אלדר גוהר גרויסמן עומד מאחורי כמה מהמופעים הגדולים ביותר בישראל, בינהם "הכוכב הבא" ו"בילי אליוט". אבל על ההחלטה להיות במאי המופע של "רוקדים עם כוכבים" הוא אומר באופן נחרץ "זאת תוכנית חלום לכל במאי". עכשיו, רגע לפני חצי הגמר הראשון (מוצ"ש, קשת 12), הוא חושף את הסודות מאחורי הקלעים וגם את רגעי השבירה.
"כששמעתי שעושים את "רוקדים עם כוכבים" מאוד שמחתי שיש לי את האפשרות לקחת חלק. יש בה הכל, זאת תוכנית מציאות שעוסקת בעבודה קשה ובמה שאפשר להשיג באמצעות עבודה קשה. היא מפארת את היצירה, את העבודה. מחול זאת אומנות נהדרת, בטח ובטח אומנות הסלונים ובמקום הזה יש לנו אפשרות לתת ביטוי לכל אמן בצורה הטובה ביותר. אם זה באמצעות הבגדים, המסכים והמוזיקה, זאת תוכנית החלומות. זה מה שבימאים רוצים, לברוא עולמות, ופה אני בונה באזור שמונה עולמות בתוכנית".
אז איך בעצם מתחילים לעבוד על ריקוד של זוג אחד?
"יואב צפיר, עורך ובמאי התוכנית, ואני, מתחילים בשיחה משותפת עם הכוכב והרקדן על 'המשימה', איזה סגנון הם ירקדו הפעם. אחר כך, באותה הקבוצה אנחנו חושבים על מוזיקה. אני ויואב מייעצים להם איזו מוזיקה אנחנו חושבים שהכי תתאים אבל כמובן שכולם מחליטים ביחד. אנחנו מאוד רוצים שהזוג שרוקד יהיה מחובר למוזיקה, זה הבסיס של הריקוד. בשלב הבא, צפיר ואני מחליטים על רעיון לנאמבר, לביצוע. למשל, יש לנו ריקוד ג'ייב על השיר 'Candy man', אז אולי נבנה דיינר אמריקאי כי זה מרגיש קצת כמו רוח התקופה. משם עוברים לבגדים. מחלקת ההלבשה מקבלת את הרעיון שנבחר על ידי כולם ומציגה לנו אפשרויות בהשראת התקופה של הריקוד, ואז מתחיל תהליך התפירה והמדידות. זה תהליך מאוד מורכב שלוקח הרבה מאוד זמן".
גרויסמן מוסיף על עיצוב התלבושות, "מחלקת הלבשה בהובלתה של ריקי דלל היא המחלקה הכי עמוסה ומורכבת בתוכנית כי אלו לא סתם בגדים, הם לא סתם מנצנצים. מדובר בשמלות ערב לריקוד, זה בדים אחרים, גזרות אחרות. חליפות הגברים לדוגמה לא יכולות להיות עם כתפיות כדי שזה לא יראה שהכתפיים שלהם למעלה. יש כאן מורכבות מסוג אחר, הכל תפור למידות הכוכבים והכוכבות".
טיפול 360
"אז יש לנו מוזיקה, הלבשה, ויזואליה, והתפקיד שלי זה באמת לוודא שהסיפור של כל ריקוד עובר, לאיזה עולם הזוג נכנס וסוחף אל המקום הזה גם את הצופים. 'אגם הברבורים' של יעל בר זוהר לדוגמה - היא הייתה ברבור לבן, אנטון היה ברבור שחור. לקחנו את השראה גם מהסרט וגם מקלאסיקית הבלט המפורסמת. כל הנראות הייתה מחווה לתפאורה המקורית של 'אגם הברבורים' בסצנה המפורסמת באגם. כל נאמבר מקבל את הטיפול 360 שלו".
חדר החזרות
"אחרי הנראות החיצונית, מתחילים לעסוק בסטודיו, בחזרות עצמן. החזרה הראשונה מוקדשת יותר ללמוד את הסגנון החדש. הכוכבים נכנסים מיד ליוטיוב ורואים בעצם מה הסגנון, הם צופים באלפי ריקודים כדי להבין את התחושה והאווירה. אחר כך לומדים את הטכניקה. בשלב הבא הזוג ואני מתחילים להעמיד את הריקוד, מנקודת המוצא ועד לסיום תוך חשיבה על המסע שהם עוברים במהלך הביצוע. בעיקר אנחנו מנסים להתאים לכל זוג את הדבר הנכון לו. יש כאלה שנכון להם סגנון מורכב יותר יש שפחות, יש כאלה שיותר מתאים להם סגנון לטיני ופחות וכדומה".
