אנחת הרווחה של הורים רבים ברחבי הארץ נשמעה בשבוע שעבר, כשהילדים חזרו לגנים ולבתי הספר. אך השלווה הזו לא תאריך ימים. ביום ראשון הקרוב, בערב ראש השנה, יינתן האות לתחילתו של חודש חגי תשרי. כמו בכל שנה בתקופה של חופשות ארוכות - נתב"ג הולך להתמלא בנוסעים ובמזוודות.
ברשות שדות התעופה (רש"ת) צופים גידול של 25% בתנועת הנוסעים בטיסות בינלאומיות, והצפי הוא שבמהלך החגים יעברו בנתב"ג 1.7 מיליון נוסעים. לשם השוואה, תנועת הנוסעים בנתב"ג באוגוסט גדלה ב–30% לעומת שנה שעברה, עם שיא כל הזמנים בחודש אחד - שבו עברו בטרמינל יותר מ–2 מיליון נוסעים בטיסות בינלאומיות. יום השיא בספטמבר צפוי להתרחש כבר השבוע, ביום חמישי, כאשר אז יעברו בנמל התעופה כ–82 אלף נוסעים ב–490 טיסות בינלאומיות.
מיום רביעי הקרוב ועד לערב ראש השנה ייצאו מנתב"ג גם יותר מ–22 אלף חסידים בטיסות לאוקראינה, להילולות שבאומן, ב–113 טיסות. היעדים המובילים במספר הנוסעים בנתב"ג בחגי תשרי הם טורקיה - כמדינת מעבר ליעדים אחרים בעולם - וכן יוון, איטליה, ארה"ב, גרמניה ורוסיה.
עוד ב-mako חופש:
- גאוני: הז'קט המושלם לטיולים
- צפו: 5 הערים העתיקות שחובה לבקר בהן
- בחנו את עצמכם: איזה חוף הכי מתאים לכם?
"ב-2010 תנועת הנוסעים בעולם היתה 3.8 מיליארד איש והיא אמורה להכפיל את עצמה ליותר מ–7 מיליארד איש ב–2025", אומר גדי מור, מנכ"ל חברת אמדאוס ישראל. "הכפלה כזו של נוסעים תוביל לתורים אינסופיים - שיובילו לשירות שיוגדר כמתחת לגרוע. ברור מאליו שאם דבר לא ישתנה, השירות לנוסע יהיה מאוד ירוד. לכן, בשדות התעופה בעולם וגם בישראל מחפשים פתרונות טכנולוגיים".
עוד אמר מור כי "בעתיד, בשדה התעופה יידעו איפה נמצא הנוסע לפי צמידים אלקטרוניים או מכשירי מובייל. הנוסעים יסתובבו עם צמידי עלייה למטוס שיכוונו אותם לאן ללכת - מה שיחסוך את הצורך בדיילת, שאמורה לאשר ולספור את מספר הנוסעים העולים לטיסה מול הרשימות".
בנוסף, לטענת מור, הנוסע יוכל להחליט בעתיד אם הוא מעוניין באינטראקציה באמצעות מסכים חכמים המזהים פנים, שיכוונו אותם בתוך שדה התעופה לשער או לאזור שעליהם להגיע, ויעבדו עם תגים אלקטרוניים למטען - שיסייעו לנוסע לדעת את מיקומה של המזוודה בכל רגע ואף לדעת אם היא נפתחה. כלומר, הנוסע יקבל דיווח על מיקומה של המזוודה בשלבי ההמראה, או בשלב ההגעה למסוע ביציאה.
כדי לסייע לכם להימנע מתורים מיותרים בטרמינל, מהוצאות גדולות על דרכי ההגעה לנמל התעופה ובחזרה ממנו - ובדיוטי פרי - וכן מעיכובים בלתי צפויים בדרך לטיסה, ריכזנו כמה טיפים, חלקם טכנולוגיים.
1. צ'ק אין: מהבית או בקיוסקים בנתב"ג
בכל הזדמנות שיש לנציגי רש"ת, הם שבים וממליצים לנוסעים לבצע את הליך הצ'ק־אין כבר בבית ולהדפיס את כרטיס העלייה למטוס עוד לפני ההגעה לנתב"ג. הסיבה לכך היא הצורך הממשי שנוצר בקיצור התורים בשדה התעופה באמצעות שירותים טכנולוגיים, בשל הגידול בתנועת הנוסעים.
