקנים תאמו את הויז'ן שהיה לך בכתיבה?
"אני חושבת שמגי, עוז וגם אקי היו כמו שלפחות אני דמיינתי. ניב דווקא הביאה איתה משהו עדין יותר, יש בה איזושהי עדינות שהיא הביאה מעצמה שאני פחות דמיינתי, ואני מתה עליה. פחדתי שניב תהיה עדינה מדי, כי היא צריכה להיות נורא עם ביצים, ובהתחלה פחדתי מהעידון הזה, אבל במבחן התוצאה אני מאוד מאוד מאוד אוהבת אותו".
זה לא סיכון לקחת מישהי שבסופו של דבר היא עדיין סטודנטית למשחק?
"כן, אבל זה כל כך התאים לקחת לשם מישהי שיחסית לרוב השחקנים, ניב כמובן לא אנונימית לגמרי, אבל זה היה מתבקש. את לוקחת בחורה שנכנסת לעולם הזה והיא הפתעה, ולקחת לזה שחקנית שהיא נורא נורא משופשפת היה נורא פוגע באמינות של הדבר הזה. וזה גם נורא כיף לגלות מישהו חדש ורענן. אני יודעת כמה הביצה הזאת היא קטנה, ובסופו של דבר אתה רואה את אותם שחקנים מצוינים, שמסתובבים בהרבה סדרות. ולקחת מישהי שהיא רעננה, זה באמת כיף. אני גם יודעת מפינס כמה אתה רוצה שייכנסו אנשים חדשים לחיים בביצה".
אז את חושבת שבגלל שרוב השחקנים כבר משופשפים בעולם הזוהר, היה להם קל יותר להתחבר לדמות?
"בטח, ברור. לעומת תפקידים שהם משחקים וצריכים לעשות עליהם תחקיר מעמיק, איך זה להיות, אני יודעת, נגיד כשמגי שיחקה חוקרת במשטרה. פה, וואלה, היא מכירה את העולם הזה כל כך טוב, היא צריכה לחפש את זה יותר בעצמה מאשר לעשות איזשהו תחקיר חיצוני. אגב, בדיוק חשבתי על זה, יש הרבה חסרונות לכתוב לתעשייה כזאת קטנה, ויש לך כל כך מעט הזדמנויות, אבל אחד הדברים הטובים הוא שבגלל שיש לך כל כך מעט עבודה, אתה משיג באמת שחקנים מטורפים. כי את יודעת, כשאמרתי מי ישחק בסדרה שלך – עוז זהבי, מגי אזרזר ומיה דגן זה נשמע כזה וואו. מהבחינה הזאת, זה יתרון שיש כל כך מעט סדרות, אז הם מחפשים את העבודה, הם מחפשים את ההזדמנויות האלה".
>> לפני כולם: הפרק השני של "יש לה את זה" זמין לצפייה ב-makoTV
איך באמת הייתה העבודה עם השחקנים על הסט, הגעתם לתובנות על עולם הזוהר?
"עם עוז היו יותר שיחות כאלה, עם מגי זה היה יותר שיחות על אהבה. תראי, עוז נורא שונא את כל מה שנלווה למקצוע שחקן, את כל המתנות חינם ואת הדהירה על הפרסום, והיה צריך הרבה פעמים לשכנע אותו שככה הדברים קורים. זאת אומרת, שהדמות באמת נהנית לקבל אופנוע בחינם או שהדמות מוכנה לשלם את המחיר של לעשות איזשהו קמפיין שהוא לא רוצה בשביל טובות ההנאה, שבאות יחד עם הדבר הזה, אז בעיקר דברים כאלה".
