פרק הבכורה של "חתונה ממבט ראשון" נפתח בבום. שתי כלות וחתן אחד שעד הסוף לא בדיוק היה ברור מי תהיה ההתאמה שלו, גרמו לדבר אחר להיות ברור בהחלט – התגעגענו, כמה שהתגעגענו. זאת העונה הרביעית שהזוגות מכניסים אותנו היישר לתוך הלב שלהם, חושפים בפנינו את הדברים הכי רגישים, וגורמים לנו להזדהות, להתרגש ובעיקר לחכות במתח להמשך התהליך שבו יכירו זה את זו. כדי להבין מה בדיוק מצפה לנו בהמשך, דיברנו עם ענת סטלינסקי, הבמאית והעורכת הראשית של "חתונה ממבט ראשון", ושמענו ממנה על המורכבות של הצילומים, "העונה הקודמת הייתה מאוד מדוברת, היא הייתה בשיא הקורונה ושימשה כמו נחמה לאנשים באותה תקופה. עכשיו יש לחץ כזה, של איך אני מייצרת את זה שוב".
אם חשבתם שאתם מתחברים למשתתפים, סטלינסקי, שמגיעה מעולמות הדוקו ("המתמחים", "השוטרים הנוקמים"), מוצאת את עצמה מעורבת רגשית בכל רגע ורגע בתהליך של הזוגות. יחד עם כל ההפקה שמלווה אותם מתחילת המיונים ועד לשלב ההחלטה הסופי, הם שמים לב לפרטים הכי קטנים. וכן, בנושא מורכב כמו אהבה, יש גם מחלוקות לפעמים. "הרבה פעמים אנחנו עורכים סצנה, וזה הופך לוויכוח", היא לוקחת אותנו לאחורי הקלעים של חדרי העריכה, "אנחנו שמחים על הוויכוח כי אלה ויכוחים שיכולים להיות בבית. מישהו יכול להתחבר, מישהו יכול לכעוס, אבל זה בעיקר מראה לנו את המשימה החשובה שיש לנו – לשדר מורכבות. זה מאוד חשוב לי ולכל מי שעובד איתי, זה מאוד חשוב".
אהבה זה באמת נושא מורכב.
"נכון, אנחנו מודעים לזה שזו תכנית מאוד חושפנית במובן העמוק של המילה. זאת תכנית דוקו ריאליטי כי הבסיס שלה הוא דוקומנטרי. והחיים מורכבים, לנו חשוב לשקף את המציאות ולהביא את הסיפור כפי שהוא קרה".
איך זה מתבטא?
"בכל תקשורת איתם אנחנו מאוד מודעים ורגישים בשלב הצילומים. אפילו ברמת התאמת צוות הצילום לזוג שיתאים לו בווייב, הדינמיקה בין הצוותים היא מאוד מיוחדת ויש שם חשיבה".
ואתם לומדים תוך כדי על אהבה בעצמכם?
"נפלו לנו הרבה אסימונים. אני מרגישה שהדינמיקה שרואים בין אנשים שמנסים לייצר זוגיות יכולה לשקף גם דברים בתוך הזוגיות כבר, אפילו של שנים. רואים נגיד איך לפעמים יש הרבה טעויות דווקא כשהמשתתפים נורא רוצים שזה יצליח. הם יכולים להיות לפעמים קשים ועוקצניים לשני, להביא צד שהוא פחות רך דווקא מהחרדה שזה לא יצליח".
נכון, הרבה פעמים אנחנו מרימים חומות במקום להתקרב מהפחד להתאכזב.
"המנגנון הטבעי של כולנו הוא להתרחק בגלל הפחד מדחייה. בעצם התוכנית היא על אהבה אבל אולי גם על הפחד מדחייה, על מה קורה כשאתה חושש ממנה. הרבה פעמים הדחייה לא בהכרח קורית, אבל הדבר הזה יכול לנהל אותנו כאנשים".
לא סתם העונה הקודמת הפכה לסנסציה, שאף העניקה לה את פרס האקדמיה לטלוויזיה בקטגוריית תכנית דוקו-ריאליטי לשנת 2021. ב"חתונה ממבט ראשון" – יש הכל. היא חוצה גילים ומגדרים, צופים בה גם נשים וגם גברים, צעירים בשנות ה-20 וגם כאלה שחצו את גיל ה-50, פשוט כי היא פונה למכנה האנושי המשותף לכולם. "יש אהבות, יש מחלוקות, יש דחייה ויש המון המון צחוק וגם רגעי קושי", מספרת סטלינסקי על מה שעוד מצפה לנו, "העונה הזאת מציפה ב-360 את כל הקשת הרגשית שיכולה להיות ברגע ששני אנשים נפגשים. הצלחנו לחוות את הכל ולתעד את הכל, גם את המורכבות".
