בגיל 34 אבי לוי נולד מחדש. זה קרה בלילה בו הגיע לנקודת הקצה, שבמהלכו ראה לנגד עיניו את אילנית, זוגתו ואם ילדיו - והבין שהוא זקוק לגמילה. הוא שהה שם במשך תשעה חודשים, יצא לאוויר העולם וחזר לעוד שישה, למענו ולמען מי שהתאהב בה כשהיה נער. היום זוכה העונה השנייה של "מאסטר שף", נקי מסמים למעלה מעשור – ואת זה הוא זוקף בין היתר לזכות אילנית. הערב (שני) השניים שיחזרו את סיפורם בפני מצלמות "אהבה גדולה מהחיים".

נקודת ההתחלה של לוי, לא הייתה קלה. מי שהיום שף מצליח ובעל שם, גדל במשפחה בה היה חשוף לאלימות "משהו בילדות נלקח ממני". גם אילנית, נאלצה להתגבר בטרם עת לאחר שאימה נפטרה. "זה טלטל את כל המשפחה שלנו. זה לא קל, זה מפחיד – אבל אני חושבת שזה משהו שעוד יותר עשה את מי שאני".

שניהם שהתמודדו בגיל צעיר עם מורכבויות שהפכו אותם למי שהם היום, גדלו בשכונות שונות בירושלים. דרכיהם הצטלבו עם הגיעם לגיל ההתבגרות והם זוכרים עד היום את הרגע שבו ראו לראשונה אחד את השנייה. "בפעם הראשונה שראיתי אותה קרה לי משהו, לא יכולתי להוציא אותה מהראש", סיפר, "כשמסתכלים עליה מבינים שהיא לא שגרתית. מצד אחד היא מאוד דומיננטית - ומצד שני מאוד שקטה. השקט הפנימי כבש אותי, חיזרתי אחריה עוד כשהייתי ילד. ביקשתי לדבר איתה, אמרתי לה שאני רוצה להציע לה חברות. היא אמרה לי שהיא אוהבת מישהו אחר ". "אמרתי לו לא, לא הייתי בעניין שלו", הוסיפה.

הזמן עבר וחייו של אבי קיבלו תפנית נוספת. כשהיה בן פחות מ-15 הוא הכיר לראשונה את החשיש - שהיווה עבורו מפלט מהמציאות. "הייתה שמורה אצלי בבטן חבילה מאוד גדולה; ראיתי אלימות בבית, תמונות לא פשוטות. לא הייתה לי דרך להתמודד עם הדבר הזה, זה התלבש עליי כמו כפפה, כי ברגע שאתה סוחב איתך במשך סוד שקבור בבטן ומגיע משהו שגורם לך לא להרגיש את מה שאתה מרגיש – אתה פשוט לא מפסיק להשתמש בסמים".

אבי לוי (צילום: מתוך "אהבה גדולה מהחיים", קשת 12)
צילום: מתוך "אהבה גדולה מהחיים", קשת 12

אילנית, מצידה, החלה לעבוד כשהייתה בת 14 על מנת לעזור בפרנסת הבית - ובזמן שהיא בנתה לעצמה ולמשפחתה עוד קומה בחיים, אבי החליק מטה במדרון. "אני מדמה את הסמים לחדר ענק עם שלושה מנועים של שואב אבק. את המנוע הראשון הדלקתי בגיל 15, הייתי יכול עוד להתנגד. המנוע השני נדלק בגיל של הצבא - והשלישי מיד כשסיימתי את השירות הצבאי. ברגע שהוא נדלק - אתה כאילו נמצא באיזשהו מנהרה, זהו".

בתוך החשיכה הזאת זכרת את הנערה שהתאהבת בה פעם?
"המחשבה על אילנית העלתה בי תמונה יפה ושקטה, מקום בטוח שבו אני רוצה להיות".

