צעירים שמשתחררים מהצבא ומתלבטים מה ללמוד, מקבלים לרוב כמה סוגים של עצות: יש כאלה שאומרים להם ללמוד משהו עם אופק תעסוקתי, יש שטוענים שעדיף ללמוד משהו שהנפש מעוניינת בו ויש כאלה שגורסים שהלימודים כלל לא משנים וכל מה שצריך זה תואר ראשון במשהו.
ספורטאים מקצועיים, או אנשים שמתעניינים בספורט, בדרך כלל שומעים את העצה הראשונה: "עזבו אתכם ספורט, איזה עתיד יש בזה? לכו ללמוד תכנות". רבים אפילו לא מאמינים שיש כזה דבר 'תואר ראשון בחינוך גופני', ובטח שלא יודעים מה אפשר לעשות איתו.
נתחיל קודם כל בהגדרה - רבים נוטים להתעלם מהמילה "חינוך" שבמקצוע חינוך גופני, ומקנים לו מימד פיזי בלבד. אבל מאמני כושר לא גדלים על עצים, מורים לספורט לא נולדים עם ידע בהוראה ומומחי שיקום ויציבה לא מצאו ברחוב מדריך פיזיותרפיה למתחילים. כל אלה הם מקצועות נרכשים שמצריכים הנחלה של ידע אקדמאי, והם רק חלק קטן (מאוד) מאפשרויות התעסוקה שמציע תואר בחינוך גופני בסיומו.
קודם כל ולפני הכל - למי זה מתאים? התשובה היא לכל מי שאוהב ספורט ומעוניין להפוך את האהבה והתשוקה שלו למקצוע אמיתי ומרתק, תוך כדי שמירה על אורח חיים בריא ופעיל, וסיוע לקידום תרבות הספורט והבריאות בישראל. למישהו כמו איתי ירמיהו, צעיר בן 30 מתל אביב שלמד במסלול לתואר ראשון בחינוך גופני במכללה האקדמית בוינגייט, וכיום עובד בתור מורה לחינוך גופני בתיכון עירוני ט'. "תמיד הייתה לי אהבה לספורט, לתנועה, לאורח חיים בריא ולגוף האדם", הוא מודה, "זה סקרן אותי. במחזור שלי היו עוד הרבה בגיל שלי ובסטטוס שלי, שבאו אחרי עוד איזושהי תקופה או טיול גדול - כלומר לא ישר אחרי צבא. היו גם הרבה מאמנים או חבר'ה שהתאהבו בחינוך גופני ובספורט, והגיעו למסלול משום שרצו לסגור את כל הפינות ולהעמיק עד כמה שאפשר. היו איתי גם אנשים בני 40 ו-50 שעבדו במקום אחר או למדו תואר אחר, ואז החליטו לעשות הסבה לחינוך כי הם רוצים לראות את הילדים שלהם יותר. אין הרי עוד תואר שכזה בארץ, מי שרוצה ללמוד ברמה הכי גבוהה שיש – המכללה האקדמית בוינגייט זו האופציה היחידה".
רוצים לדעת עוד על התואר במכללה האקדמית בוינגייט?
איתי, שעבד קודם לכן במשרד ראש הממשלה והחל את המסלול האקדמי שלו בחיים בגיל מאוחר יחסית, למד במכללה האקדמית וינגייט במשך 4 שנים במסלול למאמנים, וסיים רק לפני מספר חודשים. "הייתי בוחר במסלול הזהשוב בלי למצמץ", הוא אומר. "הופתעתי בכל פעם מחדש כמה כל מרצה הוא ממש הטופ שבתחום שלו, כמו למשל מאמן שהגיע הכי רחוק בארץ מבחינת שחיה, פרופסור שמתמחה בביו מכניקה, הבחור שכתב את כל הספרים שיש בנושאי אתלטיקה, הפיזיותרפיסטים הכי טובים בארץ מעבירים שם קורסים בפציעות ספורט - בהחלט לא חוסכים שם על מרצים, וכיף לדעת שאתה לומד במקום שיש לך בו מענה מקצועי. זה לגמרי המקום לשאוף אליו".
האנטומיה של המכללה האקדמית בוינגייט
מטרת הלימודים במכללה היא לאפשר ללומד להעמיק את ידיעותיו בתחום ייחודי, להרחיב אותן בהתאם לנטיותיו ולכישוריו, ולהכין אותו לעבודה למסגרת חינוכית, ספורטיבית, קהילתית או שיקומית. כתוצאה מכך, תוכניות הלימודים בקורסים ונושאי הלימוד עשויים להשתנות מדי שנה, ואיתי מספר כי גילה עולם שלם של ידע שלא חשב שהוא רלוונטי או נגיש לו.
