הימים האחרונים של שנת 2013 הם ימיה הראשונים בפועל של עונת הסקי עבור הגולשים הישראלים. רוב הרכישות של חופשות הגלישה כבר בוצעו, המלונות באירופה בתפוסה גבוהה והצ'ארטרים מתחילים לפעול. בבדיקה שערכנו בחברות הנסיעות השונות, הגענו לכמה מסקנות מעניינות שנוגעות להעדפותיו של הגולש הישראלי לסקי בחורף הקרוב.
בחברת סקידיל מוסרים, כי כמו בכל שנה, הגולש הישראלי הממוצע מעדיף לטוס לצרפת, איטליה או אוסטריה, שם מרוכזים רוב אתרי הסקי הגדולים, שמארחים גם השנה כ-80 אחוז מהגולשים הישראלים. יתר המדינות: שוויץ, צ'כיה, בולגריה ואנדורה, מקבלות את החלק היחסי שלהן מתוך הגולשים הישראלים, כמעט 20 אחוז, ואחוז בודד מהישראלים טס לסקי בארצות הברית, אל האתרים של החוף המערבי - מה שמצריך טיסה ארוכה, שהייה ממושכת ותקציבים גבוהים. מי שטס לארצות הברית, לרוב משלב זאת עם עבודה או ביקור.
האתרים הפופולריים ביותר השנה, כמו גם בשנים האחרונות, הם Ischgl, באוסטריה, Val Thorens בצרפת ו-Sella Ronda באיטליה. אליהם מצטרפים גם Mayrhofen ו-St.Anton באוסטריה, Tignes ו-Avoriazבצרפת ו-Livigno ו-Passo Tonale באיטליה. מבין החבילות הפופולריות ביותר ליעדים הזולים יותר, אפשר לכלול את Spindleruv בצ'כיה, Bansko בבולגריה ומרחב הגלישה Grandvalira באנדורה. בארצות הברית, רוב הגולשים יטוסו ל-Whistler, קנדה, Vail, קולורדו ו-Park City, יוטה.
השנה התווסף יעד חדש למצבת מדינות הסקי שמארחות ישראלים בכמות ראויה לציון - רומניה, שמארחת לרוב לחופשות סופשבוע זולות במיוחד באתר המפורסם Poiana Brasov.
יותר גולשים, יותר נשים
בחברת דיזנהאוז מעידים כי השנה נוספו לתחום כ-20 אחוז גולשים ישראלים - נתון מכובד ביותר, שכנראה מצביע על מחירי חבילות נוחים בעקבות ירידה של האירו מול השקל, אך גם על התרבות טבעית של מה שנקרא "חבר מביא חבר". בקרב הנשים הגולשות גם כן הסתמנה עלייה חדה יותר מהשנים הקודמות, כשעכשיו מדובר על 20 אחוז מכלל הגולשים, ותקוותנו שהיא תמשיך לעלות.
אם נדבר על משפחות, אנו רואים עלייה של 20-30 אחוז במספר הילדים שטסים עם הוריהם לחופשות משפחתיות. האתרים הפופולריים ביותר לחופשות משפחתיות השנה הם: Val Thorens בצרפת, Sella Ronda באיטליה, Mayrhofen באוסטריה ו-Spindleruv בצ'כיה. כמחצית מהם גולשים במסגרת של קייטנות ורובם הגדול טס ויטוס בתקופות החגים.
פסח נחשב לחג הכי פופולרי בקרב משפחות וילדים בארץ. בפסח הקרוב צפויים להגיע כ-3,000 גולשים ישראלים לאירופה, רובם יתרכזו באתרים הגבוהים יותר, כאלה שמאפשרים תנאי שלג טובים (מה שמכונה Snow sure, אתרים בהם הסיכוי לשלג איכותי גם בסוף העונה הוא כמעט מוחלט). אז ניתן ליהנות מריבוי ימי שמש ופחות שכבות של ביגוד, נוח וקל להתנהלות עם ילדים ולהסתגלותם לחוויה.
בנוסף, כ-40 אחוז מציבור הגולשים מחזיק בציוד משלו, נתון די מדהים יחסית לכמויות השלג שהציוד הזה רואה במהלך השנה, כך מספרים לנו בחברת איסתא. מה גם שרוב חברות התעופה מחייבות תשלום נוסף עבור הטסת הציוד, מה שמייקר את החבילה בכ-80 אירו. רוב הגולשים יעדיפו לטוס דרך חברות תעופה שחוסכות להם את עלויות ההטסה. כ-60 אחוז מהגולשים שוכרים את הציוד באתרים, רובם המוחלט מזמין אותו מראש בעת רכישת החבילה, כי גם זה חוסך בעלויות.
שייך לצעירים
קבוצת הגיל העיקרית של גולשי הסקי והסנובורד היא 30-50, אך גבולות גילאי הגולשים נעים בין 4 ל-80. מחירי חבילות הסקי בארצות מערב אירופה נעות בין 1,300 ל-1,400 אירו, כשבמזרח אירופה משלמים הגולשים רק 700-1,000 אירו לחבילה שבועית. בצרפת, האירוח הוא לרוב בדירות, דירות יוקרה או שאלטים (Chalet), ביתר המדינות הלינה היא לרוב במלונות, וזהו גם אופיים של האתרים. הרוב המוחלט של הישראלים (כ-90 אחוז) קונים חבילות שכוללות טיסה, לינה, סקיפס, ארוחות וציוד או לכל הפחות טיסה, לינה וסקיפס. כ-10 אחוז מהישראלים מרכיבים לעצמם את החבילות. רוב הגולשים טוענים שאין בכך כדאיות בשל הוצאות לא צפויות (מיסי כבישים, הטסת ציוד, ארוחות במטוס, שכירת רכבים וכו') ולכן מעדיפים להסתמך על חברות תיירות בתחום.
הגולשים שכבר אורזים את המזוודות, בוודאי שמחים לשמוע על סופת השלג הגדולה שמתחוללת ממש בימים אלה באירופה כולה, סופה שממלאת את אתרי הסקי בשלג רך ואיכותי בכמויות שפשוט קשה לדמיין. אנחנו מאחלים לכל הטסים חופשת סקי לבנה וקסומה, עונת סקי מוצלחת ו-Don't break a leg.