אתה מרגיש בהבדל בעבודה עם כאלה שרגילים וחיים את עולם הבמה לכוכבים שזה לא חלק מחיי היום-יום שלהם?
"נגיד אסטלה, עידית מטות, ואלכס שטילוב לא הגיעו מעולם הבמה, אבל הם הוכיחו לנו שכשיש לך תשוקה, כבר אין פער. שלושתם הגיעו עם תשוקה מאוד גדולה ולא הרגשתי הבדל. ההופעה עצמה אולי קצת יותר קלה למי שבא מהעולם הזה, בחשיבה על איך להציג את הריקוד ואיך להשתמש במימיקה (הבעות פנים). אולי במקומות האלה יש יתרון או משהו שהוא קצת יותר טבעי בהתחלה, אבל כשאני מסתכל על הריקודים של אסטלה ועידית, הן היו נהדרות. הן עשו עבודה טובה בפן הטכני וגם בפן הפרפורמר. זאת תשובה מפתיעה מבמאי אבל אני לא רואה הבדל. אני חושב שאם בן אדם בא לתוכנית הזאת במטרה לנצח הוא יתקדם וזה יקרה. גם אם הוא לא רגיל למצלמה זה לגמרי עובד. זה גם היופי בתוכנית הזאת, היא מאפשרת לאנשים שלא באו מהתחום להיות בתחום. תראי את אלכס למשל, הוא עובר מסע מטורף בתוכנית".
ומה בנוגע לעבודה עם לוסי והשופטים?
"בכל פעם שיוצא לי לראות אותם ולעבוד ביחד זה כליל השלמות. השופטים הם חיות עבודה ונותנים את השיפוט הכי מקצועי שהם יכולים. כל אחד בא מהעולם שלו וזה כיף לראות את זה. לוסי, אין מה לעשות, יש בה קלאסיות ואלגנטיות לא רק על המסך, גם בתור בן אדם, זה מרהיב לראות את זה".
איך מנהלים הפקה כל כך גדולה?
"אין חיים. ולפני זה צריך להגיד שיש את יואב צפיר, האיש והאגדה והוא משיט את הספינה הזאת. יואב רואה את הכל מכל הבחינות. אני נמצא לציידו וזאת זכות גדולה כי אנחנו כל כך נהנים ביחד. באופן כללי הדבר שהכי מורגש בהפקה הוא ההנאה. כל מי שמעורב ב"רוקדים עם כוכבים" באמת נהנה".
ובכל זאת, איך עושים את זה?
"אין לנו חיים. אנחנו עובדים בכל יום מ-8 בבוקר ועד 12-1 בלילה. אנחנו חיים ונושמים את 'רוקדים עם כוכבים'. אני מתרגש מזה שהמשפחה שלי מדברת על התוכנית, המשפחה שלי בדרך כלל לא צופה בתוכניות שאני עושה. המשפחה שלי מדברת איתי על התוכנית הזאת, על האנשים, על לוסי, על הבגדים, על הכל. זה אומר שיש פה משהו שבאמת, חדוות היצירה עוברת הלאה והיא עוברת קדימה. כדי שהתוכנית תהיה טובה אנחנו נושמים אותה".
שואו-טיים
איך נראה יום צילום?
"יש שני ימי אולפן, יום אולפן ראשון הוא יום חזרות, בו אנחנו עושים חזרות עם התאורה והבגדים. זה יום קריטי, אנחנו ממקמים את הריקוד על הרחבה, מצלמים במצלמה אחת ובודקים אם יש בעיות. במידה ויש בעיה בבגד, למשל פתאום בהרמה הבגד עולה על הראש של הפרטנר והוא לא יכול לראות, איך מתקנים את זה?. היום השני זה יום שכולם מאוד מתרגשים ולחוצים בו. מגיעים בבוקר, עושים חזרה עם מצלמות ועם הבגדים, מוודאים שהכל בסדר ואז עושים עושים חזרת הרצה, עם לוסי והכל. אחר כך כולם נחים, מתאפרים ומארגנים את השיער, וב-9 ורבע, שואו-טיים. לייב".
