בתחילת השבוע הבא, 7 באוקוטבר 2024, תצוין שנה לפתיחת המלחמה בדרום שמאז התרחבה גם לגבול הצפוני ואפילו לעימות ישיר מול איראן. היום (רביעי), ערב ראש השנה, השף ישראל אהרוני פוגש ארבעה גיבורים מהאירועים ב"מבשלים עם גיבורים", ויחד הם מבשלים מתכונים עם משמעות ייחודית (15:00, ערוץ 12).

אחת מהן היא איריס חיים, שבנה יותם ז"ל נחטף לרצועת עזה ונורה בשוגג על ידי חיילי צה"ל ב-15 בדצמבר 2023. הבוקר שיתפו בשיחה עם גלית גוטמן ויואב לימור במנה המיוחדת שאיריס בחרה להכין וכיצד אפשר להתרכז בבישולים לצד הסיפורים המורכבים. "עם כל אחד מהגיבורים אנחנו מבשלים מתכון. יהיו ארבעה אורחים ועם כל אחד מהם אבשל מתכון שמייצג בשבילו משהו שקשור לאירועים. נשתדל לעשות את זה עם אופטימיות וחיוך למרות המצב הקשה", אמר השף.

אפשר להתרכז בבישולים לצד הסיפורים הקשים?
אהרוני: "כולנו חיים בפרדוקס המוזר הזה: מנסים לשמור על אופטימיות ושגרה מצד אחד כי כולנו חיים את הסיוט הזה כמעט שנה. אין לנו ברירה אלא לנסות לשמור על אופטימיות ושגרה כמה שאפשר. זה מלווה אותנו המון זמן, אבל שוב, אין לנו ברירה. כמעט ואין יום שאני לא בוכה מול הטלוויזיה, באמת".

חיים: "זה לא רק אופטימיות. החיים חזקים מאיתנו, אנחנו ממשיכים לחיות לצד הכאב, אבל ממשיכים לעשות דברים. להזכיר את הגבורה של יותם ורבים אחרים שנלחמו ונלחמים עדיין בשבילנו. אפשר לכאוב ולהמשיך, אי אפשר רק לשקוע. בטוח אבכה, יהיה מרגש ואני מקווה שאהרוני יכיל".

בתוכנית, אהרוני וחיים יבשלו גיוזה שיותם ז"ל היה מכין בסושייה שבה עבד. "זה הכי מציג אותו, ואספר למה בחרתי דווקא בזה", אמרה חיים. "זו הפעם הראשונה שאני מכינה את זה. יותם היה אלוף בהכנת גיוזות, אני בעיקר אכלתי. יש לי זכות גדולה לספר את הסיפור המרגש שמאחורי הגיוזה, זו לא סתם מנה. יש מסרים ולכן היה לי חשוב להכין דווקא את זה".

מתי בפעם האחרונה נכנסת למטבח לבשל ארוחת חג חגיגית?
"בראש השנה לפני שנה. זו הייתה הפעם האחרונה שנפגשנו בשדה ניצן. זו הייתה הפעם האחרונה שבישלתי ארוחת חג לכל המשפחה. היה מלא מכל טוב, יותם אהב דגים. ראש השנה הזה לא יישכח, היה בו מלא אופטימיות. כל אחד מאיתנו מאז עובר תהליך עוצמתי של שיקום והיה לנו קשה לחזור לארוחת חג בלי יותם, זו תהיה הפעם הראשונה".

איריס, מה אפשר לאחל לשנה החדשה?
"אני מקווה שאנחנו בימים שכל החטופים, כולם, יחזרו כמה שיותר מהר. שהשנה תהיה שנה שנגלה את הכוחות שלנו כחברה בישראל על אף חילוקי הדעות. שנצליח להתרומם מעל זה ולהבין שאנחנו עם אחד חזק ומלוכד. אני רוצה שמשפחות יחזרו לבתים בכל הארץ ושנחיה בשלווה פה".