חוש הריח שלנו הוא אחד החושים המרתקים ביותר. לכולנו יש בראש זיכרונות ילדות של ריח תבשילים, ניחוחות של פריחה מאזורים בהם היינו מבלים וגם – כזה שמייחד אנשים שנכנסו לחיינו. אבל האם ריח יכול להוות גורם כלשהו במשיכה שלנו לאדם אחר? התשובה היא כן. חברות הקוסמטיקה זיהו כבר מזמן את הצורך הזה והן מייצרות מוצרים שונים שיעזרו לנו להריח טוב יותר וכך להיות מושכים יותר. לפני שנצלול לשלל הריחות שמוצעים לנו היום בחנויות, ננסה להבין איך כל עניין הריח עובד מבחינה אבולוציונית.
לדברי גיל עצמון, פרופ' לגנטיקה ואפיגנטיקה של הזקנה ואריכות חיים מאוניברסיטת חיפה, מבחינה אבולוציונית אנחנו נמשכים לפרומונים - מולקולות קטנות, בעלות ניחוח ייחודי המופרשות על ידי תאי הגוף שלנו. "אצל חיות משיכה לפרומונים היא טבעית ומוכרת. ידוע כי הנקבות בטבע מפרישות פרומון ברגע שהן מבייצות, מה שגורם למשיכה אצל המין השני", מסביר פרופ' עצמון.
באשר להשפעת הריח על המשיכה אצל בני האדם, מציין פרופ' עצמון כי ייתכן כי גם בימינו קיימת השפעה מסוימת של אותם פרומונים ששימשו אותנו למציאת בני זוג בתקופה הקדומה, אולם למרות מספר מחקרים שנעשו בנושא, עדיין לא ברור מהי ההשפעה ועד כמה היא משמעותית.
משיכה שנעשית באופן בלתי מודע
הסברה היא שכיום משיכה בשל פרומונים לרוב נעשית באופן בלתי מודע, מבלי שנרגיש בכך. במילים אחרות - ייתכן שלריח תהיה השפעה מסוימת על המשיכה, אך כדי שזה יקרה, ככל הנראה האדם שמריח צריך להיות בעל חוש ריח מפותח ביותר.
בהקשר זה, פרופ' עצמון מציין מחקר מעניין שנעשה בנושא, שהראה כי מוחות של גברים הומוסקסואליים מגיבים שונה ביחס לגברים הטרוסקסואליים, כשהם נתקלים בריחות מסוימים שיכולים לעורר תשוקה מינית. לדבריו, ייתכן כי למשיכה מסוג זה קיים בסיס גנטי שנובע משילוב הגנים של שני ההורים.
מעבר לכך, הוא מבהיר כי מכלול היבטים אחרים כמו מראה, תכונות אופי וכו' ישפיע על המשיכה שלנו, בדרך כלל יותר מהאופן ה"חייתי", שבו אנחנו נמשכים לפרומונים שמופרשים מבני הזוג הפוטנציאליים.
וכשמדובר במשיכה רומנטית, פרופ' עצמון טוען שאי אפשר להתעלם גם מההשפעה שיש לריח שנרכש מהסביבה. "לא רק פרומונים יכולים להשפיע על הרצון שלנו לבלות עם מישהו או להימשך אליו", הוא מבהיר. "גם בושם טוב או קרם יכולים לעזור במשימה. במקרה כזה, ההשפעה של הריח על המשיכה היא שכלית ומגיעה מתוך הרגל ותחושת זיכרון".
ריחות שתורמים למשיכה ולרומנטיקה
אז נחזור לחברות הקוסמטיקה ולריחות הנפלאים שהן מייצרות. רשת "סבון של פעם" למשל מציעה מגוון מוצרים ריחניים ואיכותיים שתורמים למשיכה ולרומנטיקה, כשהסוד לשמירה על הניחוח לאורך זמן טמון ב3 מוצרים שגורמים לתוצאה מושלמת אחת: סבון נוזלי, פילינג גוף וקרם גוף. כאשר מקפידים על ריטואל הטיפוח כל שנשאר הוא להתיז בשם והניחוח לא יזוז ממך כל היום. לנשים מציעה הרשת מגוון ריחות משגעים כמו פטשולי לבנדר וניל, ניחוח שנרקח בהשראת מסע בין ארמונות צרפת מלכותיים, דרך אחוזות קסומות שטופות נופים מרהיבים של שדול לבנדר ריחניים, או מאסק, ניחוח הטוהר והחושניות; ולגברים היא מציעה את "גנטלמן" - ניחוח גברי ועוצמתי, המופק על בסיס שמן תה לבן שהרשת מבטיחה שאם תנסו תתמכרו אליו מייד.
בנוסף, אם ממש מתחשק לכם להיות ייחודיים, תוכלו לשלב בין הניחוחות השונים של הרשת וליצור לעצמכם ריח מיוחד משלכם, כזה שיהיה קשה לפרטנר שלכם לשכוח.
בשורה תחתונה – בין שמדובר במשיכה "שכלתנית" או במשיכה עם בסיס אבולוציוני, על דבר אחד אפשר להסכים– לריח יש משמעות. בין היתר, הוא משפיע גם על הדרך שבה אנחנו נמשכים לאחרים.