ברקע הלחימה הקשה במספר גזרות, הממשלה עסוקה בקבלת החלטות לגבי המשך הפעולות והשגת עסקה לשחרור חטופים. אחד האנשים המרכזיים בתהליכים אלו הוא שר החוץ וחבר הקבינט המדיני-בטחוני ישראל כ"ץ, שמרוכז בימים אלו במלחמה הקשה ובניסיונות ההסברה ברחבי העולם.

הערב (ו'), כ"ץ הגיע לריאיון ב"אופירה ולוינסון" והתייחס לכטב"ם שהתפוצץ בתל אביב, שם אדם נהרג ועוד שמונה נפצעו קל: "אני משתתף בצער המשפחה של ההרוג ומאחל החלמה מהירה לפצועים. יש לנו מלחמה עם איראן, יש לה ארגוני טרור שהיא הקימה כאן בכל האזור, קאסם סולימאני עסק בזה טרם חוסל", אמר. "הארגונים האלה ירו עלינו ותקפו אותנו במסגרת המלחמה מול איראן והפתרון הוא גם לפעול מולם ישירות, אבל גם להגביר את הלחץ העולמי עם סנקציות על איראן כדי לגרום לזה שהיא לא תוכל לתמוך בהם יותר".

איך מצליחים לחדור את מערכת ההגנה של ישראל פעם אחר פעם?
"יש לנו חיל אוויר מצוין מבחינה צבאית, עם מערכת גילוי והגנה הכי משוכללת בעולם. אני לא יודע מה היה כאן ספציפית, הם צריכים לחקור ולהביא מסקנות. התמונה הכוללת היא מלחמה עם איראן, החות'ים לא יורים רק על ישראל. הצי האמריקני עסוק היום הכי הרבה מאז מלחמת העולם השנייה במאבק בלימה מול החות'ים כדי להבטיח את חופש השייט".

האופוזיציה העולמית לא מזיזה לחות'ים. למה אנחנו לא עושים שום דבר?
"ברגע שארצות הברית ובריטניה לקחו על עצמם את מגזר החות'ים, מבחינת מדינת ישראל זה נכס עצום. אין מקום בעולם שיתקוף אותנו ואם החובה תהיה עלינו אנחנו לא נתקוף אותו. אבל כרגע כשמחלקים את המשאבים ואת הקשב, קודם כל לעזה - הרי החלטנו בהתחלה שאנחנו לא תוקפים את חיזבאללה כי אנחנו רוצים לשחרר את החטופים ולהכריע את החמאס, אלה שתי המטרות שלנו".

ישראל לא תגיב על ההתקפה הלילה?
"אני לא אומר את זה. יש כל מיני סוגים של תגובות וקודם כל יושבים ודנים. יש גם עניין של מדיניות חכמה, כאשר אפשר, שהמעצמות יושבות על החות'ים עם כל המשאבים שלהם. יש תיאום עם ארצות הברית, זה לא שיילחמו במקומנו ולא ישלחו במקומנו חיילים ללבנון ולא לעזה. אבל העולם מתייצב מול החות'ים ומדינת ישראל צריכה לברך על הדבר הזה. לא פתחנו במלחמה כוללת והם גם לא יורים באופן כולל. אנחנו נעשה מה שנצטרך. צריך להבין שקבענו מטרות והתקדמנו מאוד. עובדה שהחמאס כן מעוניין בעסקה בגלל שתי סיבות: המכות שהוא חוטף, והעובדה שהוא לא מצליח לעצור אותנו ולקבל הפסקת אש בלי התניה של שחרור חטופים. אנחנו נצטרך בקרוב לקבל הכרעה לגבי חיזבאללה".

כל הצפון מושבת. מתי נחזיר את האנשים הביתה?
"המצב רע, אבל מאחר וכבר התקבלה החלטה ושבעים אלף איש בערך מפונים מבתיהם, אי אפשר להחזיר אותם בלי ביטחון. אני כשר חוץ מדבר עם כל שר ושרת חוץ ועם מנהיגים אחרים ואומר להם שיבינו דבר אחד: אנחנו לא נסתפק בהפסקת אש. אנחנו רוצים נסיגה עד הליטני והתפרקות מהנשק. זה יהיה בהסכמה דיפלומטית או שנצטרך לפעול בכל העוצמה ואז זו תהיה מלחמה אחרת. אם לא יתאפשר להחזיר את תושבי הצפון בביטחון, אנחנו נצטרך לפעול מול חיזבאללה, מול לבנון הפעם ומול כל התשתיות כדי להבטיח את הביטחון".