נוסעים ששכחו, או לא הספיקו, לעשות צ'ק־אין בבית מבעוד מועד, יכולים ליהנות היום מאפשרות שנייה: שדה התעופה עבר בקיץ האחרון שדרוג טכנולוגי חשוב שנועד לעודד את הנוסעים לשרת את עצמם - 88 קיוסקים, עמדות צ'ק־אין אוטומטיות, הוצבו והן מנפיקות לנוסעים כרטיסי עלייה למטוס, במקום הדלפקים של חברות התעופה שצומצמו.
במקביל, מכונות השיקוף לבדיקה ביטחונית פונו וכיום הבדיקות מתבצעות באמצעות המערכת החדשה HBS - הפועלת בשיטה של 100% בידוק ביטחוני טכנולוגי אוטומטי. מרכז הבידוק הביטחוני בנתב"ג עבר לשטחים התפעוליים בטרמינל 3 (אליהם הנוסע כלל לא מגיע), ויחידות הכבודה של הנוסעים נבדקות בצורה אוטומטית ובקצב בדיקה מהיר יותר, כאשר הנוסעים אינם נחשפים לבדיקה - מה שמאפשר את קיצור זמני ההמתנה לבידוק הביטחוני גם בזמן העומס.
המטרה היא לחסוך את הזמן שנציגי חברות התעופה מקדישים לכל נוסע בעת הנפקת כרטיס הטיסה למטוס - ומסירתו לנוסע. "המהפך הדרמטי בשירות לנוסעים בטרמינל איפשר לנתב"ג לקלוט את הגידול בתנועת הנוסעים ולהמשיך לתת שירות טוב מאוד ביציבות ולאורך זמן בכל המדדים הבינלאומיים, כאשר חוויית הטיסה והשהייה בנמל התעופה הינן דיגיטליות יותר" אומרים ברש"ת.
נראה כי החינוך מחדש שנתב"ג מעביר את נוסעיו מתחיל לעבוד. מסקרים פנימיים של הרשות עולה כי 36% מהנוסעים בנתב"ג עושים צ'ק־אין ומדפיסים את כרטיס העלייה למטוס בבית ו-9% מהנוסעים משתמשים בקיוסקים הפזורים בנתב"ג. בקרב נוסעי הלואו־קוסט המספרים גבוהים יותר, מכיוון שמי שלא מבצע את הצ'ק־אין בבית מחויב בתשלום לחברת התעופה - תשלום שהנוסעים רוצים להימנע ממנו. כ–90% מהנוסעים בטיסות אלה עושים צ'ק־אין ומדפיסים את הכרטיס עוד בבית.
2. אמצעי תשלום: לשים לב לעמלות האשראי
מי שלא נסע לחו"ל הקיץ או לא השתמש בחו"ל בכרטיס האשראי, יגלה בחופשה הקרובה שלו שהעמלות על שימוש בכרטיס אשראי בחו"ל של לאומי קארד וישראכרט השתנו. בהתאם להוראת המפקח על הבנקים, דודו זקן, חברות כרטיסי האשראי פירסמו ביוני את העמלות החדשות שאותן יגבו מהלקוחות, לפיהן שער ההמרה יהיה השער היציג המפורסם על ידי בנק ישראל.
לאחר השינוי ישראכרט ואמריקן אקספרס הן החברות הזולות ביותר, הגובות עמלת המרה בשיעור של 2.3% מהיקף העסקות בבתי עסק בחו"ל. החברות כ.א.ל ודיינרס גובות 2.5%, ואילו לאומי קארד היא החברה היקרה בענף - וגובה עמלת המרה של 3% מכל עסקה בעסק בחו"ל.
עמלות אלה נגבות בכל תשלום בכרטיס אשראי, שמעלה את המחיר של כל מוצר או שירות שעבורו אתם משלמים. מי שמעדיף לחסוך את העמלות יכול לשלם במזומן, אם כי גם עבור קניית מזומנים יש עמלה.
בכל הנוגע להצטיידות במזומן, נדרשת הכנה מראש ארוכה יותר - כאשר נקודת המוצא צריכה להיות להימנע מהמרת השקלים למט"ח בנתב"ג. זאת מכיוון שעמלת ההמרה בנמל התעופה היא היקרה ביותר מבין כל האופציות. תמיד עדיף להמיר את הכסף במקום שמאפשר את ההחלפה ללא כל עמלה, כמו בנק הדואר או סניפי הצ'יינג' בערים שגם לא גובות עמלה.
