הנה 5 עובדות שחייבים לדעת על מובילאיי:
* היא הוקמה ב-1999 על ידי אמנון שעשוע וזיו אבירם, במטרה לפתח מערכות סיוע לנהג המבוססות על טכנולוגיית עיבוד תמונה.
* המערכת מותקנת כיום ב-24 מיליון כלי רכב ברחבי העולם.
* היא ביצעה את האקזיט הגדול בתולדות ישראל כשנרכשה על ידי אינטל ב-15,300,000,000 דולר לפני כשנה.
* שעשוע הוא פרופסור למחשבים באוניברסיטה העברית, ונבחר להדליק משואה בטקס יום העצמאות שעבר.
* החברה התחייבה להפעיל רכב אוטונומי מלא שאינו זקוק לנהג עד שנת 2021.
אבל מעבר לעובדות היבשות, כמובן שהסיפור של החברה הישראלית מעניין הרבה יותר: ארז דגן, סמנכ"ל מובילאיי העובד בה כבר מ-2003, התארח הבוקר באולפן של ניב רסקין, וסיפר על היום ההיסטורי בתולדות החברה.
"התמזל מזלי להיות בחדר כשהציעו את הרכישה", הוא מספר. "זה היה מפתיע, מרגש. הכי סרט". הבכירים הגיעו לסוויטה במלון, בה חיכו להם מנכ"ל אינטל והאחראי על הרכישות בענקית השבבים. "הרקע היה שיש לנו שיתוף פעולה משולש איתם ועם BMW, וחשבנו שזו שיחה בנושא הזה - ופתאום ראינו כרטיס ביקור אחד, אז הבנו שזה קצת אחרת. המילים שלו היו בערך 'האם הייתם רוצים להיות חלק מאינטל?'".
למרות הרגע ההיסטורי, החברה ואנשיה לא מתרגשים יותר מדי וממשיכים לעבוד. "החברה נשארת עם אותה משימה. הסיבה שקנו אותנו זה בשביל ליישם את החלום הזה, את החזון הזה, של לקחת מצלמות, לנהוג ברכב אוטונומי, לשים רכבים אוטונומיים על הכביש", אומר דגן.
מתי יהיה לכם רכב כזה? בעולם מושלם לא יהיה לכם. הסיבה: כשאתם קונים רכב, אתם משלמים סכום גבוה על מכונית שעומדת 95% מהזמן סתם. אז בעולם שבו המכוניות נוהגות את עצמן, לא תצטרכו לקנות רכב, אלא תזמינו אחד כמו שאתם מזמינים היום מונית, ובסיום הנסיעה הוא יעבור לשרת מישהו אחר. אם בכל זאת תרצו רכב משלכם ואפילו לנהוג, תוכלו כבר היום ליהנות מרכבים שיודעים להתקדם לבד בפקק, למשל, ובעתיד יהיו גם רכבים רגילים שיידעו לעשות זאת בנסיעה במהירות גבוהה.
לגבי תאונות, החזון של מובילאיי הוא שיפור של שלושה סדרי גודל - כלומר שלושה אפסים, פי 1,000 - לעומת נהגים אנושיים. אם נהגים אנושיים מבצעים תאונה קטלנית על כל מיליון שעות נהיגה, מובילאיי שואפת ללא יותר מתאונה קטלנית אחת לכל מיליארד שעות נהיגה.
עד שזה יקרה, אנא נסו לנהוג בזהירות ולהקטין גם את כמות התאונות שאנחנו, בני האנוש, אחראיים להן.