"אני לא מספיק אמיצה לפרסום הזה"
טובות ההנאה הם רק חלק מעולם הזוהר, שאולי נראה נוצץ מבחוץ, אבל לדברי מונצ'ז, זוהי למעשה אשליה שאנחנו בעולם "הרגיל", לגמרי קונים. "זה עולם שמוכרים לך בו המון קלישאות והמון פאסון. אני לא מדברת מהמקום הזה שבסופו של דבר, החיים של הכוכבים פה בישראל הם לא זוהרים כמו שזה נראה. קודם כל, בעולם הזה של הטאלנטים, שכולם כל הזמן נורא עפים עליהם ומתחנפים אליהם, הם נורא זקוקים לאנשים האלה, שהם יודעים שאומרים לך את האמת. ונורא קשה למצוא אותם".
אז מי שכן רוצה להתפרסם, למה הוא צריך להתכונן ברגע שהוא נכנס לעולם הזה?
"זאת שאלה מורכבת. הוא צריך להתכונן להמון אכזבות, להמון המון המון כמעטים, להמון הבטחות שלא יקיימו לו. והפלוסים אלה כמויות האהבה שאנחנו, האנשים הרגילים, לא חווים אותם. באמת, בסך הכל, כשאתה הולך ברחוב אז כל הזמן אומרים לך כמה אתה מהמם, אלה חושבים שאתה פחות מהמם, פחות אומרים את זה. אתה באמת מתרגל לכמות אהבה שהיא פשוט מטורפת. אם קבוצת ההתייחסות שלי ושלך לאהבה היא קבוצת המשפחה והחברים, אז האנשים האלה מקבלים כמויות אהבה מטורפות".
מה קורה כשאהבה הזאת נפסקת?
"יש בזה משהו נורא מסוכן. כי ברגע שמקבלים קצת פחות אהבה, כשהמוניטין והפרסום קצת יורד, הם לא יכולים לחזור אחורנית ולהסתפק בכמות האהבה של אנשים רגילים. שזה עוד פעם, המשפחה והחברים, זה לא מספיק להם פשוט. אתה מתמכר לזה, ואני יכולה נורא להבין את זה. היום, אנחנו מקבלים הצצה הרבה יותר אינטנסיבית לחיים האינטימיים של הכוכבים, כי הם בעצמם מעלים כל הזמן דברים. אני חושבת שהכוכבים היום פחות שמורים מאשר פעם, הרבה יותר התרגלו לסטנדרטים אחרים של חשיפת החיים האישיים שלהם. בעיקר הפפראצי נשארו עם מעט מאוד עבודה – לא צריך פפראצי כשכולם מעלים כל שנייה את הלוקיישן שלהם, מה הם עושים בדיוק ועם מי. האמת שאין לי טיפת ביקורת על זה, אבל אני נורא שמחה שבחרתי במאחורי הקלעים".
לא הייתה בך מחשבה לעבור לקדמת הבמה?
"ממש ממש ממש לא. עכשיו, היה לי קטע מוזר בפעם הראשונה בחיים שלי, אחרי אלף שנה שאני בתעשייה, ואף פעם לא פקפקתי בבחירה הזאת, שהיא ממש הבחירה המושלמת – זה גם ליהנות מהעולם שמלא בריגושים ובפאן, וגם אתה לא משלם את המחיר הכבד הזה של להיות מפורסם. אז צילמנו פיילוט ל'אחת שיודעת', שלירון וייצמן מנחה אותה, ולא היה מי שיישב איתה לדמות פאנל. אז ישבתי שם, ופתאום ממש עפתי על עצמי, וזה סתם היה פיילוט, אבל פתאום נורא נהניתי והרגשתי שיש לי מה להגיד, ואני יכולה לעשות את זה טוב. אבל זהו, זה הכי קרוב שיצא לי לרצות את הדבר הזה. אף פעם זה לא היה החלום שלי, אני חושבת שאני פשוט לא מספיק אמיצה לפרסום הזה. זה לשים את עצמך, ולדעת שגם לא יאהבו אותך, ואני יותר מדי עם מודעות בשביל לעשות את הדבר הזה. זה לא שווה את המחיר, לי זה לא שווה".
"יש לה את זה": הערב (ראשון) אחרי "מה זה השטויות האלה?!" עם עדי אשכנזי, קשת ערוץ 12