נראה שהרוחות ממשיכות להיות סוערות בעקבות תוכנית לוין. כך, ולצד ההפגנות שנראה והפכו לקבועות על בסיס שבועי, השבוע החריפה המחאה וקיבלה ביטוי באירועים ויוזמות של התנגדות מצד המתנגדים תחת הכותרת "יום השיבוש הלאומי", במסגרתם, צירי תחבורה נחסמו ואזרחים רבים יצאו לרחובות.

אהוד ברק, ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר, בלט בראשית ההפגנות שהתקיימו בתל אביב. מבחינתו של ברק אין מפלט מלבד המחאה האזרחית שמתעוררת ומתעצמת בעת האחרונה. בראיון ל"אופירה וברקוביץ'", עמד על כך כי המוחים לא יעצרו עד שהחקיקה תיעצר, טען כי נתניהו לא יוותר גם אם יימצא מתווה פשרה והציע פתרון משלו למצב.

קראת לסרב לציית לפקודה, אתה עומד מאחורי זה?
"ראשית, השתמשתי בזה לדוגמה. חייל לא צריך התערבות שלי. כל חייל בצה"ל היום חייב לסרב לבצע פקודה בלתי חוקית בעליל. השתמשתי בזה כדוגמה למציאות אזרחית כאשר מדינה פועלת באופן בלתי לגיטימי בעליל ומשתמשת בכלים דמוקרטיים כדי להרוס את הדמוקרטיה מבפנים. אזרחים חייבים לעבור לאי ציות בלתי אלים, בעברית קוראים לזה מרי אזרחי. כאשר מנסים להוציא לפועל חוקים בלתי חוקים בעליל שמתנוסס מעליהם דגל שחור, חובת כל אזרח להתנגד להם בכל דרך בלתי אלימה. אחרת, אין מי שיגן. אני נהנה לראות אנשים צעירים ברחובות".

ניתן לעצור את משפט נתניהו והחקיקה ולכנס נציגים מימין ושמאל, לצד שופטים, במטרה למצוא פתרון. מה דעתך ומה הפתרון שלך?
" קודם אתייחס להצעתך. אסור להפסיק את המשפט, המדינה לא צריכה לקבל סחיטה באיומים אפילו לא מידי העומד בראשה. בנוגע להפסקת חקיקה, כבר החלו בחקיקה. לבסוף, על הנשיאה חיות לא להיות מעורבת. היא חייבת להיות מחוץ לעניין. מערכת המשפט לא יכולה להיות חלק מדיון פוליטי, והיא אמורה לפתור מחלוקות. ההצעה שלי אחרת ויש בה ארבע נקודות. קודם כל גונזים את כל החקיקה של החודש האחרון, דוחים את כל העניין בשנה. במהלך השנה, כינוס ועדה נשיאותית רחבה עם אנשי ציבור פוליטיים אשר מתחייבים, מראש ובפומבי, שלא מחוקקים שום דבר שלא זכה להסכמה רחבה בוועדה. לבסוף, החלטות הוועדה יתקיימו רק בכנסת הבאה. שני הצדדים מקבל הזדמנות לקחת חלק בדיון".

נראה שחשוב לך מה ייצא ממשפטו של נתניהו.
"אני לא רוצה שהמדינה תיהרס. חשוב לזכור, נתניהו לא נאשם במשהו פעוט. הוא נמצא בבית המשפט, והוחלט אחרי דיונים רבים להעמיד אותו לדין על שוחד מרמה והפרת אמונים. במקום לקבל את הדין כמו שעשו אחרים לפניו ולהרכין את הראש, הוא החליט להביא חבורה ולעשות צילום כמו של 'אל קאפונה' ולהאשים את תובעיו ושופטיו. בסוף המדינה הכי חשובה, אף אחד לא מעוניין לראות את נתניהו בכלא".

יש משהו שאתה מוכן לקבל או לשנות?
"ישראל לא תהיה חצי דמוקרטיה. ההתנגשות היא בין המחאה לחבורה של נתניהו. להבדיל מפוליטיקאים, המחאה לא תסתפק בדבר מלבד הצלת עצמאות בית המשפט, הצלה של מגילת העצמאות והדמוקרטיה הישראלית. בן אדם שנמצא במצוקה התארגן כדי לסחוט מדינה שלמה. בתחילת השבוע תהיה הצעת פשרה חדשה, ארוזה באריזה חדשה, ולא יהיו בה שינויים משמעותיים. הבעיה שכולם כבר מנוסים עם נתניהו ויודעים שאין לא גבול. נתניהו הולך להיכשל והוא יודע את זה. החוקים יפסלו על ידי בג"ץ. נתניהו ימשיך לנסות לקדם את ענייניו, אך לא יהיה איבוד שליטה. יגיע לבסוף מצב שכל ראשי מערכת הביטחון יקבלו הנחיות סותרות. לדעתי, הם יפעלו על פי הנחיות בג"ץ ולא בהנחיית הגורמים שהשתלטו על המדינה, ואם זה לא ייקרא העם יוביל מרי אזרחי".

לא עדיף להיות חכם ולא צודק?
"אין דבר כזה חכם במקרה הזה. נתניהו רוצה לסלק את המחאה אבל המחאה לא תפסיק כי הרי יבינו את התעלול. היא תפסיק רק כאשר הממשלה תקופל או תופל. יש במחאה אנשים שחרפו נפשם. אם אין ברירה אנחנו לא מפחדים משום דבר. לא נכנע לסחטנות עוינת על הדמוקרטיה הישראלית. בצד השני, מדובר בחבורה שמנסה להפוך את ישראל לדיקטטורה אבל אנחנו לא נהיה דיקטטורה, נעשה כל מה שנידרש, ואם צריך ניתן גם את גופנו".