האישה שהתגרשה מאלפרון: כשנטלי שבת הייתה בת 17 היא הכירה במקרה את אריה אלפון, האח הצעיר למשפחת הפשע המבוגר ממנה ביותר משני עשורים. "אני זוכרת שאני ובן דוד שלי עברנו בסלון, הייתה כתבה של 'עובדה'", תיארה הערב (ג') נטלי את הנקודה בה העולם של התלמידה החרוצה מזיכרון יעקב והעולם התחתון נפגשו. "בכתבה התגלגל איזשהו כרטיס ביקור, הטלפון של אריה פורסם ושל עוד בחור. עשינו התערבות - אני התקשרתי לאריה".

השיחה בין השניים תפסה במהרה כיוון חיובי ומלא בהומור. "הוא התקשר חזרה למספר ממנו התקשרתי, הוא נהיה מאוד סקרן, רצה לדעת עם מי הוא מדבר - הקול שלי היה נשמע לו מאוד צעיר", סיפרה נטלי, "סיפרתי לו על עצמי שאני תלמידה, רוקדת בלט ומחול מודרני - הוא היה מתקשר אליי כל בוקר, מוודא שאני הולכת לבית הספר. היה קורא לי ילדת מרציפן, אמר לי: 'את באת לי משמיים, נראה לך שאני לא אחטוף את הזכייה הזאת בפיס?'".

הפערים ביניהם היו גלויים לעין עוד מההתחלה. נטלי, עדיין זוכרת את הדייט הראשון שלהם, במהלכו הבינה כי אריה לא דומה לשום דבר שהיא שהכירה. "הוא היה במעצר בית בפתח תקווה, נורא חששתי, גם לא היה לי איך להגיע אליו, הייתי ילדה בלי רישיון, הוא הזמין לי מונית ספיישל", סיפרה, "אני זוכרת שכשראיתי את הגובה שלו, אמרתי 'אמאל'ה'', לא היית רוצה לראות אותו כועס', אבל הוא היה בעל חוש הומור".

נטלי שבת ואריה אלפרון (צילום: מתוך "חשיפה", קשת 12)
צילום: מתוך "חשיפה", קשת 12

באותה נקודת זמן, אלפרון נכנס למעצר בית בשל תקיפתו של יצחק אברג'יל, מי שהיה נחשב לראש ארגון הפשע הגדול בארץ. "יש אדם אחד שהעז להרים יד על יצחק אברג'יל וזה אריה אלפרון", אמרה העיתונאית הדס שטייף, "הוא הפעיל כוח והדבר הזה גרם לפחד מאוד גדול - העדיפו לא להתעסק איתו".

אלא שכלפי נטלי, זוגתו, אריה הפגין באותה עת חום ואהבה. "את חשובה לו, את חלק מהיום ומהמחשבות שלו. הוא היה מכין לי סנדוויצ'ים בבוקר, אני זוכרת שהייתי אומרת לו: 'אריה אני לא אוכלת את הפירות בבית הספר', הוא היה אומר לי: 'את תאכלי, אני צריך אותך פקחית בשבילי'. פתאום את כאילו מצליחה ליישב את הדמות הגדולה והמפחידה, בעלת שם המשפחה הזה. הייתה שם אהבה".

אומנם החיבור ביניהם נוצר במהרה, אבל אביה של נטלי, סלומון שבת, מחבר כבר למעלה מעשור את הסימנים שהוא לא זיהה בזמן אמת - את הסימנים שמישהו עומד להסית את חייה של בתו ממסלולם. "היא הייתה ילדה חכמה, שמחה, תמיד הייתה באה לחדר ועושה שיעורים, רואה איתנו טלוויזיה, אף פעם לא עשתה לנו בעיות - בחיים לא האמנתי שהיא תגיע לבן אדם". 

