כמו בכל סימסטר, הסטודנטים מגיעים אל תקופת המבחנים הצפופה במיוחד, אלא שהפעם, הגל החמישי כאן, ובחלק מהאוניברסיטאות לא מאפשרים לסטודנטים להיבחן מרחוק ומחייבים אותם להגיע לכיתה. חלקם, אף בוחרים להגיע בידיעה שהם מאומתים לנגיף על מנת שלא להחמיץ מבחנים. שלי קפלן, סטודנטית באוניברסיטה הפתוחה סיפרה על המתרחש במוסד הלימודי בו היא לומדת.

"אני מנסה להימנע ממגע עם אנשים כי יש לי בחינות בעוד שבוע. אני סטודנטית לכלכלה וניהול באוניברסיטה הפתוחה", סיפרה קפלן על השגרה היומיומית שלה ושיתפה במציאות חייהם של הסטודנטים בימים אלה. "זה מתחלק ל-2 קטגוריות. הראשונה שאומרת: 'למדתי כל כך קשה ומגיע לי להיבחן', והשנייה שאליה אני יותר נקשרת – הפחד להגיע לבחינה בלי לדעת שאני חולה ואולי להדביק אחרים או שידביקו אותי", סיפרה והוסיפה. "בגלל הרציפות של המבחנים בתקופה מצומצמת. זה אומר שאם נדבקתי באחד המבחנים, אני לא אוכל להגיע לשאר וחלק מהמבחנים משפיעים על הלמידה בסימסטר הבא". 

האוניברסיטאות לא מאפשרות בחינה מרחוק (צילום: גלית ויואב,  קשת 12  )
צילום: גלית ויואב, קשת 12

בהמשך, שיתפה שלי בתשובות שקיבלו הסטודנטים מהמרצים שלהם וממשרד החינוך בנוגע לסוגיה. "באוניברסיטה הפתוחה יש קונספט מיוחד שיש מספר מועדי א'. בגלל צפיפות התאריכים, אם אני חולת קורונה אני לא יכולה לגשת למועדים האלה ומועדי הב' מאוחר מדי בשבילי. אנחנו מקבלים תשובות ריקות, מעטים המרצים שנלחמו בשבילנו. רוב התשובות זה העתק הדבק. משרד הבריאות לא נתן הוראה ואין ברירה".

"כרגע הבעיה היא שאין תשובות. אנחנו פונים לגורמים גבוהים כי אין לנו תשובות. זה עניין של עד שמשרד הבריאות לא יחליט אנחנו לא יכולים לשנות. ואנחנו לא יכולים לפנות למשרד הבריאות. הסימסטרים הקודמים הראו שאין שוני בהתפלגות הציונים. עשינו את זה שנה וחצי, אבל עכשיו סטודנט עם קורונה צריך לחשוב פעמיים אם לפגוע לעצמו בלימודים או לפגוע במי שמסביבו".

מהאוניברסיטה הפתוחה נמסר בתגובה: "האוניברסיטה הפתוחה כמו כל המוסדות האקדמיים האחרים בארץ, עסוקה בימם האחרונים במיפוי הבחינות בקורסים השונים ובעדכון מתכונת הבחינות במאות הקורסים הנלמדים בה. במסגרת זו חלק מהבחינות הוסבו למתכונת של הערכה חלופית, מהלך שנועד לצמצם את מספר הסטודנטים המגיעים למרכזי הבחינה ולאפשר הערכות טובה ובטוחה יותר לנבחנים ולנבחנות בכיתות, בבחינות המחייבות בחינה פרונטלית. האוניברסיטה הפתוחה פועלת על פי החוק ולפי ההנחיות של משרד הבריאות".

.