נוסעים בתוך מטוס (צילום: SXC, iStock)
יש מקום לרגליים | צילום: SXC, iStock

שאלת המיקום האידיאלי על המטוס חוצה את הטסים' כפי שרק שאלת ה"מלמעלה או מלמטה" מפלגת את מנשנשי הקרמבו. מעבר או חלון? מפלט זריז לשלפוחית או מבט מצועף אל האופק? וכששמים את המחשוף של הדיילת מול הרי אררט – מה נחשב יותר אופק? בקיצור, הנה כמה נקודות למחשבה שיעזרו לכם לגבש את מקום הישיבה הנכון בשבילכם.

קדמת המטוס

מקומות ליד הפגוש הקדמי יפנקו את יושביהם בדממת אלחוט יחסית (פחות שכנים), תחושה טובה של מובילים חברתיים (תמיד אפשר לקפוץ לקוקפיט) ולפרקים גם יותר מקום לרגליים. אנחנו לא מדברים על מחלקת עסקים, כי אם על חלקים בקדמת המטוס שמשמשים את מחלקת התיירים. קחו בחשבון, שלא כל מושב פרונטלי הוא מושב המלכים שתיארנו זה עתה – יש מטוסים שבהם דווקא המושבים הקדמיים הרבה יותר קטנים והרבה פחות נוחים.

ליד השירותים

ברוב המטוסים – גדולים כקטנים – יש מקומות שיותר קרובים לנוחיות. זה בהחלט רלוונטי לאנשים בעלי מעי רגיז, זה מקצר את הדרך לעצלנים, אבל לרוב – בדרך כלל בחצי השני השל הטיסה - זה אזור די מסריח.
נתחיל מזה שמדובר במתחם הכי עמוס על המטוס – טיילת של אנשים ששתו הרבה יותר מדי קולה ותורים אינסופיים שפוגעים לכם באיכות החיים. נמשיך בזה שרעש היניקה של הניאגרה המטוסית וטריקת הדלת הקפיצית יעירו אתכם כל פעם שתצליחו להירדם. ונסיים בזה שעד סוף הטיסה הטינופת והריחות שמסביב לא ילכו טוב עם ארוחת הבוקר שהדיילת החיננית תגיש לכם. מספיק סיבות בשביל להוציא כל נוסע ממוצע משלוותו. בקיצור, אם אתם לא חייבים שירותים צמודים בגלל בעיה רפואית, אין לזה הצדקה.

המושב האחורי

בתיכון המושב האחורי של האוטובוס נחשב למקום של המאגניבים, אבל פה זה לא תיכון: במושב האחורי לא מחכים לכם סוכריות גומי והורמונים מתפרצים. פעם זה היה מתחם המעשנים, מה שהפך את הישיבה למי שלא מעשן לבלתי אפשרית. היום נשארו מאחור רק הרעש הכי גבוה על המטוס בזכות הסילון שמגיע מהמנועים, וגם תחושת קיפוח לא קטנה – ברוב המטוסים זה המתחם שאליו האוכל מגיע אחרון. וזה גם אזור השירותים, ושם כבר הבנתם למה לא כדאי לשבת.

ליד יציאות חירום

במטוסים הגדולים (בואינג 747 ודומיו) יש שורות שלמות ליד דלתות החירום. אלה מחזיקות בכמה פיצ'רים מרגשים יותר ופחות. נסביר: מצד אחד יש המון מקום לרגליים, למעשה, יש אין סוף מקום לרגליים מאחר שאין כלום מלפנים. מצד שני, הם ממוקמים סמוך מאוד למטבח המטוס, מה שאומר שתחוו פטפוטי דיילים, ניחוחות מזון מטוסים, נוסעים שקמים כל שנייה לבקש מים, עגלות משקאות שנתקעות לכם במסעד המושב וחוסר פרטיות משווע. במטוסים הקטנים יותר (בואינג 757 ודומיו) יש מושבים ליד חלונות חירום, ואלה אולי מאוד לארג'ים עם הרגליים, אבל את גב המושב לא תצליחו להוריד אחורה, כי הם תוכננו כך שמעבר החירום יישאר פנוי.

עם נוף לסרט

רובינו לא באמת ישנים 12 שעות, ומעדיפים למצוא תעסוקות אחרות מלבד להציק לנוסע שליד. אחרי שגמרתם לאכול ולקרוא, אין כמו סרט חדש ושובר קופות כדי להרוג עוד שעתיים מעל האטלנטי. ברוב המטוסים אין מסכים אישיים שצמודים לגב המושב שלפניכם, אז מי שרוצה בכל זאת לראות את החדש של בראד פיט מוטב לו שיבקש מקום טוב באמצע. לא צמוד למסך שעליו מוקרן הסרט (לא שווה לקרוע את הצוואר בשביל בראד), אבל גם לא בדאון טאון ג'מבו, כי שם פשוט לא תראו כלום.
נפלתם על 777 עם מסכים אישיים? הסתדרתם.

