כוננות גבוהה בישראל לקראת המתקפה הצפויה מצד איראן וחיזבאללה בתגובה לחיסול מנהיג חמאס איסמאעיל הנייה בטהרן ובכיר חיזבאללה פואד שוכר בביירות. ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים אמש דיון בהשתתפות ראשי מערכת הביטחון וקהילת המודיעין כדי לגבש את תמונת המצב לקראת המתקפה המתוכננת.

שר הכלכלה, ניר ברקת, נשאל הבוקר האם האפשרות למכת מנע נמצאת על השולחן. "תמיד טענתי שהמלחמה הזאת היא בעצם מלחמת איראן הראשונה", אמר ברקת, "האיראנים רוצים להשמיד את מדינת ישראל. הם השתמשו בשליחים, כמו חמאס, חיזבאללה והחות'ים, כדי להתקיף את ישראל. אנחנו צריכים להגן על עצמנו כמו שצריך ולגבות מחיר כבד מהאיראנים בתהליך הזה. אני מניח שזה יקרה במעלה הדרך. סומך על כוחות הביטחון והממשלה שיקבלו את ההחלטות הנכונות. הכל על השולחן".

האם צריכים לשקול מתקפת מנע?
"בוודאי לא לשלול אחת כזו. אני משוכנע שנגיע לפתרונות הטובים ביותר שיש. שיתופי הפעולה עם האמריקאים והמדינות הערביות המתונות שגם מאוימות מאיראן, חשובים מאוד. זה עבד מצוין בפעם שעברה כשהותקפנו על ידי איראן ואין לי ספק שצריך לוודא ולגבש את הקואליציה הזאת שוב. אל תצפו שמה שהיה זה מה שיהיה. זה לא יהיה אותו הדבר".

האם איראן צריכה לדעת שאם היא תוקפת את ישראל, תקיפת מתקני הגרעין שלה על השולחן?
"מנסיוני, עדיף לדבר פחות ולעשות יותר. אני מבין למה הציבור רוצה לשמוע בתקשורת את הדיונים האלה, את פרטי הפרטים של התוכניות שיהיו או לא יהיו, אבל לא נכון לתת לאיראנים את החשיבה שלנו. תמיד גרסתי שההגנה הכי טובה זו ההתקפה. תפיסת העולם צריכה להיות מאוד התקפית. מה שצה"ל עשה בתימן, זו דוגמה טובה מאוד לפעילות נחרצת. חיסול דף היה פעילות נחרצת עם אימפקט מאוד גדול. לשם מדינת ישראל צריכה ללכת. בהערכה שלי, לשם אנחנו הולכים. מה עושים, מתי עושים, איך עושים, זה לא דיון שנכון לעשות אותו על גלי האתר".

מה האסטרטגיה שלנו לגבי איראן, חיזבאללה וחמאס? מה נרצה להשיג ביום שאחרי?
"7 באוקטובר ניפץ הרבה מאוד תפיסות עולם וקונספציות שהיו בעבר. לא נוכל לעבור על סדר היום עם איראן, ראש הנחש. אי אפשר להשאיר את שלטון חמאס בעזה, לא אזרחית ולא צבאית. הם עלולים לעשות עוד פעם 7 באוקטובר. צריכים כוח, כוח וכוח ושיתופי פעולה בינלאומיים. תפיסת העולם שלי מושתתת על שני עקרונות - הכרה מלאה במדינת ישראל והמודל האמיראתי. בעזה יש משטר שלא מוכן להכיר במדינת ישראל. אין טעם לעזור להם, כי הם ישקמו עוד פעם את המנהרות. אתה לא עושה עסקים עם מי שרוצה להשמיד אותך. אנחנו רוצים דובאי, לא עזה. מודל שתי המדינות לא מתאים למזרח התיכון. אני רוצה מודל אמיראתי. אמירויות זה מודל שבטי, אוטוקרטיה. בכל העולם הערבי אין מדינה דמוקרטית מצליחה אלא מודל שבטי מאוד יציב, כמו בחריין, כמו ערב הסיעודית. לשם צריכים ללכת. מי שיהיה מוכן להכיר במדינת ישראל, נפעל לשתף איתו פעולה במודל האמירויות".

מערכת הביטחון תומכת בעסקת חטופים. מה עמדתך?
"כולנו רוצים ומחויבים להחזיר את החטופים הביתה. כשיביא ראש הממשלה עסקה, היא תאושר. אני אצביע בעדה בממשלה. ההחלטה תעבור. עם זאת, אנחנו לא מוכנים שחמאס יישאר בעזה, לא מוכנים שתהיה לו אספקה דרך ציר פילדלפי".

מה עמדתך סביב סוגיית החלפת שר ביטחון בעת מלחמה? האם אתה תומך בהחלפת יואב גלנט?
"אני תומך בזה שנתאחד כולנו ביחד כדי לנצח את המלחמה ונשים את השיקולים האחרים, הפוליטיים בוודאי, בצד. צריכים להתמקד באיך מנצחים את המלחמה ואיך מחזירים את החטופים. זה לא הזמן להיכנס לדברים שמפלגים ומביאים אותנו למקומות לא נכונים. עצם השיח הפוליטי, אני חושב שאין לו מקום. אני נגד לעשות דיונים בלב מלחמה על כל מיני תהליכים פוליטיים. זה לא הזמן להתעסק בדברים האלה".