לקראת צילומי הדרמה המוזיקלית החדשה "היורשת" (פרק הבכורה הערב, ראשון, אחרי החדשות בערוץ 12), הבמאי עומר טובי העמיד בפני השחקן ישראל אטיאס שני אתגרים: ללמוד את השפה הרוסית ולהעלות שלושה-ארבעה קילו במסת שריר. כשחקן הטוטאלי שהוא, אטיאס לקח את המשימות האלה בשתי ידיים.
"השינוי במסת הגוף כלל שינה בחדר הכושר. עשיתי חמישה אימונים בשבוע ואכלתי שש ארוחות וגיינר ביום, שגרמו להקאות נשנות וחוזרות", מפרט אטיאס, "התוצאה - עליתי תשעה קילו במסת השריר".
מאור, הדמות אותה מגלם אטיאס בסדרה, הוא בחור בטלן ונהנתן שגר בקרוואן בחצר בית אביו ומחפש את מקומו בעולם. הוא מצטייר לפעמים כטיפוס שקט וחסר שאיפות, אבל בפנים בוערת בו אש להתקדם ולהצליח - הוא רק מחכה להזדמנות הנכונה שבוא תבוא. מאור הוא חצי מרוקאי, חצי רוסי - ותכף תבינו עד כמה רחוק אטיאס הלך כדי לשחק את הדמות בצורה הכי אמינה ומדוייקת שאפשר, בדיוק כפי שעשה בעבר בתפקידי האופי הקודמים שלו.
>> החפלה מתחילה: האזינו לפודקאסט "היורשת" וגלו את סודות עולם הזמר המזרחי
"מאור גדל בבית אמא, שהיא אהבת חייו", מספר אטיאס, "יש לו מתחת לחזה שמאל, באזור הלב, קעקוע ברוסית - 'את אמא'. הפירוש - הלב אוהב את אמא. בגלל מצב כלכלי קשה הוא נאלץ לעבור לגור בבית אבא עם אחותו החורגת, שלא הסכימה שיגור בבית בטענה שסגנון החיים המופרע שלו לא מתאים לה, לכן הוא גר בקרוואן בחצר. מאור יעשה הכל כדי לעזור לאמא שלו ולעצמו לברוח מגורלם המר ומנסיבות החיים הקשות שאליהן נולד. הוא ייקח את גורלו בידו כדי להיות מישהו בעל שם ומעמד בעולם הזה".
עד כמה מאור מזכיר אותך?
"בכל דמות שאני מגלם יש חלק ממני, אחוזים מסויימים בהתאמה לאישיות שלי ולמי שאני. אני חושב שרב השונה על הדומה. כמעט הכל שונה ממי שאני - המהות, ההישרדות, התרבות, השפה, הערכים והחיצוניות. הדמיון שאני כן יכול למצוא בעצמי בתוך הכאוס הזה, זה היכולת הוורבלית והשקט הנפשי".
מאור הוא רווק הולל שהולך לישון כל לילה עם אישה אחרת. אתה נמצא במקום שונה לגמרי, נשוי לבת הזוג שלך בשמונה השנים האחרונות - אבל זה מזכיר לך תקופות שלך מהעבר?
"לכל אחד יש תקופות שהוא מבלה בהן יותר, אבל אני חייב להודות שזה לא סגנון החיים שלי בכלל. זה פחות הפורטה שלי ללכת לחפלה מזרחית בועטת במועדון הפלקה, פחות אני. כחלק מהעבודה על הדמות ישבתי במועדונים, בדאנס-ברים והלכתי להופעות ומסיבות מזרחיות כדי ללמוד את ההוויה הזאת ואת האוכלוסיה".
מה גילית שם?
"דיברתי עם לא מעט זמרים מזרחיים שאני מכיר וגם עם המנהלים שלהם, כמו המנהלת של אליעד והמנהל של איתי לוי. ישבתי איתם כדי לינוק מהם ולשאוב מהם השראה. מצד שני, הבאתי למאור גם משהו מהעולם שלי. בעוד שהנשים בסדרה מאוד 'בחוץ', קשות, מקללות, במאור יש משהו שקט יותר. הסערה אצלו מתחוללת בפנים".
