בזה אחר זה התגלשו להם מתמודדי האח הגדול היישר לסלון העטוף בקרטון, הרכיבו את המיטות וגילו לנו את בית האח הגדול לעונת ה-VIP. בית מרשים בעיצוב נקי יותר ומאופק ביחס לשנים קודמות, כזה ששואב השראה מהאסתטיקה הגרפית של שנות ה-80 ומשלב ריהוט עדכני ומרענן.
לדברי צוות ההקמה, העיצוב עבור העונה הנוכחית היה מאתגר במיוחד, בשל מסגרת זמנים צפופה. חלוקת הפנים של הבית נשארה כשהיתה בשתי העונות הקודמות, אך זכתה להלבשה מחדש ולקונספט עיצובי שונה. בניגוד לעונות הקודמות, בהן פריטים רבים מהבית נבנו והוכנו במיוחד עבורו, בעונה הנוכחית רוהט הבית עם רהיטים ואבזרים מאיקאה. "עד היום שולבו רהיטים ואביזרים ניסיוניים, מהספה בסלון ועד למצעים, והחברות השונות לקחו חלק ביצירה של אבי טיפוס חדשים. הפעם הכל הוא מן המוכן", מספר מעצב הבית מיכאל ששון, ששיתף פעולה עם המנהלת האמנותית דולה אדיר והמעצבים בחברת איקאה. "אחד האתגרים היה לשלב בין המסורת העיצובית החדשנית של עיצוב הפנים בבית עם מגוון המוצרים המוכרים של הרשת", הוא מוסיף. שואב השראה מהאסתטיקה גרפית של שנות השמונים | צילום: שי אדם עיצוב בוגר יותר, מודע לעצמו | צילום: שי אדם מערכת ישיבה המורכבת מחלקים נפרדים שאפשר ליצור מהם שלל קומבינציות | צילום: שי אדם
שולבו מערכות ישיבה קטנות יותר בגוני תכלת ואדום | צילום: שי אדםעוד באתר לעיצוב הבית:
- חלונות בתקרה, קיר שקוף במטבח. הדירה המפתיעה
- נורה שמרחפת באוויר ועוד הפתעות. החמישייה
- מושלם: הבית השקוע בסרדיניה
חד פעמי, מהיר הכנה ובר תפוגה
האסתטיקה המפוקסלת והאלמנטים הקובייתיים מהעונה הקודמת פינו את מקומם לטובת השראה מתנועת ממפיס באדריכלות, שצמחה במילאנו בשנות ה-80 והוכיחה שעיצוב טוב לא חייב להיות נצחי. "לקחנו את האופי הגרפי והטקסטורות של התנועה והתחלנו מאיזושהי בחירה של סולם צבעים ומסדרה של דוגמאות שיש להן תחושת רטרו חדשה, משהו מעט ילדותי וחצוף", מסביר ששון. קירות הבית עוצבו בשיתוף פעולה עם גרפיקאים ואמני צבע שיצרו את הדוגמאות ברחבי הבית, אותן מאזנים הריהוט והאביזרים.
"מכיוון שהבית הוא לא כמו בית רגיל, ואין בו כמעט אביזרים קטנים, יש המון משמעות לאיזון הצבעוניות של הקירות והרצפה בעזרת הריהוט", מסבירה ענבר אדדי מנהלת תחום העיצוב בסניף איקאה בנתניה. "עבדנו בשיתוף פעולה עם מעצבי הבית - הם הכתיבו את הפונקציות ואת עיצוב הקירות ואנחנו התאמנו את הרהיטים ליצירת עיצוב פונקציונאלי, שונה וחדשני".