מה בנוגע לקצב הלמידה של הריקודים? נראה שזה מאוד אינטנסיבי לצד השידורים החיים
"היה שידור חי ביום שני, אז יש להם את יום שלישי, רביעי, חמישי, שישי ושבת. ביום ראשון הם כבר צריכים להגיע לאולפן. באחד מהימי צילום הם לא יכולים להתאמן ולכן מדובר בארבעה ימים בלבד, כשבימים האלה הם מצליחים להגיע לרמה כזאת, וזה מה שמטורף".
"במאני-טיים זה לא עבד"
בתור במאי המופע, באילו רגעים אתה מרגיש קושי?
"המטרה שלי מלבד לייצר 'ספקטקל בימתי וטלוויזיוני', זה להיות שם עבור הזוגות. כשאתה רואה מישהו שממש נאבק או שקיבל ביקורת קשה או שלא הלך לו, ואתה יודע כמה הוא או היא עבדו קשה, זה שובר את הלב. אני רוצה שכולם יצליחו, אני לא רוצה שהם יילכו. הם אנשים טובים, מחויבים לתוכנית והם עובדים קשה. הם נמצאים כל יום 12 שעות בסטודיו, אין להם חיים. כשלמישהו לא הולך - זה קשה, זה באמת קשה".
גרויסמן מפרט על הנקודות שהיו מאוד קשות עבורו, "נגיד הנאמבר של אלכס השבוע (שני), הקוויקסטפ ברבע גמר, זה היה נאמבר מושלם. אני לא האמנתי שראיתי את זה, כל החזרות אלכס ונינה היו כליל השלמות, זה היה מרהיב. במאני-טיים זה לא עבד. זה שבר את הלב, הם סיימו במקום נמוך בטבלה. אבל אין מה לעשות, זאת התוכנית ואם הוא היה הולך הוא היה הולך. כל אחד יכול ללכת בכל רגע נתון וזה רגעים שהם קשים. אתה מתבאס עבורם, אתה רוצה שיהיה להם טוב בטח ובטח כשיש פער כל כך גדול בין החזרות לשידור החי. אבל כמו שאומרים בתיאטרון '8 וחצי המסך עולה'? אז יש לנו 9 ורבע - השידור אצלנו".
הפרישה של בר זומר
כזכור, בר זומר ומתנאל קונבסקי נאלצו לפרוש מהתחרות רגע לפני תחילת השידורים החיים לאחר שהדוגמנית נפצעה ברגלה. "המקרה של בר כמו המקרה של אלכס, זה שובר את הלב. בר זאת הדוגמה הקלאסית למשהו לא הוגן, זה לא הוגן שהיא יצאה מהתחרות בשלב כל כך מוקדם, אבל אלה החיים והבלתי צפוי קורה והוא קורה גם פה ואין לנו שליטה עליו. היא התקדמה כל כך יפה בתוכנית אבל זה מה שקורה".
איפה אתה נמצא ברגע הזה, כשכל צוות התוכנית מבין שבר תאלץ לפרוש?
"אני מחבק. נמצא שם גם עבורה וגם עבור מתנאל. מנחם ואומר את מה שאני באמת מאמין בו, שבסוף לכל דבר יש סיבה, אנחנו לא יודעים מה התוכנית מלמעלה עבורנו וכנראה שזה חלק מהמסע של בר. אין לי ספק שהיא תגיע רחוק בכל תחום כי היא אישה חזקה מאוד".
יש לך פייבוריט לקראת חצי הגמר?
"כמו שאומרים - כולם היו בניי".
מה תרצה לאחל למשתתפים שנשארו בתחרות ולאלה שהיו חלק ממנה?
"שייזכרו כל רגע ורגע בחוויה הזאת כי זאת חוויה אדירה. אני באמת גאה בהם על הדרך שלהם. אנשים בבית לא מבינים כמה הם עובדים קשה והתעצומות הנפשיות שהם עוברים בתוכנית הזאת. זה לא פשוט בכל שבוע לרקוד מול קהל, מול כל המדינה, והם עדיין עושים את זה ומצליחים רק באמצעות העבודה. העבודה פה היא הדבר המרכזי ואני גאה בהם ומאחל להם שלא יפסיקו לרקוד, עם כל הקלישאה. יודעת מה? זה ראיון קלישאתי, אז עד הסוף".
איך ייראה הבוקר שלך אחרי הגמר? כשכבר לא תצטרך לעבוד מ-8 עד 1 בלילה?
"אני ממשיך לעבוד על טקס המשואות שעולה ביום העצמאות, אני מביים אותו. מנוחה זה לחלשים אנחנו ממשיכים במרץ לדבר הבא".