בעידן השמיים הפתוחים, בו כל חברה מתחרה על הכיס שלנו ומנסה למשוך אותנו לטוס איתה, נוצרה תופעה מוזרה של טיסות רפאים - טיסות שבכוונה ממריאות ליעדים שונים ללא אף נוסע. בלי למכור כרטיסים ובלי לנסות למשוך נוסעים. למה זה קורה ואיך זה מסתדר עם המשפט הראשון בפסקה? תנסו לעקוב:
בגלל ריבוי הטיסות והחברות שקיימות היום, כל חברת תעופה מקבלת "סלוטים", כלומר, זמן מוגדר בכל שדה תעופה שבו היא חייבת להמריא ממנו ולנחות בו. כך, שומרים על סדר ודואגים שכמה שיותר טיסות ימריאו בזמן שלהן ללא עיכובים.
>>לעוד עדכונים היכנסו לעמוד הפייסבוק של mako חופש
ישנם סלוטים טובים יותר וטובים פחות. חברה שממראיה בשעה 3:00 בבוקר למשל קיבלה סלוט פחות טוב, אך חברה שממראיה בשעה 8:00 בבוקר בהחלט יכולה להיות מרוצה מהסלוט שברשותה. כמובן שסלוט טוב יותר עולה יותר כסף ולפעמים חברות דווקא מעדיפות לטוס בשעה רעה כדי לחסוך בהוצאות. בנוסף לזאת, יש חוק אחד חשוב: החברה חייבת להמריא ב-80 אחוזים מהפעמים בכל חודש כדי שהסלוט יישמר לה, אחרת הוא יעבור לחברה הבאה בתור.
החברה שממראיה עם מטוסים ריקים בכוונה
בשנת 2007, חברת התעופה בריטיש מדיטרניאן החליטה לבטל את הטיסות שלה משדה התעופה בהית'רו לטשקנט באוזבקיסטן, טיסה שיצאה בשעה 14:35 בצהריים ונחתה בחזרה בלונדון בשעה 12:00 בצהריים ביום למחרת. זה ללא ספק סלוט שחברת התעופה לא רצתה לאבד למרות שהפסיקה את קו הטיסות. היות והיא מחוייבת לטוס 80 אחוז מהפעמים על מנת לא לאבד אותו, היא מצאה פתרון יצירתי.
החברה החלה להפעיל טיסות רפאים לקרדיף בווילס במטרה לשמור לעצמה את הסלוט. כך, 6 פעמים בשבוע, בשעה 14:35, ממריא מטוס ריק לחלוטין לקרדיף וחוזר בשעה 12:00 אחר הצהריים של היום למחרת. בחברה עשו חישוב שלא שווה להם למכור כרטיסים לציבור הרחב, מה שמחייב אותה להפעיל לא מעט נותני שירות, ולכן החליטה להטיס מטוסים ריקים עד שתשכיר את הסלוט שלה או שתחליט להוציא טיסות ליעד אחר. זו כמובן רק דוגמה אחת מיני רבות ממה שקורה ברחבי העולם.
תופעת לוואי נוספת של הסלוטים הללו זה הסחר הבלתי נתפס בהם. עד שנת 2016 למשל, לחברת קניה איירליינס היה סלוט בהית'רו שהמריא בשעה 6:30 בבוקר והיה מאוד מבוקש על ידי לא מעט חברות. אומן אייר, שרצתה אותו מאוד, הסכימה לשכור אותו מהם בלא פחות מ-75 מיליון דולר. זה הסלוט הכי יקר שהושכר אי פעם. בהית'רו ישנם רק 650 סלוטים במהלך היום (בגלל שבשדה יש רק שני מסלולי המראה ונחיתה), מה שהופך כל אחד מהם לבעל ערך מאוד גדול וכסף רב עובר מתחת למסלולי ההמראה.