בחדר השינה בולט הטפט הגרפי, שבו שולבו אלמנטים עם אשליית עומק ומשחקי הצללות. "לטפט אמירה גרפית חזקה ומגוון הטקסטילים מרכך את הכל, על מנת לתת תחושה אינטימית ומרגיעה", מתארת אדדי. הרצפה כוסתה בשטיח המורכב משטיחים קטנים בצבעים רגועים ובחלל שולבו מיטות של איקאה בשחור ובלבן, עם מגוון מצעים בהדפסים שונים המשתלבים זה עם זה. לצד המיטות הונחו שידות קטנות צהובות, היוצרות הרמוניה בין הריהוט שנבחר ובין הטפט, ובמרכז החלל פינת ישיבה שבה כורסאות צהובות ושולחנות קפה שחורים. לצד חדר השינה תוכנן חדר ארונות עם שידות משלימות בגוון אלון מולבן, ובו פתרונות אחסון שונים המאפשרים ניצול מקסימלי של החלל הנתון, כך שיתאים למספר הדיירים בבית. קיר פינת האוכל מציג גרפיקה שובבה וצבעונית | צילום: שי אדם את שולחן האוכל הגדול מרכיבים ארבעה שולחנות של איקאה, שנצבעו בגוונים שונים | צילום: שי אדם הרעיון היה לאחד את חלל המטבח על רקע אחד, עם סרט שמודפס על הרצפה והקירות | צילום: שי אדם תחושה מרוממת, בהירה וכמעט קיטשית | צילום: שי אדם
מטבח אלגנטי בלבן עם משטחי עץ בוצ'ר | צילום: שי אדםבעונה זו החליטו המעצבים להכניס אלמנטים המדגישים את העובדה שהבית נצפה דרך מצלמות ומוסיפים מעט מודעות עצמית לקונספט של בית טלוויזיוני, כך שלצופים צפויה חוויה חדשה ומעניינת. "הבית חד פעמי, מהיר הכנה ובר תפוגה. העובדה שחלק מהדברים מדומים ולא אמיתיים חידד את הצורך בעיצוב המודע לדו ממדיות שלו", מתאר ששון את הקונספט. בחדר האח הגדול למשל תוכננה ספה הנטמעת עם עיצוב החלל. "ניסינו לייצר חדר שמספק הנאה לצופה ברגע שהדמות נכנסת פנימה. משהו שטוח שנראה כמו גלויה והדמות בתוכו מכניסה אליו חיים".
גם במטבח בולט המשחק הוויזואלי, המחבר בין כל מרכיבי החלל בעזרת אלמנט המשכי. "הרעיון היה לאחד את חלל המטבח על רקע אחד, עם סרט שמודפס על הרצפה והקירות" מסביר ששון. קירות המטבח, כמו שאר חדרי הבית, חופו בלוחות בעיצוב ססגוני המושפע מעולמות הגאומטריה והטבע, ונעשו באמצעות הדפסי זכוכית תלת מיימדיים בצבעוניות נועזת וקייצית מבית 'א.א מראות' המתמחה בעולם הזכוכית לבית.
מעצבי איקאה התאימו את המטבח לחלל הפיזי הקיים ובתכנונו לקחו בחשבון את אופי הפעילות בבית – "יצרנו אינטראקציה נוחה לעבודה משותפת במטבח בעזרת תכנון שני איים שמדברים אחד עם השני וכוללים גם אזור ישיבה, המאפשר לאנשים נוספים להיות שותפים לחגיגה", מפרטת אדדי. נבחר מטבח אלגנטי בלבן עם משטחי עץ בוצ'ר, המשתלבים עם עיצוב החלל, מדגישים את התעתוע הוויזואלי ומוסיפים לו חמימות ביתית. בחלל חדר השינה בולט הטפט הגרפי | צילום: שי אדם אלמנטים עם אשליית עומק ומשחקי הצללות | צילום: שי אדם מיטות של איקאה בשחור ובלבן עם מגוון מצעים בהדפסים שונים | צילום: שי אדם השידות הצהובות ליד המיטה יוצרות הרמוניה בין הריהוט לטפט | צילום: שי אדם חדר הרחצה. הדפס גרפי בדוגמת זברה וגוון כחול מבריק | צילום: שי אדם
רהיטים ואביזרים בגוני שחור, לבן ואפור | צילום: שי אדםרטרו נאיבי, קיצי ונעים
הצבעוניות בבית היא ברובה בגוני פסטל ולצדה כתמי צבע חזקים של צבעי יסוד, למשל בקיר פינת האוכל, המציג גרפיקה שובבה וצבעונית. את שולחן האוכל הגדול מרכיבים ארבעה שולחנות של איקאה, שנצבעו בגוונים שונים. לצדם כיסאות שחורים זהים זה לזה, המשתלבים עם רגליהם השחורות של השולחנות. גם לבחירת כלי האוכל והאירוח הוקדשה מחשבה "בחרנו סטים שמשתלבים יפה אחד עם השני, כך שכל שילוב יעבוד היטב", מתארת אדדי.
