יוצאים לדרך: כולנו רוצים את הכי טוב בעבור הילדים שלנו. שיהיה להם הכי הרבה חברים, שיהיו הכי מאושרים, אבל גם שיהיו הכי חכמים וגם שיהיו הכי מחונכים. האם יש שיטה שהיא הכי טובה גם לדחוף את הילדים להישגים וגם שיהיו מאושרים ומלאי ביטחון עצמי והאם בכלל ניתן להשיג את שתי המטרות האלו יחד? הכירו את "מבחן ההורים הגדול" (פרק הבכורה הערב, אחרי החדשות, קשת 12) שמגיע בדיוק בשביל לענות על השאלות האלו.
שמונה זוגות הורים בעלי תפיסת ושיטת חינוך שונה לגמרי מגיעים למבחן שטרם נראה כמותו. הזוגות יתמודדו עם אתגרים, יצפו בזוגות אחרים ויבקרו את השיטות השונות כשבסוף כל הזוגות יבחרו את המשפחה שהשיטה שלה היא הטובה ביותר. את ההורים ילוו מומחים שיעזרו: דני פרידלנדר, פסיכולוג ואב לשניים הזכור לכולנו מ"חתונה ממבט ראשון" שינסה להביא את הניסיון שצבר. "המעבר מתוכנית שעוסקת בזוגיות לתוכנית שעוסקת בהורות הוא לא כזה חד. בסוף אנחנו עוסקים ביחסים, וכשמדברים על יחסים הם ההורים הם יחסים שמלווים אותנו לאורך כל החיים", הוא אומר.
לצידו עינת נתן, מדריכת ההורים המובילה בישראל ואמא לחמישה, שמאז שהבינה שזה מה שרוצה לעשות בחיים היא לא הסתכלה לאחור. "למדתי בכלל משפטים. חבר אמר לי 'תמיד חלמת להיות אמא, אולי תלמדי הדרכת הורים. זה בדיוק מה שעשיתי", היא מסבירה. וכעת זה הזמן להכיר את הזוגות שעומדים לצאת לדרך ממש בעוד מספר שעות.
משפחת יוספידיס-מוסקונה - "מאוד מאמינים כל הזמן להתפתח עם עצמנו וגם עם הילדים"
ההורים קרין, יזמית תכנית ספארק למיומנויות העתיד לילדים, ונועם, יזם הייטק ומפתח טכנולוגיות, מגדלים מחנכים את ילדיהם תמיד לשאוף להישגים והצלחה. הם מאמינים כי על הילדים להיות הכי טובים שהם יכולים ביחס לעצמם. "הכישרון הטבעי נחמד אבל לא מספיק, צריך מטרות ולדחוף. צריך למצוא לילד את הכלים הכי טובים שיש כדי שיתקדם", הם מספרים. אולי הלוז של הילדים מספר את כל הסיפור, ובמהלך השבוע הם מתנסים באדריכלות, רפואה, טקטיקה ואסטרטגיה, תוכנית מצטיינים במתמטיקה, כדורגל וכדורסל, מבוכים ודרקונים ובריקוד.
משפחת מאילוב-כהן - "בינוניות זו המצוינות החדשה. אני לא לוחצת עליהם להצטיין. פשוט מקשיבה לנטייה הטבעית"
ההורים אורטל, מנהלת בית למחול צועני, ורוסתם איש חינוך מגדלים את שני ילדיהם על טהרת החינוך הביתי. כעקרון הם פחות מאמינים בלמידה מובנית אבל מודים במגבלות. "זה נכון שזה לא מתאים לכולם, אבל גם בתי ספר לא בטוח תמיד מתאימים לכולם", אומרת אורטל. עם זאת כמובן שיש יתרונות והם לא מעטים כלל: בדרך כלל הם קמים ביקיצה טבעית, מתעוררים בכיף ולא מתוך מקום של לחץ, כל זה מתוך השאיפה שהילדים יגדלו בסביבה רגועה ומאפשרת. מעבר לכך, אורטל מבהירה כי: "בעיניי בינוניות זה המצוינות החדשה. אני לא לוחצת עליהם להצטיין, פשוט מקשיבה לנטייה הטבעית, מלווה את זה, אז התוצר לוואי היא המצוינות. אני מאחוריהם".
>> רוצים לפגוש את המשפחות ב+12? לחצו כאן
משפחת הלפרין - "הם יודעים שהם חלק מהבית, הם צריכים להיות שותפים. יודעים את הגבולות"
ההורים מיכל, מורה למתמטיקה, ולוי מפיק אירועים ומאמן כושר מגדלים שלושה ילדים בכפר חב"ד בחינוך דתי חרדי ברוח ספר התורה שמהווה הקו המנחה בעבורם. הם מגדירים את החינוך שלהם "נוקשה-סמכותי", וטוענים כי ככה גם הם הכירו כשהיו קטנים. חשוב להם שהילדים ידעו שהם חלק מהבית ולכן משלבים אותם בדרך קבע במטלות. לצד על זה, בני הזוג מחנכים את ילדיהם לכבד את הגבולות הברורים ודואגים לתגמל אותם על ההישגים שלהם - בין היתר בלימודים.