עם הלוק שלו הוא לא צריך להתאמץ יותר מדי כדי לכבוש.
"העיניים שלי עובדות נורא חזק בסדרה. יש למאור כוח פלרטוטי, הוא מנסה באמצעות המראה החיצוני שלו לשאוב את כולם אליו. בין אם זה בסצינות עם הסבתא אוולין או הנכדה סלמאן, הוא מנסה לכשף אותן עם חצי חיוך, חצי מבט".
"הפרצוף שלי היה כל כך אדום מהסטירה שלא יכולנו להמשיך לצלם"
אחרי שני תפקידים בלתי נשכחים ב"זגורי אימפריה" ו"שבאבניקים" ורזומה מרשים שכולל את "המדרשה", "פצועים בראש", סדרות הנוער "זיגי" ו"המלאך השומר שלי" ותפקיד מוביל במחזמר "מרי לו", זאת הפעם הראשונה שאטיאס התבקש לשחק בשפה הרוסית.
"אני מאוד אוהב שפות וקולט אותן נורא מהר, בין אם זה רוסית, איטלקית וספרדית. זה עזר לי מאוד", מספר אטיאס, "במשך שלושה חודשים למדתי רוסית דרך אוזניות, צפיתי בתכנים של התרבות הרוסית בערוץ 9 ושמעתי מוזיקה בשפה הרוסית. כמעט בכל נסיעה ברכב בחרתי בפלייליסט רוסי אחר. נפגשתי גם עם מספר דוברי רוסית שתואמים את הדמות כדי להוסיף לעצמי ניואנסים ורבדים פנימיים וחיצוניים".
כשרואים אותך מדבר רוסית בסדרה, מתקשים להאמין שזו לא שפה שגדלת איתה בבית.
"ביום הצילום האחרון, מי שמשחקת את אמא שלי בסדרה - נטשה מנור - אמרה לי, 'לא האמנתי שתדבר ככה רוסית'. בגלל שקלטתי את השפה, זה עזר לי בחיבור עם נטשה. הרגשתי שהיא ממש אמא שלי, נכנסנו לזה פנימה".
איך הייתה העבודה לצד בתאל משיאן, שמשחקת את אחותך החורגת?
"בתאל ואני הכרנו בצילומים ונוצרה בינינו חברות מאוד טובה, היינו מדברים חופשי ומתייעצים על סצינות. לא היו בינינו ענייני אגו כאלה ואחרים, כל אחד הביא את האני מאמין שלו וניסינו לחבר את זה. היא באה עם העולם שלה והאג'נדה שלה, אני באתי עם האג'נדה שלי וכששתי האג'נדות נפגשו התאמנו את זה לסצינה. היה לנו נורא כיף, פרודוקטיבי, כל אחד מאיתנו ידע מה הוא רוצה ומה הוא מביא וזה זרם מאוד טוב, לא היו לנו קשיים".
ספר על חוויה אחת בלתי נשכחת מהצילומים.
"הייתה סצינה שבה אחד השחקנים הביא לי סטירת לחי מצלצלת. מה שלא לקחנו בחשבון זה שצריך לצלם את זה שוב ושוב ושוב. בסופו של דבר סיימתי עם פרצוף חצי אדום, וזה הוביל לכך שכשבאנו לצלם את הסצינה הבאה, ראינו שזה בלתי אפשרי לצלם אותי כי חצי מהפרצוף שלי אדום. אחרי לבטים, החליפו את הסצינות של אותו יום".
"כשרוצים לשנות משהו חייבים להציף את החרא למעלה"
"היורשת", אותה יצרו טובי ואורי סלעי, לא מפחדת לגעת גם בנקודות הרגישות ביותר בעולם הזמר המזרחי - לא רק בחפלות ובמסיבות המרימות, אלא גם בסטריאוטיפים, הסטיגמות, הבדידות והאמרגנים הגברים שמחזיקים את הכסף אצלם.
