"הדחיינות חייבת להיעלם": לאחר שבישיבת ממשלה שהתקיימה מוקדם יותר השבוע, קרא שר התרבות והספורט, מיקי זוהר, לפעול באופן תקיף נגד חיזבאללה וטען כי "הגיע הזמן להיגמל מדחיינות" - הערב (ו') שיתף בריאיון ב"אופירה ולוינסון" בציפיות שלו מנתניהו וחזר על דרישתו למערכה רחבה מול ארגון הטרור השיעי. "מתחבר קצת לתחושה שלא למדנו כלום מ-7 באוקטובר. כל מרכיב הדחיינות של המערכות היה פקטור מרכזי של האסון. ידענו שאם היינו פותחים במערכה מול חמאס לפני לא היינו באסון שנקלענו אליו. אם נדחה את המערכה מול חיזבאללה נקלע לאסון גדול יותר. אם נדחה את המערכה מול איראן, זה עלול להוביל להשמדת ישראל מהרגע שיהיה להם נשק גרעיני", אמר.

ברקע להחרפת הטונים והתקיפות מצד ישראל ולבנון, סקר שנערך בעבור התוכנית על ידי מכון מדגם בראשות מנו גבע העלה כי רבים בציבור הישראלי אינם מרוצים מטיפול הממשלה במלחמה בצפון. כ-77% ממצביעי גוש נתניהו השיבו כי "בסה"כ הם לא מרוצים", כשבקרב מצביעים שמגדירים עצמם כמרכז-שמאל הנתונים עומדים על 91%. נראה כי גם שר התרבות והספורט שותף לתחושות. "אמרתי לו את הדברים בצורה ברורה בישיבת הממשלה. הוא ענה תשובה שלא הבנתי ממנה מה היה המסר. אני מבין דבר אחד, אמרתי שמרכיב הדחיינות חייב להיעלם, דחינו מערכה מול חמאס כי לא רצינו להיקלע לבוץ העזתי, ראינו את 7 באוקטובר. אנחנו דוחים את המערכה מול חיזבאללה, והם כל שנה שחולפת צוברים נשק בסך של מיליארד דולר, זה לא יכול להימשך".

אתה בכנסת מ-2015, לא קלטת שככה נתניהו פועל?
"אני לא מתחבר לקו הזה. הסיפור הזה קשור גם למערכת הצבאית, גם הם לא תמיד דחפו לכיוון הזה. לזכותו של נתניהו יאמר שכבר שנים הוא הולך עם המערכת הצבאית. הצבא לא דחף לאירוע שאני מדבר עליו. בצורה הברורה ביותר אומר: אם לא נתעורר ונבין שמולנו גורמים שכל מה שמעניין אותם זה רק השמדת ישראל ולא טובתם, נשלם מחיר בלתי נסבל שאולי לא נוכל לעמוד בו".

אתה קורא למלחמה כוללת מיד?
"כן, כי אם לא נצא למלחמה מה שיקרה יהיה גרוע בהרבה מ-7 באוקטובר, ואם איראן תגיע לנשק גרעיני אז גם השמדת ישראל יכולה להיות על הפרק. אני מצטער שאני נושא נבואת זעם כזו, אבל מרגיש שזו חובתי להגיד את הדברים למרות שהם קשים".

יש לנו אפשרות להילחם?
"לא קפצתי מהר למסקנות, עשיתי בדיקות. נכון שיש קושי בגלל הלחץ הבינלאומי. נושא החימוש יכול להתארך יותר שנים, ולישראל יש יכולת לייצר באופן עצמי ככה שיש פתרונות. הדבר המורכב יותר הוא תרחישי הייחוס שמראים בפני הקבינט וזה נזק גדול שישראל עלולה להיקלע אליו. האם תרחיש הייחוס בעוד חמש שנים יהיה טוב או גרוע יותר?".