אריה אלפרון, נטלי שבת (צילום: מתוך "חשיפה", קשת 12)
צילום: מתוך "חשיפה", קשת 12

"בהתחלה היא הייתה הולכת ונעלמת, היינו מחפשים אותה, מתקשרים", הוא המשיך, "יום אחד היא נסעה ולא חזרה בלילה, זה כבר עבר את הגבול. למחרת, הבן הגדול שלי אמר שהוא חושב שזה אריה אלפרון. אני חושב שהתעלפתי באותו יום, זה פשוט שיתק אותנו באותו הרגע". "אני זוכרת שהיה כאוס מאוד גדול, אפילו סבא שלי בא הביתה ובכה. אני חושבת שההורים שלי באותה התקופה קרסו - ובצדק", הוסיפה נטלי.

"דיברתי איתה, אמרתי לזה שזה לא מתאים - יש 20 ומשהו שנה הבדל, הוא בגיל שלי", סיפר האב, "לא עזר כלום, היא אמרה לי שהיא אוהבת אותו, שזו סטיגמה, היא עשתה ממנו מלאך, היא אהבה אותו. בפנים נשרפתי, נקרעתי מבפנים אבל ידעתי שאני לא יכול לעשות הרבה. אמרתי שאני מעדיף לקחת אותו בטוב - כי זו מערכה לא קלה".

הזמן עבר, מועד הגיוס של נטלי התקרב והשניים החליטו להתחתן בחתונה גדולה ומושקעת. "היו הרבה שומרים בחוץ ובפנים, משטרה סמויה בחתונה, זה היה אישיו", סיפרה נטלי ושיתפה על המפגש עם משפחת אלפרון, "זה היה מרתיע בהתחלה. אני זוכרת שלא כל כך הבנתי מי נגד מי, הם אמרו מי זאת הילדה היפה הזאת, אריה אמר 'לא להתקרב אליה'. בחופה לפני שהוא שבר את הכוס הוא אמר לי: 'תחשבי טוב אין דרך חזרה', כשהוא שבר את הכוס הוא אמר: 'אכלת אותה'". 

סלומון שבת (צילום: מתוך "חשיפה", קשת 12)
צילום: מתוך "חשיפה", קשת 12

"הוא בא לחבק אותי, בכיתי ואמרתי לו: 'אני מבקש ממך שתשמור לי על הבת'", שחזר האב את הרגעים שלאחר החופה, "הרגשתי שכדור יורד לי מהראש לגב לתחתון, התחלתי לגרור את הרגל, משם זה הלך והחמיר. היו לי סימפטומים של טרשת, אבל מאז התחילה ההתדרדרות עם הרגליים, אף פעם לא סיפרתי נטלי שכל מה שקרה זה כמו פוסט טראומה שקיבלתי והתפרצה אצלי המחלה".

ב-17 בנובמבר 2008 אחיו של אריה, ראש ארגון הפשע יעקב אלפרון, יצא מחניון בית המשפט המחוזי בתל אביב לאחר שנכח בדיון של בנו דרור במכונית שכורה אליה הוצמד מטען חבלה. לאחר כמה דקות נסיעה בדרך נמיר, נשמע פיצוץ עז. חיסולו של אלפרון, בן 53 במותו, הדהד ברחבי המדינה. "ההלוויה של יעקב אלפרון הייתה אירוע של מפגן כוח שלא ראינו בשום לוויה של אף ארגון או משפחת פשע אחרת", אמרה כתבת הפלילים הדס שטייף, "המשפחה תגברה שמירה, ברור שהחיים משתנים. המוות של יעקב אלפרון סיים סוף עידן, זו בעצם הייתה נקודת השבר של המשפחה".

החיסול של יעקב אלפרון השאיר את המשפחה בלי הבוס הגדול שניהל את העולם התחתון. האחים שנותרו בחיים מצאו את עצמם במלחמת הישרדות ואריה - הסתבך שוב ושוב עם החוק. "היה חיפוש שבמהלכו הגיעו 20-30 שוטרים עם כלבים, הייתי בשוק, זו סיטואציה שלקוחה מסרט", סיפרה נטלי, "מתוך עשר שנות נישואים, שש שנים הוא היה בבתי סוהר".

