כמעט 700 אלף ישראלים טסו עם טורקיש איירליינס מתחילת השנה - גידול של כ-15% לעומת 2015. המספר הזה ממקם את טורקיש כחברת התעופה הזרה החזקה בישראל, אבל יותר מ-85% מהנוסעים הישראלים שנוחתים באיסטנבול ממשיכים לטיסות המשך במגוון יעדים - בעיקר בארה"ב ובמזרח הרחוק.
טורקיש לא לבד - הציבור מצביע ברגליו, ויותר ויותר נוסעים מוותרים על הנוחות שבטיסה ישירה וטסים בטיסת קונקשן, כלומר דרך יעד נוסף. המחיר כמובן הוא הגורם הראשון לכך, אבל לא רק. שיקול נוסף מתייחס לצבירת מיילים/נקודות במועדוני הנוסע המתמיד, ענף הספורט האהוב על נוסעים עסקיים המרבים לטוס.
חברים במועדונים גדולים שמאגדים כמה חברות תעופה - כמו המועדון הגדול בעולם, Star Alliance, שבו חברות 28 חברות בהן לופטהנזה, סוויס אייר, יונייטד איירליינס וטורקיש איירליינס, או מועדון One World שבו חברות בין השאר בריטיש איירווייז ואמריקן איירליינס - יכולים לצבור יותר נקודות/מיילים כשהם טסים בכל אחת מהחברות שנכללות במועדון.
השיקול של צבירת מיילים בכל נסיעה והיכולת להמיר אותם לטיסות בונוס הוא שיקול משמעותי בעיקר בטיסות במחלקות עסקים שבהן יחס הצבירה כפול. במילים אחרות, נוסע שטס תדיר להונג-קונג, לדוגמה, יכול להעדיף טיסת קונקשן עם לופטהנזה או טורקיש, למשל, על פני טיסה ישירה של אל-על, ולו במטרה לצבור מיילים בסטאר אליאנס, שאותם יוכל לממש בשורה של חברות. בנוסף, מועדונים אלה מציעים גמישות בכרטיס הטיסה, כלומר אפשרות לטוס עם חברת אחת ולשוב עם חברת תעופה אחרת מהמועדון.
חברי מועדון הנוסע המתמיד של אל-על צוברים בעיקר נקודות אם הם טסים בחברה הלאומית, משום שאל-על מחזיקה בהסכמים עם כמה חברות תעופה פחות נפוצות לנוסעים הישראלים, כמו קוואנטס האוסטרלית ואירו מקסיקו.
זאת ועוד, הטסים לארה"ב שירצו להימנע מהליך ממושך בעמדות ההגירה בניו-יורק בדרכם ליעד אחר במדינה - בוחרים לטוס דרך אירופה ומשם בטיסה ישירה ליעד שאליו הם טסים בארה"ב - שבו הליך ההגירה קצר יותר.
המיקום הגיאוגרפי הוא קריטי
אל השיקולים הללו מצטרפת התחרות העזה בין חברות התעופה. לאור פתיחת השמיים וכניסת שורה של חברות תעופה לישראל - ההיצע בטיסות גדול וכולל טווח מחירים רחב לכל יעד המשקף את שחיקת מחירי הטיסות בכל העולם, בין היתר הודות למחירי הדלק.
בשורה התחתונה, טיסות הקונקשן הפכו להיות לא רק נחלת הנוסעים הצעירים או התרמילאים שמבקשים לחסוך - רבים מהנוסעים, העסקיים והפרטיים, בוחרים לטוס דרך יעד נוסף, בעיקר כאשר מדובר בטיסות טרנס-אטלנטיות.
"תנופת השימוש בטיסות המשך תפסה תאוצה לפני כ-3 שנים, כאשר טורקיש איירליינס השכילה לנצל את המשאב היקר ביותר שלה: המיקום הגיאוגרפי של איסטנבול - עם תכנון תפעולי מתוקתק", מחדד מנכ"ל אשת ביזנס סנטר, הזרוע העסקית של אשת טורס, עופר אזולאי. "המיקום הגיאוגרפי הוא קריטי באופרציית טיסות ההמשך לאור חיבור בין יבשות, כמו איסטנבול או מוסקבה. טורקיש הוזילה את הטיסות במטרה למשוך קהל ולמלא מטוסים - צעד שהוביל גם את חברות התעופה האירופיות הוותיקות להשיק מחירים אטרקטיביים לטיסות המשך, וכך למעשה נוצרה תחרות. היום חברת התעופה הרוסית אירופלוט נלחמת בזירה זו דרך נמל הבית במוסקבה, שמציע כ-70 יעדי המשך".
