מגפת הקורונה ממשיכה להשתולל והנתונים מדאיגים: אתמול (רביעי) אובחנו 3,904 חולים חדשים בנגיף. מספר החולים קשה עומד על 474 ומספר המתים על 1,054. היום תיערך ישיבת קבינט הקורונה שבה ידונו השרים באפשרויות השונות לקראת החגים.

האפשרות הראשונה היא סגר כללי בדומה לזה שהוטל בחודש מרץ השנה, האפשרות השנייה היא סגר כללי "לייט" שיכלול צמצום משמעותי של מקומות העבודה, סגירת בתי הספר, סגירת המסחר וסגירת המסעדות והאפשרות השלישית, אותה מציעים משרד האוצר ומשרד הביטחון, היא חלוקת ישראל לאזורים אדומים וכתומים בלבד, מה שיאפשר להשאיר את המסחר פתוח אך בהגבלה משמעותית על ההתקהלויות.

אתמול הזהיר מנכ"ל רמב"ם, ד"ר מיקי הלברטל, כי אם לא יוטל סגר מלא לקראת החגים, בתי החולים יתקשו להתמודד עם כמות המאושפזים הגבוהה. הבוקר הצטרף לדבריו פרופ' עמית אסא, סגן מנהל בית החולים אסותא באשדוד. "המערכת מתקרבת לאי ספיקה. אנחנו קרובים לאיבוד שליטה על נתוני התחלואה, התמותה והחולים הקשים", הזהיר פרופ' אסא ב"חדשות הבוקר", "מכיוון שכל המשאבים מוסטים לטיפול בחולי קורונה, זה ייפגע באופן דרמטי בכל המטופלים האחרים שצריכים אשפוזים, ניתוחים וטיפולים רפואיים".

בבית החולים אסותא באשדוד מאושפזים 20 חולי קורונה, רובם במצב קשה. "רובם חולים מבוגרים מעל גיל 60, חלקם נדרשים לתמיכה נשימתית", סיפר פרופ' אסא, "אנחנו רואים עלייה גם בפניות וגם באשפוזים בימים האחרונים. העלייה בתחלואה, בתמותה הארצית ובמספר החולים הקשים, משפיעה באופן דרמטי לא רק על חולי הקורונה אלא גם על כל החולים שצריכים טיפול רפואי במדינת ישראל. ברגע שהמערכת מתקרבת לאי ספיקה, כל מי שחולה ומגיע לבית החולים עלול להיפגע כי המחלקות הפנימיות מלאות ויש פחות ניתוחים מכיוון שהצוות עסוק בקורונה".

להערכתך, מערכת הבריאות בישראל קרובה לקריסה?
"בוא נעשה סימולציה קצרה. בחורף סטנדרטי במדינת ישראל התפוסה במחלקות הפנימיות היא בין 150 ל-200%. עכשיו אנחנו מגיעים לחורף כשיש מספר גבוה של מחלקות פנימיות שמשועבדות לחולי קורונה, הצוות בחלקו משועבד לטיפול בחולי קורונה ויש צוותים שנמצאים בבית בגלל בידוד ותחלואה".

במדינות מסויימות בעולם מדווחים שהשפעת השנה דווקא קלה יותר.
"אנחנו לא יודעים באמת לנבא את זה. רואים שיש מעט פחות שפעת בחצי הכדור הדרומי, כנראה בגלל ההתמגנות של האוכלוסיה והמסיכות, אבל אנחנו יודעים שהתחלואה בחורף תלך ותעלה. אנחנו מאוד רגישים ומודעים למשמעות של סגר על הכלכלה, אבל אנחנו לא רחוקים מהנקודה של אי ספיקה וצריכים לעשות משהו דרמטי".