את מיכל שי אנחנו תופסים בדרך לחזרות. בתור הכוריאוגרפית הראשית של "רוקדים עם כוכבים" הלו"ז שלה עמוס, לפעמים תמצאו אותה בסטודיו בשעות המאוחרות של הלילה, אבל נדמה כי האדרנלין והיצירה שמלווים אותה לאורך השנים הם כמו אוויר לנשימה עבורה.

שי, רקדנית וכוריאוגרפית של ההפקות הבימתיות והטלוויזיוניות הגדולות בארץ, אחראית על אינספור יצירות, ביניהן הכוריאוגרפיה ל-"Toy", איתו נטע ברזילי זכתה באירוויזיון, וגם מחזות זמר כדוגמת "קזבלן", "מרי לו", "סאלח שבתי", "סקול אוף רוק" - והיד עוד נטויה.

לאורך הדרך, שי עבדה עם זמרים ואמנים מהשורה הראשונה, ובימים אלו היא חיה ונושמת את סטודיו החזרות של "רוקדים עם כוכבים". שם, הרקדנים המקצועיים מלמדים את הכוכבים את צעדי הריקוד הסלוני - ויחד עם שי הם בונים את הכוריאוגרפיה לנאמבר המופתי שאנו רואים על המסך.

יתרה מזאת, שי בונה את הכוריאוגרפיה של שאר סגנונות הריקודים המופיעים בתוכנית; מודרני, לירי, מיוזיקל, פיוז'ן ועוד. היא מנגישה לצופה את עולם הריקודים הסלוניים המלא בחוקים, והופכת את הנאמבר למרהיב. כמה מרהיב? כזה שגורם ללסת שלנו להישמט פעם אחר פעם.

מדובר בעשייה אינסופית, אינטנסיבית, אך מי שחובשת את כובע הכוריאוגרפית הראשית של תחרות הריקודים הקשה - נושמת כל רגע ורגע ממנה. "רקדתי מאז שאני זוכרת את עצמי", פותחת שי את דבריה, "זה תמיד היה שם. לקחתי את התחביב שלי ועשיתי ממנו מקצוע, אני עושה את מה שאני אוהבת. זה כיף לקום כל בוקר, ליצור ולעשות". 

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by Michal Shay (@michal_shay)שי מנגישה לצופה את עולם הריקודים הסלוניים. הוא מדויק, מלא בחוקים, והיא יחד עם יואב אלדר והרקדנים המקצועיים הופכים את האלמנטים הסלוניים לנאמבר מרהיב. "אני בעצם עושה את הטרנספורמציה של העולם הסלוני לנאמבר משולב שואו, סגנונות ריקוד שונים והרמות. יש נאמברים שאני בונה מאפס, ויש נאמברים שאני נותנת את דעתי המקצועית, יוצרת ביחד איתם נאמבר שלם; שיהיה בו גם את הסלוניים וגם את הפרפורמנס".

צריך לצאת כל הזמן מהקופסה.
"נכון, בסופו של דבר יש המון חוקים בריקודים סלוניים, אנחנו קצת יוצאים מהחוקים ומוסיפים הרמות בשביל הפרפורמנס והשואו. הרמות זה דבר מרשים, קשה טכנית ופיזית, צריך לעבוד שנים כדי להצליח לעשות את זה נכון".

כ-12 שעות ביממה שי מבלה בחדר החזרות עם הזוגות השונים. הם מתאמנים ללא הפסקה, חושבים כיצד יעשו את הנאמבר המדויק הבא - ושי עושה את הטרנספורמציה מהעולם הסלוני לנאמברים משולבים הרמות ושואו. "יש המון עבודה", היא מכריזה, "הזוגות נמצאים שם המון שעות, יש להם כל יום אימון שאורכו בין ארבע לשש שעות. התפקיד שלי הוא לעבור בין כל הזוגות".

נראה כי המקצועיות מהווה עבור שי ערך עליון. "העבודה צריכה להיות מאוד ברורה, מדויקת, עניינת ומותאמת להם", היא אומרת ומבהירה, "אני חייבת להגיד שהתחלנו את העונה ברמה פיזית מאוד גבוה. יש פה טאלנטים עם יכולות פיזיות מרשימות מאוד, נקודת ההתחלה שלהם מאוד טובה. כיף לעבוד, להגיע לסטודיו ולראות שאפשר לאתגר אותם, גם הרקדנים מאתגרים אותם ברמה טכנית מדהימה".