ואולי צריך לשים את הפוקוס על ההנהגה, נתניהו התנהל בעבר בזחיחות ויהירות. הוא אפילו לא מרגיש צורך לבקש סליחה.
"נתניהו במבחן הגדול ביותר שהיה לו בכל ימי חייו, והוא הצליח בלא מעט מהם. לפי מה שהצגת עכשיו זה מחדד כמה המבחן שלו עצום. זה המבחן הגדול ביותר מיום תקומתו. אם הוא לא צולח את המבחן הזה ומביא את ישראל לרמת הביטחון הדרושה, לא תהיה לו שום תקומה. זו הסיבה שדווקא הוא בעיניי יכול להביא אותנו לחוף מבטחים. הוא יודע שהוא לא יכול להיכשל, שהכל עליו כי גם 7 באוקטובר קרה במשמרת שלו, והוא יודע שהאחריות קשורה אליו. הוא רוצה להראות לאזרחי ישראל שברגעי האמת שבהם אנחנו נמצאים הוא יודע להוביל אותנו לחוף מבטחים. הוא חייב לקבל החלטות נכונות ולהפסיק לדחות את המערכות. צריך להיכנס בזמן ולא לדחות".

למה הוא דוחה?
"אני חושש שרכיב הדחייה נובע מהלחץ הבינלאומי. לא באתי כדי לייפות דברים, אלא בשם אזרחי ישראל ובשם מי שדואג לעתיד ילדנו שביטחון המדינה תמיד חייב להיות בראש סדר העדיפויות. כשאני הסתובבתי אתמול בצפון וראיתי מה שקורה שם, הבנתי שהדחיינות צריכה לצאת מהעולם. כל מה שקרה לנו זה בגלל שדחינו וחשבנו שהכל זורם ומשגשג".

השרפה בקריית שמונה (צילום: אייל מרגולין, פלאש 90)
"אם לא נצא למערכה - מה שיקרה יהיה גרוע מ-7 באוקטובר". השר זוהר על המצב בצפון | צילום: אייל מרגולין, פלאש 90

השר זוהר התייחס גם לעובדה שיוצא באופן גלוי כנגד ראש הממשלה ולחשש כי לדבריו יהיה מחיר. "אני לא חושש. יכלו לפטר אותי גם אתמול, לא מוטרד. מעניין אותי לאן מדינת ישראל הולכת ואם זה המחיר שאצטרך לשלם כדי שיהיה ביטחון, מחר אניח את המפתחות", הצהיר.

מחר יפוג האולטימטום של בני גנץ ואיזנקוט, מה ההערכה שלך?
"אני באמת רוצה להאמין שלא יפרשו. אם הם הדחיינים אז זה רע, אבל אני לא חושב שזה הם. אני לא רוצה שיפרשו כי בעת הזו אנחנו צריכים להרחיב את הממשלה. צריכים את ליברמן, סער, לפיד כי אנחנו במלחמה על החיים שלנו, זו המלחמה הגדולה ביותר שאסור לנו להפסיד בה. בגלל שזו המלחמה הגדולה ביותר שהייתה לנו, איך ננהל את זה בשנאות ובפלגנות האלו. יהיה זמן לריב, אבל עכשיו צריך להכריע את האויבים שלנו".

אנשים במערכת הפוליטית אומרים שמלחמתו של נתניהו היא על השרידות שלו.
"נניח שמחר בערב יבואו לפיד, ליברמן וסער ויבקשו מגנץ שלא לצאת. הם יציבו את התנאים שלהם, שיהיו הגיוניים, ואני רוצה לשמוע שנתניהו יגיד לזה לא".

מעניין אתכם נושא החטופים?
"ברור, אם החטופים לא חוזרים זה כתם שיירשם על כולנו ולעולם לא ינקה. היינו קרובים לעסקה, אבל חמאס מביא את התנאי שחייבים לעצור את הלחימה. זה המכשול כרגע".

כי לא הצלחנו לשבור אותו.
"אם היה לחץ על העסקה גם מצד מעצמות אולי היינו מגיעים לפריצת דרך. ישראל לא יכולה לקבל את הפסקת המלחמה כי זה אומר שלא נוכל להחזיר את תושבי העוטף חזרה ושחמאס נשאר בהנהגה".

יש ציפייה מהממשלה לייצר תנאים לשבירת חמאס.
"הצבא האדיר שלנו הגיע היום לחוף הים, כל ציר פילדלפי בשליטת ישראל. הגענו עד חוף הים ואנחנו נכריע את חמאס, זה ייקח זמן אבל זה יקרה. התקווה שלי היא שהארגון ההזוי הזה יחליט לעשות עסקה ולהחזיר לנו כמה חטופים כדי שסוף סוף נוכל להביא איזו בשורה אמיתית לעם. הצבא מסוגל לנצח ולהביא את התוצאות שהוא מתבקש".

איפה נהיה בעוד שבועיים מהיום?
"באידיאל בממשלת אחדות רחבה ושעשינו עסקת חטופים".