אחרי שמונה שנות נישואים, השניים הביאו בת לעולם - ואריה הפך לאב בגיל 50. "מבחינתו הילדה היא סמל סטטוס - נתן לו הרגשה גברית כזאת של 'עשיתי את זה'", סיפרה נטלי ושיתפה כי כשבתה גדלה התמודדה עם קשיים הנוגעים לניהול אורח חיים נורמטיבי, "היא (הילדה) לא יכולה לקיים אורח חיים רגיל, יש הורים לא רוצים שהיא תגיע אליהם אחרי הצהריים, כל ההורים. היה פעם שיח בגן שעשועים שבמהלכו שמעתי שעושים יום הולדת ואותה לא יזמינו - נורא כאב לי. זה שורט ומצלק, את כל הזמן ברצון להגן עליה". 

אריה אלפרון, נטלי שבת (צילום: מתוך "חשיפה", קשת 12)
צילום: מתוך "חשיפה", קשת 12

מתי הגיעה המכה הראשונה?
"ישבתי לצידו על הספה, הוא פשוט משך אותי מהיד ובעט בי עם הרגל בתוך הגב. אני זוכרת שהייתי בשוק, שהעוצמה של המכה לא הייתי פרופורציונלית לגוף, את מרגישה איזשהו זעזוע בתוך הגוף. הוא תפס אותי בידיים, הייתה מלחמה לשחרר את הידיים מהאחיזה שלו, אז הוא העיף לי סטירה שאחריה אני חושבת שהייתי ארבע שעות בין שינה לערות. הוא הפך להיות מאוד אלים בתקופה ההיא, השפה הפכה להיות סוג של ביוב, אין דרך אחרת להגדיר את זה, הבן אדם איבד את זה".

"את עם הילדה בבית, הוא נכנס ואת מפחדת", המשיכה נטלי לתאר, "את מכינה את כל הבקבוקים, את כל הדברים שהילדה צריכה ללילה ונועלת את חדר השינה. היא תמיד ישנה צמוד אליי, אני זוכרת שהיד שלי תמיד הייתה בתוך המיטה שלה".

היה שלב שרצית לפנות עם זה למשטרה?
"את לא יכולה ללכת עם דבר כזה למשטרה, זה לא ייגמר -  יש השלכות. יש לך ילדה, אחים, משפחה, חשש מאוד גדול. יום אחד הוא דחף אותי במדרגות עם הילדה על הידיים, היא התחילה לבכות ולצרוח - באותו רגע החלטתי שאני רוצה להתגרש מאריה".

איך הוא הגיב?
"בזעם נוראי, זה כבר היה פחד. התגובה שלו הייתה 'רק במוות שלך אנחנו נתגרש'".

"אתה לא מבין מה יהיה, אני אעשה שואה. אתה תבכה כל החיים שלך"

נטלי העזה לשוחח עמו על חלוקת רכוש וביקשה לקבל לידיה את אחד מבתי המשפחה - ובאותה נקודה הסכסוך בין בני הזוג הפך למלחמה. אלא שאריה החליט לפנות לאביה של נטלי, סלומון, זה שדמיין במשך 11 שנים את היום בו בתו תבקש להיפרד מבעלה - וביקש ממנו להתערב במשבר המשפחתי.

"היא רוצה את הבית, היא לא תקבל, הירושה שלי, של אבא שלי - אני לא אתן לה מסמר. אני אומר לך בטוב, תפוס אותה עם אשתך, עם הבן שלך, תשימו אותה בפינה, תדרך לה על הראש ותגיד לה: 'תשמעי טוב, קליפות הוא יעשה ממך, תיזהרי'. תפוס אותה מהאוזן, אתה לא מבין מה יהיה, אני אעשה שואה. אתה יודע מה זה מנסרה? אני לוקח אותה עם הילדה ושם את שתיהן בתוך המנסרה. אתה תבכה דם, תבכה כל החיים שלך, יהיה צער עצום. אני לא אוהב את הבת שלי, מצידי לשים לה בלטה על הראש. סלט ירקות קצוץ אני אעשה ממנה, אפזר אותה בכל הארץ", נשמע אריה בהקלטה אומר לאב ואילו הוא שואל אותו מה הפתרון למצב: "תגיד לה: 'אם את תשחקי עם הבן אדם הזה, הוא יקרע לך את הצורה מכל החורים, הוא יקלף אותך, זה לא בן אדם רגיל", משיב אריה.