"יואב צפיר הבמאי והעורך הראשי של התוכנית ואלדר גוהר גרויסמן במאי המופע יצרו פה חיבורים מטריפים השנה", היא ממשיכה, "החיבורים משפיעים על הרמה של הנאמברים שלהם, על הפיזיות וההתקדמות שלהם. אנחנו רואים לאורך הדרך התקדמות שהיא מרהיבה בעיניי, לאנשים שבהתחלה לא רקדו בכלל".

דבריה של שי מתגלמים היטב בביצועים שראינו עד כה על הרחבה. הזוגות חורכים אותה, מציגים יכולות פנומנליות, כאלו שגורמות אפילו לדוד דביר להתפעל. המטקה עליה חרוט "עשר" כבר לא מפחדת להיראות, היא מפרגנת לאלו ששורפים את הבמה בנאמברים מרהיבים.

כמובן שאותם נאמברים לא באים בקלות. מעבר לכך שהזוגות מבלים שעות על גבי שעות בחדר החזרות, המקום באופן טבעי הופך לסיר לחץ מלא בקצב, הומור ולפעמים גם רגעי משבר. "זה נע בין צחוק, כעס, בכי, כיף ואהבה. הם נמצאים שם במעין רכבת הרים, סיר לחץ גם של הכנת נאמברים בתקופה מאוד קצרה, זה מאוד קשה; גם נפשית וגם פיזית. זה ממש כמו זוגיות, הם במעין חיי נישואים אחד עם השנייה - ואני איתם".  

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by Michal Shay (@michal_shay)

מה המקום שלך בסיטואציה?
"לנסות להרגיע את הסיטואציה, לגרום לצדדים להבין זה את זו, ובסופו של דבר לגרום להם להמשיך לעבוד על הנאמבר. אני מאוד קשובה. כשאתה כל כך הרבה שעות עם אותו בן אדם בחדר אז זה הולך לכל הכיוונים, זה ממש הגיוני. אני חושבת שזה מוציא רק דברים טובים מהם, הם מייצרים את החיבור והכימיה ביניהם, זה מדהים כמה רואים את זה על הבמה, ממש מרגישים את זה".

כדי ליצור את הנאמבר המושלם, סוללת אנשי מקצוע מלווה את התהליך. "עוטף אותם צוות מקצועי חלום", היא אומרת, "יואב, אלדר והמפיק המוזיקלי תומר ג'י בוחרים את השיר, את הקונספט של הנאמבר ורואים לאן זה הולך. אחרי זה אנחנו מנסים ליצור עולם שלם לנאמבר, זה לא רק באנו, עלינו, רקדנו והלכנו. בסופו של דבר נאמבר טוב זה נאמבר שמכניס אותך לעולם של קסם; שיש לו סיפור, משמעות, ביצוע, כוריאוגרפיה, ברגע שהמרכיבים האלה קורים - אז זה נאמבר מנצח".

עבור שי, "רוקדים עם כוכבים", מהווה תוכנית הדגל של המקצוע שלה. "אני מאוד מאמינה בה, אני נהנית מהפרויקט הזה בטירוף", היא אומרת ומסבירה, "היא מנגישה את העולם הזה, זה כיף לראות את זה, לראות טאלנטים שאתה מכיר אותם, אוהב, מעריץ את הכישרון שלהם, פתאום אתה רואה אותם רוקדים, זה קסום ומעניין. בעיניי ריקוד זה אחד הדברים הכי חשופים שיש, יש בזה משהו מאוד אותנטי".

אותם כוכבים שאנחנו רואים על המסך, עושים פוס משחק - ונותנים את הכל על הרחבה. "אנשים עוצרים את החיים שלהם, אי אפשר לעשות את זה על הדרך. כשאתה בא, אתה 'אול-אין', אין לך ברירה. זה או שאתה 'אול-אין' או שאתה 'אול-אאוט'", היא אומרת בהומור, "אתה צריך לעשות חזרות, כי אם לא זה לא יקרה. אתה צריך להיות בסטודיו ובאמת להתאמן, ואלה אנשים מאוד עסוקים. זה מאוד מוערך בעיניי".