טיסות קונקשן הן דרך טובה לצמצם משמעותית את עלות החופשה שלכם. מי שמחפש, יכול למצוא טיסות בחצי מחיר (ואפילו פחות) ליעד המבוקש. מצד שני, כשקונים טיסה שמורכבת מכמה חלקים ('לגים' בהגהה מקצועית) צריך לקחת בחשבון גם את הסיכון. אז כמה הסיכון הזה משתלם? מתי הוא משתלם? ומהו זמן הקישור המומלץ בין טיסה לטיסה? עמותת תעופה עשתה סדר בכל הדברים שחשוב לדעת.
עיכוב בטיסת קונקשן ואיבוד כבודה
בטיסה עם כמה קטעי קישור, עיכוב לא מסתכם רק בהגעה מאוחרת ליעד, אלא יכול לגרום לחמצת הטיסה הבאה. ומה קורה כשבאמת מחמיצים את הטיסה הבאה?
>>לעוד עדכונים היכנסו לעמוד הפייסבוק של mako חופש
באופן עקרוני, חברת התעופה מחויבת לדאוג לכם לטיסה חלופית. בפועל, במקרה הטוב תקבלו מחברת התעופה כרטיס חדש לאותו היום. במקרה הפחות טוב תקבלו כרטיס למחרת עם שובר לבית מלון וארוחת בוקר. במקרה הקצת פחות טוב יגידו לכם שאין טיסה ליעד שלכם בקרוב ויציעו לכם טיסה עם קונקשן נוסף או שיציעו לכם להמתין שניים-שלושה ימים עד לטיסה הישירה הבאה. במקרה הכי הגרוע, חברת התעופה תתנער מכם ותגיד שזה בכלל לא קשור אליה ושעליכם להסתדר בכוחות עצמכם. ומה אז? תצטרכו לרכוש כרטיסי טיסה בעצמכם ועל חשבונכם, לבלות שעות ואף ימים כשאתם אבודים בשדות תעופה ברחבי העולם, לסגור חשבונות אחרי שתנחתו בארץ, בתקווה שתקבלו את כספכם בחזרה. אם לא די בזה, אז דעו שגם הכבודה שלכם נמצאת בסיכון גבוה יותר. אם הפקדתם מזוודה בתא המטען, קחו בחשבון שכבודה נוטה יותר ללכת לאיבוד בטיסות קונקשן.
המלצתנו: אנחנו מבינים שזה זול ושברוב הפעמים הטיסות כן עוברות חלק, אבל אם מדובר בנסיעה קצרה שכל יום בה הוא קריטי, השתדלו להימנע מטיסות קונקשן. בסופו של דבר טיסות ישירות זה הכי בטוח.
טיסת קונקשן עם כמה חברות
קניתם כרטיס טיסה עם קונקשן והטיסות מופעלות על ידי כמה חברות שונות? זה מקור מדהים לצרות. כיום לחברות תעופה רבות יש הסדרים זו עם זו והן מוכרות כרטיסים משולבים המורכבים גם מטיסות שהן מפעילות בעצמן וגם מטיסות המופעלות על ידי חברות אחרות. אל על לדוגמה, מוכרת כרטיסי טיסה למנילה, עם קונקשן בהונג קונג, כאשר היא מפעילה רק את המקטע מת"א להונג קונג, ופיליפין איירליינס מפעילה את מהקטע מהונג קונג למנילה. מניסיוננו, אם הייתה לכם בעיה עם אחת מהחברות התעופה בטיסה משולבת כדוגמת זו, ופתחתם פניית תלונה, רוב הסיכויים שחברת התעופה אליה פניתם תגלגל את האחריות לחברה השנייה. זו שיטה שאנחנו נתקלים בה כמעט תמיד ועל בסיס קבוע, ולכן מקרים כאלה נגמרים בפעמים רבות בבית משפט.
המלצתנו: תמיד לפנות לחברה ממנה רכשתם את הכרטיס. מהניסיון שצברנו ולאחר מקרים רבים אותם ליווינו, נוכחנו לראות שאכן האחריות מוטלת על חברת התעופה ממנה נרכשו הכרטיסים. אז אם לדוגמה רכשתם כרטיס מאיבריה, ושילמתם לאיבריה, מי שאחראית ומחויבת לכם זו ככל הנראה איבריה (גם אם התקלה קרתה מול חברה אחרת).