ואולי מורכב זה בעצם כל הסיפור במחיר של פגישה מתחת לחופה בימי הקורונה. אם בעונה הקודמת השבתת העולם תרמה לעניין של הצופים, דווקא הצילומים בתקופה של פוסט קורונה הפכו את העניין למאתגר הרבה יותר. "עשינו כמעט את הבלתי אפשרי, ואני מאוד מאוד גאה בתכנית", מודה סטלינסקי, "יש צוות מדהים שעובד בתכנית, החל מעוזרי ההפקה ועד הבמאים, הצלמים ועורכי הווידאו. יש הרבה אנשים מוכשרים בתעשייה, אבל בשביל לעבוד בחתונה ממבט ראשון, מעבר לכישרון צריך להיות גם מאוד רגיש".
איך היה באמת לצלם בתקופה כזאת?
"מה שהצלחנו לעשות בזמן הקורונה זה נס, היה לנו נס, כי אחרת אין לי דרך להסביר את זה. היה לנו מזל. אתה קם בבוקר ולא יודע מאיפה זה יגיע אליך. למשל איך מצלמים חתונות? קרו הרבה דברים וזו ההפקה הכי מאתגרת שאי פעם הייתה לי ב-15 השנים שאני עובדת. הכי מורכבת אבל הכי מספקת".
את מרגישה שהקורונה השפיעה גם על החומר האנושי שמגיע לתכנית?
"בהחלט. זה עימת את האנשים עם הבדידות שלהם. אין הסחות דעת של לצאת, להיות עם חברים, הרבה דברים שהיו תחליפים מסוימים נעלמו. הקורונה הייתה מניע מאוד בולט שלהם לחיפוש אהבה, וגם להגעה שלהם לתכנית".
ומה הם באמת עוברים כשהם מתחילים את המיונים?
"זה תהליך של חצי שנה או אפילו שמונה חודשים, שקורה לפני ההתאמות ובחירת הזוגות. תהליך שבו אנחנו פוגשים המון המון אנשים, שעוברים דרך עם הפסיכולוגים, שאלוני אישיות, מבחנים ביולוגיים, עם המון כלים. אנחנו, יחד עם צוות המומחים, לוקחים את זה מאוד ברצינות, משתמשים במשאבים פסיכיים ובסוף רובם לא ישתתפו בכלל. באופן גורף האנשים שמגיעים לישורת האחרונה ובסוף לא נכנסים לתכנית אומרים לי שהם עברו תהליך נורא משמעותי".
מעצם העובדה שהם מתעסקים בשאלת הזוגיות?
"כמעט כל אדם שעובר איתנו תהליך לעומק יוצא מהצד השני באופן אחר, בלי קשר אם הוא משתתף בתכנית או לא. הם מתעסקים פתאום בעצמם באופן שהוא מוכוון מטרה, מבינים מה הדפוסים שלהם בזוגיות וזה נורא חזק. גם האנשים שלא המשיכו ביחד, עוברים חוויה משנה חיים".
כמו למשל האירוסים של הגר וניר.
"נכון. מבחינה רגשית, אני מרגישה כאילו הילדים שלי מתחתנים. הגר סימסה לי לפני שהם הוציאו את זה לתקשורת, וזה פשוט בין החדשות היותר מרגשות שיכולתי לקבל, ממש ככה. זה מרגש אותי עד עומק הלב שלי, במיוחד כשזה הם, שעברו תהליך כל כך מורכב ומעורר התפעלות. הם עברו פרידה בדרך. גם הגר עברה שידור עם תגובות לא קלות למה שהיה על המסך, ובמקום לקחת את זה למקום של התגוננות, היא לקחה את זה למקום של התפתחות אישית שהביאה להתפתחות הקשר עם ניר. גם הוא עבר תהליך מדהים. אלה שני אנשים שהחליטו ממש להתפתח, כל אחד בפני עצמו ובזכות התכנית נהיו זוג".