אריה שלא קיבל את מבוקשו מהאב, שב הביתה אל נטלי. "הוא פשוט פתח את הדלת בטירוף, משך אותי ככה שנפלתי על עצם הזנב, עניין אותי שהילדה לא תשמע", היא שחזרה, "אני זוכרת במעורפל קללות מאוד קשות, זה מה שאני זוכרת. אמא שלי התקשרה אליי, אמרה לי: 'עכשיו את לוקחת את הילדה ויוצאת מהבית'. זה רגע שאת כבר לא חושבת - את בהישרדות".

לצפייה בפרק המלא של "חשיפה" ב+12 >>

אומנם אריה מכחיש כי הרים יד על נטלי, אבל היא החליטה לנקוט בצעד דרמטי. "אני זוכרת שהזיעו לי הידיים, שממש רעדתי, אמרתי איזה מצב, כל השנים אני חיכיתי שהוא ישתחרר מבית סוהר ועכשיו אני זו שבעקבות התלונה שלה הוא ייכנס לבית הסוהר", שיתפה נטלי, "אני זוכרת שאחד החוקרים שמע את ההקלטה, דפק על השולחן ואמר: 'זהו, את נשארת פה, לא זזה מפה עד שאנחנו תופסים אותו'. הוא נעצר באותו היום".

אריה נעצר והמשפט התנהל במשך שנתיים. "הוא התקשר למכרים כדי שידברו ויפגשו איתי, לא איימו עליי", סיפרה, "הם הזהירו, אמרו לי: 'לאן זה הולך? לאן את רוצה להגיע? תעצרי את כדור השלג הזה כי אחרי זה אף אחד לא יוכל לעצור את זה".

במהלך המשפט נטלי חזרה בה מחלק מתיאורי התקיפה בעדותה - וטענה שמלבד מקרה אלימות אחד כל שנות הנישואים היו טובות. אריה אומנם הורשע בתקיפת בת זוג ואיומים, אבל הוא ונטלי הצהירו שפנו לטיפול ובמשך חודשים ניסו לגשר על הפערים. אלא שלדברי אריה זו הייתה מזימה של נטלי, לקבל ממנו גט, להעביר במרמה את הבית ולרוקן אותו מכספו.

תקופת זמן לאחר מכן, הרכב של משפחת שבת הוצת. עד היום המשטרה לא פענחה את התיק, אבל סלומון ונטלי משוכנעים שהעיתוי של ההצתה אינו מקרי. "אמרתי שהעניין נכנס להילוך גבוה, שאני חייב לרשת את הבית במצלמות", סיפר האב, "כל היום חיים את הפחד הזה, חיים אותו יום-יום". "מאוד לא פשוט לדעת שבגללך, בגלל שאת הבאת את האיש הזה יכול להיות מצב שתאבדי חלק מהמשפחה", הוסיפה נטלי. 

כתב האישום (צילום: מתוך "חשיפה", קשת 12)
צילום: מתוך "חשיפה", קשת 12

למרות שלא נמצאה אף ראייה שקושרת את אריה אלפרון להצתת הרכב, נטלי קיבלה שיחה ממחלקת הרווחה של זיכרון יעקב. "קיבלתי דיווח שעברת אירוע מאוד קשה אתמול בלילה", אמרה לה האישה במהלך השיחה, "אני מציעה לך מקלט לנשים מאוימות מהסיבה הפשוטה שהוא מסתובב ולא מוצאים אותו. כרגע, את ברמת סיכון מאוד גבוהה וגם הילדה".

