ראש הממשלה בנימין נתניהו פנה אמש ליו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ, וקרא לו לשבת ולדבר על מתווה הפשרה החדש שגובש בבית הנשיא, שלפיו, כדי להגיע לסיום המשבר, החוק לביטול עילת הסבירות ירוכך בחקיקה מחדש, הרכב הוועדה לבחירת שופטים לא ישתנה והקפאת החקיקה המשפטית לשנה וחצי תעוגן בחוג יסוד.

"יש בינינו הרבה מחלוקת, אבל יש בינינו גם הרבה מן המשותף", פנה נתניהו לגנץ, "רוב העם מצפה מאיתנו שנעשה משהו למען מטרה משותפת. הוא רוצה שנגיע להסכמות. כדי להגיע להסכמות, צריך לעשות דבר אחד פשוט: לשים בצד את כל התנאים המוקדמים, את כל המכשולים, להיכנס לחדר ולדבר".

בתגובה, הבהיר גנץ כי לא ייכנס לחדר המשא ומתן עד שנתניהו יוכיח את רצינות כוונותיו: "רק אתמול נתניהו והליכוד הכחישו ודחו את הצעתם שלהם, והיום נתניהו מפזר ספין חדש של קריאה להידברות. אם בעתיד ידם של המתונים בקואליציה תגבר, ונוכל למנוע את הרס הדמוקרטיה, אנחנו נהיה שם. אם תהיה אפשרות מוכחת ואמיתית בעתיד, ידנו תהיה מושטת. עיננו פקוחות ובוחנות". אחרי ההצהרה תקפו בליכוד: "גנץ ממשיך בחרמות ושוב בורח מכל ניסיון להגיע להסכמות. אפס במנהיגות, אפס בממלכתיות".

חברת המחנה הממלכתי, אורית פרקש הכהן, התייחסה גם היא הבוקר למתווה הפשרה: "ברגע שתהיה פשרה מאוד רצינית, כדי שאנחנו וכל הציבור במדינת ישראל נצא מהכאוס הזה ומהקרע הזה, נהיה שם. אבל, כדי שהדבר הזה יקרה, אנחנו צריכים להבין שיש לנו עם מי לדבר, שיש בכלל הצעה שהגיעה לעולם, שיש מי שעומד מאחורי ההצעה הזו. לא נשמש אליבי או טריק לנתניהו או לשליחים התורניים שלו כדי להגיש בקשת דחייה לבג"ץ ולהתל בבית המשפט".

מה אתם דורשים כדי להיכנס לשיחות?
"כשישבנו בבית הנשיא כשרון דרמר מולנו, שאמר 'אני זה נתניהו', כמה ימים לפני שהיה צריך לבטא ממד של אמינות בוועדה לבחירת שופטים בחברי הכנסת, פתאום כולם נעלמו ויריב לוין, סמוטריץ' ובן גביר התחילו להתנגד. חשבנו: זו ממשלה או ערימת ילדים? כשבאים להציע הצעה בעיתוי כזה רגיש, לפני דיון בג"ץ, האמינות מוטלת בספק. אנחנו מאוד חשדניים. לא ניכנס לאירוע כדי להתל בבית המשפט ובעם ישראל, שמחכה לראות מה קורה".

אם גנץ אכן מוטרד מהקרע בעם, למה שלא יסכים למתווה?
"אנחנו במחנה הממלכתי מאוד מודאגים ממה שקורה. הקרע בעם הולך ומידרדר, השיח אחד נגד השני, השנאה. זה לא דבר סטטי. אנחנו ממש רואים בעבוע שהוא סכנה אמיתית לחוסן שמתפרק פה. גנץ וגדי איזנקוט מודאגים מאוד מהמצב הביטחוני, זה מדיר שינה מעיניהם, אבל זו ביצה שלא נולדה. כשפונים אלינו מהנשיא ואנחנו שואלים: מי עומד מאחורי זה? אומרים לנו 'יביאו אותם'. 'יביאו אותם' זה לא מספיק".

יש טענה שנתניהו חתם על מכתב התחייבות. זה נכון?
"אנחנו מכירים את העקרונות הראשוניים שעליהם מדובר. צריך להבין שאותו ראש ממשלה, בחמישה או עשרה לשמונה אמר לגנץ: 'יש לנו קרבות משותפים'. לי זה הרגיש דז'ה וו לפני שנכנסנו לממשלת הקורונה, גם כדי לשים את ישראל לפני הכל. אותן מילים, אותם נרטיבים, אבל הפעם אנחנו בוחנים במעשים, רוצים לראות רצינות. צריכים לראות ראש ממשלה שמנהל את האירוע. זה אותו ראש ממשלה שכמה שעות קודם הכחיש שיש בכלל הצעה. פתאום הוא קורא, פתאום שלחו מכתב. אמינות זה מוצר נדרש בממשלה הזאת".

אין לכם באמת אינטרס להוציא את נתניהו מהבוץ הזה. אתם רוצים שהממשלה תיפול.
"לא מסכימה. אנחנו כן חושבים שזו הממשלה הגרועה בתולדות מדינת ישראל: פגיעה ביחסים עם לוב, רוצים להדיח את יו"ר יד ושם בגלל שקרן פלס הופיעה באיזו הופעה, עוסקים בהכל חוץ במדינת ישראל. אבל, כמי שישבה בחדר כשעשינו התייעצות מצומצמת מה אנחנו עושים, איזנקוט וגנץ לא מפסיקים לומר כמה הם מודאגים מהבעיות הביטחוניות ומזה שהממשלה לא עוסקת במה שקורה בצבא ובחיבור בתוך העם. זה אירוע שצריך היה לפתור אותו בהסכמות לבג"ץ, לא לדחוק את בית המשפט במצב כל כך קיצוני של הפיכה משפטית".

אם נתניהו יעמוד מול המצלמות ויגיד שהוא תומך במתווה הזה, תגיעו מיד לדבר איתו?
"נצטרך לראות שאנחנו לא משמשים ספין או תרגיל כדי לרוקן מתוכן את התהליך בבג"ץ או כי כרגע זה נוח. נבחן את הדברים, נראה אם בבסיס מה שעומד על הפרק יש על מה לדבר ואם יש ראש ממשלה שמנהל את האירוע. כרגע יש שרים שמצפצפים עליו. על הרבה פחות מזה שרים פוטרו בממשלות קודמות".