אתה לא חושש שהממשלה איבדה מההרתעה שלה?
"אנחנו לא רוצים מלחמה בלבנון, שיהיה ברור. אין לנו מה לחפש בלבנון, הם תקפו אותנו יום אחרי השבעה באוקטובר בהוראת איראן, כמו החמאס. אנחנו לא נשאיר את המצב הביטחוני באופן שהתושבים לא יוכלו לחזור בביטחון. אני מכיר את התוכניות של צה"ל הרבה שנים ואני גם יודע את המצב היום, אנחנו לא רוצים מלחמה בלבנון אבל אנחנו ערוכים למלחמה מול כל גורם. חיל האויר לא מפעיל היום שמונים אחוז מכוחותיו, אנחנו נכה מהלומות שהם לא חולמים עליהן, אבל נשלם מחירים כאן ובחזית. תפקידו של צה"ל הוא להשיב ביטחון לאזרחי מדינת ישראל".

ניסית לגייס את מדינות אירופה כדי שיכריזו על משמרות המהפכה כארגון טרור.
"נכון, וסנקציות על איראן. אני רואה את הבעיה האיראנית בתור הבעיה המרכזית. אם העולם יתארגן היום כדי להטיל עליהם סנקציות משתקות, אפשר למנוע את השלמת התוכנית הגרעינית ולגרום להם להיחלש והם לא יהיו מסוגלים לתמוך בחיזבאללה, בחות'ים ובחמאס. בגלל שאיראן עוזרת לרוסיה, היום האירופאים חרדים מרוסיה ומוכנים לעשות סנקציות על איראן. העברתי כבר החלטות באיחוד האירופי לגבי סנקציות בכל מה שקשור לכטב"מים וטילים. זה הישג גדול מאוד כי עכשיו אני מכנס פורום כל חודש שבו אנחנו לוקחים את ההחלטות ואנחנו מתרגמים אותן למעשים. ישבתי עם שרת האוצר האמריקנית וכל הצוות שלה ודיברנו איך מקדמים סנקציות על איראן. אם גם ארצות הברית וגם אירופה, יפן, הודו ואחרות יטילו סנקציות על איראן, נראה את איראן מהר מאוד נחלשת".

שר החוץ ישראל כ"ץ ושר החוץ של צרפת סטפן סז'ורנה (צילום: שלומי אמסלם, משרד החוץ)
שר החוץ ישראל כ"ץ ושר החוץ של צרפת סטפן סז'ורנה | צילום: שלומי אמסלם, משרד החוץ

באופן חריג, ארצות הברית הטילה לאחרונה סנקציות דווקא על אזרחים ישראלים בעקבות מקרי אלימות בשטחים. על כך כ"ץ הגיב שהעלה את הנושא בפגישה עם השרה האמריקאית: "דיברתי על זה באותה פגישה. אחרי שדיברנו הרבה על הסנקציות, השרה הקריאה את הפסקה הזאת על האלימות. אמרתי לה 'גברתי, אין דבר כזה שנקרא אלימות מתנחלים. יש לנו מערכות שמטפלות במי שעובר על החוק'", סיפר. "הסנקציות האלו קורות כי אנחנו מאלצים אותם לתמוך בנו בתחום הצבאי ואז מחפשים משהו כדי לאזן ומטילים סנקציות על מתנחלים. אני פניתי לארגונים ואמרתי שלא יחסמו את המשאיות, זו התחייבות בין-לאומית של ישראל וצריך לעמוד בה. גם כשתיגמר המלחמה הסנקציות יישארו. הן לא מקובלות עליי, יש כאן מערכת חוקית שיודעת לטפל בדברים".

