הרב הראשי יצחק יוסף תקף אמש את שופטי בג"ץ, בעקבות הפסיקה בנושא גיוס חרדים. "קיבלתי על הראש. ממי קיבלתי על הראש? מהשופטים החילונים שלא יודעים דף אחד גמרא. שום דבר הם לא יודעים מהחיים שלהם", אמר הרב יוסף, "הם לא מתקרבים לקרסוליים של הרבנים שלנו. אני צריך לפחד מהם? לא".

נינו של הרב עובדיה יוסף המנוח, הרב יאיר פארן, שלחם ארבעה חודשים ברצועת עזה, גינה את האמירות הללו. "אנחנו מדינת חוק. מדובר בהחלטה שהתקבלה פה אחד. בין אם השופטים יודעים דף גמרא או לא, זה פחות רלוונטי לדיון הזה. כשיש חוק במדינת ישראל, את החוק הזה צריך לקיים", אמר הרב פארן. "אם החוק אומר שכולם חייבים להתגייס, אז חייבים להתגייס. מעבר לזה, כשרב ראשי, קרוב משפחה שלי, מתבטא בצורה כזאת - זה חבל".

"זה מבייש את המעמד ואת התורה. התורה מחייבת באופן ברור וחד משמעי על כל ישראלי להתגייס, כאשר מדובר במלחמת מצווה של עזרת ישראל מיד צר. כך ברמב"ם, כך בגמרא, כך במשנה. ודאי שכולם צריכים להתגייס ולעשות את מה שהם יכולים בשביל להגן על עם ישראל. לא יכול להיות שיש אנשים שרואים עצמם פטורים לאורך שנים מהחובה הזו".

סבא רבא שלך היה פורץ דרך בפסיקותיו ובאמירותיו. מאכזב אותך שאף אחד מבניו לא מתייצב ואומר, קרה פה משהו ב-7 באוקטובר וצריכים לשנות?
"בהחלט מאכזב אותי. ההנהגה החרדית הספרדית שברה לכיוונים מאוד קיצוניים שלא הכרנו אותם בעבר. מדובר בשבירה לכיוונים של החרדיות האשכנזית שיותר סגורה באופן שלה, לכיוונים של הפלג הירושלמי. אלה אמירות שלא הכרנו בעבר. הרב עובדיה לא אמר אותם. ברור שמשהו השתנה, ברור שהמציאות שונה. דווקא במציאות כזאת כשחיילי צה"ל מחרפים את נפשם יום-יום ואין שבוע לצערנו הרב שלא נהרגים בו חיילים בהגנה עלינו, בשביל שנוכל לשבת ולעשות כל מה שאנחנו רוצים, כולל לימוד תורה, לא יעלה על הדעת שיש הבחנה כזאת בין דם לדם, אנשים שהדם שלהם שווה יותר ורואים עצמם פטורים, ואנשים שהדם שלהם שווה פחות".

ההנהגה החרדית לא מבינה זאת?
"הם מבינים, אבל יותר נוח להישאר בבית. תארו לכם שמה שקרה ב-7 באוקטובר בבארי, בכפר עזה, בניר עוז, היה קורה בבני ברק ובמאה שערים. אם אותם אנשי נוח'בה שהיו מלאך המוות, היו דופקים אצלם בדלת. ברור שהיו מרימים טלפון לצה"ל ולמשטרה בשביל שיבואו ויעזרו להם, ואחר כך אולי לומדים תורה וקוראים תהילים. לימוד תורה לא מחליף את המאמץ של צה"ל ומשטרת ישראל. אין סיבה שתהיה הבחנה בין דם לדם. יש מי שמוכן לסכן את החיים שלו ולשלם בחייו, לשלם את המחירים הכי גבוהים שאפשר, ומי שרוצה לשבת בבית".

מה הסיבה להקצנה בהתבטאויות?
"הדברים צריכים להיעשות בחוכמה. מי שהולך ראש בראש יקבל ראש בקיר מהצד השני. עם זאת, אני לא מוריד לרגע אחד אחריות מהחברה החרדית. בסוף צריך לגייס בכפייה, לשלוח צווים לאנשים ומי שלא מתגייס לצבא, מי שלא מתייצב לצו הראשון שלו, הוא עריק על כל המשמעויות החוקיות מזה. אפשר לקחת את האנשים האלה לכלא. זה נכון שאי אפשר לקחת עכשיו 60 אלף איש ולהכניס אותם לכלא, אבל אפשר לעשות סנקציות כלכליות משמעותיות כמו שבג"ץ עשה ב-1 באפריל, לעצור את התקציבים לכל הישיבות שבהן יש עריקים. לא יעלה על הדעת שמדינת ישראל תתקצב עריקים מהכסף שלנו, של משלמי המיסים. לא יעלה על הדעת שבחור חרדי שלומד תורה במקום להתגייס לצבא יקבל הנחה, סבסוד במעונות לילדים שלו. נתחיל עם הסנקציות הכלכליות, ביחד עם סנקציות חמורות כמו הכנסה לכלא, ונתקדם".

למה לא שומעים עוד קולות כאלה במשפחת יוסף?
"זה מצער. היינו מוכנים למכור את הערכים שלנו, ממשלה אחרי ממשלה, שנה אחרי שנה, בשביל כמה קומבינות, בשביל כמה אצבעות בכנסת. הממשלה רוצה להעביר את חוק הגיוס בשביל לסיים את מושב הקיץ בשלום. אין דבר כזה יותר. יש לנו עמדה ערכית, יש לנו עמוד שדרה ערכי. עמוד השדרה הערכי הזה אומר שכולם חייבים לשרת בצבא, כל מי שחי פה, כל מי שחלק מהמדינה הזו. גם ערבים, צריכים לעשות שירות אזרחי".

הרב יאיר פארן נגד ההנהגה החרדית (צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , קשת 12)
הרב יאיר פארן ברצועת עזה | צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , קשת 12

למה הציבור לא יוצא לרחובות?
"אני יוצא לרחובות לפעמים, להפגנות נגד הממשלה. אני מבצע שירות מילואים בגולני, כבר ארבעה חודשים, עם שתי ילדות קטנות בבית. צריכים לצאת לרחובות ולהגיד: חברים, מי שאחראי על ה-7 באוקטובר צריך ללכת הביתה וחוק הגיוס צריך לעבור".

במשפחה מגיבים לאמירות שלך?
"מדי פעם אומרים. יש גם טוקבקים. האמת צריכה להיאמר ואת האומץ להגיד את מה שאני חושב למדתי מהרב עובדיה, שגם כשכולם יצאו נגדו הוא תמיד אמר את מה שהוא חושב".