אחרי 250 ימים בלב ים, סיימה היאכטה "טורנור" - שמזכירה יותר את חללית האנטרפרייז מאשר כלי שיט סטנדרטי - הקפה של חצי כדור הארץ, ועגנה לחופי העיר בריסביין שבאוסטרליה. בכך היא הפכה לכלי השיט הסולרי הראשון שהפליג סביב העולם.
"עד כה הכל הלך לפי התוכנית", אמר הסקיפר השוויצרי רפאל דומז'אן. "ההישג שלנו מדגים את הפוטנציאל האדיר של נסיעות באמצעות אנרגיה סולרית. אנחנו מקווים שנהיה מקור השראה לאחרים, כך שתהיה להם האמונה בלנסות משהו חדש".
היאכטה, שעלותה 16 מיליון דולר, משתרעת על פני 31 מטרים. משקלה הוא 60 טון והיא משובצת ביותר מ-536 מטר מרובע לוחיות פוֹטוֹאֶלֶקְטְרִיות. היא יכולה לשוט חמישה לילות ללא אור שמש ישיר, באמצעות רזרבות של אנרגיה השמורות בסוללת הליתיום הגדולה בעולם. דומז'אן מספר כי לפני שיצאו לדרך מנמל מונקו בספטמבר 2010, חששו כי ללא אור שמש לאורך זמן, סוללת הליתיום תיגמר והספינה תתקע בעומק האוקיינוס. אך הסקיפר הגאה חושף כעת כי הסוללה לא התרוקנה מתחת ל-20% לאורך כל הדרך.
שברה שני שיאי גינס
למרות העיצוב הזורם של "טורנור", שמשמעות שמה היא "כוח השמש", היאכטה שטה במהירות ממוצעת של 7.5 קשרים בלבד - מהירות הדומה לזו של אוניית נוסעים גדולה. היא עגנה עד כה במיאמי, באיי הגלאפגוס ובקנקון, מקסיקו.
בינתיים, היאכטה שברה שני שיאים עולמיים. "עשינו את חציית האוקיינוס האטלנטי הכי מהירה באמצעות ספינה סולרית וכמו כן שברנו את השיא של המרחק הארוך ביותר שכוסה על ידי כלי מונע על ידי אנרגיה סולרית", אמר דומזא'ן. "אבל מה שגורם לי גאווה אמיתית זה שכל מה שאנחנו עושים במהלך המסע הזה, הוא ראשוני. הפעם הראשונה שזה קורה בעולם".
למרות חודשים קשים של מחסור בשינה והקצבות מזון, הסקיפר בן ה-39 קובע כי האתגר הגדול ביותר מבחינתו במהלך הפרויקט, היה למצוא מקור שיממן את המסע מלכתחילה. למרות שעד כה הכל מתקדם לפי התוכנית, דמז'אן עוד לא מסכם את המסע, הצפוי להסתיים באפריל 2012. "עבר כל כך הרבה זמן ואנחנו עדיין במחצית הדרך. אני רק מקווה שכאשר סוף סוף נגיע בחזרה למונקו, העולם יהיה קרוב בכמה צעדים לאמץ את השימושים הפרקטיים של האנרגיה הסולרית".