חשבת שיש סיכוי?
"לא. במיוחד לאור העובדה שלא הייתי יכול לצאת עם בחורה, הייתי צריך סמים כדי לצאת עם בחורה".

כשהיה בן 24, אבי יצא למועדון בו היה מבלה בדרך קבע - שם ראה את אילנית לאחר כל השנים הללו. "ישבתי על הבר, כמובן שמסטול", סיפר והיא הוסיפה, "ראיתי גבר שהסתכל עליי, לא הוריד את העיניים, ראיתי אותו שותה ומסתכל עליי". "קשה להסביר את זה, אבל כשראיתי אותה – הרגשתי שייך, מה שעניין אותי זה איך אני משתייך אליה".

אבי ניגש לאילנית ולאחר שיחה קצרה, התמונה השתנתה. "מאותו רגע הוא לא עזב אותי, הוא רצה שנצא ונבלה – והכיר אותי לאחותו", סיפרה והוא הוסיף, "לאחר הפגישה השנייה שלי עם אילנית, הבאתי אותה לבית של אמא שלי, היא בדיוק יצאה החוצה ואמרתי לה 'תכירי, זאת אשתי לעתיד'".

איך היא תהיה אשתך? היית מכור לסמים, לא הצלחת להחזיק מערכות יחסים – מה פתאום השתנה?
"זה כאילו היה מובן מאליו שזהו, אנחנו שייכים אחד לשנייה. יש קשר שקשה להסביר אותו, הרגשתי שאני ואילנית זה גוף אחד שעכשיו מתחיל להתחבר. קרן אור גדולה מאוד שנדלקה לי בחיים".

מהרגע הזה, אבי ניסה בכל הכוח להיות ראוי לאהבה של אילנית – ואת ההתמכרות שלו לסמים החביא בכל יכולתו. "הוא היה נראה לי איש עסקים, חכם, ג'נטלמן, רומנטיקן, גבר-גבר", סיפרה והוא אמר, "אני אלוף העולם בהסתרות, מקצוען ברמות, אלו החיים שהייתי חי".

הוא היה נראה לך בשליטה לגמרי?
אילנית: "הכי בשליטה שיש".

אילנית לוי (צילום: מתוך "אהבה גדולה מהחיים", קשת 12)
צילום: מתוך "אהבה גדולה מהחיים", קשת 12

בזמן שאילנית עבדה בעבודה קבועה בירושלים, אבי עשה להגדרתו "כסף קל, קומבינות, גניבות" ואחרי כחמישה חודשים של זוגיות הוא הציע לה לעבור לגור יחדיו. "היא עזבה את הכל ועברנו לגור בצפון", סיפר, "שאלתי אותה אם היא רוצה להתחתן, התחתנו".

החודשים חלפו ואבי ואילנית ניסו להביא ילד ראשון לעולם. הם עזבו את הצפון וחזרו לירושלים על מנת לבנות שם את ביתם. על פני השטח הכל היה רגיל, אבל מתחת לבלטות ההתמכרות של אבי פוררה הכל. "באחד מהימים הגעתי לעבודה ועשרה שוטרי בילוש שאלו מי זאת אילנית לוי ועצרו אותי", שחזרה, "בחיים לא נתקלתי בשוטר, לא נעצרתי על דבר, הייתי בשוק מוחלט. העלו אותי למחלק הונאה והתחילו לחקור".

"שאלו אותי על צ'ק מקדמה שקיבלתי, מה עשיתי איתו ולמי נתתי", המשיכה, "נבהלתי מאוד. בסביבות 24:00 אמרו לי 'תתכונני, את הולכת למגרש הרוסים'. אני זוכרת את הרגע שהשוטר בא לשים אזיקים, שאלתי אם אפשר בלי - וברגע האחרון היה מהפך, הוא הודה".

