מטוס הנוסעים הגדול בעולם מתקרב לסוף דרכו אחרי קצת יותר מ-11 שנים מאז יוצר, אחרי שאיירבוס הודיעה שתפסיק לייצר את דגם ה-A380 ב-2021. זאת בעקבות ההודעה של חברת אמירייטס על צמצום ההזמנות למטוס.
הכתבה פורסמה במקור ב-TheMarker
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:
הציבור מחבק את הזבת החדשה של טבריה
מה עשה מיזוג רשת-עשר לשוק הטלוויזיה?
המטוס האייקוני בן שתי הקומות יכול להכיל יותר מ-600 נוסעים, כשחלקים ממנו כוללים מקלחות וברים. הנה ההיסטוריה של המטוס האגדי שזכה לכינוי סופר ג'מבו:
יוני 1994: אחרי שנכשלו מחקרים משותפים ביחד עם בואינג, הודיעה איירבוס שהיא מכננת לייצר בעצמה מטוס נוסעים גדול שזכה לכינוי A3XX.
מארס 1997: יצרנית המטוסים תכננה להכניס את הדגם החדש לשירות ב-2003, אך ספגה ביקורת על התחזיות האופטימיות מדי שלה לביקוש למטוס. בריטיש איירווייז אמרה שהתחזית של החברה, שלפיה תמכור 1,380 יחידות מהמטוס עד 2014 היא חיובית מדי. בואינג, שהחליטה לבנות מטוס קטן יותר חזתה שהמכירות יגיעו ל-470 מטוסים בגלל שינויים בעולם התעופה שכוללים העדפה של נסיעות ישירות ולא טיסות בין מרכזי תעופה.
יולי-דצמבר 2000: אמירייטס ואייר פראנס התחייבו לרכוש את המטוס, אחרי שסינגפור איירליינס התחייבה לעסקה לקניית המטוס החדש בהיקף של 8.6 מיליארד דולר. גם קוואנס וויריג'ין אטלנטיק אמרו שירכשו את המטוס, וכך התחייבה איירבוס לבנות את המטוס והודיעה כי האספקה צפויה ב-2006.
יולי-דצמבר 2006: איירבוס מנסה להפחית את משקלו של המטוס והודיעה שתקרא לו A380. אם היא לא תצליח להפחית את משקלו, היא תספוג קנסות כלכליים. ההוצאות על פיתוח המטוס גבוהות בהרבה מהתחזיות, ומתעורר חשש אם הפרויקט יכול בכלל להפוך לרווחי.
אפריל 2005: המטוס ממריא לראשונה לטיסת מבחן של ארבע שעות מבסיס הייצור של איירבוס בטולוז, צרפת. מחקר של אוניברסיטת נורת'ווסטרן חוזה כי החברה תפסיד על הפרויקט 8 מיליארד דולר.
אוקטובר 2007: אחרי כמה דחיות, זינוק העלויות וכמה משברים, המטוס נכנס לשימוש מסחרי ראשון בסינגפור איירליינס בטיסה לסידני. המטוס זוכה לאהדת חובבי הטיסות שמתפעלים מתא הנוסעים שמדגיש את ההתיישנות של תאי הנוסעים בדגמים ישנים יותר, אבל איירבוס לא נהנית מגידול משמעותי בהזמנות למטוס אחרי שרוב היצרניות חושבות שמדובר בדגם נישה ולא במטוס שיכול להוות עוגן עיקרי בצי.
נובמבר 2010: קוואנטס מקרקעת את כל צי ה-A380 אחרי שמנוע של אחד מהמטוסים מתפוצץ באמצע טיסה והוא נאלץ לבצע נחיתת חירום. החקירה העלתה שהפיצוץ נגרם בעקבות דליפת שמן, ויצרנית המנוע רולס רויס משנה את נוהלי הייצור.
ינואר 2014: איירבוס מצמצמת את ייצור המטוס אחרי קריסת חברת התעופה קינגפישר ההודית, ואחרי שמתברר שחברות תעופה כמו וירג'ין ואיר אוסטרל אינן מעוניינות עוד במטוסים שהן התחייבו לרכוש.
ינואר 2018: אמירייטס מתחייבת לרכוש 20 מטוסי A380 עם אופציה לרכישת 16 מטוסים נוספים, אחרי שבשנים הקודמות הצליחה איירבוס לחתום על מספר נמוך של עסקות למכירת המטוס. כמה ימים אחרי שהנהלת איירבוס אמרה שעתיד הדגם אינו ברור, נראה כי הוא קיבל זריקת מרץ.
יוני 2018: חוזי ההחכר על כמה מהמטוסים הראשונים של סינגפור איירליינס מסתיימים, אך חברות תעופה אחרות לא מעוניינות בהם והם נשארים דוממים ללא שימוש וחלקם מועברים לגריטה אחרי עשור אחד בלבד שהיו בשימוש.
אוקטובר 2018: העסקה של איירבוס עם אמירייטס עומדת בסימן שאלה אחרי שהחברה לא מצליחה להבטיח את יעדי היעילות והמחיר מול רולס רויס. החברות לא עומדות בדדליין לבחירת המנועים למטוס.
פברואר 2019: איירבוס מודיעה סוף סוף על ביטול הדגם אחרי שאמירייטס מפחית את מספר המטוסים המוזמנים. המטוס צפוי להישאר בשימוש עד שנות ה-30 של המאה הנוכחית.