אחרי ארבע שנים בתפקיד, גלעד ארדן הודיע על סיום כהונתו כשגריר ישראל באו"ם וישוב בקרוב ארצה. ארדן קרא הבוקר לחקור בסיום המלחמה את מערך ההסברה הישראלי שהתגלה כלא יעיל ולא אפקטיבי מאז פרוץ המלחמה.

"כמו שצריך לחקור את המחדל הצבאי, במסגרת החקירה של כל מה שקרה במדינה יהיה צריך לחקור גם את תשתיות ההסברה של ישראל", אמר ארדן ב"חדשות הבוקר", "כולם מבינים היום שחלק מהביטחון הלאומי שלנו זה היכולת להשפיע על דעת הקהל בעולם. היכולת הזאת לא קיימת בממדים הנדרשים. כשהמלחמה הזאת תיגמר נצטרך להפיק את הלקחים גם בתחום ההסברה, כי זה חלק מיכולת צה"ל להמשיך להילחם".

"התקציבים, פריסת האנשים בחוץ לארץ - יש הרבה מאוד דברים שגם אמרתי אותם בעבר כשהייתי אחראי על המאבק ב-BDS. טענו כלפיי שאני מגזים באיום. אין כרגע טעם להכות אחד על החזה של השני, אבל יהיו צריכים להפיק לקחים כדי שתיקון יתרחש".

"עם זאת, עובדתית, למעלה משמונה חודשים אחרי תחילת המלחמה ועדיין לא עברה שום החלטה מחייבת כנגד ישראל. מדינת ישראל לא פעלה נכון מול האו"ם שנים רבות, לא שברה מולו את הכלים. היא איפשרה לגורמי או"ם שמעוותים את המציאות להמשיך להסתובב בישראל - שליח האו"ם, מתחם האו"ם בארמון הנציב, אונר"א. הכל פעל שנים, למרות שכולם ידעו שהגורמים האלה מציגים שקרים בעולם. על גבי תשתיות השקרים האלו עושים לנו היום דה-לגיטימציה כאן במטה האו"ם בניו יורק".

בימים האחרונים נפלו 12 לוחמים בקרבות הקשים ברצועת עזה. "לצערי הרב שום דבר מהכאב הגדול והתחושה המאוד קשה בישראל ובעם היהודי לא מחלחל לאו"ם או לתקשורת הבינלאומית. אגיד משהו שיישמע נורא. התפיסה באו"ם ובעולם זה שחיילים לכאורה זה דבר שלגיטימי שייהרגו במלחמה. מבחינתם התמונות בעזה של בניינים נופלים, הריסות, תינוקות, ילדים, זה ממשיך להיות הדבר השולט בשיח".

מה גרם לפיחות האדיר במעמד ישראל, אחרי האמפתיה שזכינו לה ב-7 באוקטובר?
"ב-7 באוקטובר סיפור היום בתקשורת היה הקורבנות בישראל. מאז, רוב הסיפור מבחינתם זה הקורבנות בעזה. כשאתה מוסיף לזה את שני מיליארד המוסלמים, 56 מדינות עם זכות הצבעה באו"ם והמבנה המעוות שמאפשר לאיראן להיבחר למועצת זכויות האדם, אתה רואה את העיוותים המטורפים שלא קשורים רק לישראל. אני לא עושה הנחות לעצמנו. ישראל לא הייתה ערוכה בצורה מספקת או נכונה לאתגר הזה, שהיה אפשר לדעת שהוא יבוא. המלחמה עם חמאס הייתה רק עניין של זמן, אותו דבר עם חיזבאללה. את הלקחים צריך יהיה להפיק ביום שאחרי".

מה הסיבה שהחלטת לחזור לארץ?
"יש לי שיקולים משפחתיים. הבן שלי כבר חייל בודד, הבת שלי עומדת להתגייס בעוד מספר חודשים. אנחנו רוצים להיות יחד איתם ויחד עם אזרחי ישראל בימים המאוד קשים הללו, שמי יודע עוד כמה זמן יימשכו".

דובר על זה שהיית אמור להתמנות לתפקיד שגריר ישראל בוושינגטון, אבל זה קם ונפל על דירה בניו יורק.
"בוא נעזוב רכילויות ושקרים. זה קם ונפל על השיקולים שכרגע הצגתי. ראש הממשלה הציע לי את וושינגטון, להיות שגריר ישראל בארצות הברית. החלטתי לחזור עם משפחתי, להיות עם אזרחי ישראל ולהשתלב מחדש בהנהגה בישראל, כי יש המון מה לתקן. אני מתכוון להיות חלק מאלו שיובילו את התיקונים הנדרשים".

בתוך הליכוד או במפלגה חדשה?
"הייתי שנים רבות חלק מהנהגת הליכוד וכמובן שאני רוצה לראות את עצמי שם, ובמקומות הכי גבוהים. אחזור לארץ ואראה איפה אני יכול לסייע ולתרום הכי הרבה".