זו הייתה אחת ההשקעות הגדולות של העונה: אחרי פיץ' מוצלח של היזם יוסי אברהם, יסמין לוקץ' ודובי פרנסס התאהבו במיזם WhileFly - מערכת תוכן דמוית אינטרנט שמיועדת לטיסות-לואו קוסט. המערכת מציעה ללקוחות אפשרות לצרוך תכנים מבוססי יעד ואף לבצע רכישות, ולמפרסמים היא מציעה כלי פרסום יעיל ואטרקטיבי. יסמין השקיעה במיזם 800,000 שקלים, דובי הצטרף עם 200,000 נוספים, וזאת תמורת 15% מהחברה.

הרעיון מאחורי WhileFly פשוט: מעל מיליארד וחצי אנשים טסים בכל שנה בטיסות לואו-קוסט. חברות התעופה שוברות את הראש כיצד להגדיל את ההכנסות שלהן כי הן מתקשות להרוויח ממחירי הכרטיסים הנמוכים. WhileFly מציעה לחברות להתקין סרבר בתוך המטוס שעליו תוכנה עם תכנים מבוססי יעד. הנוסעים יכולים לצרוך את התכנים בעזרת הסמארטפון שלהם וללמוד על היעד שאליו הם טסים, זאת תוך שהם נחשפים לפרסומות שבהכנסות מהן מתחלקות חברות התעופה ו-WhileFly.

כשיוסי הציג בפני הכרישים את המיזם, החברה כבר עמדה בפני פיילוט בשתי חברות לואו-קוסט בישראל, הייתה במגעים מתקדמים עם חברת לופטהנזה סיסטמס וחתמה עם מפרסמים גדולים וספקי תוכן מהמובילים בארץ. אם נקודת הפתיחה הייתה טובה, אז אפשר להגדיר את מה שקרה מאז שהסתיימו צילומי התוכנית כהצלחה מסחררת. "עברנו כברת דרך מטורפת", מספר יוסי, "סיימנו תקופת פיילוט מאוד מוצלחת, הגענו לביצועים מצויינים והחברה מייצרת הכנסות. אנחנו פעילים בשתי חברות תעופה ובזמן הקרוב נסגור עם חברה אירופאית ונצא גם לחו"ל".

יוסי אברהם (צילום: מתוך "הכרישים", באדיבות ספורט 1)
היזם יוסי אברהם | צילום: מתוך "הכרישים", באדיבות ספורט 1

במהלך הפיץ' זהר לבקוביץ' הביע ספק באשר ליכולת שלכם להרוויח מפרסום כי לדבריו מחירי הפרסום התרסקו.
"החברה מייצרת הכנסות, יש לנו מפרסמים גדולים. אני זוכר את הסקפטיות לגבי האם המחירים שאנחנו צופים הם ריאליים, והופתענו לטובה. המחירים שאנחנו מקבלים עבור הפרסום הם מחירי פרימיום כי החברות מבינות את הצורך לפרסם במטוס. גילינו שמדובר בפלטפורמת פרסום שעובדת מעולה כי היא נשענת על 'קהל שבוי' - קהל שנמצא שלוש-ארבע שעות במטוס, אין לו מה לעשות והוא רוצה לצרוך תכנים איכותיים. זה נותן ערך מצויין למפרסמים ואחוזי ההמרה טובים מאוד".

"יסמין מיליונרית ומפורסמת, אבל היא בגובה העיניים"

אולי מה שהרשים את לוקץ' ופרנסס יותר מכל בפיץ' של יוסי, היא מידת הבקיאות המרשימה שהפגין בכל פרט ופרט שנוגעים לחברה ולתחום שבה היא עוסקת. לא הייתה שאלה שיוסי לא ידע לענות עליה, לא היה מספר שהכרישים ביקשו ולא קיבלו. על המסך זה נראה שיוסי מצליח לשמור על מקצועיות וקור רוח יוצאי דופן על אף הסיטואציה המלחיצה, אך הוא מודה שבפנים הוא התרגש מאוד.