סיבכת אותה בפרשה של זיוף צ'קים כדי לממן את ההתמכרות שלך – וזאת אישה שאתה כל כך אוהב.
"הסיטואציה הזאת הרגה אותי, הייתי מחוק בגלל זה, אבל לא הייתי ער לזה בצורה של להגיד 'מה עשיתי?'" לא בחלתי באמצעים – אז זה פגע באילנית".

"היה כעס מאוד גדול, לא הבנתי איך הגעתי למצב הזה בכלל", סיפרה, "לא הבנתי איך הוא הגיע למצב הזה. זו תחושה מאוד קשה, היו מחשבות שעשיתי טעות, זו לא הייתה הזוגיות שקיוויתי לה". "היא כעסה מאוד, זה היה מלווה במריבות בינינו. פחדתי פחד מוות להפסיד אותה", הוסיף.

התאכזבת?
אילנית: "מאוד. הייתי בהתלבטות מה לעשות".

עדיין אהבת אותו?
"כן. אני בן אדם שפועל יותר לפי הראש ופחות עם הלב, הייתה מלחמה והלב ניצח. אז נכנסתי להיריון והיה לי בראש יבוא ילד וישנה אותו, שיתקן את הכל".

זה הצליח?
"לא".

אבי לוי, נסלי ברדה (צילום: מתוך "אהבה גדולה מהחיים", קשת 12)
צילום: מתוך "אהבה גדולה מהחיים", קשת 12

"אז התחילו הצרות האמיתיות, הקשות", אמר והיא שחזרה, "כשאדיר היה בן תשעה חודשים, אבי נשפט וקיבל מאסר של 42 חודשים. אני לא יודעת אם בכיתי ביום הזה, בתוך כל הסיפור הזה היו גם חובות מאוד גדולים שנקלענו אליהם, ניסיתי לשרוד. בראש חשבתי 'אני נשואה לו, יש לי ילד, אני חייבת להמשיך לתפקד – ושהמאסר יאפס אותו, שהוא יצא ונתחיל את החיים כמו שצריך'. הייתי חזקה".

יום השחרור של אבי הגיע, היום שכל כך חיכו לו. "לא עברו הרבה זמן עד שהבנתי שאבי מכור לסמים קשים – שבכלא הוא נפל לסמים הקשים", סיפרה, "במאסר הדרדרתי מאוד, יצאתי כשאני מכור לסמים קשים. אילנית הייתה אומרת לי 'אתה מכור', הייתי אומר 'אני לא מכור, לא יודע על מה את מדברת'".

"הוא לא היה מפרנס כי הוא היה עסוק בלחפש סמים כל היום", המשיכה, "הצבתי אולטימטום 'או שאתה קם ועושה מעשה והולך לטיפול – או שאני לא פה'. ידעתי כמה אני והילד חשובים לו, היה קשה לי להאמין שהוא יוותר. בהתחלה הוא התנגד, אמר שהוא יעשה את זה לבד, שאני מגזימה".

זו אהבת חייך, הרגשת שהיא לא יכולה יותר?
"הדבר הזה שנקרא התמכרות עטף את כולי כבר, הייתי נעול עם כמה מנעולים – ואת כל המפתחות זרקו לים".

אילנית ניסתה בכל כוחה להציל את אבי מההתמכרות שרוקנה ממנו את החיים. היא חיפשה אחריו ברחובות, סעדה ופרנסה לבד את המשפחה – אבל לא הצליחה לעצור את הנפילה החופשית של אבי אל התהום. "זכרתי את האהבה שלי אליו, כמה היא חזקה וכמה הייתי רוצה להיות בה", אמרה.

עד שיום אחד אילנית הבינה שאין לה ברירה, אלא להמר על הכל; או שהיא תציל את אהוב ליבה או שהיא תאבד אותו לנצח. "הייתי הכי רעה בעולם. אמרתי 'תניח לי, תעזוב אותי, אני כבר לא שם'. אמרתי לו שאני כבר לא אוהבת אותו. תמות נפשי עם פלישתים", סיפרה.

