קחו לעצמכם רגע ונסו להיזכר בחופשה שלכם בחו"ל לפני עשר שנים. מה היו המחירים, הדרך בה הזמנתם כרטיס ואפילו כמות הפעמים שטסתם במהלך השנה. עכשיו השוו זאת לחופשה, או החופשות, שלכם מהשנה האחרונה.
עם כניסת השמיים הפתוחים לחיינו, לצד נטישת הסוכנים האנושיים ומעבר לסוכני נסיעות דיגיטליים בדמות אתרי השוואות מחירים בעשור האחרון, עולם התיירות השתנה ללא היכר. ואם כבר הספקת לשכוח, בדקו איך זה היה נראה עד ממש לא מזמן.
איך הזמינו פעם ואיך היום?
בימינו כמות הנופשים שנעזרים בסוכני נסיעות ירדה בצורה משמעותית ואת מקומם תפסו אתרי השוואות המחירים, בלוגים ואתרי נסיעות כמו Booking.com והדקה ה-90, ששינו את האופן בו אנחנו מתכננים ומזמינים טיסה. בנוסף לזה, את תכנון הטיול וההמלצות על מקומות שונים אנחנו מקבלים היום בזמן אמת על ידי אינסוף סוכנים וירטואלים, אתרי המלצות ודירוגים.
מנתונים של אתר התיירות גוליבר עולה שבשנת 2010 רק 29 אחוזים מהנוסעים הזמינו את הטיסה שלהם לחו"ל דרך האינטרנט בעוד שבשנת 2019 לא פחות מ-92 אחוזים מהנוסעים הזמינו את הטיסה דרך הרשת. על פי האתר, ההבדל המהותי חל בשנת 2013, אז גם הטלפונים החכמים נכנסו למשחק וניתן היה לבצע הזמנה בכל מקום ובכל זמן.
מחקר מקיף שערכה חברת Booking.com משקף את המציאות הזו, עם נתונים שמראים ש-60 אחוז מהמטיילים הישראלים פונים לקהילות אינטרנטיות למידע על יעדים פחות מוכרים וכ-70 אחוזים מוצאים ברשתות החברתיות השראה לחוויות חדשות.
יחד עם זאת, ברגע שיש לנו בקשות מיוחדות ומותאמות אישית, עדיין נעדיף להזמין את החופשה בדרך המסורתית, עם סוכן שידע להסביר באופן ישיר מה אנחנו צריכים בדיוק ויהיה הכתובת שלנו גם במהלך הטיול.
כמה נסענו פעם לעומת היום?
זה לא סוד שכמות הנוסעים גדלה לאין שיעור בעשור האחרון. מנתוני הלמ״ס ניתן לראות שבשנת 2010 נרשמו 3.9 מיליון יציאות של ישראלים לחו״ל מול צפי של 9 מיליון נוסעים שיצאו מגבולות הארץ ב-2019. יותר מפי 2 בתוך עשר שנים. מחקר של אתר השוואת המחירים, טרווליסט, מראה גם שכמות היציאות של כל אדם גדלה באופן משמעותי והמטייל הישראלי טס בממוצע פעמיים בשנה וכ-30 אחוז מהישראלים טסים יותר משנה לשנה.
המטיילים הישראלים משקפים כמובן תופעה עולמית שלא עוצרת. כך, על פי נותני חדשות האו"ם, כ-1.8 מיליארד תיירים - כאחד מכל חמישה אנשים על הגלובוס - יטוסו לטייל ברחבי העולם בשנת 2030. מדובר יהיה בעלייה של יותר מ-3 אחוזים בשנה מאז 2010.
אחת הסיבות המעניינות לגידול במספר הנוסעים (מלבד כמובן הורדת המחירים) היא הנוודות הדיגיטלית. אם ב-2010 יצירת קשר עם המשפחה בארץ כלל מסע חיפוש אחר אינטרנט-קפה וקליטה איטית עד כדי כאב, היום כבר אין תירוץ לא לעדכן את ההורים על בסיס יומי, ואפילו לעבוד אם צריך, גם מהקצה השני של העולם. הזמינות הזו שמגיעה יחד עם הטלפונים הניידים, מאפשרת גם לאנשי עסקים עמוסים לנהל לפחות חלק מעבודתם בזמן חופשה באירופה או על חוף בתאילנד. המשפט 'מה פיספסתי בזמן שלא הייתי בארץ' הפך ללא רלוונטי ואיתו החשש מניתוק ממושך בחו"ל.
כמה עלו כרטיסי הטיסה לפני 10 שנים?
כולנו נהנים מהגידול במספר חברות הלאו-קוסט בעשור האחרון, בעיקר בגלל מחירי הטיסות שצנחו בצורה משמעותית. למעשה, בזכות הורדת מחירי הכרטיסים והגדלת התחרות, חלקים שלמים מהאוכלוסייה, שלפני עשור לא יכלו להרשות לעצמם חופשה שנתית, מרשים לעצמם לטוס, חלקם כאמור אפילו מספר פעמים בשנה.
מהנתונים של אתר טרווליסט ניתן לראות למשל שטיסה לניו-יורק שעלתה בממוצע כ-1,300 דולרים לפני עשור, ניתן למצוא היום ב-950 דולר בלבד בממוצע. מדובר על ירידה של 27 אחוזים. דוגמה נוספת ניתן לראות בטיסות לפריז. כרטיס שעלה כ-500 דולר לפני עשור לעיר האורות, ניתן היום לרכוש במחיר שמתחיל ב-300 דולר.
