מעטים ההורים שלא ישוויצו בילדים המיוחדים והמוכשרים שלהם. בדרך כלל, העניין קצת יוצא מפרופורציות: כבר מההברה הראשונה שהעולל הקטן מוציא מהפה הם בטוחים שהוא גאון, השיר הראשון שיזמר יגרום להם להאמין שמדובר באייל גולן הבא, הבעיטה הראשונה תהיה הרבה יותר טובה משל מסי, וצעדי הריקוד זהים לאלו של רקדני להקת בת שבע. ברוב המקרים, מוכשרים ככל שיהיו, הילדים הללו יגדלו להיות מקסימים, מוצלחים ואהובים, אבל לא יתגלו ככישרונות פנומנליים. מתי אפשר לזהות כשרונות מיוחדים? מחקרים מצביעים על כך שניתן לזהות זאת כבר בגילאי הגן ותחילת בית ספר.
1. השוו התנהגותו מול בני גילו. על מנת להעריך את יכולתו של הילד בתחום מסויים מול ילדים אחרים, צריך לגלות בקיאות בשלבי התפתחותו ולראות האם הוא אכן יוצא דופן. כמו כן, יש לשים לב לכך שהוא זוכה לפידבקים שמעידים על כשרונו מאנשי מקצוע והורים אחרים.
2. עניין והתמדה בתחום מסוים. שימו לב האם ילדכם מתקדם ואוהב תחום מסויים שגילה או שמא מדובר בהבזק רגעי חד פעמי שיכול להיעלם כמו שהוא בא. ילדים רבים נהנים לתקופה מסויימת מחוג כדורגל, בלט, ציור ועוד, אבל בשלב מסויים זונחים זאת. אם יש לו כישרון מיוחד סביר שהוא יעמיק ויתקדם בתחום במשך תקופה ארוכה ללא דרבון מיוחד מצידכם.
3. רמת המוטיבציה להצליח בתחום מסוים. ילד מוכשר ישאף להתפתח וללמוד טכניקות נוספות תוך התגברות על מכשולים וקשיים בדרך. אם הילד מעוניין להתפתח ולהשקיע בפיתוח כשרונו, זה עשוי להעיד על רצון להתמיד בפעילותו בתחום ולהתמקצע בו.
4. גילוי יצירתיות ומציאת רעיונות מקוריים. שימו לב לגיל בו הילד מפגין את כשרונו. לצורך העניין, אם ילד בגיל שנתיים מצייר דמות אנושית, זה מצביע לרוב על כשרון בציור. כמו כן, אם ילד בגיל שלוש לומד לנגן שיר באורגנית, משהו שאופייני לבני גיל חמש לפחות, סימן שהוא כנראה מוכשר מוזיקלית.
5. יכולת הקליטה והזיכרון. בחנו עד כמה הילד שלכם מסוגל לרכוש ולהפנים ידע ומיומנויות חדשות בתחום הכישרון שלו ועד כמה הזיכרון שלו טוב. ישנם, למשל, ילדים בעלי זכרון חזותי פנומנלי שכבר בגיל שנתיים מזהים את המכוניות ברחוב שלהם על פי סמל המכונית.
6. אוצר המילים של הילד ודרכי ההתבטאות שלו. בין אם הכישרון הוא אוריינות (קרוא וכתוב) מגיל צעיר מאוד או כישרון מיוחד בתחום המדע, המוסיקה, הציור, הריקוד ועוד, יכולת ההתבטאות של הילד ואוצר המילים שלו תהיה לרוב רחבה וקולחת.
>> בואו להיות חברים שלנו בפייסבוק של "בית ספר למוסיקה"
7. ציפיות גבוהות מעצמו. לילדים בעלי כשרונות מיוחדים יש נטייה למחשבה ביקורתית ונטייה לבקר את עצמם. ברוב המקרים, ילדים בגיל הרך נהנים לשיר ולרקוד, אך אין זה אומר שהם ניחנו בכשרון יוצא דופן. אם הילד שופט את עצמו על סמך ביצועיו ומנסה להשתפר, ייתכן שיש פה ניסיון לפיתוח של הכשרון על ידי בקרה וביקורות עצמית גבוהה.
8. יכולת ריכוז גבוהה. בין אם מדובר בפתרון תרגילים מתמטיים, למידת שיר חדש או רוטינת ריקוד, או ישיבה מול הקנבס שעות ארוכות, ילד שמעוניין לפתח את כשרונו יקדיש תשומת לב לאורך זמן לתחומי העניין שלו. לעיתים, זה יכלול המצאה של דברים חדשים בתחום המסוים בכוחות עצמו.
ועוד מילה קטנה: תחליטו לעשות עם זה באשר תחליטו, אנחנו כאן כדי להזכיר לכם שכל ילד הוא מיוחד.
ייעוץ מקצועי:
יעל זיידמן - יועצת חינוכית-התפתחותית מומחית לגיל הרך.
ניצה ארם - מוסמכת לגיל הרך, מדריכת הורים ומנהלת מרכז "ניצנים".
מיכל טורנר - חוקרת יחסי הורים-נגנים ויועצת התפתחותית.
עוד ב"בית ספר למוסיקה":
- יהורם גאון: "מרגיש טוב להיות גבר בין נשים"
- אייל גולן מאחוריך: האודישן של עוזיה
- שיעור מולדת: מורי בית ספר למוסיקה בקליפ משותף
"בית ספר למוסיקה" - ראשון ושלישי, 21:00