>> לצפייה בפרק המלא של "אהבה גדולה מהחיים"

וכך ביום אחד אילנית ארזה את החפצים - וחזרה אל בית הוריה, יחד עם בנה בן ה-4. אבי שנותר לבדו מצא את עצמו תוך זמן קצר חסר כל. "את יכולה לקרוא לזה רחוב או דירות מסתור", הודה, "לא יודע בכלל איך הצלחתי לחיות, כל דקה בשבילי הייתה נס. התחיל מסע שלי עם עצמי בצורה הכי סגורה ובודדה שיש בעולם, עד שהגעתי למצב שהיו צריכים שפכטל כדי להחזיר אותי חזרה לצעידה".

חשבת עליו?
"כל הזמן. שמעתי כל מיני דברים שלא קל לשמוע. רציתי לקחת אותו, שיהיה לידי, אבל גם ידעתי שזה לא נכון".

פחדת על החיים שלו?
"מאוד. קרו כמה מקרים שלא ידעתי אם הוא יישאר חי, רגעים שבהם את שואלת את עצמך אם עשית מהלך נכון בזה שעזבת".

"ישנתי על מזרון באמצע שום מקום, גשם זלעפות עליי. פה זה היה כבר מוות"

ב-16.11.2009 התרחש מקרה ששינה את הכל. "זה סיפור שאני מספר בפעם הראשונה בטלוויזיה", אמר, "היה גשם זלעפות, הייתי בקריז, מת להשתמש. הגעתי ללוד וקניתי סמים כשהיה כבר חושך, השתמשתי ולא היה לי איך לחזור הביתה. אמרתי לסוחר 'תן לי לישון בחצר', הוא אמר 'יש לי מזרון', הכלב שלו היה ישן על המזרון הזה. ישנתי בחורשה באמצע שום מקום, גשם זלעפות עליי, חוסר אונים טוטאלי – הנשמה שלי זעקה מבפנים, 'נגמר הסיפור', פה זה היה כבר מוות".

"פתאום אילנית ישבה לי בראש, הידיעה שהיא מחכה לי", המשיך לשחזר, "הייתה לי תחושה שלא מציתי את הסיפור של אילנית, שאני לא אעזוב אותה עם מה שיש לה בנשמה בעקבות מה שאני עשיתי. יכול להיות שלא הייתי יושב פה היום, עושה איתך את השיחה הזו, אם לא היה את הבום, את ההנחתה של אלוהים – שהנחית את אילנית בחיים שלי. באותו יום ביקשתי עזרה".

לראשונה בחייו, אבי נכנס לתהליך גמילה מסמים. הוא הודיע לאילנית שמעתה והלאה הוא עובר לגור במרכז טיפול סגור, עד שיצליח לרפא את עצמו. "הגעתי מרוקן לגמרי עם דפוסים מאוד קשים, הייתי הרבה פעמים במצב ששמו אותי עם כל הציוד בשער. הייתי בגמילה קשה במשך תשעה חודשים, אחרי זה עוד שישה חודשים", סיפר, "בתשעה חודשים האלו לא יצאתי אפילו פעם אחת הביתה, הייתי רק שם, זה היה מאוד קשה. המנוע שלי היה אילנית, שאני רוצה לפצות אותה".

"כשנכנסתי לגמילה בהתחלה היא לא האמינה", המשיך, "פתאום עובר יום ואז עוד יום -  וכשזה התחזק אז גם אצלה זה התחזק". "הייתי מאוד מאופקת. זה לקח המון זמן, אחרי תקופה מסוימת היה אפשר לבוא לבקר וראיתי בן אדם אחר לגמרי. ראיתי בן אדם עם פנים שלוות, עדין, פתאום ראיתי בן אדם עדין מול העיניים, כמו שלא ראיתי שנים. חיכיתי שהוא יצא, שהוא יסיים את הטיפול".