"כשאדם שם מראה על חברה, רק דברים טובים יכולים לצאת מזה", אומר אטיאס, "כדי שדברים יצופו, צריך לדבר עליהם. המראה שסלעי וטובי שמים, היא בעיניי הדבר הנכון ביותר לעשות. ברגע שבן אדם או אוכלוסייה רוצה לשנות דבר כזה או אחר, היא חייבת להציף אותו - ולא רק את הדברים הטובים, אלא גם את אלה הפחות נעימים. מציפים את החרא, וכשהחרא צף זה הזמן לנקות אותו".
"אי אפשר להציג חברה רק דרך הטוב שלה, זה לא קיים, אין רק טוב", הוא טוען, "יש גם טוב וגם רע, זה חלק מבריאת העולם. צריך לדעת איך מראים את זה כך שתיווצר חברה טובה יותר, חברה מקבלת. יש בסדרה סצינות מאוד קשות, וזה טוב - כי רק דרך סצינות קיצוניות המסר יעבור. אם אתה מעביר מסר נחמד, פרווה, אז זה גם יתקבל ככה. ברגע שתזעזע, יעלו שאלות - זה באמת ככה? ככה מתייחסים לנשים?".
מה למדת תוך כדי העבודה על הסדרה על היחס לנשים בתעשיית הזמר המזרחי?
"הסדרה מנסה לברר מהו המאמץ שאישה שחיה בחברה שמנוהלת על ידי קודים פטריארכליים צריכה לעשות על מנת להגשים את ייעודה האומנותי, ללא שום מעצורים אומנותיים, שוביניסטים או סטריאוטיפים. הבנתי שאם את רוצה להיות זמרת מזרחית, את צריכה להיות אישה חזקה מאוד. זה עולם שנשלט על ידי סוכנים גברים, ואישה בעולם של גברים זה משהו שהוא לא פשוט בשום מקום, בטח כשלא נותנים לה חשיבות גדולה, מחלישים ומקטינים אותה".
את מה שעוברת טופז (נופר סלמאן) בסדרה, עברו גם זמרות מוכרות מאוד בארץ.
"אם ניקח לדוגמה זמרות גדולות כמו שרית חדד או נסרין, אלה זמרות שמשדרות משהו חיצוני מאוד חזק. את צריכה להיות מאוד מחוספסת, מאוד חזקה. זה תקף גם אצל גברים, אבל אצל אישה זה פי כמה וכמה. כשצילמנו את הסצינות פגשתי נשים לוחמניות, שלא מוותרות. הן מראות כוחניות מסויימת שלרוב לא מתאימה לאוכלוסייה הנשית, אלימות בדרך כלל נעשית על ידי גברים ולא נשים, אבל זו הדרך היחידה שלהן לפעול".
הן נאלצות בעצם לאמץ דפוסי התנהגות "גבריים" כדי לשרוד בעולם הזה?
"הזמרות המזרחיות צריכות מדי פעם לאמץ תכונות אגרסיביות כדי שיתייחסו אליהן בצורה שצריך להתייחס אליהן, כדי לגרום להערכה נוספת ולהישרדות גדולה יותר במקצוע. כשגבר רואה אישה הוא מרגיש לפעמים שהוא יכול לנצל את המקום הזה. גברים שמנהלים זמרות חייבים להבין שהם לא יכולים להתנהג ככה כלפי נשים, זה עולם ששייך לשנות השמונים. אני מקווה שהסדרה תעורר בכל אחד ואחד מהם את השינוי".
לפני חמש שנים בדיוק נישא אטיאס להייטקיסטית והדוגמנית נעמי עידן ולפני חודשיים נולד בנם הראשון. "להיות אבא מבחינתי, זה ממש לפני ואחרי", מודה אטיאס, "אם להיות כן, זה מרגיש לי מאוד טבעי. מבחינתי כל הקלישאות מתקיימות בלהיות אבא - וקלישאות הפכו לקלישאות כי יש בהן איזו אמת גדולה שמישהו אמר פעם".
"אני אבא במשרה מלאה - מחליף, מאכיל, מחתל ויש לנו שעת מוזיקה יומית שבה אנחנו מאזינים ורוקדים", הוא מחייך, "אני ישן שעות בודדות ביום אבל מי סופר. זה הדבר הכי ממלא שהרגשתי בחיים".