לדבריו, חברות התעופה התאימו את לוח הזמנים של הטיסות הסדירות מנמל הבית ואליו לטובת טיסות המשך הכוללות זמני המתנה נוחים. עוד מסביר אזולאי כי ההבדלים במחירים בין הטיסות הישירות לטיסות מפוצלות העמיקו. "פערי המחיר נעים בין 20% ל-40%, מה שמוביל לכך שאצל הקהל הפרטי בכלל ואצל הקהל העסקי בפרט רואים עלייה משמעותית בביקוש לטיסות דרך יעד שלישי, בעיקר ליעדים בארה"ב ובשנים האחרונות גם ליעדי המזרח הרחוק דוגמת תאילנד, הונג-קונג, סין, הודו ויפן".
את דבריו אפשר לחזק בכניסת חברות תעופה מהמזרח לישראל: חברת התעופה היפנית אול ניפון איירליינס, שמציעה לנוסעים הישראלים טיסות ליפן דרך יעדים באירופה, לצד כניסתן הקרבה של החברות קאתיי פאסיפיק ואייר אינדיה.
"לטיסות ישירות תמיד יהיה ביקוש יותר גבוה מאשר לטיסות קונקשן", אומר אריה פולק, מנהל סניף אופיר טורס בחיפה, המתמחה בלקוחות עסקיים. "אם מדובר בלקוחות עסקיים שההוצאה לא יוצאת מכיסם, יש יעדים שהם יטוסו רק ישיר גם במטרה לייעל את לוח הזמנים. עם זאת, אנחנו רואים היום שיותר ויותר הנחיות מגיעות מהחברות שמבקשות למצוא מסלול משתלם יותר - והכוונה במקרים רבים היא לטיסות קונקשן.
"הפערים יכולים להיות גדולים. למשל, טיסה ישירה לסן פרנסיסקו עם יונייטד עולה כ-1,800 דולר במחלקת תיירים; וטיסה של איבריה עם בריטיש איירווייס דרך אירופה, עם המתנה של שעתיים בערך, תעלה פחות מ-1,000 דולר.
"דוגמה אחרת היא טיסה לבנגקוק: טיסה ישירה עולה כ-1,300 דולר, וטיסה דרך טשקנט תעלה כ-680 דולר. היחס בין פערי המחירים נשמר גם כאשר מסתכלים על כרטיסים במחלקת עסקים או על כרטיסים גמישים (שניתן לבטל או לשנות, מר"ח)".
זמן ההמתנה הוא פקטור
נקודה נוספת באשר לנוסעים העסקיים מעלה דורון חדד, סמנכ"ל שיווק בתלמה נסיעות. "רוב הכרטיסים העסקיים מתאפיינים בשהיות קצרות לרוב באמצע השבוע. אלה כרטיסים שמאפשרים גמישות יתרה בנושא של ביטולים ושינויים, מכאן שבחלק מהמקרים טיסות ישירות של כרטיסים בתנאים אלה עשויים להיות בעלויות גבוהות אף יותר. יש אנשי עסקים שיעדיפו לחפש כרטיס בטיסות קונקשן, ולו בשביל לשמור על התנאים הגמישים של הכרטיס. למשל, מחיר כרטיס טיסה למומבאי במחלקת עסקים בטיסה ישירה יהיה כ-2,400 דולר, לעומת כ-1,600 דולר בטיסת קונקשן עם סוויס".
עם זאת, מנהלת השיווק של מונה טורס, מירה בטיש, מסייגת: "לא תמיד טיסות קונקשן מציגות פער משתלם כשמשקללים את משך ההמתנה, בעיקר אם מדובר בנסיעה עסקית קצרה ובעיקר כשמדובר ביעדים לאירופה".
