בפריימריז לראשות מפלגת העבודה אתמול, ניצח יאיר גולן ניצחון מוחץ עם 95% מהקולות. לדבריו, בכוונתו לאחד כעת את מחנה השמאל ולהקים סיעה גדולה. "נארגן מחנה גדול וחזק, מחנה שצריך להציל את מדינת ישראל", אמר הבוקר, "אני מדבר על איחודים גדולים במחנה. נצטרך לחבר את מרצ, את ארגוני המחאה. אנחנו קוראים לציבור החופשי, לאנשים שמבינים שיש לנו מדינה להציל, להצטרף אלינו".

"נכון לקרוא למחנה הגדול, החדש, החזק והצומח הזה בשם אחר. זה כבר קרה בעבר, זה יקרה בעתיד. זו הדרך הנכונה. אני לא עושה את זה לבד. אני עושה את זה בהתייעצות ובשותפות מלאה עם כל חבריי למפלגת העבודה ועם אחרים. יש הסכמה מלאה שזה הכיוון שאליו צריך ללכת. לא באתי לערוך איזושהי השתלטות עוינת על מפלגת העבודה. מדובר במפלגה עתירת זכויות שתמשיך להיות כזו. בעבר המפלגה ידעה להתחדש ותדע להתחדש גם עכשיו".

מה המצע שלך באשר ללחימה בעזה ולעסקת חטופים?
"חייבים להגיע לעסקת חטופים כמה שיותר מהר. זה צו מוסרי עליון, צו לאומי עליון. בלעדיו אנחנו קורעים את החברה הישראלית ויוצרים בה שסעים שאי אפשר יהיה לגשר עליהם. שחרור החטופים יוביל לסיום הלחימה. נתניהו משקר לאזרחי ישראל ומספר סיפורי שווא, שכביכול אפשר גם להכריע את חמאס וגם לשחרר את החטופים. זה דבר שכל אדם הגיוני וסביר מבין שהוא לא ייתכן. סיום הלחימה בדרום יביא לסיום הלחימה בצפון. סיום הלחימה יאפשר לנו להתחיל לדאוג ליום שאחרי, לשקם את היישובים שלנו בעוטף עזה ולאורך גבול הצפון שחרב".

לסיים את הלחימה בצפון כשחיזבאללה על הגדרות ויכול לעשות לנו עוד 7 באוקטובר?
"צה"ל הצליח להרחיק את יחידות רדואן מגבול הצפון. צריכים לסיים את הלחימה בצפון עם היערכות ביטחונית עוצמתית וחזקה כדי להגן על היישובים, על היכולת לעבד עד שורת עצי התפוח האחרונה הצמודה לגבול. צריכים להיות מציאותיים והגיוניים, לא נסיים את הלחימה הזאת בפלישה ללבנון, בכניסה עד ביירות ובהשמדת חיזבאללה. מי שחושב שזה אפשרי, כנראה לא חי בעולם הזה. כדאי שנאמץ את מה שהממשלה הזאת לא מסוגלת לעשות, מדיניות ביטחונית-מדינית מאוזנת שמצד אחד מאפשרת לנו להביס את חמאס, אבל גם לייצר לו אלטרנטיבה אמיתית בתוך רצועת עזה. זה לא יקרה בלי מדינות האזור ובלי גיבוי אמריקאי נמרץ ביותר".

מבחינתך, הרשות הפלסטינית צריכה לשלוט ברצועת עזה ביום שאחרי?
"אף אחד לא ייכנס לרצועת עזה, לא הסעודים, לא האמירתיים ולא האמריקאים, מבלי שניתן דריסת רגל לרשות הפלסטינית חזרה לתוך הרצועה. הרשות הפלסטינית לא ציונית, לא חובבת ציון ולא אוהבת ישראל, אבל היא הגורם שאיתו אנחנו משתפים פעולה כבר 30 שנה. לשביעות רצוננו, לא המלאה, אבל בהחלט יש שיתוף פעולה מלא. כדאי שישראל תיקח את הרשות ותכניס אותה לרצועת עזה. הם לא מסוגלים להשית את ריבונותם ברצועת עזה במצב הנוכחי, אבל עם תמיכה בינלאומית ותמיכה בין-אזורית, נספק לתושבי עזה חלופה שלטונית ולא רק את האפשרות לחמאס, ג'יהאד איסלאמי או ארגונים קיצוניים אפילו משני אלה, כמו אל-קאעדה או דאעש".

אתה תומך בהקמת מדינה פלסטינית, גם אחרי אירועי 7 באוקטובר?
"מדינה פלסטינית זה לא עניין של הפלסטינים, זה אינטרס לאומי עליון. החלופה למדינה פלסטינית זה סיפוח מיליוני פלסטינים לתוך מדינת ישראל. זה אסון למפעל הציוני, זה יחסל את מדינת ישראל. איזה היגיון יש לספח לתוכנו 2.8 מיליון פלסטינים מיהודה ושומרון ועוד 2.1 מיליון פלסטינים מרצועת עזה? זה טירוף מוחלט. אנחנו רוצים לספח לתוכנו כמעט 5 מיליון פלסטינים? רק אדם אנטי-ציוני שלא מבין את היעדים הלאומיים של מדינת ישראל יכול לתמוך בהזייה כזאת".

מה דעתך על זה שבני גנץ וגדי איזנקוט עדיין בממשלת נתניהו?
"העובדה שגנץ עדיין יושב בממשלה היא פשוט בושה. תמכתי בכניסת גנץ לממשלה, חשבתי שזה תורם לביטחון ישראל, אבל היום ישיבת גנץ בממשלה תורמת בעיקר לביטחונו הפוליטי של נתניהו. זו חרפה. אופוזיציה צריכה להיות אופוזיציה, לייצר חלופה, לומר שאנחנו מסוגלים להוביל את ישראל בדרך אחרת, בדרך של יושר ציבורי, תבונה מדינית ועוצמה ביטחונית. לא להיות אסקופה נדרסת בידי נתניהו וחבר הקרימינלים שמקיף אותו. זה מאוד מאכזב בעיניי".