"יש הרבה קורסים עיוניים וטכנולוגיים כמו ביג דאטה וספורט", הוא אומר, "ועכשיו נכנסים גם לתחום מדעי הספורט ומגמות האימון כדי להכשיר מאמנים ברמה גבוהה ולהוציא אותם עם תואר באימון".
קורס אחד שאיתי לעולם לא ישכח הוא את קורס האנטומיה, שהוא לדבריו האתגר הכי גדול של התואר – אך מי שעובר אותו יכול להיות בטוח שהוא נמצא במקום הנכון. "האנטומיה שנלמדת במכללה היא ברמה מאוד גבוהה, יש המון מושגים ללמוד, צריך אנגלית ברמה טובה למרות שרוב המילים הן בכלל לטיניות", הוא מודה. "אני עצמי שיפרתי ציון במועד ב' אחרי שחרשתי, זה מאוד קשה, ובקטע הזה ב מאוד לא מתפשרים. יש אנשים שחושבים שתואר בחינוך גופני פירושו לבוא וללמוד איך לכדרר כדורים או לשרוק במשרוקיות, אבל אנשים מתפלאים כמה חלק מהקורסים ריאליים ועד כמה המבחנים ב'רמה גבוהה'".
איתי אף מספר שבשנה הרביעית ללימודיו החל להתערבב קצת יותר עם המרצים במגמת האימון, להתנדב בכמה מחקרים ולהשתתף בתחרויות ספורט שבין האוניברסיטאות והמכללות השונות בארץ. "אס"א זו חוויה שלא אשכח כל החיים", הוא נזכר, "התחריתי במשך שנתיים ואפילו ניצחתי בכמה תחרויות. זו פשוט הזדמנות כיפית שכל סטודנט שיש לו את האפשרות הפיזית – כדאי לו לקחת אותה".
ועכשיו בואו נדבר תכל'ס
בוגרים של תואר בהוראת חינוך גופני יכולים לעסוק במגוון של מקצועות לאחר שהם מסיימים, ולא רק בהוראה בבתי הספר ובהכנה לבגרות בתיכון. למשל: שיווק של ציוד ספורט ובריאות; הדרכה ופיקוד בנושא כשירות מבצעית במשטרה ובצה"ל; הוראת התנועה בגיל הרך בגני ילדים; אימון באגודות הספורט; אימון והדרכה במרכזי שיקום לב ריאה, גיל מבוגר, נכים וחינוך מיוחד; הדרכה ואימון ילדים ובוגרים בבתי הספר ובאגודות ספורט; ניהול של מועדוני ספורט או אימון כושר גופני אישי בספורט האישי ובספורט הקבוצתי.
נשמע טוב ומגוון מדי? איתי שמח לאשר שהאופציות אכן פחות או יותר בלתי מוגבלות. "יש בלי סוף אפשרויות עבודה, ובמהלך הסטאז' עוזרים לך ומוצאים די מהר, מה גם שאפשר לשנות תחומי עבודה תוך כדי הקריירה".
איך עומדת תכנית הלימודים התאורטית במבחן המציאות המעשי? "התואר די מכין אותך ומקיף את הכל", הוא אומר, "בסופו של דבר הניסיון חזק מהכל ועד שאתה לא בא ועובד בשטח, לא תדע. יש הרבה דברים שמלמדים אותך בכיתה - כמו למשל איך להכין מערכי שיעור - ויש דברים שלמדתי תוך כדי תנועה וגיליתי על עצמי".
איתי הופיע לאחרונה בתוכנית "נינג'ה ישראל", שם אמנם הצליח ללחוץ על הבאזר בזמן מהיר, אך לצערו נפסל במהלך המסלול - דבר שלא שבר את רוחו, מבחינתו הוא ניצח את האתגר שהציב לעצמו, ולטענתו עשה זאת לא מעט בזכות הידע שרכש במכללה האקדמית בוינגייט: "השתמשתי בהשכלה שרכשתי על אימון פיזיולוגי, אימון פסיכולוגי ואימון כוח. אימנתי את עצמי לתחרות וחשבתי יום יום על מה שלמדתי, בין אם זה קורסים של תזונה או פסיכולוגיה שבה הייתי עושה ויז'ואלייזינג, דמיון מודרך והכל. ממש לקחתי את כל מה שלמדתי בתואר, והכל התחבר לי ב'נינג'ה'". אז נראה אתכם בעונה הבאה?