"הגענו למקלט ביום שישי, זה היה שוק מאוד גדול", היא סיפרה, "את נכנסת לחדר שהוא זר לך, זה לא פשוט. את חושבת על הבת שלך, איך היא מקבלת את זה, את עושה עבודה עם עצמך כדי להעביר לה את זה בצורה הכי טובה. הריחוק מאוד לא פשוט, תקופה של חודש וחצי או חודשיים בלי טלפון נייד, בלי לצאת מפתח המקלט".

בזמן שנטלי הייתה במקלט, אריה שהספיק להתחתן מחדש, טען שהכל הצגה; שהיא ניסתה להעליל עליו את הצתת המכונית כדי להיכנס במרמה למקלט - ובכך להרחיק אותו מבתו. הוא גם מפרסם סרטונים, בהם מביע את תסכולו בפני רשויות הרווחה. "בסוף מה יוצא? שאת והבת שלך בכלא והוא חופשי", סיכמה נטלי.

בשלב הזה, נדרשה הערכת מסוכנות לאריה אבל כדי לקבוע זאת נזקקת חוות דעת מגורם מוסמך - ואיש לא מסכים לעשות זאת. "אני פשוט בת ערובה של המערכת, של הרווחה, של בתי המשפט", סיפרה נטלי שבאותה נקודת זמן שהתה כבר כחצי שנה במקלט - חיכתה שמשהו יקרה.

במהלך אחד המפגשים עם אביה - נטלי שיתפה בקושי. "חצי שנה לא יצאנו, לא היינו אצלכם בבית שמונה חודשים, הילדה לא בגן או במסגרת", אמרה נטלי לאביה, "כל החיים אני אהיה במקלט? אני לא יכולה לקיים חיים עם הילדה. אני אף פעם לא אמרתי לך את זה אבל אני באמת מבקשת סליחה על כל מה שגרמתי לכם. אם הייתי יודעת לרגע שאלה יהיו ההשלכות אז אני לא הייתי עושה את זה, אני מצטערת". 

נטלי שבת, סלומון שבת (צילום: מתוך "חשיפה", קשת 12)
צילום: מתוך "חשיפה", קשת 12

הזמן עבר והפעם הבאה שמערכת "חשיפה" שמעה מנטלי, הייתה כשהיא עלתה על מטוס הרחק מכאן. "אני על טיסה עם הילדה ואני לא מאמינה שהגעתי למצב הזה - שהייתי צריכה לעשות את זה כדי לשרוד", אמרה נטלי במהלך הסרטון שהתקבל בידי המערכת בדמעות, "אני מקווה שיבינו את זה".

אלא שכמה שבועות לאחר שעזבה את הארץ עם בתה, נטלי הסכימה להתיישב בפעם האחרונה מול המצלמה  - ולהסביר איך נפלה ההחלטה לקחת את הילדה ולעזוב את ישראל מאחורי גבו של אבי בתה. "ערב לפני פסח דיברתי עם ההורים בבכי, הבנתי שאני לא עומדת לבלות עם הילדה עוד ערב חג במקלט. פשוט החלטתי שאנחנו פותחות בחיים חדשים, אמרתי: 'זהו, נטלי, קחי את הפחדים וזרקי אותם לים'. סגרתי הכרטיסים בלילה, אחרי חמש שעות כבר יצאתי מהמקלט, שמרתי את זה מאוד דיסקרטי. אמרתי לילדה שאנחנו יוצאות לטיול, כשהגענו לחנייה של נתב"ג סיפרתי לה. הסתכלתי שאין מישהו שאני מכירה, בדקתי שאין פרצוף של מישהו שיזהה אותך".

