כשפרישת בני גנץ וגדי איזנקוט מקבינט המלחמה מתקרבת, חבר הכנסת ויושב ראש סיעת הימין הממלכתי, זאב אלקין, מבהיר כי הסיעה לא תחזור לממשלה וכי היא מתנגדת לדרך ניהול המלחמה.

"בתחילת המלחמה ביידן אמר, 'הסיבה שסינוואר עשה את המתקפה הזאת ב-7 באוקטובר, זה כדי לטרפד הסכם עם סעודיה'. מישהו חושב שסינוואר יואיל בטובו עכשיו לשחרר את החטופים כדי לאפשר הסכם עם סעודיה? זו הזייה, דמיון שהמצאנו לעצמנו ואנחנו חיים בתוכו", טען אלקין, "לא במקרה סינוואר מסרב כל הזמן. הוא לא רוצה הסכם עם סעודיה. הוא נגדו. התפיסה שהוא ישחרר חטופים, לא מבין את המקום שלה".

מה האסטרטגיה שלך לגבי ההמשך?
"להגביר את הלחץ הצבאי. נכנסנו כביכול לרפיח, אבל אנחנו עדיין מתבוססים ומדשדשים בלי להיכנס ללב ליבו של רפיח. אנחנו עושים את זה נורא לאט. המחיר המדיני עצום. אנחנו משלמים אותו וכל יום מאריכים לעצמנו את התהליך הזה. אנחנו גם לא לוחצים על סינוואר כמו שצריך וגם משלמים את המחיר כאילו אנחנו פועלים כבר בכל העוצמה ברפיח".

איך תחזיר את החטופים הביתה?
"צריכים ללמוד מהניסיון שכבר צברנו במלחמה הזאת. מתי הייתה הפעם היחידה שהצלחנו להגיע להסכם ולשחרר יותר מ-100 חטופים? כשחמאס נכנס ללחץ. כשבניגוד לציפיות שלו, נכנסנו ללב העיר עזה, לבית החולים שיפא, לבונקרים התת-קרקעיים. ישראל לא לוחצת מספיק. מחודש ינואר אנחנו מקטינים את הלחץ או שעושים אותו ממש בשלבים קטנים. אחר כך מתפלאים. ראש הממשלה וחברי הקבינט אומרים 'צריך להגביר את הלחץ הצבאי', ואז מקטינים אותו. מה הפלא שסינוואר לא מרגיש לחוץ? הדבר השני החשוב זה מנגנון השלטון האזרחי. אנחנו משמרים אותו, לא פוגעים בו. אין שום תוכנית מסודרת לפרק אותו".

מי צריך להחליף את חמאס בשלטון לדעתך?
"כל הדיון מי יחליף אותם חשוב אבל עקר. אף אחד לא יחליף אותם כל עוד הם קיימים. אנשי המערכת השלטונית של חמאס מתהלכים חופשי, שולטים באוכלוסייה, ולמעשה מאפשרים לשקם את חמאס. גם באזורים שכבר כבשנו אותם ויצאנו חמאס משתקם, כי הוא שולט על המים ועל האוכל. המובן מאליו לא קורה. אני צועק את זה חודשים. צריכים למוטט את שלטון חמאס וברגע שנמוטט אותו, יימצאו גורמים שייכנסו לנעליים שלו. צריכים לאפשר לגורמים פלסטינים שהם לא חמאס או רשות פלסטינית לקום".

מי אלה אותם פלסטינים שאינם חמאס או הרשות הפלסטינית?
"אני נגד הרשות, חושב שהרשות לא פתרון. האם הרשות מסוגלת לעשות את זה? הרי ניסו להכניס אנשי רשות לעזה והרגו אותם. יש כמה מאות אנשים שהם לב מנגנון השלטון האזרחי של חמאס בעזה. הם פועלים גלוי, בלי נשק רובם. אין בעיה לעצור אותם. אין סיבה בעולם שאחרי כל כך הרבה חודשים מתחילת המלחמה, האנשים האלה מתהלכים חופשי ושולטים באוכלוסיה. הם מגייסים לחמאס מחבלים חדשים במקום אלה שהרגנו. אנחנו לא עוצרים אותם. כשיווצר וואקום, יהיו עוד גורמים. עד שלא נייצר את הוואקום הזה אף אחד לא יקום שם, לא אנשי רשות ולא אחרים. מדברים על זה חודשים ולא עושים כלום".

היה וכשגנץ ואיזנקוט יעזבו את הממשלה ותקבלו הצעה לחזור ולהיכנס לקבינט המלחמה, האם תתמוך בזה?
"מה, אנחנו יויו? זו לא רק שאלה של חברות בקבינט כזה או אחר, אלא לשנות דרך. זו בדיחה, הרי קבינט המלחמה ימות יחד עם העזיבה של גנץ את הממשלה, כשסוף סוף יסתיים האולטימטום שלו אחרי שגילה את הדשדוש שדיברנו עליו לפני חודשיים. זה לא על הפרק. יש לנו ביקורת קשה על דרך ניהול המלחמה. לא עזבנו כדי לחזור. אנחנו חושבים שצריך שינוי דרמטי בדרך ניהול המלחמה וניהול המדינה, לכן אנחנו בחוץ. בדרך שהממשלה הזאת מנהלת את המלחמה, אי אפשר לנצח. ראש הממשלה הכריע את ההכרעה שלו. הוא לא רוצה לשנות את דרך ניהול המלחמה. הצענו לו את השינוי הזה לפני חודשיים ולכן יצאנו. גנץ אמר לפני חודשיים שהכל טוב, מצוין, לא צריך לתקן את מה שעובד טוב. פתאום עכשיו הוא מגלה שיש דשדוש. איפה הוא היה לפני חודשיים? אני מתחייב שלא נהיה חלק מדרך כושלת של ניהול המלחמה".