ברחבי העולם, ובמיוחד באירופה, יש אינספור ערים ועיירות שבהן קהילות יהודיות פרחו, סבלו, ולעתים קרובות נמחקו. עם זאת, למרות הניסיון האחרון להשמיד את היהודים, סיפוריהם שרדו במבנים היסטוריים, במוזיאונים ובאנדרטאות ברחבי היבשת. כיום חלק לא קטן מאותם רובעים יהודיים הפכו למוקדי תיירות חזקים, המשלבים היסטוריה מרתקת, סטייל וקולינריה.
ליסבון, פורטוגל
הרובע היהודי בליסבון, הממוקם ברובע אלפאמה (Alfama), הוא אחד המקומות ההיסטוריים המרכזיים בעיר, השוכן בחלק העתיק ביותר שלה, ובו התקיים לפני כמה מאות שנים אחד מהרובעים היהודיים של ליסבון. אלפאמה הוא אחד מארבעת הרובעים היהודיים שהתקיימו בעיר, והוא משתרע סביב טירת סאו ז'ורז'ה, אחד מסמליה של הבירה הפורטוגלית.
בעקבות יסודות הקרקע הסלעית החזקה שלו, רובע אלפאמה הוא אחד היחידים ששרד כמעט בשלמותו את רעידת ההאדמה של 1,755. מהרובע נשקפים כמה מהנופים היפים ביותר על העיר ונהר הטז'ו, כמו גם אווירה של חזרה בזמן עם מבנים עתיקים, גגות הרעפים המסורתיים, אמנות רחוב, סמטאות צרות ולא מעט מדרגות. בערב הרובע חי ותוסס עם ברים ומסעדות, לרוב קטנים, חלקם מנגנים את מוזיקת הפאדו המסורתית, וחלקם מושכים קהלים צעירים, אמנים ותיירים.
>> רוצים לטייל בפורטוגל? היכנסו למדריך המלא
סביליה, ספרד
לפני זמן רב הייתה בסביליה הקהילה היהודית הגדולה ביותר בספרד. כאשר פרדיננד השלישי מקסטיליה כבש את העיר מידי השליטים הערבים בשנת 1248, הוא מסר את הרובע ליהודים, שבו יכלו לחיות בחופש יחסי. הדברים התחממו במהלך המאה ה-14, ולאחר שכל היהודים גורשו מהעיר בשנת 1492, הם הותירו את השכונה היפה הזו עזובה.
כיום, Barrio de Santa Cruz, הוא הרובע היהודי לשעבר של סביליה. ממוקמים ברובע עתיק זה כמה אתרים חשובים, כגון ארמון אלקאזר (Alcazar) ומגדל החירלדה (Giralda) של הקתדרלה המרכזית. השכונה היא מבוך של רחובות וסמטאות צרים, בהם תוכלו להסתובב או ליהנות מאחת מהמסעדות (התיירותיות) הרבות או הכיכרות האטרקטיביות. כיום, הרובע והעיר העתיקה הזו, על הבתים הלבנים הרבים שלה, הם המרכז התיירותי של סביליה.
>> רוצים לטייל בספרד? היכנסו למדריך המלא
מרקש, מרוקו
המורשת היהודית במרקש התחילה לפני יותר מ-2,000 שנה. לפני פחות מ-100 שנים, לפני הקמת מדינת ישראל ב-1948, חיו במרוקו יותר מ-250,000 יהודים, מה שהפך אותה למדינה בעלת אחת הקהילות היהודיות הגדולות בעולם המוסלמי. הסולטן של מרוקו היה זה שהציע את הרובע היהודי (המלאח) ליהודים שנמלטו מספרד בשנת 1558. במהלך המאות ה-16 וה-17, המלאח המוקף חומה היה אחד ממוקדי המסחר העיקריים של העיר, ששעריו סגורים בלילה.
במשך מאות שנים, הרובע היהודי הזה שפע חיים. עם שוק תבלינים הומה, וצלילי הרקיעה של צורפים בכסף. הרובע היהודי כבר מזמן הפך מוקד משיכה לתיירים, אבל כל מה שצריך הוא לטייל בסמטאות האדמדמות היוצרות מבוך כדי לעורר את רוחות העבר. חדי העין יבחינו בסמלי מגן דוד חקוקים, ובשמות הרחובות שחזרו לשמותיהם העבריים המקוריים.
>> רוצים לטייל במרוקו? היכנסו למדריך המלא
ג'רבה, תוניס
הקהילה היהודית של האי ג'רבה (Djerba) בתוניסיה, המוערכת בקצת מעל ל-1,000 אנשים, נחשבת לאחת הוותיקות בעולם. סיפורים שעברו בעל פה, טוענים שיהודים מהלבנט התיישבו באי לפני 2,500-3,000 שנים, אך מקורה המדויק של הקהילה אינו ידוע. מה שבטוח הוא שיהודים חיו בג'רבה מאז ימי קדם, ובנו את בית הכנסת האגדי גריבה (Ghriba) בשנת 585 לפני הספירה. מהגרים יהודים נוספים הגיעו לג'רבה בתקופת הרנסנס, בעת שברחו מרדיפות באיטליה ובספרד.