ליד החלון

מקום שבדרך כלל זועק יוקרה ואיכות: האנשים שמשיגים מושב עם נוף לאטמוספרה נחשבים למקומבנים בין באי המטוס, אבל נשאלת השאלה באיזה מחיר. האם מדובר בעניין של פרסטיז', או של נוחות? הישיבה ליד החלון עוזרת לכם להירגע, להרגיש פחות לחוצים ומקלה עליכם להירדם?
האם זה שווה את זה שאתם צריכים לנג'ס לשכנים בכל פעם שאתם רוצים לקפוץ לשירותים או למתוח רגליים?

נוף מתוך חלון מטוס (צילום: SXC)
ליד החלון, קרוב לעננים | צילום: SXC



איך תשיגו את המושב שאתם רוצים

אחרי שהרהרתם ביניכם ובין עצמכם, והגדרתם מה המקום שהכי מתאים לכם ולנסיבות שבהן אתם טסים (ילדים, מצב בריאותי, יעד), הנה כמה דרכים להשיג את המושב שהכי עושה לכם את זה.

בקשו יפה
כשאתם מזמינים כרטיס – אם זה דרך הסוכן או דרך חברת התעופה - בקשו מקום טוב. גישה ישירה, פשוטה, שלא עולה לכם מאמצים מיוחדים והרבה פעמים עובדת.

התמידו
דאגו לחברות במועדון "הנוסע המתמיד". גם אם אתם לא קופצים לאירופה פעמיים בחודש, אבל מעדיפים להישאר עם אותה חברת תעופה, הצטרפו למועדון. חברות תעופה נוהגות להתייחס ברצון יותר טוב כלפי נוסעיהן הפייבוריטים, ומקום טוב על המטוס זה אחת מטובות ההנאה.

הזמינו קודם
בדומה לקונספט הכרטיסים לקולנוע דרך אתר האינטרנט, גם כאן אפשר להזמין מראש ולאסוף ליד הקופה. כלומר, מטפורית. הרימו טלפון לחברת התעופה שלכם או לסוכן, ובקשו זכות ראשונים על המקום שלכם. פה לא להתיישב במקומות אקראיים של נוסעים אחרים, וברגע שהם יגיעו לסנן "אוי, התבלבלתי, המקום שלי בכלל ליד השירותים".

אל תתביישו
שלפו את כל הבעיות הרפואיות שלכם - אסטמה, פזילה, צליעה קלה, עקיצה בברך, אלרגיה לפסיפלורה, וספרו אותן לסוכן שלכם. פנייה ללב שלהם היא אחת הדרכים המופלאות להפעיל נותני שירותים, בעיקר אם העקיצה שלכם נורא מגרדת כשהיא יושבת ליד חלון.

הקדימו
הרבה חברות תעופה משחררות את מקומות הישיבה הטובים ביום הטיסה עצמו. אם אתם אוהבים להיות במרחק סביר מהשירותים, שווה לבוא שעה וחצי לפני כולם ולעמוד ראשונים בתור לצ'ק אין. אז נראה את דיילת הקרקע אומרת לכם שאין מקום.

אל תריבו
זה נשמע טריוויאלי, אבל כשאנחנו לא מקבלים מה שאנחנו רוצים, האינסטינקט הוא להתעצבן ולהראות את זה. אם אתם רוצים מקום טוב, הדבר הגרוע ביותר הוא להתווכח עם מי שיכול להשיג לכם אותו. גם אם יש סיכוי לא רע שהוא באמת שומר את כל המקומות הטובים לדודה שלו.

כנף של מטוס באוויר (צילום: ShutterStock)
רוצים לראות את הכנף כל הטיסה? אם לא, כדאי לדאוג לכך מראש | צילום: ShutterStock

השוו
כנסו ל-SeatGuru.com, כדי להשוות בין מושבים של חברות תעופה מובילות (לא, אין אל על). אם חשבון הבנק שלכם מספיק מרופד כדי שזוטות כמו חיבור ללפ-טופ יכריעו לגבי החברה שאיתה תטוסו, שיהיה לכם לבריאות. רק תשאירו פירורים, כן?

הגודל כן קובע
אם אתם כבר בסיט גורו, התעכבו על עניין האינצ'ים. מה שנראה קטנוני בסיטואציות מסוימות יכול להיות ההבדל בין "יואו, לא נעים, אני תוקע לה את הברכיים בגב של הכיסא" לבין "יא אללה, איזה מרווח פה, אפשר לשחק סטנגה".

דעו מה אתם רוצים בחיים
אם הנהנתנות שלכם חשובה לכם, אל תתעצלו: יש מספיק חברות תעופה שמעלות לרשת את מפת מקומות הישיבה במטוסים שלהן, והן יאפשרו לכם לברור בדיוק את הכיסא שיעשה לכם טוב. לפעמים "אני רוצה 18B" במקום "סדר לי משהו טוב, אח שלו", עושה את כל ההבדל.

אחד שמבין
יש קהילות וירטואליות שלמות שמתבססות על ההנחה שאם אנשים טסים הרבה, כנראה יהיה להם על מה לדבר. רשתות חברתיות הן בהחלט מקום לברר בו מה חושבים כל מיני נוסעים על המושב שעכוזכם עתיד לחמם. הם בכל זאת ישבו שם קודם.

>> נשארים בארץ? קבלו כמה הצעות לבילויים בחינם, לשם שינוי