אומנם בתחום הספורט זכינו להצלחות גדולות, אבל בשאר התחומים עברה שנה לא פשוטה על עם ישראל והעומדים בראשה, ביניהם שר התרבות והספורט מיקי זוהר. בריאיון לחיים אתגר ומעיין אדם, השר זוהר התייחס לעובדה שגם שנה לאחר פרוץ המלחמה - הממשלה נותרה כשהייתה, והסביר מה מונע את השינוי ומתי בכל זאת יתאפשר לדעתו.

"אחד לא מוכן לסיים את תפקידו בעיצומה של המלחמה, יש רצון לסיים את המשימה שלא צלחו בה בשבעה באוקטובר", הסביר השר. "אנשי הצבא מרגישים שיש להם חובה מוסרית וערכית לתקן את האסון הגדול, רבים מהם רוצים להשלים את המשימה כדי לרפא את מה שקרה. הממשלה זה סיפור אחר, הקואליציה רוצה להישאר בהנהגת המדינה כדי לעשות את הדברים הנכונים. אני חושב שכעת הדבר הנכון הוא לייצר ממשלת אחדות שישבו בה כל באי הכנסת, חוץ מהמפלגות האנטי ציוניות. יחד נצא מהמשבר הזה, כדי שפעם אחת העם שמסתכל עלינו כמראה יגיד: 'יש שם גם אנשים אחראים, הם לא מסכימים על הרבה דברים אבל הם יושבים יחד ופועלים כדי לצאת מהצרה'".

על פי הדיווחים, חלק מחברי הכנסת אומרים שהם מוכנים להיכנס לכנסת בתנאי שיוציאו את איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'.
"אני רוצה להסביר על עבודת הממשלה כי זה אולי יפתור וירפא את הטענה הזאת. כשיש ממשלה רחבה, רוב חבריה מקבלים החלטות. זאת אומרת שאם נניח מחר יצטרפו לממשלה חברים שמגיעים מהאופוזיציה, היכולת של בן גביר להשפיע על ההחלטות פוחתת באופן דרמתי, כי הוא הופך למיעוט בתוך רוב שהולך עם החלטות יותר הגיוניות ורציונליות יכול להיות. אני אומר את זה מידיעה כי עבדתי בממשלה ובכנסת".

אבל זאת לא הפרוצדורה זאת האמירה: בואו נאחד כוחות שהקיצוניים בחוץ.
"אבל זאת בדיוק האמירה שלי, אני לא מסכים עם בן גביר ברוב הדברים שהוא עושה. אבל עצם הפסילה מונעת את האחדות שאנחנו צריכים. הרי אם אני אשב מחר בממשלה שחלק ממנה יהיו אנשי שמאל קיצוני, יהיה לי קל עם זה? לא, אבל אני אדע שאני עושה אחדות".

"הייתי מצפה מחברים באופוזיציה שמוכנים להצטרף להגיד: 'אנחנו מוכנים להצטרף ולא פוסלים ישיבה בממשלה עם אף אחד, אבל דווקא את התיק של הביטחון הלאומי אנחנו כן היינו רוצים', כדוגמה. הייתי מבין שיש כאן עניין אמיתי לאחדות ולא פסילה אישית", הסביר השר.

היית מסכים ותומך בזה?
"אני לא מקבל את ההחלטות, מי שמקבל את ההחלטות ומרכיב את הקואליציה הוא ראש הממשלה. אני חושב שצריך לשלם מחירים בשביל ממשלת אחדות ובאופן אישי הייתי מוכן לשלם אותם אם זה היה מביא ממשלת אחדות. אם היו אומרים לי שהמחיר הוא שאני לא אהיה שר התרבות והספורט - הייתי עושה את זה באהבה גדולה, על אף שאני מאוד אוהב את התפקיד ונהנה מכל רגע של עשייה. הייתי מוכן להקריב את זה כי אחדות ישראל היא מעל הכל, מעל האינטרסים האישיים והפוליטיקה הצרה - זה ביטחון המדינה ועתיד ילדנו".