האי ג'רבה הוא אחד מאתרי החוף היפים ביותר, אך גם העמוסים בתיירים בתוניסיה. זהו ביתם של הפונדוקס, פונדקים עם חצרות פנימיות גדולות המוקפות בקשתות לבנות שבהן שהו בעבר סוחרים חולפים עם מרכולתם. ג'רבה הוא גם מקום אידיאלי לשיט בקטמרן, גלישת רוח, סקי מים ופעילויות רבות אחרות. לאוהבי אתרים תרבותיים והיסטוריים, לג'רבה יש גם כמה פנינים יפות לבקר בהן כמו מבצר גאזי (Ghazi).
פריז, צרפת
יהודים חיו בפריז לסירוגין מאז שהאזור נכבש על ידי רומא במאה הראשונה לפני הספירה. ניתן היה למצוא קהילות יהודיות קטנות באותן מאות מוקדמות במה שהוא כיום הרובע החמישי באזור שמדרום לנהר הסן. השכונה היהודית המפורסמת ביותר בעיר נמצאת באזור המארה (Le Marais), וידועה בשם פלעצל – "מקום קטן" ביידיש, וזהו רובע אופנתי הממוקם ברובע ה-3 וה-4 של פריז.
כרובע רומנטי, חגיגי וטרנדי, הקסם של המארה טמון ברחובות המרוצפים שלו, בנקודות ההיסטוריות ובבוטיקים המיוחדים שלו. פריזאים ותיירים אוהבים לבוא לכאן להתהלך, שכן זהו מקום נהדר לבלות בו ולעשות קניות. כיום הרובע היהודי הזה הוא בעיקר אחד המקומות המרכזיים לבילוי בעיר, כמו גם לחנויות המוכרות סחורות יהודיות וביניהן כמה מהמאכלים המסורתיים (וגם פלאפל).
>> רוצים לטייל בצרפת? היכנסו למדריך המלא
רומא, איטליה
נחשב בין העתיקים בעולם – שני רק לזה של ונציה (1516) – הגטו של רומא קם ב-1555 בפקודת האפיפיור פאולוס הרביעי. על היהודים בו הייתה החובה לגור שם ולשאת איתם תמיד סימן מובהק של שייכות לקהילה היהודית. יתר על כן, נאסר עליהם לסחור ולהחזיק במקרקעין.
ממוקם בתוך רובע סנט אנג'לו, הרובע ה-11 והקטן ביותר ברומא, הגטו היהודי של רומא הוא אחד האוצרות הנסתרים של הבירה. שכונה קטנה עשירה במורשת ארכיאולוגית ותרבותית, כמו גם דתית, אבל גם של התמחויות קולינריות, שהיוו השראה משמעותית למטבח הרומי המסורתי.
בית הכנסת המרשים, שנבנה בסוף המאה ה-19, הוא עדיין מרכז האזור, וסביבו נבנו בנייני דירות גדולים מאותה תקופה. שיקום ניכר נעשה ברובע בעשור האחרון, וכיום זהו מדרחוב עמוס עם מסעדות רחוב חדשות שצצות כמעט מדי חודש. התחושה הישנה של הגטו המיוחד נעלמת במהירות תחת שצף התיירים שהפכו את המקום לאחד המבוקשים ברומא.
>> רוצים לטייל באיטליה? היכנסו למדריך המלא
פראג, צ'כיה
הרובע היהודי של פראג ("יוספוב") כונה בעבר "העיר היהודית" עד 1850, וההיסטוריה שלו ארוכה ודרמטית מאוד. הוא נקרא על שמו של הקיסר הרומאי הקדוש יוסף השני, אשר שיחרר את האוכלוסייה היהודית, והפך את היהודים לאזרחים שווי זכויות. לפני כן נקרא הרובע "הגטו היהודי", ובו חיו היהודים באחת מהקהילות המפוארות של אירופה, עם אישים מפורסמים (מקום לידתו של הסופר פרנץ קפקא), מסורות, סיפורים ואגדות כמו "הגולם מפראג", אותו על פי האמונה יצר המהר"ל, הוא הרבי יהודה ליווא.
כיום הרובע היהודי של פראג, הוא אחד האזורים הפופולריים ביותר של העיר בכל הנוגע לתיירות. רחוב פריז האלגנטי השופע בבניינים יפים, עובר ממש דרך מרכז הרובע. תמצאו כאן שפע של חנויות מפוארות, מסעדות יוקרה ובתי קפה אופנתיים. יש כאן הרבה מעצבים וחנויות אופנה יוקרתיות. תיירים רבים שמגיעים לכאן בוחרים לראות את הרובע, בנסיעה בכרכרה רתומה לסוס.
