לפני שנגיף הקורונה פרץ לחיינו תעשיית הקרוזים היתה בצמיחה. בכל העולם, לרבות בישראל, יותר אנשים בחרו לנפוש על ספינות הענק שמציעות אירוח הכל כלול עם ברים, ספא, בריכות, פארקי מים ועצירה במגוון יעדים בחופשה אחת. אנשים התאהבו בקונספט.
כשהקורונה הגיעה, התגלתה הבעיה הכי גדולה של ספינות התענוגות - הצפיפות הגדולה בחלל קטן יחסית למשך זמן רב, יכולים לגרום ללא מעט בעיות תחלואה. כך למשל, ספינת הדיימונד פרינסס, שזכתה לכינוי "ספינת הקורונה", הפכה לסמל העולמי של תחילת הנגיף המסתורי והמפחיד, וריסקה ברגע את התדמית החיובית של הטרנד העולה.
כעת, בזמן שחברות התעופה ובתי המלון כבר מתחילים לחזור לפעילות תחת הנחיות בריאות קפדניות, גם חברות הקרוזים הגדולות צריכות לחשב מסלול מחדש ולהציע פתרונות יצירתיים שיתנו לנופשים בעידן פוסט הקורונה ביטחון לעלות על הספינות. מדובר במשימה לא פשוטה בכלל שתיקח לא מעט זמן.
נכון לעכשיו, בארה"ב אסרו על שיט במדינה עד אמצע יולי לפחות וסביר להניח שתאריך היעד רק ילך ויתרחק והקרוזים יהיו אחרונים לגמרי בשרשרת החזרה לשגרה. בזמן הזה, בתאגיד הענק 'קרניבל' (Carnival Cruise Lines) מציינים שכל זמן שהספינות לא מפליגות הם מפסידים כ-500 מיליון דולר בחודש אשר יוצאים מהרזרבות של החברה.
איך חברות הקרוזים יגנו על הנוסעים?
אחת הדרכים הכי טובות לצאת מהמשבר הוא לרכוש מחדש את אמון הנוסעים שכרגע, כאמור, עדיין תקועים על התמונות והדיווחים מספינת הקורונה המושמצת.
כחלק מההיערכות לחזרה לשגרה בחברות הקרוזים הודיעו שינקטו מספר צעדים כדי להבטיח את בריאותם של הנוסעים. מעל הכל, החברות נערכות לרמת חיטוי וניקיון גבוהות מהרגיל. "יש לחברות הקרוזים ניסיון בתחום הזה היות וגם ככה עד היום הייתה הקפדה מרבית על חיטוי ורמת היגיינה גבוהה על מנת למנוע תחלואה בספינות", אמור נציג מארגון CLIA. "בעניין הזה אני לא דואג".
בנוסף, המעקב אחר הנוסעים יהיה גדול יותר. מדידות חום יהיו על בסיס יומי ואנשי רפואה יהיו זמינים יותר מבעבר. גם במקרה זה לחברות השיט יש ניסיון, היות ובעבר היו מקרים רבים של חיידקי מעיים שהסתובבו בספינות. אמנם נגיף הקורונה חמור בהרבה, אך לחברות יש תקדימים להתמודדות עם מחלות ובידוד בעת הצורך.
שינוי נוסף יהיה מעקב אחרי הנוסעים בעת הירידה מהספינה בתחנות השונות שבמסלול שלה. בגלל שספינה אחת יכולה לעבור במספר רב של מדינות, על מנת לרדת ביעד מסוים כל נוסע ייאלץ לעבור בדיקות בריאותיות מקיפות. אם במסלול ישנם 8 יעדים, הנוסע ייאלץ לעבור 8 בדיקות לפחות במהלך החופשה שלו ולהצהיר על בריאותו. לא ברור מה תהיה רמת הבדיקה בכל פעם, אך הליך בירוקרטי כלשהו יתקיים על מנת לקבל אישור לרדת לחוף.
דרך נוספת להגדלת המודעות להיגיינה תהיה בידיים של הנוסעים (תרתי משמע). בחברות הקרוזים יקפידו להנחות את כל מי שיצא לשיט כיצד לשמור על היגיינה בצורה המרבית. כפי שלפני כל שיט יש תדריך בטיחות מקיף, כך גם יועבר תדריך בריאותי של עשה ואל תעשה. הנוסעים יצטרכו לחטא את הידיים בכניסה לחדר האוכל (דבר שקרה גם בעבר), לעלות בצורה מבוקרת במעלית ולשמור על מרחקים האחד מהשני עד כמה שניתן. בגלל המודעות הגדולה לנושא, הנוסעים צפויים לשתף פעולה מיוזמתם ואף להחמיר בדרישות בעצמם.
ההזמנות והמחירים עלו
למרות כל הקשיים הניצבים בפני חברות הקרוזים מסביב לעולם, נראה שהעתיד עוד יהיה ורוד. דרו דלי, סגן נשיא בכיר של Dream Vacations, חברת בת של World Travel Holdings, סוכנות השייט הגדולה בארצות הברית, אומר: "אנו כבר רואים אנשים שמזמינים לשנת 2021 ובהשוואה לנתוני ההזמנות בשנה שעברה אנו אף רואים צמיחה".
על אף שאמירתו של דלי על עלייה בהזמנות לעומת השנה שעברה נשמעת מזורה, צריך לזכור שבשנה שעברה אנשים יכלו להזמין לכל תאריך שרצו, וכרגע ההזמנות הן רק עתידיות, לכן סביר שכעת מזמינים יתר לשנת 2021 לעומת כמות ההזמנות ב-2019 לשנה קדימה.
על פי ה-CNN, עיקר ההזמנות הללו הן של "מעריצי קרוזים" - קהל שבוי שהתאהב בחופשות השיט וכבר לא יכול לחכות לצאת לים. נראה שקהל היעד הזה, שאינו קטן, יהיה מי שיעזור לחברות להתניע את החזרה לשגרה. מדובר בקהל נאמן שרואה את היתרונות של השיט על פני החסרונות שלו, גם אחרי נגיף הקורונה.
מרקוס סטומפה, מייסד אתר מעקב מחירי השייט Cruisewatch.com מציין שבבדיקה שעשה הוא מצא שב-10 באפריל המחירים שהוצעו להפלגות היוצאות שנה קדימה היו גבוהים יותר ב-4 אחוזים לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הסיבה לעליית המחירים נובעת מהרצון של החברות לחזור להרוויח מהר ומהביטחון שלהן בחזרה לשגרה.