ראש מועצת מטולה, דוד אזולאי, נשבר הבוקר (חמישי) בשידור חי כששמע עדות מהתלמידה אורי ציוני, תושבת מטולה שפונתה מביתה ב-7 באוקטובר וחייה השתנו לחלוטין. דובר צה"ל דניאל הגרי נשאל אמש האם המפונים ישובו לבתיהם ב-1 בספטמבר ואמר: "לא נכון לנקוב בתאריך ואחר כך לא לעמוד בו". בינתיים, חיזבאללה ממשיך להפגיז בטילים ובכטב"מים את יישובי גבול הצפון ועוד ועוד בתים נחרבים.

"מטולה זה הבית, מעבר לרכוש. המושבה זה החברים שלי, סביבת החיים, הנוף, הקהילה שיש בינינו שתמיד שם בשבילנו", תיארה ציוני ב"חדשות הבוקר", "היינו מאוחדים כמושבה אחת ופתאום אין את זה, כל אחד במקום אחר. מתגעגעת גם לבית עצמו אבל יותר לחיים שאני רגילה אליהם, חיי הקהילה, לנסוע בימי שישי-שבת לנחל, הכל".

"אני רוצה לקוות שאחזור למטולה, כי אין שום דבר שיחליף את מטולה. אני לא רואה את עצמי גרה בשום מקום שהוא לא מטולה. מאוד מקווה שאחזור, אבל כרגע לא נראה שזה מתקדם יותר מדי. כל פעם שומעים על עוד נ"ט. גם הבית שלי נפגע מנ"ט. באסה לראות את כל מה שאני רגילה אליו מגיל קטן פשוט נחרב".

הצלחת לסיים את שנת הלימודים?
"עשיתי את זה בצורה הטובה ביותר, יחסית למצב המטלטל. התחלנו בהר וגיא, בית ספר פתוח עם נחל באמצע ודשא. יצאנו למסע לפולין וחודש אחרי מצאנו עצמנו בבית מלון, לומדים במכללה בכלל. אני עם בעיות קשב וריכוז והמעבר לבית ספר סגור וקטן וכיתה צפופה היה לי מאוד קשה. בזכות התמיכה והמחנך שהיה לידי, הצלחנו לעבור את זה. בשבוע הבא יש לי בגרות בתקשורת ואחרי זה סיימתי לגמרי. אני מתגייסת לצבא, כמש"קית תיאום וקישור במתפ"ש, כבר ב-19 באוגוסט. אני רוצה את החודשיים שנשארו לי לבלות בארץ. יש לי חברות שטסות לחו"ל, אבל לי יש אח לוחם ואחותי גם בצבא. החלטתי את החודשיים האלה לנצל בארץ עם המשפחה והחברים, אולי לנסוע לאילת, אבל להיות פה".

כשאזולאי שמע את ציוני פרץ בבכי: "אני לא יכול לדבר. שמונה וחצי חודשים שאני מחזיק, אבל פעם ראשונה שאני לא יכול. אתמול הייתי במסיבת סיום של בית ספר לחינוך מיוחד שלנו והתרגשתי מאוד. זה קורע את הלב, זה לא אמיתי שאנחנו כל כך הרבה חודשים נמצאים במלחמה ואני לא שומע את רעש הילדים בבוקר, לא במעון, לא בגנים, לא בבתי הספר".

משהו השתנה במטולה בתקופה האחרונה?
"עוד ירי, עוד טילים. אתמול בבוקר שלושה כטב"מים ושני טילי נ"ט אחר הצהריים. מטולה ממשיכה לחטוף ולקבל את מה שחיזבאללה קובע. שלושה ימים היינו יחסית בשקט כי להם היה חג ואנחנו התחשבנו בחג שלהם, כמו שהם 'התחשבו' בחגים שלנו - בשבועות, בעצמאות, בפסח, בסוכות. לא להאמין שממשלת ישראל לקחה את הגליל ושמו אותו בהולד. אנחנו רואים את הקהילות מתפזרות. זה לא הגיוני, הממשלה צריכה להתעורר".

שרים עדיין מגיעים לאזור?
"סוגיית הביטחון מחרפנת. מטולה היא חלק ממדינת ישראל. האבטחה החליטה להביא שרים רק בלילה, כמו גנבים. אני לא מוכן שיגיעו אליי שרים בלילה, ואמרתי את זה גם לשרים שרוצים להגיע וגם לאבטחה. מדינת ישראל כוללת את מטולה, לכן הם לא יבואו הנה כמו גנבים. זה מבייש אותם כשהם מגיעים כך".

יש כוונה למנות פרויקטור לצפון, אבי כהן סקלי. זה נותן לך אופטימיות?
"דיברתי עם אבי, הוא אדם טוב, אני מכיר אותו מהעבר, אבל זה לא משנה כמה כסף יתנו אם אין אף אחד פה. במי נשקיע, במה נשקיע את הכסף? למה צריך לתת לנו כסף אם אין לנו ביטחון? קודם תחזירו אותנו הביתה בביטחון, אחר כך נדבר על הכספים".