3. כרטיס ביומטרי: לעבור את ביקורת הגבולות ללא תור
המערכת הביומטרית של ביקורת הגבולות מאפשרת כיום גם לנוסעים עם דרכון ביומטרי או עם כרטיס ביומטרי לעבור לאזור ההמראות באמצעות מעבר במערכות טכנולוגיות. באמצעות הכרטיס הביומטרי ניתן להיכנס ולצאת מהארץ בלי לחכות בתור לעמדות ביקורת הדרכונים. כיום, כבר יש מיליון וחצי מנויים על הכרטיס הביומטרי. הרישום מתבצע בעמדה הממוקמת במתחם ביקורת הגבולות בנתב"ג, והשירות כרוך במתן טביעת אצבע וניתן רק לגילאי 16 ומעלה.
ברגע שמעבירים את הכרטיס הביומטרי בעמדה האוטומטית, היא מספקת ברקוד בכרטיס אלקטרוני חד־פעמי, המאפשר מעבר אוטומטי מיד לאחר עמדות ביקורת הגבולות, ללא צורך בעובדים שיתנו שירות. גם כאן השאיפה היא שהנוסעים ישרתו את עצמם ולא יצטרכו לעמוד בתור לבקרי רישום האוכלוסין.
4. דיוטי־פרי: להשוות מחירים לפני הנסיעה
עד לפני חצי שנה, מי שתיכנן לערוך קניות של בשמים, קוסמטיקה, סיגריות, שוקולדים, אלכוהול או מוצרים אחרים בדיוטי פרי בנתב"ג, לא ידע אם ישלם מחיר נמוך יותר בשדה התעופה מאשר בחנויות בארץ או בחו"ל.
היום כבר אפשר לראות את המחירים מהבית באמצעות אתר dutyfree.co.il, ולבדוק האם הם משתלמים לעומת המחירים שמציעות הרשתות השונות. כמו בכל שנה, לקראת ראש השנה רשתות הפארם יוצאות במבצעים מיוחדים לחגים.
כדי לראות אם שווה לחכות לנסיעה הקרובה לחו"ל או לנצל את תקופת החגים והמבצעים בארץ - אפשר להיכנס לאתר הדיוטי־פרי ולהשוות מחירים. עם זאת, קחו בחשבון שבאתר תמצאו רק כ-5,000 מוצרים מתוך 20 אלף מוצרים שנמכרים בחנות בשדה התעופה.
5. תחבורה: לא חייבים לחזור הביתה עם מוניות הדר
אחרי יותר מ–30 שנה שבהם חברת מוניות הדר נהנתה מהזיכיון להפעלת חברת המוניות בנתב"ג, היא כבר הפכה לשם נרדף בפי רבים לשירות המוניות היוצאות משדה התעופה. אבל, העובדה שהדר היא חברת המוניות היחידה שיושבת בתוך נתב"ג אינה אומרת שהיא גם החברה היחידה שמורשית לפעול בנתב"ג ולהסיע נוסעים.
כל מונית של כל חברה רשאית לפעול בנתב"ג, ובכלל זה גם מונית המוזמנת דרך אפליקציית GETT - כל עוד היא בפיקוח ואינה גורמת לפגיעה בסדר ובבטיחות המסכנים את שלום הציבור. הפיקוח נדרש על מנת לתת שירות הולם לישראלים החוזרים הביתה, וגם לתיירים שעלולים להיפגע מ"חאפרים".
הנוסעים יכולים להזמין מראש מונית מכל חברה, שתאסוף אותם ממפלס 2 בטרמינל 3 - אבל, מילת המפתח היא "מראש", זאת אומרת עוד לפני ההמראה חזרה לישראל, או לפחות שעתיים לפני האיסוף.
מחירי המוניות מנתב"ג לכל רחבי הארץ, ואל שדה התעופה, נקבעים בצו פיקוח על המחירים שקבע משרד התחבורה. כדי להתחרות ביניהן, חברות המוניות יכולות להציע מחירים הנמוכים מאלו המוכתבים על ידי משרד התחבורה.