"התחלתי את החיים שלי בגיל 34, נולדתי לחיים"

"לאילנית יש את החלק הכי גדול בהחלמה שלי. התחלתי את החיים שלי בגיל 34, נולדתי לחיים", אמר אבי ואילנית הוסיפה בכנות, "הכל התחיל די מההתחלה, לאט לאט התחלתי לחוות שוב רגשות מסוימים".

בשבוע האחרון של תהליך הגמילה והשיקום, כשאבי עוד חיכה בהוסטל בכרמיאל לרגע שבו יוכל לחזור לאילנית ובנו, לפתע פרצה לחייו הזדמנות שלא תחזור – אחותו רשמה אותו לאודישנים של "מאסטר שף", והוא קיבל זימון למבחנים. "הוא נסע לאודישן הראשון עם המנה באוטובוס", סיפרה.

"הוא יצא מהאודישן ואמר לי 'תקשיבי ההפקה עפה עליי, מה את אומרת? ללכת?'", המשיכה אילנית, "אמרתי 'אני לא ממש בעד, מה זה ייתן לנו? אני רוצה שתחזור הביתה' – משם זו כבר היסטוריה". "הייתי נקי 16 חודשים, הלכתי ל'מאסטר שף' ואחרי שלושה חודשים זכיתי", אמר.

עם זאת, לצד השמחה על ההשתפרות העצומה במצבו, היו פערים בין השניים. "לא הייתי באותו מקום, לא אותה אילנית – והוא לא אותו אבי. מה עושים עכשיו?", סיפרה ואבי הוסיף, "חשבנו איך אנחנו מתחילים לפתח קשר אמיתי, כנה, בלי שקרים, הסתרות ומזימות בגיל 35, אחרי יותר מעשור ביחד – שבמהלכו היינו ביחד ולא ביחד. נלחמנו על הזוגיות".

"לתקופה מסוימת זה הרגיש כאילו עכשיו אנחנו מתחילים את מערכת היחסים שלנו", המשיכה, "ממש יוצאים כמו זוג שהכיר עכשיו. התחלנו להכיר מחדש, הייתה סוג של התאהבות מחדש, אפילו יותר ממה שהתאהבתי ממה שהתאהבתי בגלגול הראשון, יש במה להתאהב. הוא כיפי מאוד, רגוע מאוד, חי את הכאן ועכשיו, קיבלתי אותו גרסה מתקדמת".

לא רק שהם התאחדו וחזרו לחיות יחד, השניים גם הרחיבו את המשפחה. "כשנולדה הילדה זה היה רגע עוצמתי מאוד מבחינתי, כי זה סגר לי מעגל של משפחה שהצלחנו להגיע אליו. אתה מבין את הנס", אמר.

מה אילנית בשבילך היום?
"כל עולמי. היא הדבר הכי יקר שיש לי היום, החצי השני שלי, השותפה לחיים שלי - המתנה הכי גדולה שקיבלתי אי פעם. כל מה שעברנו הביא אותנו למקום שיש לנו בסיס חזק מאוד".

ומה הוא בשבילך היום?
אילנית: "בהחלט החצי השני שלי, השותף שלי. אני חושבת שזו אהבה יותר בוגרת".

היא אמרה שמרוב אהבה היא עשתה הימור ועזבה את האיש שהיא כל כך אוהבת בשביל להציל אותו. הבנת את זה עם השנים?
"זה מה שגרם לי לזעזוע, היא הצליחה לעשות את זה".

אם לא הייתה את האהבה הזאת, הסיפור היה מגיע לנקודה הזו?
אבי: "לא".

אילנית: "הגורל רצה שנישאר ביחד. אין הגיון שבן אדם יעבור כל כך הרבה דברים, אם אין אהבה, האהבה החזיקה את כל המשקל הכבד של מה שעברנו".