אחרי חיסול מנהיג חמאס איסמאעיל הנייה בטהרן ובכיר חיזבאללה פואד שוכר בביירות, בישראל נערכים לתגובת איראן וחיזבאללה. מקורות איראנים דיווחו כי המנהיג העליון עלי ח'אמנאי הורה לתקוף את ישראל ישירות. ההערכה במערכת הביטחון כי התגובה על החיסולים צפויה להגיע בימים הקרובים. בישראל נערכים למגוון תרחישים בהם ירי רקטות וטילים, מתקפת כטב"מים או ניסיונות חדירה בגבול הצפון.

אחד התרחישים המדוברים זה תרחיש העלטה, בעקבות פגיעה אפשרית בתשתיות אסטרטגיות. מנכ"ל חברת החשמל, מאיר שפיגלר, אמר הבוקר כי במקרה וייפגעו תשתיות חשמל, ייקח בין 12 ל-48 שעות לתקן את התשתיות ולהשיב את החשמל לתושבים.

"לא קניתי גנרטור ואין לי שום כוונה לקנות גנרטור. אני סומך על עובדי חברת החשמל. ככל שהדברים יהיו בפרופורציה ולא תהיה קטסטרופה, עובדי חברת החשמל יהיו בשטח ויחזירו חשמל לתושבים", הבטיח שפיגלר, "עשרה חודשים יש מלחמה בצפון שגורמת לתקלות, לנזקים, לפגיעות ברשת - ואין עלטה. אנחנו כל הזמן מתקנים את מה שנדרש, תחת אש, יחד עם כוחות הביטחון שמלווים אותנו".

איך אתם נערכים לתרחיש עלטה?
"ערכנו לאחרונה תרגיל בהיקף אדיר, ארבעה ימים בשטח, מסביב לשעון. התקנו באתרים שנבחרו מבעוד מועד מתקנים שאמורים להוות חלופה לאתרים אסטרטגיים של חברת החשמל, כאלה שעלולים להיפגע בעתיד. לא מדובר במתקן אחד. התרגיל היה על סדר גודל של מספר מתקנים בעת ובעונה אחת. עובדי חברת החשמל יודעים איך כאשר מתקן אסטרטגי או מספר מתקנים נפגעים בעת ובעונה אחת, להגיע לשטח ולהתקין מתקנים חלופיים כדי לספק חשמל לאותם לקוחות שנותקו מהחשמל בגלל הפגיעה באתר האסטרטגי".

מה התרחיש הגרוע ביותר שאתם מתכוננים אליו?
"גם בשגרה יש תקלות והמערכת נפגעת, ואנחנו מחזירים את החשמל. לפעמים זה לוקח מעט זמן, לפעמים יותר. תלוי במהות התקלה ובמקום שבו היא מתרחשת. לגבי המלחמה, החלפת מתקנים ואתרים אסטרטגיים במתקנים חלופיים יכולה לקחת סדר גודל של בין 12 שעות ל-48 שעות. מדובר באתרים מסוימים, לא בכל רחבי הארץ. מדובר במספר מתקנים בעת ובעונה אחת ולא חלילה במצב קולוסאלי".

48 שעות שהתושבים בממ"ד, בחושך, בלי מזגן, האוכל במקרר הלך. אי אפשר לצמצם את זה?
"יש מגבלות גם לחברת החשמל. אנחנו לא קוסמים. אתה לא יודע לצפות היכן האתר ייפגע. כשנפגע אתר אסטרטגי, צריך לשנע ציוד בהיקפים אדירים מהמקום שבו הציוד מאוכסן אל האתר שבו אמורים לשים אותו. אם היינו יודעים מבעוד מועד אילו אתרים ייפגעו, היינו מציבים את האלטרנטיבה כבר. למרות שלא קיבלנו אישור משום רגולטור, הצטיידנו בלא מעט מלאי ואנחנו מוכנים לתת מענה למפגע בלא מעט אתרים אסטרטגיים".

לפיקוד העורף יש קמפיין מוכן, צריכים להכין אותנו לעלטה.
"אנחנו נמצאים בעולם של פרופורציות, מידתיות. אפשר להכין את עצמנו לדברים שאין להם סבירות יחסית, אבל בסוף יש גבול. אי אפשר להיות בקטבים, צריך ללכת על מסגרות סבירות. חברת החשמל משפרת את הביצועים שלה בכל יום. ככל שנצליח להגיע לשטח, אני מתחייב בפני תושבי מדינת ישראל שהחשמל יחזור".