כמו הרבה צעירים ישראלים גם עומרי בן דיין, שניר עידו ועמית עדני עזבו את הארץ לארצות הברית כדי להגשים את החלום ולעשות כסף. רק שבשונה מרובנו, החבר'ה הצעירים האלה גם הצליחו ובגדול. הם הכירו במיאמי כשעבדו יחד בעגלות וקיבלו הצעה לנהל חנות קוסמטיקה בפנמה. שם הם גילו את כרית הבמבוק, וראו בה כאופציה עסקית. הם הקימו את מותג השינה PANDI שכל המוצרים שלו מבוססים על סיבי הצמח. "רק אחוז אחד משוק הטקסטיל היום הוא אורגני. הבמבוק הוא הפתרון שהולך לכבוש את העולם", סיפר בן דיין, משנה למנכ"ל החברה, השבוע (שלישי) בתוכנית "הכרישים", שם הוא וחבריו זכו להצעה מפתה במיוחד.

האדם הממוצע מעביר כ-30% מחייו בשינה. שוק השינה העולמי מגלגל כ-82 מיליארד דולר בשנה, עם צמיחה מגמתית של תשעה אחוזים משנה לשנה. הבעיה היא שהשוק הזה מבוסס ברובו על תעשיית הטקסטיל העולמית. "זו התעשייה השנייה בגודלה האחראית על הזיהום העולמי בכדור הארץ", סיפר עידו, מנכ"ל החברה, "היא צורכת צריכת יתר של משאבים חיוניים והכרחיים להמשך קיום המאזן האקולוגי בכדור הארץ".

לשם כך הקימו את מותג השינה PANDI. כל המוצרים מבוססים על סיבי צמח הבמבוק שעובר תהליך אורגני. הוא מתייבש במהירות, היפואלרגני, אנטי-בקטריאלי, שומר על טמפרטורת הגוף ורך ונעים למגע יותר מכל מוצר טקסטיל אחר. לחברה יש מגוון מוצרים מעולם השינה: מזרונים, טופרים, מצעים וכריות ג'ל. כל המוצרים עומדים בסטנדרטים ובתקנים המחמירים של ארצות הברית. "אתם הולכים לקבל כאן חברה שהיא מוכרת, חברה שהיא מצליחה והכי חשוב, חברה רווחית. זה מותג השינה המוביל בקוסטה ריקה", אמר בן דיין. "בתור המנכ"ל, אני בטוח ביכולתה של החברה לכבוש את כל שוק עולם השינה", הוסיף עידו.

עומרי בן דיין, שניר עידו ועמית ירדני  (צילום: איתי דגן )
יותר חברים משותפים. שניר עידו, עומרי בן דיין ועמית עדני | צילום: איתי דגן

בן דיין ועידו ביקשו מהכרישים 600,000 שקלים תמורת 10% מהחברה, "הכסף ישמש להטמעת המותג בארצות הברית ובכך גם יתרום לאיכות הסביבה". הראשון שקפץ לתת הצעה הוא דובי פרנסס, שהיה מוכן לתת ליזמים בדיוק את מה שהם שביקשו. אורן דוברונסקי ציין לשבח את מיומנות המכירה שלהם, "אני מת עליכם, אתם אנשי מכירות, כל תא בגוף שלכם יודע למכור". הוא ביקש להצטרף לפרנסס, אבל עם כוכבית קטנה, "אני מוכן לתת 800,000 שקלים בעבור 20%, שכל אחד מאיתנו יקבל עשרה אחוזים". פרנסס ודוברונסקי הזמינו את יסמין לוקץ' להצטרף. בזמן שהיא התלבטה הצמד יזמו הצעה נגדית - מיליון שקלים תמורת 20% מהחברה.

דוברונסקי, פרנסס ולוקץ' החליטו ללכת עם זה. היום בן דיין מספר כי את המוצרים של החברה יהיה אפשר לקנות בישראל כבר בשנה הבאה, "בגדול סיימנו את כל היעדים שהצבנו לעצמנו בתחילת השנה, למרות עליית המחירים המטורפת של השילוח וכל האינפלציה שקורית בעולם. אמנם נפגענו קליל ברווח הסופי, אבל בסופו של דבר העסק הגיע למספרים וליעדים שהצבנו. בוא נגיד שהגידול במחזור וברווחיות גדל משנה שעברה".

כשאתם מסתכלים קדימה, מה צפוי הלאה?
שניר: "לכבוש את העולם, זה בגדול. להיכנס לעוד מדינות. אנחנו גם מתמקדים עכשיו חזק בלייצר עוד מוצרים חדשים, עוד מזרונים, עוד מיטות, ונמשיך קדימה כמה שאפשר".
עומרי: "להרחיב את הליין, לא להיות רק בעולם השינה. עולם הבמבוק זה עולם מאוד גדול, יש לנו עוד הרבה הפתעות בקנה".

