השבוע השיקה ישראייר פיילוט של טיסות ייעודיות לאילת עבור מתחסנים ומחלימים. את הפיילוט השיקה החברה כהכנה לבחינת מתווה ליוצאים ונכנסים בטיסות בינלאומיות ולרגל פתיחת בתי המלון באילת (במסגרת התו הירוק, כלומר למחלימים ולמתחסנים). הטיסה המיוחדת תפעל בתדירות יומית וצוותי האוויר שיאיישו טיסות אלו יענדו מדבקות "גם אני התחסנתי".
הקשר בין חיסונים לתעופה, כמו גם לענפים אחרים במשק - הוא הדוק. לא במקרה כאשר הכריזה פייזר על יעילות החיסון שלה, מניות חברות התעופה זינקו, יונייטד בכמעט 20%, דלתא ב-17% ואמריקן איירליינס ב-15%.
הצפי שהענף יתעורר לתחייה אחרי השנה החשוכה שעבר כרוך בשיעור המחוסנים העולמי וביעילות של החיסון נגד מוטציות המגפה. בבנק אוף אמריקה, מגדולי תאגידי הבנקים בעולם, ערכו מחקר מקיף על התאוששות ענף התעופה באירופה בעקבות החיסון שעשוי להאיר את מנהרת התעופה לקראת הקיץ. שבע מסקנות עיקריות מהמחקר מובאות כאן:
חיסון: המפתח להתאוששות התעופה
שיעורי התחסנות גבוהים יהוו בוסט חשוב להתאוששות הענף שיוכל ליהנות מביקוש לחופשות קיץ על ידי תיירי הפנאי הצמאים לאוורור. בהיבט הפיננסי המחקר שם את מבטחו בעיקר על חברות הלואו קוסט (ריינאייר, איזי ג'ט ו-וויז אייר) על פני חברות הלגאסי (חברות מסורתיות שמוגדרות כחברות בשירות מלא). ההערכות הן כי השפעה ניכרת להתחסנות תתרחש כששיעור ההתחסנות יעמוד על כ-70% מהאוכלוסייה הבוגרת. על בסיס אספקת החיסונים באיחוד האירופי, מעריכים כי בני ה-65 ויותר יתחסנו ברובם עד לחודש יוני. בתוך כך מעריכים כי המחסור העולמי בחיסונים צפוי להצטמצם. המחקר שמתמקד בשוק באירופה מתייחס לקצב האספקה האטי יחסית הצפוי להתגבר לקראת הקיץ לאור הסכמים של מדינות האיחוד עם יצרני החיסונים, כשאל היצרנים הקיימים יצורפו חיסונים של יצרנים נוספים דוגמת ג'ונסון אנד ג'ונסון.
הקיץ: האור בקצה המנהרה
התחזית האופטימית למדי, היא שברבעון השלישי של 2021, כלומר לקראת עונת הקיץ, החברות יגיעו למחזורים של 65% ביחס למצב של לפני המגפה, לעומת מחזורים שמשקפים שיעור של כ-15% בתקופה הנוכחית. את 2021 החברות התחילו עם פעילות תעופתית בהיקפים מצומצמים ככל שמגבלות התעופה ממשיכות להתהדק באירופה. הצפי לתיירות בחג הפסחא מצוי תחת עננה כבדה ולכן את האור בקצה המנהרה רואים בקיץ 2021 - הפוקוס הוא על תיירי הפנאי כשסגמנט התיירות העסקית וטיסות ארוכות טווח ימתינו עם ההתאוששות לשנת 2022. מי שייהנו בעיקר מהביקוש החזוי לקראת הקיץ הן חברות הלואו קוסט שמתמקדות בטיסות לטווח קצר, בשעה שחברות המסורתיות (שירות מלא) יתאוששו בקצב איטי יותר כשליבת פעילותן היא בטיסות ארוכות טווח. ההערכות הן כי שיעורי התפוסה בחברות הלואו קוסט יעמדו על כ-84% בממוצע ברבעון 3 של 2021 לעומת צפי לתפוסה ממוצעת של 72% בחברות המסורתיות. כך או כך שיעורי התפוסה הממוצעים של 2021 לא יגיעו לרמה של 2019.
הדלק: התייקרות במחירי הכרטיסים
ההערכות המחקר הן כי מחירי הדלק יתייקרו בשיעור של 3% יחד עם העלייה החזויה בביקוש לטיסות שתתבטא ככל שתהיינה הקלות על תיירים. עם זאת, הצפי הוא שמחירי הכרטיסים ב-2021 עדיין יהיו נמוכים ב-12% מאלה שראינו ב-2019. דלק מהווה את העלות המכבידה ביותר על חברות התעופה כשהוא מושפע מיעילות המטוסים וממשך הטיסה. סוגיית הגידור למחירי הדלק במסגרת עסקאות ענק שנעשו, פגעה בחברות שלא יכלו לצפות את בואה של המגפה ואת צניחת מחירי הנפט הסילוני בעקבותיה יחד עם בלימה בהכנסות ממכירת כרטיסי טיסה. בשנת 2021 הפוקוס הוא על התאוששות כשמחירי הדלק לא אמורים להוות מכשלה.