>> רוצים לטייל בפראג? היכנסו למדריך המלא
בודפשט, הונגריה
הרובע השביעי של בודפשט, Erzsébetváros, הוא אחד החלקים העשירים ביותר מבחינה תרבותית והיסטורית של העיר, והוא ביתו של הרובע היהודי העתיק. השם "הרובע היהודי" הוא די חדש, והוא מכונה כך על ידי מקומיים ומדריכי תיירים רק מאז שנת 2000. בין השנים 1880-1941 הייתה הקהילה היהודית בהונגריה לשלישית בגודלה באירופה, תוצאה של אסימילציה רשמית משנת 1840. קהילה זו ייצגה 5 אחוזים מהאוכלוסייה ההונגרית – כ-800,000 איש – רובם התגוררו בבודפשט.
בניגוד למה שאנשים אולי חושבים, הרובע הזה לא קיבל את שמו מהעובדה שכל הקהילה היהודית התכנסה בו, אלא בגלל שזה היה הגטו לשעבר של בודפשט במלחמת העולם השנייה. הנאצים, בהסכמת ממשלת הונגריה, כלאו באזור זה כ-70,000 יהודים. הקהילה ההונגרית המפוארת כמעט נמחקה לגמרי במהלך תקופת השואה, אך נשארו ממנה לא מעט ברחבי הרובע.
כמו בערים אחרות באירופה, כיום הרובע היהודי בבודפשט משלב בתוכו היסטוריה, תרבות, ריגושים וקניות, והוא למעשה מיקרוקוסמוס של הדברים הטובים ביותר שאפשר לעשות בעיר היפה הזו. הרובע, הצפוף ביותר בבירת הונגריה, הוא מערבולת של ברים, מסעדות, חנויות וגלריות, והפך לאבן שואבת לתיירים המגיעים לעיר.
>> רוצים לטייל בבודפשט? היכנסו לכתבה
קרקוב, פולין
יהודים הגיעו לרובע היהודי של קרקוב, קז'ימייז' (Kazimierz), באמצע המאה ה-14, כשהוא עדיין היה עיר נפרדת. חברי הקהילה היהודית בנו בתי כנסת, היו בעלי חנויות, מסעדות וברים, ועבדו קשה בעיקר כבנקאים וסוחרים. הקהילה היהודית הייתה מסורה לחיים היהודיים התרבותיים והרוחניים.
מי שיעבור היום ברובע, כנראה שלא יצליח לזהות את הזוועות שהתרחשו בו במהלך מלחמת העולם השנייה. מתוך כ-65 אלף היהודים של קרקוב שרדו כ-3,000-4,000 סך הכול, ומבנים יהודיים רבים, ביניהם בתי כנסת ובתי קברות, הושמדו לגמרי וחלקם שומשו לאורוות ומחסנים.
עם זאת, בשנים האחרונות הרובע הפך לאחת השכונות הבוהמייניות ביותר בקרקוב, עם אמנות, מסעדות וחנויות בין הרחובות והסמטאות. הרובע מושך אליו צעירים רבים למרתפי הבירה והמוזיקה החיה המנוגנת מהפאבים, כמו גם לשווקים והפסטיבלים שמתקיימים בו.
>> רוצים לטייל בפולין? היכנסו למדריך המלא
וילנה, ליטא
במשך יותר מ-600 שנה, הרובע שחלש בעבר על רוב העיר העתיקה הנוכחית, היה שכונה יהודית של צורפים, נפחי זכוכית, בעלי מלאכה ואנשי כספים. לפי האגדה, מספר היהודים הגבוה בוילנה הוא זה שהוביל את נפוליאון לכנות את העיר "ירושלים של הצפון" בעת שעבר בה. ואכן, הרובע היה ליבה הפועם של העיר, עם בית כנסת גדול שהכיל כ-3,000 מתפללים בעת ובעונה אחת. וילנה הייתה גם ביתו של הגאון אליהו, הלוא הוא הגאון מוילנה, ועד היום ניתן לראות את פסלו במקום שבו עמד ביתו.
גם כאן נרשמו לא מעט מהזוועות הקשות שהתחוללו במהלך מלחמת העולם השנייה, כאשר הרובע הפך לגטו. מבנים רבים נהרסו, ביניהם בית הכנסת הגדול שפעם היה המרכז של הקהילה הגדולה שפעם חיה כאן. כיום, עושה ליטא מאמצים אדירים כדי לנסות לשחזר מעט מהקסם ששרר במקום, כולל שימור שמות הרחובות, ביניהם "רחוב היהודים" המרכזי, הצבת פסלים של דמויות מרכזיות, תמונות זכרון על קירות הרובע ושלטי הסבר.
כיאה לאחד המרכזים היפים ביותר בעיר העתיקה, גם הרובע היהודי של וילנה הפך בשנים האחרונות למרכז תיירותי פופולרי. בין חנויות האופנה והמאפיות, קמו בתי קפה ומסעדות טרנדיות, הרחובות עברו שיפוץ מסיבי והרובע כולו קיבל צביון רומנטי של מעין עיירה קטנה עם סמטאות ציוריות בתוך עיר גדולה.