>>הכתבה פורסה במקור בבלוג FlyingOut
למרות שלא מדובר בדבר מאוד שכיח טעויות-מחיר הן דבר כמעט בלתי-נמנע בהתחשב במורכבות הרבה של תמחור כרטיסי טיסה ובכמות התעריפים שישנם בכל עת.
בעבר הייתה טעות-מחיר אטרקטיבית במיוחד של קתאי, שאפילו פורסמה בערוצי מדיה כלליים, במסגרתה נמכרו כרטיסי הלוך/חזור מוייטנאם לארה״ב במחלקות הפרימיום הפופולריות של החברה במחירים שהיו עשירית ממחירי השוק הרגילים (פחות מ-1,000 דולר). עסקה פנטסטית, בהחלט… במידה ואתם יכולים להגיע בקלות ובזול לוייטנאם.
איך תוכלו לדעת על טעויות-מחיר?
- בפורומים ייעודיים לתעריפים מוזלים. רוב התעריפים שמפורסמים שם הם לא בגדר טעות-מחיר, אבל כשמתגלה טעות-מחיר היא לרוב תפורסם שם מהר מאוד. פורומים טובים הם אלו של FlyerTalk (אחד לתעריפים מוזלים במחלקת התיירים ואחד לתעריפים מוזלים במחלקות הפרימיום).
- בבלוגים ואתרים המוקדשים בדיוק לתחום הזה. גם הם מפרסמים לרוב תעריפים מוזלים שאינם בהכרח טעויות-מחיר (לפעמים יש ספק) אבל כשיש טעות-מחיר אמיתית הם דואגים לעדכן לגביה ולתת לה את הבמה. שניים ידועים הם Fly4Free ו-SecretFlying.
- בקבוצות פייסבוק וקבוצות ווטסאפ. לא חסרות קבוצות העוסקות במחירים זולים – ובפרט קהילת ׳טיסות סודיות׳ – ושם ניתן למצוא פרסומים על טעויות-מחיר כמו כן. הרבה מהקבוצות האלו הן סגורות אז נסו להשיג הזמנה. אתם יכולים גם לשים לב להאשטג errorfare# בטוויטר – אבל צפו להרבה ׳רעש׳, כי רוב התעריפים שמוצגים שם כטעויות הם למעשה לא.
- וכמובן… פשוט במזל. באופן טבעי, ככל שמבצעים יותר ויותר חיפושים אקראיים ו׳רחבים׳ כך גדל הסיכוי למצוא טעות-מחיר (גם אם קטנה ושולית).
זריזות ולא פזיזות
טעויות-מחיר לא מחזיקות מעמד זמן רב. לרוב מספר שעות בלבד, ולפעמים אפילו פחות משעה. אז אם מצאתם טעות-מחיר צאו מנקודת הנחה שאין לכם זמן להתלבט יותר מדי ואתם צריכים לקבל החלטות בזריזות. לימי החופש תדאגו אח״כ (בהנחה שיש לכם מספיק, כמובן…).
אבל יש הבדל בין זריזות לפזיזות. טעויות-מחיר לרוב אטרקטיביות מאוד במבט ראשון (תארו לכם כרטיס מאתונה לסידני ב-900 דולר במחלקת העסקים…) אז הנטייה הטבעית של רוב האנשים היא למהר לנצל את ההזדמנות לפני שהיא תעלם – אבל זו בחירה אימפולסיבית. כלומר, אנחנו מוקסמים כ״כ מהמחיר שאין לנו מקום להכיל שיקולים רציונליים באותו רגע.
לא צריך להיכנס לפאניקה ולא צריך לרכוש כרטיס בתוך חמש דקות מהרגע שבו למדתם על טעות-המחיר. בדר״כ טעות-המחיר תהיה זמינה ליעד מסוים, או לאזור מסוים בעולם, בתאריכים מוגבלים. אז שווה להעיף מבט בלוח השנה ולהבין מהם התאריכים העדיפים לכם, שווה לבדוק מהו מזג האוויר ביעד אליו טסים במועדים הרלוונטיים ובכלל שווה לעצור לרגע ולחשוב אם אתם רוצים לטוס כי המחיר נמוך במיוחד או כי היעד מעניין במיוחד. נאמר בפשטות: השחקנים המנוסים מוותרים בקלות על רוב טעויות-המחיר שהם מוצאים.
ערוצי הזמנה
מכיוון שהחלטות צריכות להתקבל בזריזות (ולא בפזיזות) קיים סיכון ממשי לשגיאות בביצוע ההזמנות. החל מבחירת תאריכים לא-מתאימים, דרך אי-הבנה של תנאי הכרטיס ועד שגיאות כתיב בשמות נוסעים.