"מי שיגיד שהוא לא מתרגש, משקר. זה כמו צנחן שצנח 1000 פעמים ועדיין מתרגש גם בפעם ה-1001", מסביר יוסי, "השנייה הזאת כשפותחים לך את הדלתות ואתה צועד פנימה, הלחץ דם גבוה והלב דופק, זה סופר מרגש. אחרי שנכנסתי פנימה ונתתי את הפיץ', הלחץ ירד. השיחה עם הכרישים הייתה כמו שיחת סלון, הייתי יותר רגוע".

איך התכוננת לקראת הפיץ'?
"ליטשתי את הפיץ' עשרות פעמים. אני חי את השוק הזה ומכיר טוב את המספרים. כשאורן דוברונסקי אמר לי בהתחלה שהוא מנוע מלהיכנס כי הוא עושה משהו שמבוסס על אינטרנט, בראש שלי כבר רצו המספרים על איך הוא הולך להפסיד כסף וכמה הוא יפסיד בכל חודש. עשיתי עשרות מודלים עסקיים לחברות ולשותפים שלנו כך שאני יודע שיש אנומליה בשוק. כולם רצים לשים אינטרנט במטוסים, אבל זה מניב רק הפסדים".

איך העבודה השוטפת מול יסמין ודובי?
"נפגשתי עם יסמין בבית קפה בתל אביב באחד הביקורים שלה בארץ. כמה שהיא מפורסמת ומיליונרית, בתכלס היא בן אדם בגובה העיניים והכי סבבה לדבר איתה. היא אמרה לי, 'יוסי, איך אני יכולה לעזור לך להצליח?', וכמובן שנתתי לה רשימת משימות. היא פתחה לנו קשרים עם משקיעים, עזרה ודחפה בכל מה שצריך. יש בורדים שבהם המשקיעים הורגים את הסטאראפיסטים ויושבים עליהם, זה לא המקרה עם יסמין ודובי. הם שואלים מה צריך ומיד מטפלים בזה, זה ערך מטורף".

דובי פרנסס ויסמין לוקץ' (צילום: אור סיט)
דובי פרנסס ויסמין לוקץ' | צילום: אור סיט

כך ניצחתי את הקורונה

בתחילת שנת 2020 פרצה מגפת הקורונה והתפשטה ברחבי העולם. הענף שנפגע כלכלית אולי הכי קשה מכולם הוא ענף התעופה, זאת בשל הפסקת הטיסות המסחריות. בשביל WhileFly הקורונה הייתה דווקא הזדמנות לצמוח ולדברי הבעלים, בזמן שחברות טרוול-טק אחרות נעלמו במהירות, WhileFly דווקא התחזקה מאז המשבר. המתחרה הגדול ביותר של WhileFly על שטחי פרסום במטוס הם המגזינים שנמצאים בכיסי המושבים, ובעקבות הקורונה הם ייצאו לגמרי משימוש בגלל הסכנה הבריאותית והצורך בשמירה על היגיינה.

"הקורונה נתנה לנו דחיפה גדולה קדימה", טוען יוסי, "החברות הגדולות רואות בנו אפיק נוסף להכנסות שהן כל כך צריכות בימים אלה כי הרווחים שלהן נפגעו מאוד. אל-על לדוגמה הייתה משלמת עשרות אלפי דולרים בשביל מערכות הבידור במטוסים, היום היא לא יכולה לשלם את הסכומים האלה ופתאום באה חברה שאומרת, 'קחו את זה בחינם ועוד תקבלו על זה כסף'. התגובה של החברה היא 'זה נשמע מעניין, אנחנו רוצים את הדבר הזה". דברים השתנו לחלוטין ולטובתנו".

מהם הצעדים הבאים שלכם?
"הרחבת הפעילות. כל מה שעבד יפה בארץ אנחנו מתכוונים לשכפל אותו לאירופה וארצות הברית. יש לנו גם תוספות משמעותיות עבור המפרסמים, הם יהנו מפלטפורמה ייחודית מאוד שתשנה את חווית הטיסה ותוסיף לה נדבך משמעותי".

_OBJ