אתה שבע רצון ממה שאתה רואה ברחובות לאור ביצועיו של בן גביר כשר לביטחון הפנים ולביטחון לאומי?
"יש דברים שאני יכול לומר שבן גביר עשה טוב ויש כאלה שפחות. בעיני הוא מצליח לשנות את ההגמוניה שהייתה במשטרה ונטתה לכיוון מסוים, בעניין הזה הוא עושה עבודה טובה. הדבר הפחות טוב לדעתי הוא נושא הפשיעה במגזר הערבי, שם אנחנו רואים אפס הצלחה והדבר הזה צריך להשתנות. הרצח והפשיעה בחברה הערבית יחלחל במהירות לתוך הציבור הישראלי - וזה דבר שאנחנו צריכים למנוע".

"בהרבה מקרים אנחנו מקבלים החלטות בניגוד לעמדתו של בן גביר, על אף שהוא כל הזמן מאיים לפרק את הממשלה", הסביר השר זוהר. "עובדתית הוא לא מפרק כי הוא יודע שאם הוא הולך לבחירות הוא יישב באופוזיציה, אפילו אם הוא יביא 20 מנדטים, לכן הוא לא ממהר לפרק ממשלה. אני חושב שהסיכוי לשלמות הממשלה יחסית טוב, על אף אי ההסכמות עם בן גביר. אם תגיע עסקת חטופים שתעבור בין חברי הממשלה בלי בן גביר - תהיה עסקה, גם אם הוא מתנגד אליה. אני מבטיח לכם שגם אם בן גביר יצעק נורא חזק - הוא בסוף יישאר חלק מהממשלה".

ברקע השיחה שלנו צעדות של המשפחות חסרות האונים. למה אתה לא הופך את השולחן וקורא להוציא אותם עכשיו.
"זה האסון הלאומי הכבד ביותר מאז השבעה באוקטובר. מצב החטופים לא פשוט, אף אחד לא מייפה את הדברים, כל עוד הם שם הם בסכנת חיים ממשית ואי אפשר לומר אחרת. מנגד אנחנו נמצאים בסיטואציה בה חמאס דורש דרישות שלמדינת ישראל קשה להסכים לגבן. לדוגמה סיום המלחמה, אם אין מלחמה אין תושבי עוטף שחוזרים הביתה, הסיכון חוזר תוך פרק זמן קצר, חיי אדם לא יהיו בטוחים כמו שהיו. זה בלתי אפשרי לקבל את ההחלטה במקרה הזה".

"בלתי אפשרי להבין אפילו בערך מה שהם חווים שם", אמר השר זוהר והתייחס למראות הקשים שנחשפו בסרטון המנהרה השבוע. "אני לא יודע אפילו איך להסביר את התחושות בנקודת ההחלטה הזאת, זה מצב בלתי אפשרי לכל אחד שנמצא היום עם המושכות ביד. אנחנו בעלי אחריות מלאה להשיב את כולם הביתה, אנחנו בממשלה זה התפקיד שלנו, אבל יש גם אחריות לביטחון ישראל ועתיד המדינה - וזה מאוד קשה להיות בנקודה הזאת".

אתה שלם עם זה? איך השיחות עם האישה והילדים שלך.
"מה פתאום, אני כל יום באותה דילמה מבוקר עד ערב. אם אחשוף שיחות עם האישה שלי מצבי יהיה רע מאוד, כי אשתי בעמדה מאוד ברורה בעניין הזה - בשונה מהעמדה שלי. היא סבורה שצריך להחזיר את החטופים מיד ובכל מחיר. אני מנסה להסביר לה גם בשיחות בתוך הבית, אני אומר לה: 'רעייתי את צריכה להבין שהסיפור הזה הוא ביטחון לאומי רחב. אם המלחמה מסתיימת לגמרי נהיה בסיטואציה בלתי אפשרית'".

הטענות הן שהיו שלבים שהיה אפשר להחזיר והקיצוניים תרפדו את העניין.
"עמדתם של בן גביר וסמוטריץ' שמתנגדים לעסקה הן לא אלה שיכריעו אם תהיה עסקה או לא. מה שיכריע זה האם חמאס יתפשר בסוגיית סיום המלחמה ובסוגיית הצירים שניתן להבריח מהם חטופים וראשי חמאס החוצה, ונשק פנימה, צריך שהם יהיו בידיים כאלה שנוכל להאמין שיהיה בסדר".