המלצת נוספת: רצוי לרכוש את כל הטיסה עם כל הקונקשנים בהזמנה אחת ולא בכמה הזמנות שונות. לדוגמה: אם אתם מעוניינים לטוס מת"א לאוסטרליה ומתכננים קונקשן בתאילנד, רצוי שלא תרכשו כרטיס מת"א לתאילנד בהזמנה אחת ומתאילנד לאוסטרליה בהזמנה נפרדת, ואף רצוי דרך אותה חברת תעופה. בצורה זו אתם נשארים תמיד תחת אותם" אבא ואמא" וגם אם תהיה בעיה באחת הטיסות, לחברת התעופה לא יהיה למי "לגלגל" את האחריות שכן, אלה כולן טיסות שלה והיא גם זו שקבעה את זמני הקישור בין טיסה לטיסה.
הרכבת קונקשן באופן עצמאי
הרכבתם קונקשן באופן עצמאי ובהזמנות שונות? רמת האחריות של חברת התעופה יורדת משמעותית ביחס לטיסת קונקשן שנרכשה בהזמנה אחת, כיון שבמקרה כזה, לחברת התעופה אין ידע לגבי הטיסה הבאה שלכם או כל קשר אליה. זה עדיין לא אומר שחברת התעופה שעיכבה או ביטלה את הטיסה הראשונה פטורה מלפצות אתכם אם הפסדתם את הטיסה הבאה (היא בכל אופן זו שיצרה את הנזק וגרמה לכם להחמיץ אותה), אבל התרומה שלה לנזק שנגרם לכם צריכה להיות משמעותית כמו עיכוב רציני של שעות רבות בהמראה.
המלצתנו: אם אתם בונים קונקשן בעצמכם בכמה הזמנות שונות, האחריות לעשות זאת באופן חכם היא עליכם ולכן אנחנו ממליצים לקחת מרווחים גדולים בין טיסה לטיסה (לפחות 3 שעות) כך שגם אם יש עיכוב של חצי שעה-שעה בטיסה הראשונה, עדיין תוכלו להספיק את הטיסה הבאה. עשיתם את זה ובכל זאת פספסתם את הטיסה הבאה? מהידע שצברנו בשטח ראינו שכשיש עיכובים גדולים, חברות התעופה נוטות יותר לקחת אחריות ולהבין שהן צריכות לפצות עבור טיסת ההמשך שהוחמצה (כמובן שיש המון חברות שמתנערות גם מזה, ואז, שוב, אולי תצטרכו להגיע לבית משפט).
זמן קישור אידאלי
אז מהו זמן הקישור המומלץ בין מקטעים בטיסת קישור? ובכן, התשובה שלנו היא באופן מפתיע דווקא כן חד משמעית ותלויה בדבר אחד: הסיכוי שלכם להיתקל בעיכובים בלתי צפויים. ואלו הם הפרמטרים שצריך צריך לקחת בחשבון:
- גודל שדה התעופה - האם זה שדה תעופה גדול? האם צריך לעבור לטרמינל אחר בשביל לעלות על טיסת ההמשך?
- תקופת הטיסה - תקופת קיץ? תקופת חגים עם לו"ז טיסות צפוף?
- הרכב הנוסעים - אתם עם ילדים קטנים/ אזרחים ותיקים/ בעלי מוגבלויות/ קבוצה גדולה מאוד?
- באיזו מדינה אתם - אתם נמצאים במדינת עולם שלישי עם שדה תעופה שלא בדיוק עובד כמו מכונה משומנת?
אם עניתם כן לפחות על אחת מהתשובות, אנחנו נמליץ לכם לרכוש טיסות שזמן הקישור ביניהן אינו קצר משעתיים וחצי, ונזכיר לכם שגם אם אתם זוג צעיר ובריא שהגיע לשדה תעופה קטן במדינה מתקדמת ומפותחת, עדיין מומלץ לבחור בטיסה עם זמן קישור ארוך יותר משעה.
ועוד עובדת בונוס אחרונה: טיסה שהוחמצה בגלל ביטול/עיכוב הטיסה הקודמת, נחשבת כטיסה שבוטלה ומזכה בפיצוי כספי הקבוע בחוק שירותי תעופה, בנוסף לכרטיס החלופי או להחזר עבור הכרטיס החלופי שרכשתם!
עדי אטלס הינה יועצת תעופה בעמותת תעופה נבונה - עמותה המסייעת לנוסעים מול חברות תעופה ומקדמת חקיקה בנושא צרכנות תעופה.
*אין באמור במאמר זה, כדי להוות ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי.