אדיר מילר אולי לא חזק בגינון, אבל הפעם זה דווקא הצליח לו. "אני חושב שבכל עונה אנחנו שותלים זרעים שהופכים לפרחים ואחר כך הופכים לעצים. ככה, רותם ואנאלי פרחו הפעם", אומר היוצר, הבמאי והשחקן הראשי של צומת מילר. הערב (שני, 21:50 בקשת 12) תגיע לסיומה העונה השלישית של הסדרה האהובה שעמדה הפעם בסימן כוח נשי: הדמויות של אנאלי (גיה באר גורביץ'), העולה החדשה והתמימה מצרפת ושל רותם (עדי חבשוש), הבת האנרגטית והרומנטיקנית של הסוכן עופר, תפסו בה נפח משמעותי יותר מבעבר.
"זה היה מהלך מתוכנן ומכוון. אני מאוד גאה בזה שיש לנו כוח נשי בסדרה הזאת וששתי הדמויות הכי מצחיקות הן דמויות נשיות. זה מראה כמה שהשחקניות האלה מוכשרות ואלופות", אומר מילר. "כשמדברים על רותם ואנאלי, אני מרגיש כאילו מדברים על הבנות שלי. נורא כיף לחשוב, לתכנן, ליצור ולהפיח רוח חיים בדמות ואחרי זה לראות אותה על המסך ושאנשים גם מצטטים אותה. אמרו לי אפילו שמחפשים תחפושת של אנאלי לפורים".
גם אחרי ארבע עונות של רמזור ושלוש עונות של צומת מילר, אדיר לא התעייף מהניסיון לפצח את קוד הישראליות ולהביא אותו למסך. מלבד היכולת שלו לגרום לכם להיקרע מצחוק, אדיר משתמש ביכולות הקומיות שלו גם כדי למחות נגד תופעות שכולנו מכירים, מהעומס במערכת הבריאות ועד הגננות המתעללות. "כל הכתיבה שלי מגיעה מדברים שחוויתי, ראיתי ושמתי עליהם פנס. בעונה הקודמת היה פרק שבו מאשפזים את אמא של עופר בחנייה כי אין מקום, יותר רלוונטי מזה אין. גם ברמזור היו תופעות חברתיות", אומר מילר. "אלה דברים שאני חווה ובעצם כל אזרח חווה. הדברים האלה הם חלק מהחיים של כולנו".
כיוונת ליצור איזושהי מחאה או שזה יצא ככה במקרה?
"יצא ככה שהעונה נגענו בכמה תחלואות חברתיות, אבל גם בעונה הקודמת נגענו בזה. כל מה שהוא חלק מהחיים – ייכנס לסדרה. לפעמים החיים הם בתוך הבית, לפעמים החיים הם בזוגיות, לפעמים החיים הם בהורות ולפעמים החיים הם במקומות האלה, ככה שכן, זה יצא אפילו קצת סאטירי. כשכתבתי את הפרק על גן הילדים שרותם פותחת, זה היה לפני שהפרשה הגדולה התפוצצה. אמרתי שאני פשוט חייב לכתוב פרק על הקלות הבלתי נסבלת שבה כל אחד מקבל רישיון לפתוח גן".
כזכור, צומת מילר היא סדרה ביוגרפית למחצה. המשפחה האמיתית של אדיר – האישה שלי ושלושת הילדים הילי (12), מיילי (9) ואורי (5) הפכו בסדרה למאיה (דקלה הדר) ולילדות יהלי ורוני (מאי ז'פקו ואנה ברקן). לצד הדמיון, תהיו בטוחים שמשפחת מילר המציאותית לוקחת חלק נכבד בכל שלבי העבודה על הסדרה, כולל במשחק. אם תתרכזו, בפרק הסיום שישודר הערב תוכלו לזהות גם את שתי בנותיו של אדיר בתפקידי אורח.
"הפרקים מגיעים אליי הביתה הרבה לפני שהם משודרים, ככה שיש לי קבוצת מיקוד בבית", מספר מילר. "הבן הקטן שלי בן 5 והרבה פעמים הוא מצטט משפטים מהסדרה הרבה לפני שהפרקים שודרו. לדוגמה, יש פרק שבו אנאלי תופסת את גולן רואה פרק בנטפליקס בלעדיה, אז היא אומרת לו: 'לך לרחוב ותחפש שני אנשים, שיהיה לך עדים לרבנות כי בקצב הזה אנחנו נתגרש'. אורי הקטן שלי ראה את הפרק הזה הרבה לפני שהסדרה עלתה לאוויר והוא התחיל להגיד את המשפט הזה: 'לך לרחוב, תחפש עדים לרבנות'. אמרתי לו 'אורי, אם אתה אומר דברים כאלה, יחשבו שזה מה שאבא אומר לאמא בבית. תיזהר, זה מהסדרה'".
מה לדעתך סוד הקסם של צומת מילר? מה מושך את הישראלים לצפות בה בכל פרק?