בואו נחזור רגע אחורה. איך זיהיתם שיש פוטנציאל במוצרים האלה?
שניר: "כשהיינו בפנמה הכרנו את כרית הבמבוק, הרבה קוסטה-ריקנים קנו אותה. שאלנו 'למה אתם קונים את הכרית?', הם אמרו, 'אנחנו אוהבים ירוק, אוהבים את הסביבה'. קפצנו למים: לקחנו עורך דין, קנינו סחורה מספק במיאמי ופתחנו קיוסק בלי להכיר את המקום. היינו שם שבוע, חזרנו לפנמה והתחלנו להריץ משם את העסק. שנתיים ראשונות התפתחנו, פתחנו שמונה קיוסקים. העסק באותה תקופה לא היה כל כך רווחי, כי קנינו מספק. החלטנו לפתוח ליין משלנו, שזה בעצם PANDI , אבל אז הגיעה הקורונה וכל העסק קיבל תפנית".

פנדי (צילום: פנדי)
ליין מוצרי PANDI | צילום: פנדי

במעבר לאונליין?
שניר: "כן. סגרו לנו שמונה לוקיישנים במכה ועברנו לאפס הכנסות. המזל שלנו זה שחודש לפני כן התחלנו לעבוד על אתר אינטרנט. בהתחלה הוא לא עבד טוב, כי אנשים בקוסטה ריקה מאוד חשדנים בקטע של האונליין ולשים את פרטי האשראי. אז שלחנו הודעה לכל הדוגמניות הכי מובילות באזור, 'נבחרת להיות הפרזנטורית של PANDI וזכית בחבילת מוצרים'. אלוהים חייך אלינו וקרינה ראמוס, מיס קוסטה ריקה, עם 800,000 עוקבים שלחה לנו הודעה - 'אני אוהבת את המוצרים שלכם, אני מאוד אשמח לעזור לכם, בואו נעשה שת"פ'. אבל עדיין הייתה את הבעיה של האשראי. אמרנו - 'בואו נגהץ את הלקוחות מתי שאנחנו מגיעים אליהם לדלת'. אנחנו עשינו את המשלוחים, אנחנו עשינו את המחסן, אנחנו עשינו הכל, הכל כולל הכל. היינו עובדים משש בבוקר עד עשר בערב".

אילו הכנות עשיתם לקראת הפיץ'?
שניר: "עומרי ואני נעלנו את עצמנו בבית, עמית היה בקוסטה ריקה באותה תקופה. שבוע שלם רק כתבנו את הפיץ' והתכוננו. ראינו את כל הפרקים של 'הכרישים', כל פרק לפחות 15 פעם. הגענו מוכנים מאוד. התאמנו מול ההורים, עשינו הרבה חזרות".

איך הרגשתם כשנכנסתם לחדר ופגשתם את חמשת הכרישים?
עומרי: "הגשמת חלום. זה מיזם שעבדנו עליו כל כך קשה. להציע אותו לאנשים כאלה חזקים ולמנף את העסק, זה סוג של אושר".
שניר: "הייתי מפקד בגבעתי בצבא, הייתי בהרבה מקומות ובחיים לא הרגשתי דפיקות לב כאלה. זה היה הפיץ' של החיים שלנו. ברגע שהתחלנו לדבר, תוך כדי שהם מהנהנים, ראיתי שהם איתנו, אז התחלנו לקבל הרבה יותר ביטחון. התחלנו להרגיש בקומפרט-זון שלנו, אני מאמין שאנשים ראו את זה. הבנו שהפיץ' על הגל".

_OBJ

אילו תגובות קיבלתם מאז ששודר הפרק?
עומרי: "אנחנו רגילים לקבל תגובות מהמשפחה, מההורים ומהלקוחות. אבל קיבלנו תגובות גם מאנשים שלא מכירים אותנו. אמרו לי - 'ראיתי אותך אתמול בכרישים. איזה מוצר מטורף, איך אני רוכש את זה'. קיבלתי מבטים ברחוב, הרגשתי סוג של מוכר".

_OBJ

מה אתם ממליצים לחבר'ה צעירים כמוכם שרוצים להקים עסק ולהצליח?
עומרי: "ללכת עם החלום, לעבוד קשה, להיות חדורי מוטיבציה ולעולם לא לוותר. הכי חשוב זה להאמין, השמיים הם הגבול".
שניר: "אנחנו צוות של שלושה, עמית, עומרי ואני. סוד ההצלחה שלנו זה אפס אגו ומאה אחוז פרגון. כל אחד יודע את המקום שלו, אין קנאה. אנחנו צוות מנצח, אני מאחל את זה לכל בעל עסק בעולם".

אומרים שלא כדאי לערבב חברויות ועסקים, אתם מוכיחים שזה אפשרי,
שניר: "אנחנו משפחה. ההורים מכירים, האימהות מכירות. זה כבר מעבר לשותפות".
עומרי: "אנחנו יותר חברים מאשר שותפים, זה המתכון לדעתי".