ואכן, בכל הנוגע ליעדים קרובים יחסית החוקים משתנים, כפי שגם מסביר ארז בוסו, מנכ"ל Smartair: "לאור כניסת חברות לואו קוסט רבות לישראל והתחרות הגדולה בענף, בטיסות קצרות ליעדי אירופה לא תמיד משתלם לטוס דרך יעד ביניים. בטיסות ליעדים רחוקים אפשר למצוא טיסות שבהן העצירה תגלם חיסכון משמעותי של אלף שקל ויותר לנוסע".
ואכן, כניסת חברות הלואו קוסט - ובראשן איזי ג'ט, חברת התעופה הזרה השנייה בישראל - שינתה את כללי המשחק. כך, בטיסות ללונדון הן איזי ג'ט והן חברת התעופה הבריטית מונרך מציעות טיסות שמחירן מתחיל ב-350 דולר, בעוד טיסות קונקשן יעלו מ-400 דולר, וטיסות ישירות עם בריטיש או עם אל-על יתחילו ב-700 דולר (הבדיקה נעשתה באתר אליס לטיסות בסוף חודש נובמבר).
במסגרת טיסות לואו קוסט צריך לזכור את הכלל העיקרי: המחירים הזולים הם תלויי יום, והם רלוונטיים ככל שמקדימים להזמין. עוד יש לזכור כי עבור כבודה או הושבה יש להוסיף תשלום.
לכל יעד קיימות עשרות אפשרויות של טיסות דרך יעד שלישי, אלא שחשוב לבחון את זמן ההמתנה בשדה עד לטיסת ההמשך. בחלק מהמקרים הטיסות הזולות ביותר כוללות המתנה של 8-10 שעות. אלא שכאמור חברות התעופה מנסות לייעל את לוח הטיסות במידה המיטבית עבור הממתינים לשעה עד 3 שעות. עוד כדאי לבחון מראש את המרחק בין הטרמינל שבו נוחתים ובין זה שממנו ממריאה טיסת ההמשך, בעיקר כשמדובר בהמתנה קצרה בנמלי תעופה גדולים כמו בפרנקפורט.
זמן ההמתנה המינימלי (MCT) משתנה בין שדות התעופה ויעד הטיסה, ונע מ-30 דקות המתנה בטיסות המשך בתוך ארה"ב, למשל, ועד שעתיים בנמלי תעופה בינלאומיים גדולים.
חצי קונקשן
באתר השוואת המחירים אקספלורר מוצגות אפשרויות רבות של מסלולי טיסה - וכן אופציה של "חצי עצירה". הכוונה היא לטיסת ישירה בכיוון אחד ובכיוון האחר, לרוב בטיסת החזור, משלבים עצירה ביעד שלישי.
גם מתכונת כזו מובילה לחיסכון: לדוגמה, בטיסה לניו-יורק עם יונייטד - טיסה ישירה בחודש נובמבר תעלה מ-1,000 דולר, בשעה שאם מפצלים את טיסת החזור, לדוגמה דרך בריסל עם המתנה של כשעה וחצי - המחיר יירד ל-800 דולר. במקרה זה מחיר טיסת קונקשן בשני הכיוונים יתחיל ב-600 דולר במסלול עם המתנות סבירות (עד שעתיים) דרך בריסל או ציריך, לדוגמה.
הנוסעים הנועזים שעתותיהם בידיהם ביכולים לבחור במסלול הכולל שתי עצירות ביניים בכל כיוון בדרך אל היעד הנכסף וממנו - מתכונת שיכולה להוביל לחיסכון נוסף, אולם מבדיקה שערכנו לא מדובר בחיסכון דרמטי (לרוב מדובר בפחות מ-50 דולר).
מתכונת נוספת שמציע האתר היא לבצע מסלול המשלב לא רק כמה חברות תעופה אלא גם חזרה מיעד אחר. כאן הרעיון הוא לא רק שמרוויחים ביקור ביעד שאולי לא תכננתם להגיע אליו, אלא שמנוע החיפוש מאתר עסקה משתלמת יותר - למשל שילובים של טיסות ללונדון וחזרה מברלין ב-180 דולר בלבד.