אי לכך, מומלץ בחום להעדיף ערוצי הזמנה שמאפשרים ביטול חינמי בתוך מסגרת זמן מסוימת. אתרים אמריקניים, ככלל, מאפשרים ביטול חינמי בתוך 24 שעות (ע״פ חוק בארה״ב כל חברות התעופה חייבות לאפשר את זה – ואתרי הזמנות המובילים משווים את המדיניות). אתרים ישראלים מחוייבים לחוק הגנת הצרכן, אז מאפשרים ביטול עד שבועיים מיום הרכישה – בהתאם לתנאי החוק. כלומר, העצה הכללית היא להימנע מאתרי הזמנות שלא מאפשרים ביטול חינמי, אפילו אם זה אומר לשלם קצת יותר.
כלל ברזל בתחום טעויות-המחיר הוא לעשות כל מאמץ כדי לא-ליידע את חברת התעופה ו/או את אתרי ההזמנות על טעות-המחיר. הזמנות כאלו מבצעים באופן עצמאי בלבד.
לתמחר את מה שמסביב
נדיר למצוא כרטיס עם טעות-מחיר ליציאה משדה הבית (נתב״ג, במקרה של רובנו). ברוב המקרים הכרטיס יהיה ליציאה משדה שלא בהכרח נוח, קל או זול להגיע אליו. או אולי דווקא כן. כך או כך, חשוב לתמחר נכון את ׳עלות המעבר׳ ובטח שלא להתעלם ממנה.
בפועל רוב טעויות-המחיר פשוט אינן רלוונטיות לרוב האנשים. ׳עלויות המעבר׳ מטרפדות את הכדאיות במקרים רבים. לחילופין, אנשים רוכשים כרטיסים מוזלים תוך התעלמות מהעלויות הנוספות האלו ואז מוצאים את עצמם עם הוצאה כוללת גבוהה משמעותית ממה שחשבו. זאת סכנה אמיתית וחשוב להכיר אותה ולהימנע ממנה.
במקרים רבים יידרשו גם מספר לילות במלונות במהלך הנסיעה (מלבד הלילות ביעד, ובדר״כ זה גמיש). חשוב לתמחר גם אותם. אם יש לכם קונקשיין של 10 שעות בשדה מסוים – סביר להניח שתבחרו במלון בסמוך לשדה, שיכול להיות מעט יקר יותר ממה שנדמה לכם, כי לא יהיה לכם מספיק זמן לנסוע למרכז העיר ולשלם חצי המחיר במלון אחר. לזה צריך להוסיף עלויות של נסיעות במונית, ארוחות וכיוצ״ב.
סידורי נסיעה נוספים
יש לתמחר – כלומר לבדוק ולהבין מהם המחירים הריאליים של המוצרים השונים – ויש להזמין בפועל.
עד כה ההמלצה היתה לתמחר את כל סידורי הנסיעה הנוספים שיידרשו, כדי להבין טוב יותר מה תהיה העלות הכוללת של הנסיעה, יחד עם זאת מומלץ בחום שלא להזמין בפועל את סידורי הנסיעה האלו. או, נכון יותר לומר: לא להזמין סידורי נסיעה שדורשים תשלום מראש ו/או שלא ניתנים לביטול. זה כלל ברזל. מצאתם טעות-מחיר והזמנתם כרטיס טיסה מוזל אחרי שבדקתם כמה יעלו סידורי הנסיעה שמסביבו? שבו לנוח.
אפשר ולפעמים כדאי להזמין סידורי נסיעה שלא דורשים תשלום מראש וניתנים לביטול ללא קנס עד בסמוך למועד הנסיעה. כל מלון מציע תעריפים גמישים כאלו וכך גם כל חברת השכרת רכב.
אחת הטעויות החמורות ביותר שעושים ׳שחקנים לא-מנוסים׳ מקורה בהנחה שכרטיס הטיסה שרכשו, במחיר מוזל במיוחד, לא יבוטל. זאת הנחה שגויה מאוד שכן במקרים רבים חברת התעופה מבטלת את הכרטיסים שנרכשו במחיר-טעות. ברוב המכריע של המקרים חברת התעופה לא תהיה מחוייבת, ע״פ חוק, לפצות לקוחות שהזמינו סידורי נסיעות נוספים על בסיס כרטיס הטיסה שרכשו – ואז אותם לקוחות מוצאים את עצמם ללא כרטיס טיסה ועם סידורי נסיעות נוספים שאין באפשרותם לבטל. חשוב להימנע.
המתנה לביטול
אל תניחו שכרטיס הטיסה שרכשתם יכובד. זה אומנם קורה בפועל במקרים רבים, ואולי ברוב המקרים, אבל זה בהחלט לא מובטח.