משפחת צברי - "אנחנו רוצים שהם יעשו מתוך הבנה של הדברים. חשוב לנו להיות בית שמח"
ההורים שגית וטל עובדים יחד ומגדלים שני ילדים בהשראת אימון לעצמאות. הם מאמינים כי כל מפגש עם הילד זו הזדמנות טובה להכין אותו לעצמאות. לזוג חשוב מאוד שהבית יהיה בית שמח ולא דוגלים בעונשים. "אנחנו מאמינים שכל מפגש עם הילד שלנו הוא הזדמנות לאמן אותו לעצמאות, זה מתחיל מגיל צעיר", אומרת שגית ומדגישה:"רוצים שהם יעשו מתוך הבנה של הדברים, כדי שזה יחלחל ויעזור לפעם הבאה. חשוב לנו מאוד להיות בית שמח. מצידי שיכשל וילך לבית הספר עם חיוך ויחזור עם חיוך". מבחינת ההורים, הכישלון הוא חלק מתהליך חיוני בלמידה.
משפחת רומנלי - "אין את ההיררכיה הזו של אנחנו ההורים. גם אנחנו יכולים ללמוד מהם"
ההורים עשהאל, מטפל זוגי ומשפחתי, וגלית, דוקטורנטית למגדר ועובדת עם עשהאל בקליניקה מגדלים שני ילדים על שיטה שהם מכנים משחקיות אותה הם רואים כתפיסת עולם. "אנחנו באים רכים, גמישים וחשופים. חלק מהאלמנט של משחקיות הוא שאין טעויות, רק למידה", מודה גלית. ההורים מדגישים את המרחב לחשיבה מחוץ לקופסה ומרחב משחקי לטובת למידה. בנוסף חשוב להם להתייחס לילדים בצורה שווה. "החדר של הילדים זה המרחב הפרטי שלהם אז אנחנו לא מחטטים להם בו ודופקים על הדלת לפני שנכנסים", אורטל מספרת ומוסיפה, "מדברים על הכל, אני רוצה שהם יידעו שאנחנו רוצים להיות ביחד בצורה אינטימית".
משפחת שמילוביץ - "המילה 'לא בא לי' לא קיימת אצלנו בבית. אין 'לא בא לי'"
ההורים ליאת, מורה לחינוך גופני, ואורן, מנהל רכש ולוגיסטיקה בענף הבנייה ומאמן כושר אישי מחנכים את שלושת הבנים שלהם למשמעת וספורט. הם רואים את עצמם כ"קשוחים 'אולד סקול'". לכל פעילות יש שעות מוגדרות ולעיתים אף הכנות לפני יציאה מהבית. "יש תדריך לפני שיוצאים מהבית, למקום ציבורי או בית שלחבר. ברגע שהם דורכים מחוץ לדלת הם יודעים למה אנחנו מצפים", אומרת ליאת. בביתם יש הקפדה על תזונה מאוזנת ובריאה, רשימת מטלות קבועה, ופיקוח. "אנחנו שולטים על הטלפונים שלהם. כדי שיוכלו להשתמש הם צריכים לשלוח סרטון של החדר מסודר ולומר איזה יום היום. אז אני פותח לו את הטלפון". נראה שחשובה להם קבלת הסמכות ההורית. "החינוך שלנו זה לא דמוקרטיה, כל הגבולות מאוד ברורים. קודם כל להקשיב להורים, למה שהם אומרים, לבקש רשות", מוסיף אורן.
משפחת עירון – "יש לנו חלון זמן שבו אנחנו יכולים להיות המצפן שלהם לחיים"
ההורים עדי ואוהד, חקלאים ואנשי חינוך, מגדלים שלושה ילדים על פי גישת חינוך טבעי. במסגרת זאת הם מאמינים שיש ללכת בהתאם לטבע החיצוני וגם לפי הטבע של הילד. המשפחה מגדלת יחד ירקות אורגניים וההורים מפעילים פעולות חינוכיות סביב החקלאות. הם מאמינים כי המוטיבציה ללמוד צריך לבוא מהילד. "אם ילד ירצה ללמוד משהו זה יבוא ממנו ואין טעם לנסות לדחוף אותו", אומרת עדי ומסבירה כי את מקצועות הליבה הילדים חווים בדרכים לא שגרתיות. "הם חווים את זה בחיי היומיום בלי לדעת לקרוא לזה בשם 'מתמטיקה או גיאומטריה' כשהם מודדים שלושים מטרים לטובת שתילה של ירק". הבחירה בחינוך ביתי הייתה בחירה של הלב, הם מסבירים. "אנחנו רוצים להישאר עם הילדים שלנו. לראות אותם גדלים", אומרת עדי ואוהד מקנח: "אמא ואבא אוהבים אותם, לא משנה מה".
משפחת בלינדרמן - "יש חובה מוסרית של מבוגרים לקחת אחריות. ילד שמציבים לו גבולות יהיה בעתיד מאושר יותר"
ההורים ג'ני, מורה ובעברה מאמנת קראטה, ואיגור, עובד במפעל מגדלים את שני ילדיהם בחינוך סמכותי. בהומור הם מגדירים את השיטה שלהם "חינוך סובייטי, חינוך לגבולות. דיקטטורה דמוקרטית". מבחינתם חשוב להם שהילדים ידעו שההורים הם לא החברים שלהם. "ילד צריך מבוגר אחד שיאמין בו ומבוגר אחד לסמוך עליו. כדי שיסמכו עלינו יש חובה מוסרית של המבוגרים להחליט ולקחת אחריות. ילדים שלומדים גבולות, אחריות והגדרת מטרות יהיו מאושרים". לזוג בלינדרמן התוכנית ברורה: גן, בית ספר, צבא ואוניברסיטה – עד תואר שני, שלישי לבחירתם.