את הירידות החדות הללו ניתן לראות בכרטיסי הטיסה לכל היעדים השונים מסביב לגלובוס. יתרה מזאת, בחיפוש בכל אתרי השוואות המחרים, ניתן למצוא גם לא מעט כרטיסי טיסה בפחות מ-100 דולר ליעדים כמו רומא, לרנקה, וינה, סלוניקי, בוקרשט, סופיה, פאפוס ועוד. מחיר שלפני עשור היה נשמע בדיוני. באתר השוואת המחירים Cheapflights.co.il אף מצאו עבורנו טיסות לואו קוסט במחירים מצחיקים כמו 18 דולר לבודפשט או ברלין ב – 30 דולר. הישראלים מחפשים חופשות לפי מחיר ולפי תאריכים ומוכנים לגלות גמישות בבחירת היעד בשביל חיסכון של מאות או אלפי שקלים בחופשה.
לאן טסו פעם ולאן היום?
היות ולפני עשור טסנו הרבה פחות, היעד שהיינו בוחרים לחופשה השנתית היה נשקל בכובד ראש ולאחר התייעצויות רבות. כך, יעדים כמו ניו-יורק, רומא, לונדון וברצלונה, היו שומרות על ההגמוניה שלהן במשך שנים. זו גם הסיבה שהיעדים הללו הם אלה שמדורגים בראש רשימת היעדים המבוקשים של העשור האחרון.
כיום, ההיצע גדל והמחיר ירד משמעותית ואנחנו מרשים לעצמנו להגיע ליעדים "מוזרים" הרבה יותר, שבעבר היו מתוירים הרבה פחות. בנוסף, היות ואנחנו טסים מספר פעמים בשנה, הישראלים מעדיפים לעשות את החופשה הנוספת שלהם במקום קרוב או זול. המגמה הזו גרמה למדינות כמו יוון, טורקיה וקפריסין להיות מבוקשות הרבה יותר מבעבר וליעדים כמו ורשה, סופיה, קייב ואפילו ירוואן (ארמניה) או באקו (אזרבייג'ן), להפוך לאופציה טובה לחופשה רק בשנתיים האחרונות.
סיבה נוספת שגרמה לכך שנעדיף את היעדים הפחות מוכרים זו תופעת תיירות היתר (Overtourism) ממנה סובלים כיום המקומות הפופולריים. מהסיבה הזו, באתר Booking.com מציינים שבשנים האחרונות הם מזהים טרנד הולך וגדל של תיירות ״ערים משניות״. רוטרדם בהולנד במקום אמסטרדם, סביליה בספרד במקום ברצלונה, מרסיי בצרפת במקום פריז ונאפולי באיטליה במקום רומא, הן רק חלק מהדוגמאות לכך.
מנתונים שמסר משרד התיירות בשנת 2010 היו בסך הכל 76,534 טיסות ובשנת 2019 צפויות להיות 162,561 טיסות. עלייה של יותר מפי שניים.
בחברת התיירות אשת טורס מציינים שהמספרים הוכפלו הודות לכמה מגמות חשובות: התיירות הפכה ממוצר פרימיום למוצר צריכה פשוט, והזמנת חופשה הפכה לפשוטה ונגישה כמעט כמו ללכת לקניות בסופר. בגזרת המחיר, כשכרטיס טיסה עולה כמו ארוחה במסעדה או הופעה, הישראלים לא חושבים פעמיים ויוצאים לחו"ל מתי שרק אפשר. לא פחות חשוב, גיל הטסים עצמאית ירד משמעותית והוסיף קהל יעד רחב שלא יצא לפני כן לחו"ל.
איך ישנו פעם ואיך היום?
האינטרנט ואתרי החיפוש לא שינו רק את הדרך בה אנו טסים, אלא גם את האופן בו אנחנו בוחרים מקום ללון בו במהלך החופשה. כיום, במקום לבחור מראש מלון לכל יעד בטיול, רובנו מרגישים הרבה יותר בנוח לבחור את המלונות והפעילויות תוך כדי החופשה, בזמן אמת, לפעמים אפילו תוך כדי נסיעה ליעד הבא.
שינוי מהותי נוסף, הוא כניסת ה-Airbnb לחיינו. בניגוד למלון המסורתי, רבים מהמטיילים מחפשים היום ללון בדירות שהוסבו לחדרי אירוח ונמצאות בלב שכונות המגורים, דבר שנותן הרגשה יותר אותנטית.
נראה שבעשור האחרון הקלישאה שאומרת ש'העולם נמצא בכף ידינו' הפכה לנכונה. לצד הזמינות וההיצע שהפכו את חווית החופשה שלנו לקלילה ונגישה יותר, יש גם לא מעט ביקורת על הדרך בה אנו בוחרים לחוות היום את החופשות שלנו. הכל מיידי, לא מעמיק ובעיקר לא מתחשב ומכבד את המקומיים והמקומות שמארחים אותנו. "1.8 מיליארד מטיילים עד שנת 2030 יכולים להיות 1.8 מיליארד הזדמנויות או 1.8 מיליארד אסונות והכול תלוי בנו", אמר מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש.