דוד דביר נולד בקיבוץ נחשולים ובבשירותו הצבאי היה קצין בצנחנים. את דרכו המקצועית כרקדן החל בשנת 1971 בבית הספר למחול "בת דור", וכבר בתקופת לימודיו הופיע כרקדן בשני סרטי קולנוע: "ישו כוכב עליון" (של חברת יוניברס) ו"קזבלן" (של מנחם גולן).
דביר הופיע בבלט הישראלי, שם הפך לסולן בתוך שנתיים, ובלהקת "בת דור". לאחר מכן הצטרף דביר ללהקת "בת שבע" שם רקד כ- 15 שנה, ושימש כמנהלה האומנותי של הלהקה במשך 7 שנים. לאורך הקריירה, זכה דביר לפרסים יוקרתיים, בין היתר - פרס "כינור דוד" לרקדן השנה בשנת 1980.
דביר שימש כשופט בשלוש העונות של תכנית הריקודים "נולד לרקוד", ונחשב למחמיר מבין השופטים שבצוות.
|
"בגלגול הקודם הייתי ציפור"
דוד, מה ההבדל בין להיות שופט לבין להיות מנהל להקה?
"להיות שופט בתוכנית, זה להגיע אל הלא ידוע לראות ולתת חוות דעת רק ממה שראית על הבמה ללא התחשבות במה שהיה קודם ומה אומרים אחרים."
אתה ידוע כשופט נוקשה, איך אתה בתור מנהל להקה? איזה סגנון ניהול אתה מתכנן?
"כשופט הייתי קשוח לא מתוך בחירה להיות כזה!! אני איש מקצוע עם שאיפות למצוינות ולא מוותר למי שעומד מולי. כמנהל להקה אהיה נוקשה לא פחות אבל גם "אבא" שאפשר לדבר איתו. ניהול להקה זה ניהול לכל דבר עם לקיחת אחריות ,משמעת ורצון להיות הטוב ביותר."
כמה חשוב לך לנצח?
"חשוב לי שהרקדנים שלי יהיו תמיד הטובים ביותר ואני רוצה להיות המנצח בתוכנית. אני אעשה כל מאמץ להיות כזה."
לפי מה בחרת את הרקדנים?
"את הרקדנים בחרתי לפי טכניקה קלאסית טובה, לפי זרימת הגוף בתנועה שוטפת ולפי אפשרות הבעה ולחימה."
מה הופך רקדן לרקדן טוב – טכניקה או ביטוי עצמי ואופי אישי של הרקדן?
רקדן טוב קודם הוא רקדן שיכול לבצע כל תחום של מחול. ללא יכולת טכנית עדיף שהוא לא יהיה רקדן!! שנית רקדן חייב אישיות קורנת ומביעה רגישות לניואנסים במוסיקה ולהיות מוסיקלית בצורה ברורה.
איזה הכנות מיוחדות אתה עושה לקראת התכנית?
ההכנות שלי לקראת התוכנית להכיר יותר את הרקדנים, לשמוע מאנשים שעבדו איתם,איך הם בעבודה,ברצינות ובהתמדה.אני מנסה ללמוד מה זה "היפ-הופ" כי עד היום חשבתי שזה מין משחק פינג-פונג. לא ראיתי מימיי (ואני לא צעיר) להקת מחול "היפ-הופ", אלא ראיתי רקדנים מלווים זמרות שעושים מין תנועות מגונות ומנסים לחקות את מייקל ג'קסון המוסלמי.
דוד דביר נותן שיעור ריקוד ושיעור לחיים