מבחינה מדוקדקת של הנתונים על מחירי השיחות ממכשירים סלולריים בחו"ל - נכנסות ויוצאות כאחד - עולה שמשרד התקשורת כנראה לא עושה מספיק על מנת למנוע מאיתנו לשלם מחירים לא שפויים. "מגיעות אלינו תלונות רבות", מספר עיתונאי "דה מרקר", בר חיון. "למשל, מישהי דיברה במסגרת חבילת הדקות שלה באיטליה, חרגה בכמה דקות וזה עלה משקל לדקה ל-12 שקל".
למה חברות הסלולר עושקות אותנו ככה? כנראה כי הן יכולות. "התחרות בענף הסלולר שואפת לאפס. יש לנו 3 חברות גדולות, עוד אחת שלא מצליחה לעורר את התחרות וזה הכל", מסביר בר.
מי שומר על הלקוחות?
בעוד האינטרסים של חברות הסלולר ברורים, השאלה שצריכה לעלות היא מה קורה עם מי שאמור לפקח על החברות האלה ולהגן עלינו. איתמר, איליה, אביתר וחנוך שאלו את השאלה הזאת בדיוק לאחר שחזרו מחו"ל עם חשבון מנופח. "אני שילמתי 1200 שקל לדקה בגלל טעות של החברה", אומר חנוך - לקוח אורנג'. "אני קיבלתי חשבונית על סך 300 שקלים, ואחר כך גיליתי שמדובר רק בחשבונית על יום אחד ומחכים לי עוד 900 שקל בדרך", מוסיף איתמר. אך כשהארבעה ניסו להתלונן, הם גילו שבמקום בו אין פיקוח הג'ונגל של החברות חוגג גם כשללקוח נעשה עוול אמיתי. "החברות התעקשו שזה בטוח נכון ושהן לא מרוויחות מזה שקל", מספר איתמר על התגובה שקיבל.
אז איך בכל זאת אפשר להילחם במצב? כנראה רק בעזרת טכניקות עוקפות. "אנחנו מחדירים כרטיס 'סים' אל המכשיר ובעצם מאפשרים שיחות נכנסות בחינם ברוב אירופה ושיחות יוצאות בתעריפים מאוד מוזלים", אומרת יפעת כונקה, מנהלת בחברה שמציעה חברות לחו"ל. "הרבה ישראלים מפחדים לעזוב את המספר שלהם, למרות שבפועל הם משלמים הרבה יותר כסף".
שר התקשורת: "אין ספק שהמחירים כיום יקרים"
בסופו של דבר צריך משרד התקשורת לקבל החלטה, ולענות על השאלות החשובות ביותר: מתי יהפכו מחירי הסלולר בחו"ל לשפויים כמו ביתר מדינות המערב, מתי יתחיל להתבצע פיקוח על השקיפות של החברות כלפי הצרכנים ומתי ייאלצו אותן חברות גם לקבל את התלונות.
"אין ספק שמחירי השיחות לחו"ל יקרים", אומר בתגובה שר התקשורת משה כחלון. "כשנכניס עוד מפעילים ותהיה עוד תחרות אנחנו נגיע למצב שהחברות רודפות אחרי הלקוח ולא להיפך".
"נדבר על זה בבית", יום שבת בשעה 22:20