שנים רבות עקב חנוך דאום אחרי השחקן שי אביבי שמככב על המסך. לדבריו, אביבי הוא "דמות בחיים שלי", ועל כך סיפר בווידאוקאסט משותף שעשו ביחד בתוכנית המלווה ב+12 לדרמה הקומית "החיים הם תקופה קשה" שמשודרת בימים אלה בקשת 12 (פרק חדש הערב, שני, אחרי החדשות). מי שגדל על אביבי ב"החמישייה הקאמרית", מצא עצמו משחק לצידו בסדרה שמבוססת על רב המכר שכתב. מבחינתו, מדובר בהגשמת הישראליות. "איזה כיף לי. גם לי יש כאלה דמויות, שלמה בראבא לדוגמה", שיתף אביבי, "לא יצא לי לשחק איתו, אולי הגורל יזמן. הלוואי והייתי הוא, אבל אני יכול להבין את הכמיהה הקטנה הזו. תודה".

לא סתם ייעד דאום את תפקיד רב היישוב לאביבי שמדקדק בשמירת מצוות, שכן ראה בו ממד רוחני שאותו זיהה כשקיבל מהשחקן עצה פרקטית (חודשיים מאז שביקש אותה, אבל מי סופר? אז זהו, שדאום סופר). "זה היה פרקטי, רוחני-פרקטי", הסביר אביבי. "אף פעם אל תבוא בידיים ריקות. העצה הזו מבינה את אופיו של האדם. כשאתה בא למקום, תביא משהו, לא בידיים ריקות. זה תועלתני אבל גם יפה בלי קשר לאינטרס".

שי אביבי, חנוך דאום (צילום: מתוך "החיים הם תקופה קשה", קשת 12)
דאום ואביבי ב"החיים הם תקופה קשה" | צילום: מתוך "החיים הם תקופה קשה", קשת 12

>> חנוך דאום בווידאוקאסט עם שי אביבי זמין כעת ב+12

לאחרונה חגג אביבי יום הולדת 60, ולדבריו מעולם לא הרגיש פורה יותר. "הכי מדהים לי 'אבר', והיו לי עשורים מדהימים גם קודם. זה נובע מסיבה פשוט, ובו-זמנית, מורכבת: אני הכי אני שהייתי אי-פעם", שיתף בווידאוקאסט.

אני קצת מקנא. אתה מבין למה אתה מתאים לדמות של רב?
"אבל למה מקנא? איזה חלקים בך חסרים אור, כאלו שעוד מוחבאים?".

אני מרגיש שפשוט אין לי את התדר של הנחת.
"זה פונקציה של גיל פלוס חתירה לדברים שלך".

מסתמן שמלבד הנחת, אביבי הגיע להשלמה. "ממש לא מרגיש צורך לרדוף, זה לא בהיבט הזה. אנחנו נולדים לעולם וכמעט מיד מתחילים להסתיר את מי שאנחנו כי זה לא יפה או מקובל", אמר. "המסע הוא להתחיל ולגלות. יש כאלה שעושים זה קודם, שיהיו בריאים. עכשיו טוב לי מאי-פעם".

בתור הרב בסדרה, איך אתה עם אלוהים ואלוהות?
"קודם כל, אני מאמין. באיזו צורה הוא או היא נוכחים זו אחת מהשאלות המרתקות ביותר. על עניין האמונה אין שאלה, מאמין".

הקמנו סט של התנחלות, מה התעורר בך כששיחקת דמות רב מהמגזר?
"יש לי סקרנות אבל אני חושב שרובם של היהודים הנוכחיים פשוט עושים את הנזק הכי גדול שעשו ליהדות אי-פעם ב-2000 השנים האחרונות. אותם אנשים הפכו את אלוהים למגזרי ולמגדרי, זה שבעדנו אבל לא בעד אחרים. בטח ובטח אלו של עקירת עצי זית. ברגע שהיהדות המודרנית החליטה שהיא פוליטית ולא סמכות רוחנית של מדינת ישראל היא עשתה את הפאול הכי גדול שיכולה הייתה לעשות לעצמה אי-פעם. זה שנולדה רבנות שקובעת ולא מנהלת את זה מתוך סמכות רוחנית".

אבל אל תתבלבלו, השכינה שורה בדרכה גם על אביבי. "יש אנשים חכמים שאני בוחר להתייעץ איתם", אמר. "מישהו שבמעלה הדרך, וזה יכול להיות גם אדם צעיר. יש אדם בן 37 בעניינים שסובבים סביב גבריות הוא בעל דיבור ממש. מכל מי שאתה יכול ללמוד ממנו משהו, שהוא במעלה הדרך גילאית או בנתיב שבחר, תתייעץ איתו".

שי אביבי (צילום: מתוך "החיים הם תקופה קשה", קשת 12)
נכנס לתפקיד רב היישוב. שי אביבי ב"החיים הם תקופה קשה" | צילום: מתוך "החיים הם תקופה קשה", קשת 12

מלבד העבודה המשותפת על הסט של "החיים הם תקופה קשה", דאום ואביבי דיברו גם על התבגרות. "אני מרגיש שהגוף בוגד בי", הצהיר דאום ואביבי הסתייג, "הגוף לא בוגד, אבל אני לא מרגיש שאני מזין אותו כמו שהוא צריך כדי שאבוא בטענות. קודם כל, זה אתה שבוגד בגוף. תן לו את האוכל שטוב לו, תן לו פעילות". וגם, איך לא, המצב במדינה עלה בין שני הכוכבים. "אני מקווה שהלוחות הטקטוניים זזו כל כך שהכל יסתדר מחדש טוב או יותר טוב", אמר אביבי. "ככה לפחות אני מתפלל".

אני רוצה שהמקום יהיה מתוקן, יש לך עצה?
"באמת ובתמים אני חושבת שדמות האב פה מקולקלת עמוקות. כשהיא תזוז ותגיע דמות אב או אם אחרת, היא תעשה פה חיבור מחדש. אז נצטרך לחתור, עם כל הקשיים והטירוף פה למי שנמצא מולנו ובתוכנו, לחזון הנביאים שהוא שלום".

אתה נכס צאן ברזל במדינה, וכל כך שמחתי ששיחקת בתוכנית.
"
אני חושב שהיה לי מזל אדיר וטיימינג. לפעמים יש מזל, וככל שאני מתבגר אני יותר רואה את המקום של המזל. זה לא מזל שאתה צריך להיות ערוך ומוכן לקבל אותו, אבל יש מזל".