ממה חששת?
"פחדתי מאריה. גם אם ידעתי תאורטית שהוא לא יודע שאני כרגע על מטוס, פחדתי, אין מה לעשות. מאוד חששתי מהתגובה שלו, כי זו מציאות שהוא יהיה אמור להתמודד איתה. לא ברחתי, יצאתי כחוק ממדינת ישראל - עם הדרכון שלי ושל הבת שלי. הוא יודע איפה אנחנו, הוא פשוט לא יכול להגיע אלינו. אני רוצה שאריה יהיה מאושר, אבא מיטיב, אני זו ששומרת על הקשר ביניהם פה, זה לא שנסעתי והקשר ביניהם נותק, זו ממש לא הכוונה -  אני רוצה לחיות, רוצה שהילדה שלי תנהל חיים נורמטיביים. הילדה הולכת לגן, היא במסגרת, כל מה שילדים בגילה עושים, פתאום חברות מזמינות אותה.  אני לא חוזרת לישראל, לתופת הזאת עוד הפעם". 

אבל בנתיים בישראל, אריה אלפרון מתכנן את הצעד הבא שלו. הוא טוען שנטלי חטפה את בתם ומתכוון לנקוט נגדה בצעדים משפטיים. "אני רואה את עצמי כאמא שנלחמה על החיים של הילדה שלה ושלה - ולא התכופפה. זה די תקדימי במשפחת אלפרון, אני עוד לא נתקלתי שם במישהי שקמה ועזבה, אני החלטתי שאני לא מוותרת על החיים".

כבר כמעט שנה שמרכז החיים שלה נטלי בארצות הברית. היא מצאה דירה, החלה עבודה חדשה, מקווה שהפרק ההוא נחתם - אבל היא יודעת שלעבר יש לעיתים נטייה לצוף מחדש. "שמעי מה שאני אומר לך, שלא תהיי מופתעת. תתעוררי על עצמך שלא תאכלי בעיטה ולא תביני איפה את. שלא תחשבי שאת בסוף העולם, את לא בסוף העולם, את לא בשמיים, כולה כמה שעות נסיעה", נשמע בהקלטה.

תגובת פרקליטיו של אריה אלפרון: "מרשי נדהם לנוכח טענות גרושתו לאחר שחטפה באקט אלים את בתם, ושוללת ממנה את זכותה לאב מסור ואוהב. הסיטואציות האלימות המתוארות משוללות כל יסוד. בנוגע לאירועים ישנים מרשי נתן עליהם את הדין, אך מעולם לא הרים יד על גרושתו למרות העלילות שהתבררו במשטרה כשקריות. בגין האיום על רקע אירוע חד פעמי, הועמד מרשי לדין כאשר האירוע אירע בשיחה עם הוריה. באפריל 2019 יזמה גב' שבת הליך של יישוב סכסוך שבגינו נכתב הסכם שלום בית גירושין, והצדדים שבו זה לזו, כאשר הוא מעניק לה בין היתר דירה מפוארת. הזוג חזר לגדל יחד את בתם למשך שמונה חודשים. בדיעבד התברר כי ההליך שיזמה האישה הוא חלק ממזימה לשלילת אבהותו ורכושו. משפחתה העלילה עליו עלילות חסרות שחר בעניין שריפת רכבם. האישה במרמה ביקשה מקלט במעון לנשים מוכות בטענה כי קיים חשש לחייה ולחיי בתה. אין אלא להצר כי תוכניתכם הפכה לפלטפורמה להענקת במה חיובית לאם הנוקטת בניכור הורי חמור. גברת שבת בחרה לברוח לארה"ב שעה שהתביעה להתרת המעבר של הקטינה תלויה ועומדת. שידור הכתבה החד צדדית והמסולפת נועד להכשיר התנהלות פוגענית, במקום לברר כיצד התנהלות זו השפיעה על ילדה בת שש שנותקה מאביה, דמות משמעותית בחייה עד למעבר לארה"ב. מר אלפרון נוקט בהליכים משפטיים להחזרת בתו החטופה לישראל בהתאם להוראות אמנת האג, ואילו תוכניתכם משמשת עבורה כפלטפורמה ל"שיפור עמדות" בערכאות המשפטיות.