למי שלא יודע, מדינת ישראל נותנת היום מתנה למכוניות שמזהמות פחות בצורה של הטבת מס משמעותית. וכך, ההיברידיות הוזלו במכירן והיברידיות הנטענות על ידי תקע, ההנחה עוד גדולה יותר.
מכוניות גדולות יותר, מסוגלות לנצל את ההנחות האלו בצורה טובה יותר, היות ויש להן הן את המקום הפיסי, והן מנוע בנזין חזק דיו על מנת לייצר די כוח כדי שהמשקל הנוסף של המנוע החשמלי והמצבר הכבד לא יפגע בביצועיה.
מרצדס עבור פחות כסף?
וכך אנחנו פוגשים היום את מכונית הפרימיום הותיקה בחבורה, עם שני מנועים, מנוע בנזין 2 ליטר טורבו, ומנוע חשמלי, המספקים יחד 279 כ"ס ויכולת תאוצה בטווח רחב של מהירויות בזכות השילוב הטוב ביניהם. ומה שהכי טוב זה שהמכונית עולה 320 אלף ₪. צריך לזכור שהמרצדס אינה מכונית זולה, על יוקרה ומוניטין מוכנים הקונים לשלם, המחיר הנמוך בכ-100 אלף ₪ מאותה מכונית עם מנוע בנזין בלבד, בערך באותה רמת ביצועים ובאבזור נחות יותר.
עיצוב
מהומה קטנה התרחשה בזמן צילומי המבחן כשסלביק הצלם התנגד לפסיקתו של דני שהעניק למכונית את הציון 9 על העיצוב החיצוני. "מה פתאום" הוא התלונן, "היא שווה לפחות עשר", גיא הוסיף את קולו לזה של סלאביק". אולם דני פסק שלמרצדס עצמה יש מכוניות שמעוצבות טוב יותר ולכן הוא חייב לשמור נקודה אחת עבורם. אולם, בין אם 9 או 10, אין ספק שמשהו עיצובי טוב עובר על מכונית היוקרה הגרמנית. אותה מכונית שאופיינה עד לא מזמן בעיצוב שמרני ומוצק, או במילים אחרות זקן משהו, מציגה מדי שנה מכוניות חטובות ומענגות את העין, ועם זאת, גם בעזרתו של סמל הכוכב הגדול בחזית, מזוהות עם היצרנית. ביקור קצר באולם התצוגה של החברה, יוכיח קביעה זו יותר מאלף מילים.
עיצוב פנים
גם זה זכה בציון 9, וגם כאן גרס גיא שהעיצוב יכול להיות טוב עוד יותר. תא הנוסעים, כהמשך ישיר לעיצוב החיצוני מרענן ומרשים, מערכת הבידור המופעלת ממתג מרכזי עובדת מצוין, ויש בה את כל האבזור שאמור להיות המכונית יוקרה. מי שמעוניין לקרוא פירוט מלא של הנתונים מוזמן לעשות זאת כאן.
נהיגה: על מרבד קסמים ובשקט מוחלט
אחת האפשרויות שעומדות בפני היבואנים כשהם מקבלים הנחה במיסוי ובמחיר המכונית, בעיקר כשמדובר במכוניות יוקרה בעלות לא מעט אופציות לתוספות יקרות, היא לייבא ותן במחיר זול יותר וגם עם אבזור נוסף שבמקרה של מיסוי מלא, מייקר ביותר את המכונית. קפיצי אוויר למשל. במכונית זו, האופציה מגיעה ללא תוספת מחיר, והיא משנה לגמרי, ולטובה, את חווית הנהיגה. המכונית מטפלת בשיבושים בקלות מרשימה ביותר, היא כאילו מגהצת את הכבישים המקומטים ביותר. אולם, חווית הנהיגה לא מפסיקה שם, מערכת ההנעה עושה אף היא עבודה מצוינת, לא פחות.
ההיברידית הנטענת שקע, מתחילה לנוע על המנוע החשמלי בלבד. הוא מספק תאוצה מספקת ומסוגל להניע את המכונית בחרישיות עד לסף המהירות המקסימלית בכביש 6 והיא מסוגלת להמשיך ולהניע את המכונית לכ-20 ק"מ (במהירות נינוחה יותר כמובן). עובדה זו מאפשרת נסיעה עד למקום העבודה למשל ובחזרה ללא התנעה של מנוע הבנזין. כשנדרש יותר כוח מתפרץ, הנהג מוזמן לדרבן עם כף רגלו הימנית את המכונית, מנוע הבנזין מתעורר ומטיס אותה קדימה בתאוצה מרשימה.
בנוסף, יש מצבים ספורטיביים הגורמים למנוע הדלק לעבוד כל הזמן, לחדד את תגובות המנוע ותיבת ההילוכים ולהקשיח את המתלים, מה שעושה את המכונית לבת לוויה טובה מאוד בכבישים מפותלים. השילוב הזה בין יכולת כביש מתפרצת, לנוחות מעולה, הביא את הבוחנים להסכמה שלמכונית מגיע הציון 10 עבור חווית הנהיגה, וזאת לפני שהוזכר אפילו נושא צריכת הדלק.
קשה עד בלתי אפשרי להגדיר צריכת דלק של מכונית שיכולה לנוע מרחק מוגבל ללא התנעת בכלל של מנוע הדלק. זאת כי אם טווח הנסיעה היומי של נהג הוא 20 ק"מ (או 40 במידה וקיימת אפשרות הטענה בצד השני). במקרה כזה הצריכה היא אין סוף קילומטר לליטר. לעומת זאת, אם טווח הנסיעה כפול מכך, המכונית תשרוף ליטר אחד על כל 25 ק"מ, ונסיעות ארוכות עוד יותר, ירד גרף הצריכה בצורה אקספוננציאלית לכיוון ה-12.5 ק"מ לליטר, וגם זה מספר נאה.
בטיחות
לא נפרט כאן את כל אבזור הבטיחות בו מתהדרת המכונית, נזכיר רק כי מרצדס היא מחלוצות נושא בטיחות הרכב בעולם, כך למשל הייתה הראשונה להתקין מערכת בקרת יציבות למכונית. גם כאן, היא לא מחסירה כל אמצעי בטיחותי מוכר כשהוא מגובה כמובן בחמישה כוכבי ריסוק במבחן העדכני של NCAP.
דני סיכם את המבחן בשתי מילים, "מציאה פרועה". ודי לחכימא ברמיזה.