לא בטוח שבזמנו, כשמשה בוגי יעלון קרא להקים ועדת חקירה ממלכתית כדי לחקור את ראש הממשלה נתניהו בעניין פרשת הצוללות, הוא ציפה כי גם הוא יום אחד יקבל מכתב אזהרה. ועל אף האכזבה, הוא לא מופתע ועומד על כך שהוועדה ניזונה מגורמים אינטרסנטים. מעבר למכתב האזהרה האישי שקיבל, בריאיון לאופירה אסייג וחיים לוינסון הוא מזהיר בפני ממשלת נתניהו וקורא לבחירות למרות המחיר הכבד שהן עלולות להביא איתן. 

איך הכל התהפך עליך?
"לא התהפך, זה לא כל כך נעים להיות באותה רשימה עם נתניהו ויוסי כהן אבל אני שמח שהוועדה עשתה עבודה. האישומים שלהם זה פגיעה בביטחון, בכלכלה וביחסי חוץ.

הם אומרים שאתה שיקרת, זה נכון?
"מה פתאום? ממש לא. אני אתמודד על זה בוועדה. חשתי לא טוב כי הוועדה הוזנה במידע מוטעה, כנראה שמעורבים אנשים שיש להם אינטרס, והשופטים יצטרכו להכריע לאחר שאני אציג את טענותיי. הם טוענים שגרמתי למבוכה מדינית בכך שהסתבר שלמרות שבדיונים נתניהו אמר שהוא שמתנגד למכירת צוללות למצרים גיליתי שהגרמנים מוכרים להם. שאלתי אותו אם הוא מכיר את זה והוא ענה לי שלא, אז עמוס גלעד נסע לברלין ובדק את זה עם מועצת הביטחון שם והוא צחק עליו ואמר 'יד ימין לא יודעת מה עושה יד שמאל'. כשחזרתי לנתניהו הוא שוב הכחיש. אחר כך הנשיא ריבלין עשה את זה, פעם ראשונה ששמעתי את נתניהו אומר שהוא זה שאישר את מכירת הצוללות למצרים אבל לא שיתף את שר הביטחון בגלל איזה סוד. זה היה אצל קרן מרציאנו".

הוועדה אמרה שפעלת בניגוד להחלטות הממשלה, יצרת מצג שווא בתצהירים לבג"צ וגרמת מבוכה מדינית. כמה מזה נכון?
"שום דבר. אני לא רוצה לבזבז את הריאיון על הוועדה. אני אשיב לה ואני מכבד אותה. טוב שהיא קמה. אני חושב שמה שעולה מתוך העניין זה הטעות הקשה של היועץ המשפטי לממשלה שאמר בתחילת התהליך שראש הממשלה לא מעורב. אני שלחתי לו שלושה מכתבים שבסופו של דבר הוועדה הודתה שנתניהו פגע בביטחון ובכלכלה".

יכול להיות שעד מאי 2016 היית בן בריתו של נתניהו ואמרת אז דברים שהוא רצה לשמוע וכשפוטרת אמרת דברים אחרים?
"בפברואר 2016 נתניהו רצה לחתום עם הגרמנים על שלוש צוללות ושתי ספינות לוחמה שאף אחד לא ביקש - על זה היה הפיצוץ. חודש אחרי זה היה אלאור אזריה, שאני גאה בעמדה שלי אז וזה לא העניין. המדינה בסכנה קיומית ואנחנו מתעסקים במשהו שיקבעו בוועדה".

יבוא נתניהו ויגיד מה שאתה אמרת פה, 'הוועדה ניזונה מגורמים על ידי גורמים אינטרסנטים'.
"יכול להיות. לכן הוועדה תצטרך לשפוט את זה, יש מסמכים. תשימו לב שאיש ממשרד הביטחון לא הגיע לבית המשפט כמו שאבריאל בר יוסף שהוא רצה למנות כראש המל"ל ודוד שרן שהיה בלשכה שלו, איש לא היה שם. אנשים יבואו ויעידו".

אתה מאמין שהתקדמות עסקת החטופים נכונה?
"אני יודע שמזמן היה אפשר לסגור עסקת חטופים אבל הממשלה הזו לא תשחרר אותם, כי אם היא תשחרר אותם - היא לא תהיה. הנה סמוטריץ' אמר שאם תהיה עסקה הוא יפרוש. כדי להגיע לשחרור החטופים צריך ללכת לבחירות. אולי נתניהו במערכת בחירות שלא יהיה תלוי בבן גביר וסמוטריץ' יוביל לשחרור החטופים, ובוודאי ממשלה אחרת. תשעה חודשים חטופים וחטופות נמקים בשבי, עם כל העדויות המזעזעות ששמענו ולממשלה הזאת לא אכפת. הניצחון המוחלט של הממשלה הזו הוא שהם שורדים עוד יום, לא רק על חשבון החטופים, חיילים נכנסים בפעם השלישית כבר לסג'עייה, לזייתון ולג'בליה והממשלה לא קיבלה החלטה על מצב הסיום שביידן הציע כבר ב-17.10 בישיבת קבינט תוכנית שישראל הייתה צריכה לקבל ולשים את ההסתייגויות שלה. בין השאר אם לא חמאס ישלוט בעזה, מי ישלוט?".