זאת ועוד – ביטול הכרטיס לא בהכרח יקרה בתוך שעות בודדות מרכישתו. כלומר, אם רכשתם כרטיס והוא לא בוטל בתוך יממה, לצורך העניין, זה עדיין לא אומר שהוא לא יבוטל בהמשך. היו מקרים בהם חברת תעופה ביטלה כרטיסים במחיר-טעות אחרי למעלה משבוע מעת רכישתם (חריג, אבל, יש תקדים, ולא תמיד אפשר להילחם בזה משפטית).
אבל סה״כ אפשר לומר שאם הכרטיס שרכשתם לא בוטל בתוך שבוע – בסבירות כמעט וודאית שהוא גם לא יבוטל בהמשך, ובשלב הזה כבר בטוח מספיק להזמין סידורי נסיעות נוספים בשקט נפשי.
שיקולים משניים
אל תחפשו את ׳המושלם׳. נדיר שתמצאו אותו.
לפעמים תמצאו כרטיס שכולל טיסות פחות נוחות עם חברות תעופה שאתם פחות אוהבים, קונקשנים ארוכים מדי בשדות לא מפנקים במיוחד, יעד שכבר ביקרתם בו או כל פרט אחר שפחות יתאים לכם. זה חלק מהמחיר של ניצול ההזדמנות.
הניחו בצד את השיקולים המשניים והתמקדו בפרטים החשובים: מהו היעד, מהם תאריכי הנסיעה ואם הם מתאימים ליעד, מהן הטיסות בכרטיס, מהו המחיר הכולל, האם מדובר בחווויה ייחודית שכנראה לא תוכלו להרשות לעצמכם בדרך אחרת וכיוצ״ב שאלות טובות.
אל תתקשרו לחברת התעופה!
זה כלל ברזל שנוסעים תכופים יודעים לצטט מתוך שינה.
לטובת הכלל רצוי שטעויות-מחיר יחזיקו מעמד זמן רב ככל האפשר ומכאן רצוי שחברות התעופה לא יגלו עליהן במהרה. לכן – אם מצאתם טעות-מחיר בעצמכם, או אם קראתם עליה במדיה כלשהי, חשוב מאוד שלא תתקשרו לחברת התעופה כדי לשאול שאלות-תם על מושבים, ארוחות וכיוצ״ב פרטים שוליים ובטח שלא תבקשו מנציג שירות של חברת התעופה לתמחר עבורכם את הכרטיס. כפי שציינתי קודם: הזמנות כאלו מבצעים עצמאית.
בחלוף שבוע, לצורך העניין, ובפרט אם טעות-המחיר תוקנה, אז אפשר להתקשר לחברת התעופה ולשאול את כל השאלות שבעולם. עדיף שלא, אבל אפשר.
טיפ של אלופים: מעכשיו לעכשיו
כרטיסים שנרכשו עם טעות-מחיר סביר שיבוטלו. ככל שטעות-המחיר גדולה יותר, ביחס למחירי השוק, כך גדל הסיכוי שהכרטיס יבוטל. אבל לחברת התעופה בדר״כ לוקח מספר שעות או אפילו מספר ימים לבטל את הכרטיסים. זאת ועוד, במדינות רבות ישנם חוקים המונעים מחברות תעופה לבטל כרטיסים ברגע האחרון (יום לפני הטיסה או שבוע לפני הטיסה, כל מדינה וחוקיה).
בשל כך קובע הטיפ: אם יש לכם את האפשרות – ריכשו כרטיס ליציאה בהקדם האפשרי. תוך יום-יומיים אפילו, או במסגרת השבוע הקרוב, כי כרטיס כזה בסבירות גבוהה מאוד שלא יבוטל. אולי כי החוק פשוט לא מאפשר את ביטולו ואולי כי חברת התעופה לא תרצה/תוכל לבטל את הכרטיס בסמוך למועד הטיסה הראשונה (קל וחומר אם הנוסע כבר ביצע צ׳ק-אין).
כמובן שרוב האנשים לא יכולים לעזוב הכל ופשוט לטוס לצד השני של העולם, ולפעמים יש מגבלות כאלו ואחרות כמו ויזות, חיסונים וכיוצ״ב, אבל במידה ואתם יכולים לגלות גמישות גבוהה כ״כ הרי שסיכוייכם ליהנות מטעויות-מחיר עולים משמעותית.
טעויות-מחיר בכרטיסי טיסה, או לפחות אלו המעניינות והמשמעותיות, הן עניין חריג למדי בימינו אך הן לא נעלמו מהעולם. הן יכולות להיות אטרקטיביות מאוד והן יכולות לגרום להחלטות פזיזות ויקרות. אז חפשו את טעויות-המחיר אבל זיכרו מה לעשות ומה לא לעשות כשתמצאו אותן.