הקיץ הישראלי בפתח, חופי הים והפארקים מתמלאים ובקרוב תישמע שוב תרועת הפסטיבלים. בתזמון יוצא מן הכלל היזמים סתיו לוין ועמרי סגל מסתערים על השווקים עם SunBoard, משענת מתכווננת בשילוב תיק גדול ומעוצב שלדברי השניים, הופכים את הבילוי החברי והמשפחתי בים ובפארק לנוח ומפנק יותר.
סגל ולוין התייצבו בפני חמשת הכרישים, הציגו בפניהם את המוצר החדשני וביקשו מהם השקעה בסך 400,000 שקלים בתמורה לעשרה אחוזים מהחברה. דובי פרנסס ואורן דוברונסקי מיהרו לקום מכיסאות העור שלהם, לשבת על ה-SunBoard ולנסות את המוצר בעצמם. "זה הרבה יותר נוח מהמושבים שלנו", טען פרנסס. בצעד חריג הכריש שלף את הארנק מכיסו ושילם ליזמים 250 שקלים במזומן תמורת יחידה אחת לשימוש עצמי. עם זאת, הכרישים סירבו בזה אחר זה להשקיע במוצר והעלו ספקות באשר למחיר הגבוה לצרכן, הקניין הרוחני של המוצר ואפילו תהו אם באמת יש בו צורך אמיתי.
לא פעם יזמים מאוכזבים שקיבלו סירוב מהכרישים בוחרים לזנוח את המוצר שפיתחו ולהתקדם למוצר הבא, או להתרחק לגמרי מעולם העסקים. לא זה המקרה אצל לוין וסגל שבחרו שלא להרים ידיים אלא בדיוק להפך, להשתמש בסירוב שקיבלו כמנוע לצמיחה. "זה לגמרי היה דלק בשבילנו, לשמוע מהכרישים שהם לא משקיעים", מספר סגל, "זה נתן לנו מוטיבציה להראות שאנחנו כן יכולים לעשות את זה". לוין מאשר: "יש לנו אמונה במוצר ובקהל וזה מה שגרם לנו להמשיך. ידענו שזו רק שאלה של זמן עד שנצליח ושזה מרתון, לא ספרינט".
אחת ההערות החריפות שקיבלתם מזהר לבקוביץ הייתה ששלוש שנים הייתם עסוקים בלפתח את המוצר ולא התאמצתם למכור, או כמו שהוא ניסח את זה, "יושבים על הכיסא עם ג'וינט בגודל של ג'מייקה ונהנים מהחיים".
סגל: "בהתחלה לקח לנו הרבה זמן אבל זה בגלל שאנחנו לא כרישים, זה הכסף הפרטי שלנו. השקענו בזה מאות אלפי שקלים, לקחנו הלוואות, אלה תהליכים שזזים לאט. בשביל להגיע למוצר באיכות מאוד גבוהה היינו צריכים לקבל אב טיפוס אחרי אב טיפוס ולנסות אותם בחום ובלחצים שונים. זה לוקח זמן".
יסמין לוקץ' ואלדד תמיר פחות התחברו למוצר, הם טענו שיש פתרונות אחרים וזולים יותר כמו כיסאות להשכרה בים.
לוין: "התמקדנו בחופי ים, אבל השימוש במוצר רחב הרבה יותר. בפיץ' רצינו לתחום את זה ובחרנו בים כי המדינה שלנו היא חופית, יש תרבות ים והרבה טיולים בטבע".
סגל: "סאנבורד הוא הרבה מעבר לכיסא ים, הוא מספק פתרונות למקומות שאי אפשר לשבת בהם עם כיסא, לדוגמה על סלעים, ביאכטות ועוד. ההשוואה לפתרונות הזולים צריכה להיות שונה כי מדובר גם בתיק. יש המון אנשים שמוכנים לשלם אקסטרה בשביל פתרון שהוא גם יפה, גם נוח וגם פונקציונאלי".
"בזכות הכרישים כדור השלג התחיל להתגלגל"
לוין וסגל הפנימו היטב את הערות הכרישים, במיוחד את זו של לבקוביץ, ומאז צילומי התוכנית שמו דגש על שיווק ומכירות. "הורדנו את עלות המוצר ובכך הנגשנו אותו ליותר אנשים", מספר לוין, "פנינו למדינות נוספות בעולם, איפה שיש קיץ. שיפרנו את אתר האינטרנט שלנו כי הבנו שאנחנו צריכים להתמקד יותר בלקוחות הקצה. רצינו לייצר מודעות למוצר. התנענו את המכירות מפה לאוזן בשלב ראשון ואחר כך גם עשינו קמפיינים".
"רכשנו מלאי והתחלנו להפיץ אותו", מציין סגל, "סגרנו הפצות בארץ ובחוץ לארץ. אחרי שידור התוכנית פנו אלינו אנשים שביקשו לחבר אותנו עם גופי הפצה בארץ ובעולם. אנחנו מסיימים עכשיו את רישום הפטנט בארצות הברית ובאוסטרליה. הכל מתגבש. התוכנית עזרה מאוד". לוין מוסיף: "הצגת המוצר ב'הכרישים' נתנה לנו בוסט יפה מאוד וגם ולידציה למוצר. עוד באותו ערב פנו אלינו אנשים שרצו לקנות את המוצר. מאז קיבלנו מהם תגובות שהם מרוצים ממנו והם שלחו גם את החברים שלהם. כדור השלג התחיל להתגלגל יפה".
בכל זאת, לא בכל פיץ' דובי מוציא את הארנק וקונה את המוצר על המקום. חתיכת פרזנטור.
לוין: "מאוד התרגשתי ושמחתי כשהוא קנה את המוצר. דובי הכי התחבר למוצר מבחינת הפרקטיות שלו, הוא הבין שאנשים יכולים ליהנות ממנו ושהוא באמת נוח".
סגל: "אם דובי היה יודע על מחיר המוצר כיום, יש מצב שהוא היה נכנס. אם היינו מביאים בפיץ' את כל הנתונים כולל גודל השוק, זה היה עוד יותר משכנע אותו".
עם ההצלחה מגיעים החיקויים. אורן היה מודאג מהאפשרות שהסינים יחקו את המוצר, אתם נערכים לכך?
סגל: "אני מתמחה בהגנה על קניין רוחני ואנחנו מוכנים לגמרי. יש לנו את האמצעים הכי מתקדמים בשביל להוריד כל מכירה של חייקנים, בין אם זה בעלי באבא, אמזון או במקום אחר באינטרנט. הסינים הרי לא יעשו את הכסף ממכירה לסינים אלא מהפצה במקומות אחרים בעולם. אנחנו הולכים לחתוך את זה ישר כשזה יתחיל. אנחנו הכי שקטים בעולם".
"אסור להתייאש, גם אם מקבלים לא"
במבט לאחור, סגל ולוין מודים שהלקחים שלמדו מהכרישים עזרו להם לסלול את הדרך למקום שבו הם נמצאים היום. לולא הפיץ', ייתכן שהיו דורכים במקום. "התכוננו הרבה לפיץ', עשינו כמה ימי חזרות", נזכר לוין, "יש זמן מוגבל בפיץ' ורצינו להספיק לדבר על הכל. להיכנס לחדר ולראות את הכרישים יושבים מולך, לדעת שאתה צריך לתת את הטוב ביותר שלך, זאת חוויה מרגשת מאוד. למרות הלחץ וההתרגשות, אני חושב שהיינו נאמנים למה שרצינו להעביר והכרישים הבינו את המסר. קיבלנו פידבקים טובים על הפיץ'".
אילו טיפים תיתנו ליזמים שרוצים לבוא לתוכנית בעתיד?
סגל: "נתונים, נתונים, נתונים, להסביר על גודל השוק ולהראות שקיבלתם פידבקים חיוביים מאנשים שניסו את המוצר בשטח".
לוין: "לבוא עם ביטחון, להכיר את המוצר על בוריו וגם אם מקבלים לא, להישאר נאמנים לקהל היעד ולמוצר. לא להתייאש, להמשיך ללכת לפגישות ומכל פגישה ופרזנטציה ללמוד ולהשתפר. בסוף דברים טובים קורים ואי אפשר לצפות מאיפה ומתי הם יגיעו".
מהם הצעדים הבאים שלכם? לאן ממשיכים מכאן?
סגל: "יש עסקה שאמורה להיסגר על הפצה בארצות הברית. אנחנו מתכוונים להוזיל עוד יותר את הייצור וכשנעשה זאת, זה יפתח לנו דלת למפיצים גדולים מאוד בכמה נקודות בעולם. אחרי החשיפה בתוכנית יש יותר לקוחות שקונים, זה נותן לנו עוד דלק פיננסי כדי לקדם את שאר התהליכים. זה אדיר".
לוין: "אנחנו רוצים שכמה שיותר אנשים יקנו את המוצר ויהנו ממנו עוד הקיץ, זאת המטרה שלנו".