אתה בזמנו התנגדת לעסקת שליט.
"בהחלט, זו הייתה עסקה מופקרת. שם זה היה חייל שהיה על משמרתו ואני חשבתי שנכון היה להחזיר אותו בדרך אחרת. אני לא בטוח שהיה מאמץ מספק ואני עסקתי בנושאים האלה כמפקד סיירת מטכ"ל. לשחרר 1027 מחבלים אז כשבראשם יחיא סינוואר, אמרתי גם לנעם שליט אביו של גלעד שליט, 'מזלך שעם ישראל מכיר את הבן שלך, ולא את מאות המשפחות שישלמו את המחיר'. פה זה 120 אזרחים שהופקרו.

גלעד שליט בחזרתו לישראל, עם ראש הממשלה נתניהו (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ


אם היית שר הביטחון, איך היית משחרר את החטופים?
"מתווה. בסופו של דבר ברור שאין לנו ברירה, צריך למזער נזקים. מה שאמרתי לנעם שליט לא תקף במקרה הזה, שם זה היה חייל אחד וכאן זה 120 חטופים. מיום ליום יש לנו פחות חטופים חיים, זה חוסר אחריות להשאיר אותם שם. אני טוען שבשלושת החודשים הראשונים, כשרק התחלנו את המהלכים הצבאיים ולא הוצאנו את 28 החטיבות והעניין ההומניטרי היה בשליטה שלנו, היה צריך להיות מאמץ מקביל להביא למתווה לשחרורם כמה שיותר מהר, תראו בינתיים כמה איבדנו בדרך. אני חושב שאין ברירה ללכת למתווה, יהיה לו מחיר כבר אבל נצטרך להתחיל עוד פעם להתמודד מול החמאס".

אתה הראשון שצריך להסכים עם נתניהו לגבי תמונת הסיום בעזה כי בצוק איתן לא הצעתם משהו אחר, השארתם את חמאס על כנו.
"יש גם מגבלות לכוח. מי שמדבר על ניצחון מוחלט, מציב מטרה כמו אופק שככל שאתה מתקרב אליו כך הוא מתרחק. אמרתי מה הניצחון המוחלט מבחינתו, שהוא שורד בשלטון. מה הוא ישיג בעוד פעולה? השיא כבר מאחורינו מבחינת הפעילות הצבאית, ואז היה צריך להגיע כמו בחומת מגן, ארבעה שבועות פעילות אינטנסיבית של כוח גדול ואוגדות ואחר כך ממשיכים להילחם בהם עד היום. בשביל למוטט את שלטון חמאס צריך להחליף אותו. ביידן הציע שתהיה ועדה פלסטינית, מגובה בשש מדינות ערב עם כסף סעודי. הרשות מבחינתי, אני יכול להיות קטגור שלה, אבל מה האלטרנטיבה? אפילו כשמדברים על סיכול טרור, אנחנו עושים בערך 70% מהסיכול ביהודה ושומרון אבל הם עושים 305. ויש תיאום, אתה רוצה שמושל צבאי ומנהל אזרחי יסתובב שם בעזה ויטפל במים ובחשמל?. אני איש ימין ריאליסט, אני נץ ביטחוני. לא ארץ ישראל השלמה ולא הארץ המובטחת מהפרת עד היאור כמו שהמשוגעים האלה מהממשלה אומרים. הממשלה הזאת מובילה אותנו לחורבן בית שלישי. מי שמוביל אותה הם סמוטריץ' ובן גביר הלא ריאלית שלהם, הם חושבים שיביאו את המשיח על ידי זה שנשתלט על הכל, נספח ובסופו של דבר ניישב ביהודים. מכינים גרעינים לא רק לעזה גם ללבנון. זה טירוף ומי שמאפשר את זה זה מי שהלבין אותם, שהסתבך בפלילים וכתוצאה מזה שינה את דעתו, אני מכיר אותו. פתאום 'החמאס הוא נכס, הרשות היא נטל, צריך לחזק את חמאס ולתת לו 30 מיליון דולר בחודש. זה מה שהביא אותנו לשבעה האוקטובר מי שלא הבין".

אתה חושב שמגיע לך לעבור את זה אחרי כל מה שנתת למדינה?
"אני לא בא בטענות לוועדה, אני בא בטענות למי שמוביל פה כנופייה. האנשים שלו בבית המשפט כבר, כל דבר זה על שקרים, הוא מסובב את כולם, מחזיק את המדינה באופן שמוביל אותה לחורבן כתוצאה מזה שהוא הסתבך. שלושה כתבי אישון והוא התעקש להתמודד. אדם סביר היה צריך להתפטר והוא מוביל אותנו לאן שמוביל. נתמודד. אנשים צריכים להבין את גודל השעה ולצאת לרחוב כי אם לא אנחנו נלך לחורבן".