הקלות: קריטיות לעידוד התיירות
במחקר מתייחסים לחשיבות של חיסון העדר ככל שפלחים גדולים יותר באוכלוסיות יתחסנו, אולם צופים כי המגבלות יוסרו בהדרגה עוד לפני כן ככל שהאוכלוסיה המבוגרת (בני 65 ויותר) באירופה תתחסן וזאת עד לחודש יוני. תחלואה שתימצא בירידה תעודד מדינות להקל על מגבלות כולל בענף התיירות. כלכלני הבנק מעריכים כי ההגבלות בבריטניה למשל, יתרככו לקראת הרבעון השני של 2021, למרות ש-65% מהאוכלוסיה תחוסן עד סוף השנה. לצד החשש להימצאות מוטציות חדשות הציפייה היא שהחיסונים יוכלו להגן על האוכלוסיה מפני תחלואה קשה. עמידות החיסונים היא סוגיית מפתח לפתיחת התיירות. השאלה המאתגרת היא האם חיסון לכלל אוכלוסיית בני ה-65 ויותר הוא תנאי מספק לפתיחת התיירות באירופה על רקע החשש ממוטציות שכבר הובילו להחרפת המגבלות כך למשל בהידוק מעברי הגבול עם גילוי המוטציה הבריטית. פתיחה מחודשת תהיה תלויה במוטציות חדשות שטרם התגלו, וביעילות החיסון נגדן יחד עם חיסוני 'בוסטר' להתמודדות עם המוטציות ושעשויים להיות זמינים לשימוש כבר בסתיו.
חוסר ודאות: ישנה את הרגלי הצריכה
בשלב זה היקף ההזמנות נמוך בכ-82% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. חוסר הוודאות משנה את הרגלי הצריכה והצפי הוא שלקראת האביב גרף ההזמנות ימריא עם תאוות החופשה לקראת הקיץ שתגובה בהקלות במגבלות ובמדיניות של ממשלות שמבינות את חשיבות התיירות כמשאב כלכלי.
הצד הפסימי: צורך גובר במינוף
ככל שהמוטציות ממשיכות להטריד את הממשלות ולהדק את המגבלות הקיימות, קצב שריפת המזומנים של חברות התעופה לא נעצר אך הוא פחות מטריד בעת הזו עם הציפייה לקיץ. עם זאת, התסריט הגרוע שבו תתבדה האופטימיות לקראת הקיץ עשוי לשנות את הגישה ולהוביל לצורך בהגדלת המזומנים שתביא להגדלת המינוף דרך נטילת הלוואות. כבר כעת חברות דאגו למאזנים שלהן באמצעות גיוסי הון וגיוסי חוב בתמיכה של מדינותיהן בשיעור כזה או אחר, בעסקאות 'חכירה ומכירה מחדש' ועוד. לפי המחקר לחברות התעופה האירופאיות יש 'אוויר' לכיסוי עלויות שוטפות למשך 15 חודשים אולם לא מן הנמנע שחברות יצאו במהלכים נוספים לגיוס חוב גם דרך הנפקות לציבור. מהלכים של גיוסי הון עשויים לשנות את מבנה האחזקה בקבוצות הגדולות בהן לופטהנזה ואייר פראנס-KLM שיתרת המזומנים שלהן גדלה אך שיעור המינוף שלהן, כך לפי המחקר, הוא גבוה יחסית. הערכות המחקר הן שב-IAG (בריטיש-איבריה), איזי ג'ט ורינאייר עשויים להיות מהלכים של גיוס חוב במטרה לשפר את הנזילות - שתי הראשונות נטלו לאחרונה הלוואות בתמיכת הממשלה הבריטית. המאזנים החזקים ביותר שחשפו דוחות החברות שייכים לרינאייר ול-וויז אייר מה שהוכיח את מה שחברות תעופה רבות מבינות רק כעת, המפתח ליציבות הוא ניהול רזה ויישום מודל לואו קוסט בכל התנהלות החברות ולא רק בזווית הנוסעים.
המניות: אמון בחברות לואו קוסט
כשחברות התרופות הכריזו על אישור לחיסונים שהן פיתחו מניות חברות התעופה כאמור - זינקו. ככל שהחיסונים תופסים נפח קריטי בהתמודדות עם המגפה, המניות של חברות התעופה מגיבות. גם פה מביעים במחקר אמון בחברות הלואו קוסט שצפויות להתאושש לפני חברות התעופה המסורתיות המבוססות על טיסות ארוכות טווח, כאשר כבר עכשיו ערך המניות של החברות דוגמת וויז אייר או ריאנאייר נסחרות בשיעור של 30% ו-11% מעל מחיר המניה שלהן בתקופה של טרום המגפה.