זה נשמע שאתה עובד לבד. אין הסברה?
"לא, זה עוד לא בהסברה, שם יש בעיות קשות אחרות. אני בן אדם משימתי, כשראיתי שהתחבורה קורסת הייתי בתפקיד עשר שנים, כשהייתי באוצר בקורונה סייענו לכולם. משרד החוץ כרגע מאוד מאתגר, ואני אוהב אתגרים. אני עובד בתיאום עם ראש הממשלה ועם משרדים אחרים, אבל אני מוביל את משרד החוץ עם הצוות המקצועי המצוין שיש שם. אני קבעתי מטרה - החטופים, זו משימת העל שלנו. מאה ושמונה נציגויות עובדות בעניין הזה, מהצבת התמונות ועד המשך הפעילות, זה הכי חשוב".

משפחות החטופים מרגישות שלראש הממשלה יש אינטרס לא להוציא את עסקת החטופים לפועל. האם זה נכון?
"אני מחבק אותם, אוהב אותם. ראיתי שהיה ויכוח על הצטרפותה של נועה ארגמני לנסיעה של ראש הממשלה - בוודאי שהיא צריכה לנסוע. אני לקחתי למועצת הביטחון ארבעים אנשים ממשפחות החטופים כדי להגביר את הלחץ שם. גם בקונגרס האמריקני, ברגע שהם יהיו שם הם יגבירו את הלחץ לטובת החטופים. ראש הממשלה וכולם עושים כל מאמץ להחזירם. כשאומרים שמתמקחים על התנאים של העסקה, אני אעלה נתון אחד: מספר החטופים החיים שאמורים להיכלל בעסקה בשלב הראשון, הפער הוא בין שלושים ושלושה לבין שניים עשר. זה נראה דבר שלא צריך להתווכח עליו? שאנחנו רוצים מעל לשלושים אנשים שעונים על ההגדרה ההומניטרית? ההבדל היחיד שיש עכשיו הוא שלפני חודש סינוואר לא רצה עסקה, הוא הרגיש שהעולם הולך לעצור אותנו והוא לא חטף מספיק. עכשיו הוא חוטף חזק, כולל מוחמד דף שחוסל. הוא מרגיש שהוא לא מצליח להביא הפסקת אש. אני יושב עם כל שרי החוץ ואומר להם: 'החטופים הם על מצפונכם, אם תתמכו בהפסקה אש חד צדדית - הם לא יחזרו'".

בבחירות הייתה לכם הבטחה לביטחון שלא התממשה. איך תבוא שוב לבחירות ותגיד לבוחרים שתביא ביטחון?
"אין ספק שבשבעה לאוקטובר קרה אסון מחריד וכל הנושאים יבדקו. האחדות היא הכי חשובה. כל המפלגות הציוניות צריכות להיות בממשלה עכשיו מול פסיקת בית הדין בהאג שקבע שהכותל לא שלנו. ההחלטה היא נוראית, צבועה ומעוותת. מה שיקבע זה הזכויות שלנו שהתעלמו מהן. כאשר כל העולם תוקף אותנו ואיראן מנהלת מולנו מלחמה, הגורמים המשפטיים הבינלאומיים וגורמים אחרים מנסים לנשל אותנו לפגוע בנו. כולם היו צריכים להיכנס לממשלת אחדות".

מפריע לך שמאיימים כל שבוע לפרק את הממשלה?
"אני לא נכנס לוויכוחים האלה, האחדות היא קריטית. בפעם הקודמת שסמוטריץ' ובן גביר הודיעו שהם מתנגדים לעסקה, כבר תוך כדי הדיון סמוטריץ' שינה את דעתו. גם עכשיו, כשראש הממשלה יביא את העסקה יהיה רוב גורף שיתמוך".

בקשר לשר האוצר בצלאל סמוטריץ', בסקר שערך מנו גבע ממכון "מדגם" למערכת התוכנית נמצא כי 66% מהנשאלים השיבו כי תפקודו של השר "סך הכל גרוע". בנוסף, 68% מהמשתתפים בסקר העידו כי הניהול הכלכלי של המדינה השתנה לרעה בשנה האחרונה.

אתה בעד עסקת החטופים? בעד הקמת ועדת חקירה ממלכתית?
"אני בעד עסקת החטופים. תהיה ועדת חקירה ממלכתית אבל צריך לקבוע אותה אחרי המלחמה. אני לא מתעסק במי יחליף את ראש הממשלה בליכוד. הוא עושה את הדברים הנכונים, מאז השבעה באוקטובר הוא קיבל את כל ההחלטות הנכונות".