המשמעות היא ששווה לנוסעים לעשות סקר מחירים כדי למצוא את המונית במחיר הנמוך ביותר. כך למשל, מבדיקה שערכנו עולה כי המחירים של מוניות הדר לנתב"ג מיעדים שונים נמוכים יותר מאלה שמציעות המוניות הפועלות באמצעות אפליקציית GETT. הסיבה היא שמוניות הדר מעדיפות להוריד מחירים ולהתחרות בחברות אחרות באגרסיביות, כדי לא לחזור ריקות מנוסעים לנתב"ג. מנגד, מהבדיקה עולה כי בכיוון הנסיעה ההפוך - הדר יקרה יותר לעומת GETT.
6. עדכוני טיסות: אפליקציית TLV Airport
האפליקציה TLV Airport, שניתנת להורדה בחינם באנדרואיד ובאייפון, מאפשרת גישה ללוח הטיסות בשדה התעופה וקבלת מידע על הטיסה הספציפית שעליה אתם אמורים לעלות.
כשנכנסים לאפליקציה עליכם לבחור מבין שתי האפשרויות - האם אתם אוספים או טסים לחו"ל, להקליד את היעד ומספר הטיסה שלכם (אין צורך לדעת את המספר, ניתן לבחור אותו מתוך רשימת הטיסות) ומאותו הרגע האפליקציה יודעת שזו הטיסה שלכם ותקבלו עדכונים לגביה בהתאם: מתי מתחיל הצ'ק־אין, האם הטיסה יוצאת בזמן, מה הטמפרטורה ביעד שאליו אתם נוסעים, שער המטבע וכו'.
אחרי שתגדירו את הטיסה שלכם עבור האפליקציה, תוכלו גם לעבור ולבצע את הצ'ק־אין מהמכשיר הסלולרי. את הצ'ק-אין ניתן לעשות רק בשעות שבהן חברת התעופה מאפשרת זאת, ולא דקה לפני. את הצ'ק-אין לא תעשו דרך האפליקציה אלא דרך חברת התעופה - לאחר שתעברו לאתר המותאם למכשיר הסלולרי שלה באמצעות האפליקציה.
בנוסף לכך, אפשר לקבל מידע עדכני על דרכי ההגעה הנוחות ביותר לנמל בסיוע תוכנת GPS, וכן אפשרויות שימוש בתחבורה הציבורית הנוחה ביותר.
7. תוקף הדרכון: חידוש בנתב"ג עולה פי ארבעה
לפני כל עונת נסיעות עמוסה ממליצים ברשות האכולוסין לבדוק את תוקף הדרכונים, אך למרות האזהרות - לשדה התעופה עדיין ממשיכים להגיע אנשים עם דרכון לא בתוקף והם נאלצים לשלם בגין חידושו בלשכה בנתב"ג 1,120 שקל למבוגר ו–560 שקל לקטין - פי ארבעה יותר ממה שהיו משלמים לו היו מחדשים את הדרכון באחת מהלשכות בערים.
חיילי מילואים זכאים להנחה של 50% מסך האגרה הזו, ואולי בעתיד הקרוב גם חיילים המשרתים בשירות חובה יזכו להטבות אלה. אבל, אזרחים מן השורה שרוצים להימנע מהקנסות האלה, צריכים פשוט לבדוק מספיק זמן מראש שהדרכון שלהם בתוקף.
אם במקרה הדרכון אינו בתוקף, או שתוקפו עומד לפוג בקרוב, כדאי לבדוק אם באזור מגוריכם אפשר לחדש אותו באינטרנט - בלי להגיע ללשכה פיזית.
8. החזר מע"מ: רק עם הטפסים המתאימים
עשיתם שופינג בחו"ל? לפני שאתם חוזרים לישראל, זכרו לעבור בשדה התעופה שממנו אתם ממריאים בחו"ל דרך דלפק קבלת החזר המע"מ - ותוכלו לקבל החזר עבור הקניות שביצעתם. ההחזר ניתן רק עבור קניות שערכתם בחנויות שבהן הופיע השילוט "Tax Free Shopping".
מי שמעוניין בהחזר חייב לבקש בעת התשלום טופס בקשה להחזר מע"מ, שבו יידרש למלא את הפרטים האישיים ולדאוג שהמוכר בחנות יחתום על הטופס.
המשקאות בסניפי ארומה וקפה ג'ו בנתב"ג יקרים עד 37% מבסניפים האחרים שלהן