"אני חושב שזו סדרה שעושים באהבה מאוד גדולה, זו סדרה שיש בה הרבה נשמה. אני חושב שהקהל רואה את זה ומעריך את זה. אני רוצה להאמין שהקהל רואה שבצומת מילר כל פרט מוקפד. יש המון רבדים של הומור, תמיד מסתתר משהו מאחורה, איזה שלט מצחיק. רק הביגוד בסדרה הוא תוצר עבודה של צוות שלם".
>> פספסתם? לצפייה בכל הפרקים של צומת מילר
אדיר לא סתם משתמש בדוגמה הזאת: הלנה מרואני לוי, מעצבת התלבושות הראשית של הסדרה, סיפרה לנו על מאחורי הקלעים של תהליך יצירת התלבושות של אנאלי, רותם ועופר. "אני מתחילה לעבוד על הפרויקטים של אדיר חודשיים-שלושה לפני תחילת הצילומים, כי ההכנות שלי ארוכות מאוד", אמרה בראיון. "בכל דמות שהוא כותב, אדיר יודע כבר איך היא צריכה להיות לבושה. אנחנו יושבים לפגישות ארוכות ומנסים להבין איך אני מייצרת את מה שהוא רואה בדמיון שלו".
"אם יש סצנה של בית קברות, אז אנחנו מייצרים מאחורה דברים מצחיקים עם שלטים כמו 'חני מצופים, טבעה כשנכנסה לים בט' באב', שטויות כאלה שהן לא חלק מהסיפור, אבל הצופים יודעים שהן מסתתרות מאחורה", מוסיף היוצר. "זו סדרה מאוד מושקעת ומוקפדת".
"כשאתה מקבל בחזרה אהבה מהקהל, זו המתנה הכי גדולה שיש"
לצד כל יתר הנושאים שמוצפים בה, המסע שעוברים אדיר ומאיה כהורים לילדות עומד במרכזה של צומת מילר. בתור הורה בעצמו, אדיר מצליח להעביר באותנטיות את הסיטואציות היומיומיות שכל הורה בישראל מכיר מקרוב. "אני כבר בן 45 ואני חושב שאנשים בני גילי מאוד מזדהים עם דברים שאני מביא למסך. אם זה הפרק שצריך להביא משהו למדורת ל"ג בעומר, אין הורה שלא מכיר את זה שהוא הכי רוצה את הכוסות החד פעמיות ובסוף נדפק עם הדברים שנשארו אחרונים, או אם זה הרגע שבו אתה מגיע למופע הסיום בחוג ריקוד ולא מזהה את הבת שלך, כי כולן נראות אותו הדבר. אנשים רואים את זה ואומרים: 'זה בול ככה'. כיוצר, כשאתה משקיע כל כך הרבה בפרויקט ואתה מקבל בחזרה אהבה מהקהל, זו המתנה הכי גדולה שיש".
אם אדיר היה יכול לבקש מכם דבר אחד, זה שתצפו בכל פרק של צומת מילר לפחות פעמיים. "אני מאוד גאה לומר שאחד הדברים שאני הכי אוהב בסדרה, זה שכשאתה רואה אותה בצפייה שנייה, אתה אפילו נהנה יותר. אתה מתפנה לראות את כל המהלך ופחות מתעסק בביקורת שלך. אתה מתמסר לפרק ויותר נהנה ממנו", הוא אומר. "אני רואה את זה אפילו כשאני מביא את הפרקים הביתה למשפחה שלי. פתאום בצפייה שנייה, על דברים שהם אמרו לי בהתחלה שהם פחות טובים, הם פתאום אומרים: 'בוא'נה, זה אחלה'. אני תמיד אומר שלא שיניתי כלום, זה הם שפשוט רואים את זה בפעם השנייה".
ולסיום, יש איזה פרק בעונה שאהבת במיוחד?
"כולם היו בניי, קשה לי לומר על פרק כזה או אחר אבל כן יש סצנות אהובות. אחת מהן מבוססת על סיפור שאני סוחב עוד מהצבא. זו הסצנה שבה רותם מספרת שאם את משקרת ומתמידה בשקר, אי אפשר לתפוס אותך. אחרי שצילמנו את הסצנה הזאת כל הצוות על הסט דיבר אחד עם השני בצורה הזאת: 'אתה בא לשתות?' 'לא יודע לשתות לא לשתות, אני יצאתי בחמש'. אז הבנתי כמה זה מידבק. כמובן, יש גם את סצנת הסיום פרק הטיול השנתי, 'תמצוץ לו את הארס', אבל ברמה האישית, הסצנה שהכי הצחיקה אותי זו הסצנה מהפרק השני, של יום כיפור, שאני פתאום נכנס כדתי הביתה ומאיה בשוק. אני פונה לילדה שלי ומבקש ממנה לא לראות דורה, כי דורה היא נוכרייה ובוץ היא חיה טמאה, אז אם היא יכולה לפתוח את ערוץ ההידברות במקום, כי יש שם את התכנית 'בוב השמש בונה את בית מקדש'. זו סצנה שמאוד מצחיקה אותי בכל פעם שאני רואה אותה, אבל הרבה סצנות מצחיקות אותי, ככה שקשה לי לבחור רק אחת".