בסלון, שצריך להתאים בפרקים הראשונים ל-12 איש, נבחרה מערכת ישיבה המורכבת מחלקים נפרדים שאפשר ליצור מהם שלל קומבינציות, וכן שולבו מערכות ישיבה קטנות יותר בגוני תכלת ואדום - "אותן ניתן לדמיין גם בכל מקום אחר" מוסיפה אדדי. הסקיצה של עיצוב החלל הועברה לאומן צבע, שעיצב את הקירות בסגנון רטרו נאיבי, קיצי ונעים, עם צורות גיאומטריות המשתלבות זו בזו, ואליהן הותאמו גם השטיחים וגוני הריהוט.
בכל חדרי הבית אפשר למצוא את האביזרים המשלימים, שנבחרו על ידי מעצבי איקאה והותאמו לקונספט הכללי, לצבעוניות של החלל וכן זה לזה, כך שנוצר מראה שלם ואחיד לכל חלל. בחדר הרחצה נבחרו הדפס גרפי בדוגמת זברה וגוון כחול מבריק, ואליהם הותאמו רהיטים ואביזרים בגוני שחור, לבן ואפור. משום שמדובר בחלל אינטימי ופרטי יותר, נבחרו חומרים נעימים למגע ושולבה פינת ישיבה קטנה ונוחה. לצד הבריכה צבעי יסוד הנראים כנשפכים מהקירות אל המים | צילום: שי אדם אלמנט היוצר אשליה של תנועה | צילום: שי אדם פינות ישיבה מסוגים שונים בגוונים בהירים של איקאה | צילום: שי אדם
ספה כחולה עשויה מספוג בהתזת גומי ומאפרות גיאומטריות של סטודיו דור כרמון | צילום: שי אדםהשראה נוספת שהשפיעה על העיצוב היא תנועת הפופ ארט של שנות ה-50-60. "העובדה שמדובר בעונת VIP המתרחשת בקיץ חידדה את המחשבה על נושאי הכוכבות, המדיה והפרסום, שמתחברים עם הרעיונות שבבסיס הפופ ארט", אומר ששון. בעיצוב החצר הקונספט קיבל משמעות של הזוהר האמריקאי של מיאמי, עם צמחייה טרופית וצבעוניות חזקה. האזכור הקולנועי החזק ביותר הוא בעיצוב הנסט, שבו לקחו חלק דור כרמון והילה רוגזין מסטודיו דור כרמון, שאף אחראים על עיצוב פינת העישון וחדר האח הגדול. הנסט תוכנן כקרוואן ומחופה בנירוסטה ולו חלון בצורת כוכב. עיצוב הפנים משלב בין סגנונות שונים עם אווירה יוקרתית בגוני חום, לבן וזהב. רובו מחופה עץ, על הקירות טפט גיאומטרי, ובמרכזו רהיטים ואביזרים לבנים של איקאה וספה בולטת בגוון תכול.
לצד הבריכה שולבו צבעי יסוד, הנראים כנשפכים מהקירות אל המים ויוצרים אשליה של תנועה. סביב הבריכה פינות ישיבה מסוגים שונים בגוונים בהירים, המתאימות לסוגי ישיבה שונים - כיסאות לישיבה זקופה ומיטות שיזוף. בפינת העישון מוקמה ספה כחולה עשויה מספוג בהתזת גומי ולצדה מאפרות בגוני כחול ואדום עם מוטיב גיאומטרי, שעוצבו במיוחד לבית על ידי סטודיו דור כרמון. הנסט. האזכור הקולנועי החזק ביותר | צילום: שי אדם עיצוב הפנים משלב בין סגנונות שונים עם אווירה יוקרתית בגוני חום, לבן וזהב | צילום: שי אדם על הקירות טפט גיאומטרי, ובמרכזו רהיטים ואביזרים לבנים של איקאה | צילום: שי אדם
צילום: שי אדם